Publicerat Mars 1, 201214 yr började fundera på vilken kulkaliber som har flest varianter blidde error i skallen på mej men i länken finns en del matnyttigt www.wikipedia.org/wiki/Caliber
Publicerat Mars 1, 201214 yr Författare Va tusan fäller man med .700 Nitro Express? Afrikanska elefanter på anabola med stor krigslust och svängigt humör?
Publicerat Mars 1, 201214 yr Författare Ekorrbuffel alltså, ja med kreatur som studsar från träd till träd så är det klart att man kan behöva lägga ner dom rätt rejält. Men klarar man verkligen att skjuta en sådan pjäs? Bör gå trögt att få tillstånd på en sådan i sverige. Fast med motivering att den ska användas till avlivning av grävling i fälla samt ställa iordning ett nytt gryt för att främja dom i samma moment kanske handläggaren tycker är en shysst motivering.
Publicerat Mars 1, 201214 yr ska inte vara några problem att få den kalibern utan vidare motivering men annars så är din text rätt bra
Publicerat Mars 1, 201214 yr Författare Finns det inga listor eller liknande sidor där man kan få rekomendation för vilka kalibrar som passar för jakt på vissa djur samt vilka kulor som rekomenderas för olika avstånd, hur de uppför sig etc?
Publicerat Mars 1, 201214 yr Finns det inga listor eller liknande sidor där man kan få rekomendation för vilka kalibrar som passar för jakt på vissa djur samt vilka kulor som rekomenderas för olika avstånd, hur de uppför sig etc? Kan det här vara något för dig? http://www.accuratereloading.com/reload.html
Publicerat Mars 1, 201214 yr öhh nje inte vad jag vet iom att det finns så många olika kalibrar inom alla klasserna så skulle en sån samling vara rätt stor sen beror det från person till person hur rekrylkänslig man är vissa har problem att skjuta med grövre än .308W och andra kan skjuta med ,700 nitro utan problem sen ska vi inte gå inpå kulor där det finns verkligen ett hav av olika typer som är mer eller mindre bra på småvilt eller högvilt många gillar oryx andra tycker den slår sönder som satan men i vanliga fall så brukar nybörjare rekomenderas att skaffa en 6,5x55 eller en 308W då det brukar vara vapen som man lätt kan byta ut vid ett senare skede som ändå har hög precision beroende på vapenindividen vilken kula tja oryx gillar ju många verkar ha bra precison också beroende på vapnet siktet är väl det som man ska var mest noga med så köp hellre begagnad kvalitet än ny lågpris
Publicerat Mars 1, 201214 yr Författare Grymt bra länk, stort tack! Ja vad gäller första vapen är jag lite kluven med. Men en sako i .222 till räv, grävling och rådjur känns ganska givet. Sen vill jag väl ha något till vildsvin då det brukar vara ett 40tal ett par hundra meter från huset varje kväll och sedan ska den funka till älg med. Men vad det blir för bössa vet jag inte än, kanske en sako 85 i .308w eller .338 federal.
Publicerat Mars 1, 201214 yr Grymt bra länk, stort tack! Ja vad gäller första vapen är jag lite kluven med. Men en sako i .222 till räv, grävling och rådjur känns ganska givet. Sen vill jag väl ha något till vildsvin då det brukar vara ett 40tal ett par hundra meter från huset varje kväll och sedan ska den funka till älg med. Men vad det blir för bössa vet jag inte än, kanske en sako 85 i .308w eller .338 federal. Varsågod! Det är den enda länken som jag har hittat som ser ut på det här sättet.
Publicerat Mars 1, 201214 yr Googla på "22 Eargesplitten Loudenboomer"...så får du se patronen som ger begreppet 'overbore' ett ansikte Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Mars 1, 201214 yr Googla på "22 Eargesplitten Loudenboomer"...så får du se patronen som ger begreppet 'overbore' ett ansikte Sent from my HTC Desire S using Tapatalk Ja, det är då en konstig patron. Det finns en tidigare tråd i ämnet fast om 375. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/28484-375-eargesplitten-loudenboomer/
Publicerat Mars 1, 201214 yr Författare Googla på "22 Eargesplitten Loudenboomer"...så får du se patronen som ger begreppet 'overbore' ett ansikte Sent from my HTC Desire S using Tapatalk Haha vilken grej!
Publicerat Mars 1, 201214 yr Undrar hur länge pipan lever...50 skott!? Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Mars 1, 201214 yr Grymt bra länk, stort tack! Ja vad gäller första vapen är jag lite kluven med. Men en sako i .222 till räv, grävling och rådjur känns ganska givet. Sen vill jag väl ha något till vildsvin då det brukar vara ett 40tal ett par hundra meter från huset varje kväll och sedan ska den funka till älg med. Men vad det blir för bössa vet jag inte än, kanske en sako 85 i .308w eller .338 federal. Med en .308 kan du pang på allt det där
Publicerat Mars 1, 201214 yr Med tanke på allroundegenskaper plus övningsskytte är ju som sägs ovan 308 win ett kassaskåpssäkert val. Lika effektiv och rolig som en Volvo V70 D3 Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Mars 1, 201214 yr Undrar hur länge pipan lever...50 skott!? Sent from my HTC Desire S using Tapatalk tvivlar på att pipan fixar mer än 10 st lådan tar nog 5 st
Publicerat Mars 1, 201214 yr Författare En idiotfråga till. En kompis pratade om 308 winchester magnum. Men heter inte den bara winchester? Det är väl 300 som är win mag. Eller finns den med i olika utföranden.
Publicerat Mars 1, 201214 yr En idiotfråga till. En kompis pratade om 308 winchester magnum. Men heter inte den bara winchester? Det är väl 300 som är win mag.Eller finns den med i olika utföranden. Mycket riktigt...winchesters klassiska långa magnumpatron i kaliber .308 heter 300 Winchester Magnum. Kuldiametern är ju dock 0,308 tum. Kanske kompisen menade vår svenska stolthet från 60-talet 308 Norma Magnum. Patroner med stor hylsvolym (dvs 'magnumpatroner') i kaliber .308 är väl annars den nisch i patronvärlden där du hittar mest varianter...det finns en hel uppsjö. Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Mars 1, 201214 yr du har en som heter 308 norma magnum en.wikipedia.org/wiki/.308_Norma_Magnum annars är det som du skriver 300 win mag
Publicerat Mars 1, 201214 yr Författare Okej, tack! Hur står sig 30-06 mot en 308w? Givetvis beror det ju på kula men rent krasst. Är inte en 30-06 ett bättre val på längre håll? Mitt mål var en pang för att knäppa mindre vilt på lite längre håll och en annan för det större viltet. Men 308w kanske är bra så man slipper kasta ut pengar hit o dit. Fast det är ju trevligt med prylar
Publicerat Mars 1, 201214 yr 30-06 är något bättre speciellt upp i dom tyngre vikterna som jag har förstått det annars så fixar den inte lika kort pipa som 308w plus att den sparkar som satan om man köper fel vapen
Publicerat Mars 2, 201214 yr jag har tänkt på en sak det här med kalibrar är ju väldigt rolig och nyttig kunskap så jag har funderat på att skapa en tråd där vi samlar i hop så många kalibrar vi kan och skriver lite fakta om dom vikt på kula bra ammunition och så där t.e.x för det kan ju alla lära sig på särskilt jag :wub: vore inte det kul ?