Publicerat Mars 1, 201214 yr kan vara så! har sälv prövats pga av mitt säkerhets klassade jobb och antog att det var vad polisen använde för avgöra lämplighet, men som sagt jag e lekman på detta område....
Publicerat Mars 1, 201214 yr kan vara så! har sälv prövats pga av mitt säkerhets klassade jobb och antog att det var vad polisen använde för avgöra lämplighet, men som sagt jag e lekman på detta område.... Jodå, det gör de, men det är ju inte förekomsten i registret som avgör utan orsaken till att du finns där. Jag finns där för en fortkörning, vilket de skiter i när jag söker licens, men hade det gällt misshandel skulle nog fröken handläggare inte vara lika medgörlig. -- Mats
Publicerat Mars 1, 201214 yr Författare Jag tror att påföljden hette skyddstillsyn, men det kanske inte är allvarligare än villkorligt.
Publicerat Mars 1, 201214 yr Belastnings registret lär nog gälla vapen ansökan också! Information om gallringsreglerna för belastningsregistret Här hittar du information om hur länge en person är registrerad i belastningsregistret. Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning ligger kvar. Bestämmelserna om gallring, det vill säga borttagning, ur belastningsregistret finns i Lagen om belastningsregister (1998:620) i 16, 17 och 18 §§. Uppgifter tas bort 3 år efter beslut När inget åtal har väcks och personen är under 18 år (SFS 2008:47) Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande Penningböter, exempelvis fortkörningsböter Dagsböter Tillträdesförbud Uppgifter tas bort 5 år efter det att straffet fallit bort, preskriberats Förvandlingsstraff, omvandling till fängelse för böter (18 § eller 21 § (1979:189) bötesverkställighetslagen) Bortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken) Villkorlig dom, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet Skyddstillsyn, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet Ungdomstjänst, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet. Uppgifter tas bort 10 år efter dom eller beslut Villkorlig dom När inget åtal har väckts om personen var 18 år och äldre vid tidpunkten för brottet (SFS 2008:47) Skyddstillsyn Sluten ungdomsvård Ungdomstjänst Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall Fri från påföljd Kontaktförbud Uppgifter tas bort 10 år efter det att straffet har avtjänats Fängelse Sluten ungdomsvård Rättspsykiatrisk vård En uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en annan uppgifts gallringstid, borttagningstid, inte har infallit. Undantaget är penningböter, de påverkar inte gallringstiden för andra uppgifter. Den längsta tid en uppgift finns kvar i belastningsregistret är 20 år, med undantag för att fängelsedomar gallras senast 20 år efter frigivning och överlämnade till rättspsykiatrisk vård gallras senast 20 år efter utskrivningen (18§ och 17§). Om ett anmält brott inte leder till någon dom hamnar det inte i belastningsregistret. Friande dom i första instans hamnar heller aldrig i registret. Blir det en friande dom i högre instans försvinner belastningen efter laga kraft datum från belastningsregistret.
Publicerat Mars 1, 201214 yr Det är klart att förekomst i belastningsregistret prövas vid tillståndprövning, men det är inte det saken handlar om, det är lämplighet, ie LOB:ar, fortkörningar, §13 omhändertaganden, skatteskulder, skulder hos Kronofogden mm tas med i bedömningen, utöver det slår plisen i Dur2 och spaningsregistret, info man inte får ut själv vid begäran om belastningsregisterutdrag, det är den infon som ligger till grund för tillstånd. Nåja, det ändrar inte saken, Kralgars info är bra för allmänbildningen. Yihaa- den påföjd du erhöll var en villkorlig dom med skyddstillsyn under ? tid, i din dom står det vad straffvärdet för brottet var "motsvarande X antal månader fängelse" men oaktat det om du är 3+ år från dom/gärning så är det bara att ansöka om tillstånd. Välkommen i klubben av jägare får man kanske säga. /Christian
Publicerat Mars 1, 201214 yr Författare Skyddstillsynen gällde under ett års tid, kan inte påminna mig om att det stod något om vad det motsvarade för straffvärde i fängelse. Antagligen inga pga min ringa ålder. Sen finns verkligen ingenting annat. Under mina 24 levnadsår så har jag aldrig ens nyttjat alkohol, så jag har mitt på det torra när det gäller att sköta mig i övrigt. Har haft en skuld hos kronkalle men är betald sedan länge tillbaka. Sedan är jag relativt säker på att polisen inte kollar det, idag hamnar den mest rekordeliga svensson hos kronofogden pga ledsamheter i livet. Så det kan ju inte vara något man kan mäta lämplighet med... Men jag kan för all del ha fel. Fick svar från Ola då jag postat samma fråga i jägarförbundets tråd här på forumet. Han trodde inte heller det skulle vara något problem så jag fortsätter vara positiv till en framtid som jägare Är oerhört tacksam för era svar, det betyder mycket!