Publicerat April 4, 201214 yr Påskrivet och annonserat ut på både twitter, fb och så småningom även på bloggen! Mvh
Publicerat April 4, 201214 yr Påskrivet och annonserat ut på både twitter, fb och så småningom även på bloggen! Mvh Kanon! Det tycker jag alla som har dessa ska göra! Lätt sätt att nå mkt folk
Publicerat April 12, 201214 yr Nu kom svaret.. Säkert gör de samma utskick till alla som skriver! REGERINGSKANSLIET Miljödepartementet Miljöministern M2012/994/Brev Hej Bo, Tack för ditt brev om regeringens vargpolitik, som jag uppskattar att du har tagit dig tid att skriva. Vargpolitiken har väckt många starka känslor runtom i landet, vilket jag har förståelse för då det påverkar många människors vardag på olika sätt. Den svenska rovdjurspolitiken syftar till att björn, järv, lo, varg och kungsörn ska finnas i så stort antal att de långsiktigt finns kvar i den svenska faunan. Regeringen har med brett stöd över blockgränsen i riksdagen utarbetat en politik för en livskraftig vargstam. Som en del av denna politik har sedan ett par år tillbaka så kallad licensjakt på varg genomförts i Sverige (vintern 2009 och 2010). Denna jakt har fått kritik från EU-kommissionen och från miljöorganisationer. Kommissionen anser att licensjakten inte är förenlig art- och habitatdirektivet. Kommissionen kritiserade bland annat att Sverige hade satt ett tak för den svenska vargstammens tillväxt på 210 individer. Regeringen har i flera skrivelser till Europeiska kommissionen besvarat denna kritik och redovisat de förändringar av den svenska rovdjurspolitiken som genomförts bl.a. att taket för tillväxten avskaffats och att licensjakten har stoppats. Nästa steg från kommissionens sida kan bli en stämning mot Sverige i EU-domstolen. Detta skulle kunna resultera i att vi i förlängningen förlorar inflytande över vår nationella vargförvaltning. Den 15 december 2011 förtydligade regeringen regleringarna i jaktförordningen när det gäller att Naturvårdsverket och länsstyrelserna ska kunna besluta om skyddsjakt utan ansökan, liksom möjligheten att besluta om jakt innan allvarliga skador uppstått. Du kan läsa mer om beslutet på regeringens webbplats, http://www.regeringen.se/sb/d/15436/a/182746. I sammanhanget ska nämnas att Naturvårdsverket har fått i uppdrag av regeringen att ta fram en nationell och en regional förvaltningsplan för vargstammen. På Naturvårdsverkets webbplats finns mer information om regeringsuppdraget, http://www.naturvardsverket.se/en/Start/Naturvard/Jakt-och-vilt/Viltforvaltning/Regeringsuppdrag-om-vilt/Forvaltningsplan-for-varg/. Förvaltningsplanen ska vara färdig och lämnas till regeringen senast den 1 juni 2012. Syftet med planen är att skapa tydlighet och förutsägbarhet i den svenska vargförvaltningen. 2012 blir ett betydelsefullt år för svensk rovdjursförvaltning. Förutom den kommande förvaltningsplanen för varg, som Naturvårdsverket förbereder, presenterade även Rovdjursutredningen sitt slutbetänkande den 3 april. Slutbetänkandet har nu skickats ut på remiss och jag välkomnar alla som känner sig berörda av frågan att lämna synpunkter. Till hösten kommer regeringen att lämna förslag till förändringar av rovdjurspolitiken till riksdagen. Min och regeringens ambition är att på bästa sätt utforma rovdjurspolitiken dels utifrån de lagar och regler vi har att följa, dels genom att lyssna till er som vet hur vargsituationen ser ut på den lokala nivån. Med vänlig hälsning Lena Ek ----------------------------------------------------------------- Postadress Telefonväxel E-post 103 33 Stockholm 08-405 10 00 registrator@environment.ministry.se Besöksadress Telefax Tegelbacken 2 08-24 16 29
Publicerat April 12, 201214 yr Författare Nu kom svaret.. Säkert gör de samma utskick till alla som skriver! REGERINGSKANSLIET Miljödepartementet Miljöministern M2012/994/Brev Hej Bo, Tack för ditt brev om regeringens vargpolitik, som jag uppskattar att du har tagit dig tid att skriva. Vargpolitiken har väckt många starka känslor runtom i landet, vilket jag har förståelse för då det påverkar många människors vardag på olika sätt. Den svenska rovdjurspolitiken syftar till att björn, järv, lo, varg och kungsörn ska finnas i så stort antal att de långsiktigt finns kvar i den svenska faunan. Regeringen har med brett stöd över blockgränsen i riksdagen utarbetat en politik för en livskraftig vargstam. Som en del av denna politik har sedan ett par år tillbaka så kallad licensjakt på varg genomförts i Sverige (vintern 2009 och 2010). Denna jakt har fått kritik från EU-kommissionen och från miljöorganisationer. Kommissionen anser att licensjakten inte är förenlig art- och habitatdirektivet. Kommissionen kritiserade bland annat att Sverige hade satt ett tak för den svenska vargstammens tillväxt på 210 individer. Regeringen har i flera skrivelser till Europeiska kommissionen besvarat denna kritik och redovisat de förändringar av den svenska rovdjurspolitiken som genomförts bl.a. att taket för tillväxten avskaffats och att licensjakten har stoppats. Nästa steg från kommissionens sida kan bli en stämning mot Sverige i EU-domstolen. Detta skulle kunna resultera i att vi i förlängningen förlorar inflytande över vår nationella vargförvaltning. Den 15 december 2011 förtydligade regeringen regleringarna i jaktförordningen när det gäller att Naturvårdsverket och länsstyrelserna ska kunna besluta om skyddsjakt utan ansökan, liksom möjligheten att besluta om jakt innan allvarliga skador uppstått. Du kan läsa mer om beslutet på regeringens webbplats, http://www.regeringe...15436/a/182746. I sammanhanget ska nämnas att Naturvårdsverket har fått i uppdrag av regeringen att ta fram en nationell och en regional förvaltningsplan för vargstammen. På Naturvårdsverkets webbplats finns mer information om regeringsuppdraget, http://www.naturvard...plan-for-varg/. Förvaltningsplanen ska vara färdig och lämnas till regeringen senast den 1 juni 2012. Syftet med planen är att skapa tydlighet och förutsägbarhet i den svenska vargförvaltningen. 2012 blir ett betydelsefullt år för svensk rovdjursförvaltning. Förutom den kommande förvaltningsplanen för varg, som Naturvårdsverket förbereder, presenterade även Rovdjursutredningen sitt slutbetänkande den 3 april. Slutbetänkandet har nu skickats ut på remiss och jag välkomnar alla som känner sig berörda av frågan att lämna synpunkter. Till hösten kommer regeringen att lämna förslag till förändringar av rovdjurspolitiken till riksdagen. Min och regeringens ambition är att på bästa sätt utforma rovdjurspolitiken dels utifrån de lagar och regler vi har att följa, dels genom att lyssna till er som vet hur vargsituationen ser ut på den lokala nivån. Med vänlig hälsning Lena Ek ----------------------------------------------------------------- Postadress Telefonväxel E-post 103 33 Stockholm 08-405 10 00 registrator@environment.ministry.se Besöksadress Telefax Tegelbacken 2 08-24 16 29 Fick exakt samma svar som du
Publicerat April 12, 201214 yr Här man skriver på för jägareförbundets extra stämma som kostar ca 400 000kr av era pengar?Och för en ordförande som " jag företräder den internationella jägarorganisationen FACE i rovdjursfrågor" och inte medlemmarna ?