Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.338

Featured Replies

Publicerat

Ställer en såndär idiotfråga man eg inte vågar fråga. Vad är skillnaden på .338 wm och .338 federal.. Snackar man endast om olika kulor så att vilken bössa i .338 som helst kan skjuta alla .338 kulor eller köper man en specifik .338?

Kikade på bössor och det finns ju tex Sako 85 i både federal och wm.

• Svar 57
  • Visningar 20,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Det är en sjuhelvetes skillnad! De skjuter samma kulor (dvs kulor av diameter 0,338 tum)...alltså loppet har samma kaliber...men där upphör likheterna. Det är två helt väsenskilda patroner på massor av olika sätt. 338 Win Mag är en 'magnumpatron' och har mycket större hylsvolym. Den har kapacitet att skjuta tyngre kulor med högre hastighet på bekostnad av ökad krutmängd, ökad rekyl, ökad mynningsknall. 338 Win Mag kräver ganska lång pipa på vapnet för att komma till sin rätt. För att vara 'magnumpatron' är dock 338 Win Mag en ganska harmonisk skapelse som inte eldar så jättemycket för kråkorna som många andra magnumkalibrar gör B)

338 Federal är helt enkelt en till kaliber .338 uppnackad 308 Win. Den har förvånansvärt bra prestanda i förhållande till hylsvolym (den är 'kruteffektiv'), även om glädjesiffrorna i wiki-artikeln nedan är lite svåra att duplicera. Största fördelen med 338 Federal är att den går att bygga på vapen med kort låda, klarar sig med ganska kort pipa, och du därigenom kan få ett lätt och smidigt vapen som ändå har en bra 'knuff' för storvilt. En Sako 85 Blackbear i 338 Federal skulle i varje fall inte jag säga nej till att användas till all sorts svensk storviltjakt :D

http://en.wikipedia....nchester_Magnum

http://en.wikipedia....ki/.338_Federal

En mycket bra balanserad 'harmonisk' patron mitt mellan dessa två, är 338-06 A-Square (dvs en .30-06:a som nackats upp till kaliber .338). Den har prestanda som med moderna krut (tex Norma URP) nafsar 338 Win Mag i hälarna trots att den bränner en mindre mängd krut :)

http://en.wikipedia.org/wiki/.338-06

Publicerat

federal är byggd på uppneckad 308w hylsa

och 338 WM baseras på 375 h&h magnum hylsan om jag förstod det rätt

Publicerat
  • Författare

Okej, då förstår jag. Supertack!

Förstod jag saken rätt från den som talade om federal så är den en 338kula pressad i en 308 hylsa. Kasst förklarat... Men är man inte hundra på detta så var det antagligen enda förklaringen jag hade chans att fatta haha.

Vi stod där och pratade vettiga kalibrar till älg och vildsvin och denna .338 federal verkar vara en intressant kaliber om man skjuter på hyffsat nära håll.

Publicerat

Okej, då förstår jag. Supertack!

Förstod jag saken rätt från den som talade om federal så är den en 338kula pressad i en 308 hylsa. Kasst förklarat... Men är man inte hundra på detta så var det antagligen enda förklaringen jag hade chans att fatta haha.

Vi stod där och pratade vettiga kalibrar till älg och vildsvin och denna .338 federal verkar vara en intressant kaliber om man skjuter på hyffsat nära håll.

Skjuter du in bössan vettigt (dvs med 'normalt' överslag på 80 m = 4-5 cm) kan du på storviltsjakt utan problem skjuta från 0-200 m utan att ändra riktpunkt. Kraft nog har den för + 300 m...men då får du 'hålla upp' lite. Kulbana kan jämföras med en normalt laddad 30-06:a. Så snacket om "hyffsat nära håll" kan ju anses relativt! ;)

Publicerat
  • Författare

Haha ja det har du rätt i, hyffsat nära håll tänkte jag runt 100-150meter.

Publicerat

våran vapen hndlare sa att 30,06 är större än 338 men detta stämmer väl inte alls en 30,06 är ju 7,62 mm och han sa att en 338 är typ 7,50 mm han har väl fel

Publicerat

våran vapen hndlare sa att 30,06 är större än 338 men detta stämmer väl inte alls en 30,06 är ju 7,62 mm och han sa att en 338 är typ 7,50 mm han har väl fel

Den vapenhandlaren skulle ha ha kvarsittning på mattelektionen.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

Hälsa han det nästa gång du träffar honom.

:lol: :lol: :lol:;)

Publicerat

30-06= 7,62x62 i metrisk nomenklatur,

338 Win= 8,58 ung 8,6x51

för att göra det enkelt, kaliber anges i delar av tum,

typ .458 eller .30 och ger då för handen X kaliber i tum x 25,4 mm antalet mm per tum = mm som kulan anges ha,

nu är detta inte hela sanningen då kulan är lite större och det är loppets inre diameter som anges egentligen men strunt i det.

338 Federal är en bra kaliber för svensk normal jakt, därtill finns det bra med kulor av god sort.

/Christian

Publicerat

Den vapenhandlaren skulle ha ha kvarsittning på mattelektionen.

http://www.naturvard.../NFS2002-18.pdf

Hälsa han det nästa gång du träffar honom.

:lol: :lol: :lol:;)

men hur stor är 338 i mm typ 7,80 8 eller ? är jag ute och cyklar :D
Publicerat

0,338 tum*25,4mm/tum = 8,58 mm

Publicerat

30-06= 7,62x62 i metrisk nomenklatur,

338 Win= 8,58 ung 8,6x51

för att göra det enkelt, kaliber anges i delar av tum,

typ .458 eller .30 och ger då för handen X kaliber i tum x 25,4 mm antalet mm per tum = mm som kulan anges ha,

nu är detta inte hela sanningen då kulan är lite större och det är loppets inre diameter som anges egentligen men strunt i det.

338 Federal är en bra kaliber för svensk normal jakt, därtill finns det bra med kulor av god sort.

/Christian

tack Christian råkade skicka precis efter dig :wub: :wub: det var därför jag skrev en gång till så christian om jag har fattat det rätt så är typ 338 vanligast 8,58 mm
Publicerat

Ja, han har fel, om man pratar kuldiameter: 0,30 tum = 7,62 mm < 0,338 tum = 8,6 mm

Handlaren kanske dock menade hylsvolym...eller patronlängd!? 30-06 har både större hylsvolym och längre hylsa än 338 Federal (om du nu med "338" menar 338 Federal!??).

Publicerat
338 Win= 8,58 ung 8,6x51 för att göra det enkelt

338 Win ???? (Herr 'Märka ord' slår till igen... :P;) )

I och för sig är det många som kallar 338 Win Mag 'bara' för 338 Winchester...allt för att krångla till det B)

post-8252-0-27377200-1330619489_thumb.jp

Publicerat

det finns ju två och välja på han sa inte vilken det va men jag tror jag har fattat nu så 338 är större än 30,06 det är vi överens om så 338 den är väl mer laddad väl så den är väl också mer flackskjutande än 30,06

Publicerat

Nja...du blandar delvis ihop kuldiameter med 'typ av patron'. Du kan inte dra alla patroner som har kuldiameter .338 över samma kam.

En 338 Federal rymmer mindre krut än en 30-06. En 338 Federal är inte riktigt lika flackskjutande som en 30-06 (generellt sätt...beror också väldigt mycket på typ av kula man väljer...vilken BC 'ballistisk koefficient' kulan har).

Men däremot är en 338 Win Mag generellt aningen mer flackskjutande än en 30-06:a. En 338 Win Mag rymmer MYCKET mer krut än en 30-06:a.

Publicerat

338 Win ???? (Herr 'Märka ord' slår till igen... :P;) )

Federal då, men i min värld är det egentligen 338-08 Win som avses o avhandlas, 358 Win existerar ju som känt, något tydligen en tillverkare i staterna inte klarade av att hantera...

Mer än så vet jag inte.

Linus,

nej man måste ange vilken hylsa ie slentrianmässigt kallat kaliber man avser,

338 Federal (338-08 Win) eller 338 Win mag eller 338 LM,

den första är snäll,

DSC05183.jpg

Det är mitten patronen vi talar om

en modest o lagom klövvilts kaliber för svenskt bruk

27479d1328285673-338-win-mag-338-ammo.jpg

338 Win mag är en medel magnum, men rejält potent, osv, det är den som är i mitten ovan

img_442869_8857983_0.jpg

338LM till höger är för långhållsskytte där man behöver massa energi i målet, iofs tillåten till jakt men sällan nyttjad.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Detta med kalibrar är en djungel. Ta tex .222 och .223 som eg båda är .224. Vadå krångla till det...

Publicerat

Tihi,

jo nog är det så i början, blir mycket enklare om du börjar hantera prylarna, då försvinner ? om du vill och är intresserad,

annars är det många som lever ett helt jaktliv utan att bry sig, de handlar ammo till pangen på samma sätt som en del handlar mat, Felix ketchup 500 gram tack, inget annat duger.

/Christian

Publicerat
Detta med kalibrar är en djungel. Ta tex .222 och .223 som eg båda är .224. Vadå krångla till det...

Eller hur :lol: Å till 22 Hornet finns det pipor i både .223 (mest äldre pipor) & .224...allt för att krångla till det ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jo visst är det så! Men är man som jag nyfiken på ALLT och ska veta ALLT om det, ja då blir man aldrig fullärd.

Jag har en förmåga att snöa in på saker som intresserar mig.

Publicerat

Jo visst är det så! Men är man som jag nyfiken på ALLT och ska veta ALLT om det, ja då blir man aldrig fullärd.

Jag har en förmåga att snöa in på saker som intresserar mig.

hehehe vi kanske skulle börja jävlas lite och ta med diverse vildkattor och utdöda kalibrar med då går det verkligen runt i skallen efter ett tag :ph34r:^_^

Publicerat
  • Författare

hehehe vi kanske skulle börja jävlas lite och ta med diverse vildkattor och utdöda kalibrar med då går det verkligen runt i skallen efter ett tag :ph34r:^_^

Ska bara inhandla lite koffeintabletter först så jag inte behöver somna med för mycket ångest av att ha kunnat missat något.

Publicerat

fan nu började det gå runt i skallen på mej :S