Publicerat April 4, 201214 yr Jäagreförbundet har just startat en namninsamling för en ny rovdjurspolitik. Jag har skrivit på detta alla bäcker små bildar en å, vi måste alla agera för att få till en ny rovdjurspolitik annars kommer allt att barka iväg och vi får fly landsbygden. Här är länken ialla fall. http://www.jagareforbundet.se/Ny-rovdjurspolitik/?p=3 Det är ju upp till var och en o stödja detta. Jag har skrivit på.
Publicerat April 4, 201214 yr Påskrivet. Lade upp en länk längst upp i höger spalt på min blogg också! Då blir det några tusen till som får kännedom om insamlingen.
Publicerat April 4, 201214 yr Klart! Det ökar fort, när ja börja skriva var 472 an mälda 2 min senare var det 492. Keep it comin'
Publicerat April 4, 201214 yr Jag flaggade för det hela på min lammblogg också. Avslutade en bloggpost med följande ord: Så om ni är intresserade av att kunna köpa småskaligt framställda lammprodukter från marginalområden i Sverige så är det läge att protestera. Så som situationen verkar utveckla sig så är jag tämligen övertygad om att mängden irrationellt skötta småjordbruk, där de behövs som mest, kommer att minska till följd av den rovdjursförvaltning som föreslås. Kostnaderna att starta upp en verksamhet är redan idag höga och att då behöva etablera rovdjursavvisande stängsel är antagligen det som får många att antingen lägga ner sin verksamhet eller att inte alls påbörja den. Man får nämligen inte glömma att smågårdarna är de enheter som effektivast bidrar till den biologiska mångfalden i Sverige, missgynnar man dem genom att gynna de stora rovdjuren har man bara kastat ut barnet med badvattnet! Så sent som idag gick TT ut med följande nyhet: Mer än en fjärdedel av årskonsumtionen av lamm i Sverige sker till påsk. Men det kan bli svårt att hitta svenskt lammkött - det är nämligen en bristvara, enligt producenter och livsmedelshandlare. Genomsnittsfårgården har idag en vinterbesättning på lite drygt 30 djur, de flesta betydligt färre några få betydligt fler. Det är bara de stora som kommer att mäkta med det extraarbete det innebär att hålla får i anslutning till stora rovdjur. Så om ni är nöjda med att köpa lammkött från NewZeeland eller Australien, med risk att lammen har utsatts för mulesing, dvs stympning kring ändtarm och könsorgan för att inte ullen skall skitas ner så kan ni ju stillatigande luta er tillbaka och låta rovdjurspolitiken utvecklas i den riktning den nu gör.... Är ni inte nöjda med detta så kan ni t.ex. skriva på jägareförbundets namninsamling för en ny rovdjurspolitik.
Publicerat April 4, 201214 yr Jag flaggade för det hela på min lammblogg också. Avslutade en bloggpost med följande ord: Den småskaliga djurhållningen är livsviktig för att ett starkt civilförsvar ska kunna fungera. Att fler och fler inte orkar jobba med det är ett ganska allvarligt problem som inte diskuteras när rovdjur kommer på tal.
Publicerat April 4, 201214 yr Har även skrivit till regeringen. Bra! Och gör det en gång till när remissen går ut!
Publicerat April 4, 201214 yr Författare Har mailat en riksdagsledamot hon har inte svarat men snurrar på FB, sen har jag även skrivet ett långt mail till c - ledningen inget svar från dom heller. MEn dom får några dar till på sig.
Publicerat April 4, 201214 yr Påskrivit *3 hustru och son också. Kan jag skriva på för hunden också? Haha där sa du nått! Klart du kan skriva med hunden!