Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

polisen klantar till det!

Featured Replies

Publicerat

. 44magnum blir klass 2

Får polisen det vapnet, kan jag tänka mig ansluta till kåren...

Dirty Harry Mk II

Publicerat

Får polisen det vapnet, kan jag tänka mig ansluta till kåren...

Dirty Harry Mk II

Haha ja jag med :P Brukar skjuta S&W 686 i 44 mag o det e allt bra drag i den :D

Publicerat

Med den info som finns om händelsen tycker jag Polisen gjorde rätt, med undantag för att rådjuren blev liggande.

Paragrafrytteri är aldrig någon till godo. Även poliser lever ju i verkligheten och inte i lagboken.

Sen påståenden om att polisen saknar utbildning för den här typen av uppdrag. Varför skall man göra något som är så enkelt till något krångligt?

Sunt förnuft säger ju att rådjuren måste avlivas så fort och effektivt som möjligt. Finns pistol, så bra. Skjut tills dom är stilla. Finns bara ett fälgkors.. Lös situationen.

Det är såna här trådar fulla med översitteri och snobberi som får mig att tveka att berätta att jag är jägare i vissa sammanhang. Det är inte på något sätt något som jag vill bli förknippad med.

Publicerat

Martin,

allvarligt talat jag tror inte att du ens försöker att förstå,

polisen kan inte accepteras ställas sig över de regler den själv skall upprätthålla.

Jo jag tycker också att man skall lösa problemet på plats,

bekymret är bara att när man gör det så visar man

1 på okunnighet inför det egna regelsystemet, vilket i sig är illa

alternativt

2 en inställning att man står över reglerna och kan ignorera dem, vilket är än värre.

Hur du kan få detta till att vara arrogans och översittarfasoner har jag mycket svårt att se, men du är välkommen att behålla den inställningen.

Jag säger som jag skrev i inledningen,

hur svårt är det att be om ursäkt när man har skitit i andras tämligens betydelsefulla intressen, i detta fall kvarlevorna av de två rådjuren?

/Christian

Publicerat

Skulle vilja påstå att det är poliser som vil framstå som lite duktigare å lite bättre men det e min åsikt. Och paragrafryttare det är ju dom flesta poliser dom kan ju inte ens släppa sitt yrke som "privat" personer. Så där tycker ja martin har fel,

Och kan ge mig fan på att förbipaserande som sett djuren skyller på lokala jägare, och dålig pr behöver väl ingen,

Bra av polisen att lyckas avliva djuren Dåligt att lämna dom tycker ja samanfattar de mesta,

Ps, Drämma ett fälkors i skallen på ett rå är inte att rekomendera för klenmagade.

Publicerat

Ni som tycker polisens avlivningsmetod var fel, vad tycker ni de skulle gjort? Oavsett vad de gör blir det alltid gnäll på dem...

Publicerat

Skulle vilja påstå att det är poliser som vil framstå som lite duktigare å lite bättre men det e min åsikt. Och paragrafryttare det är ju dom flesta poliser dom kan ju inte ens släppa sitt yrke som "privat" personer. Så där tycker ja martin har fel,

Och kan ge mig fan på att förbipaserande som sett djuren skyller på lokala jägare, och dålig pr behöver väl ingen,

Bra av polisen att lyckas avliva djuren Dåligt att lämna dom tycker ja samanfattar de mesta,

Ps, Drämma ett fälkors i skallen på ett rå är inte att rekomendera för klenmagade.

Låter som nån haft otur med länsman..
Publicerat

Jag tror inte att kritiken är riktad mot just polismännen, utan mot utbildningen.. För om man som polis får veta vad man ska göra vid en sån här situation så borde inte rådjuren legat kvar vid vägkanten... Eller?

Om dom nu fått veta hur man ska bära sig åt och bara struntade i det så var det ett fel från deras sida. Då måste man ju säga ifrån!

Publicerat

Låter som nån haft otur med länsman..

Det kan man säga, men ja har ju även träffa någon enstaka som faktist var som folk.

Publicerat

Tyckte dom gjorde helt rätt skit samma hur många skott som avlossades huvudsaken är väll att djuren slipper o lida det är ju prio ett sen att dom lätt dom ligga är ju en annan sida av myntet.

Mvh.

Publicerat

Många är väldigt snara att döma på mycket bristfällig information.

Angående antal avlossade patroner så är den frågan fullständigt ointressant,hur många här vet hur svårt det är att skjuta pistol egentligen?

Den extremt korta visirlinjen i kombination med mörker och ett djur som kanske ligger och kastar med huvudet eller kroppen ställer orimligt höga krav på skytten att med ett välriktat skott avliva djuret omedelbart.

Man skjuter dom skotten som behövs.

Polismännen på plats har ingenting med omhändertagandet eller rapporterandet till berörd markägare att göra,den frågan faller på LKC och där kanske inte markägaren gick att få tag på eller för den delen registrerad eftersöksjägare,efter det kanske det blivit skiftbyte eller annan anledning till den missade rapporteringen.

Vet om situationer i sthlm där jourhavande eftersöksjägare inte gått att få tag på utan motsvarande från uppsala har blivit beordrad att åka.

/Mike