Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa pickupen?

Featured Replies

Publicerat

då är/var det fel på bilen isf. sådan är inte de jag har kört/äger. har lastat 1100kg på flaket och ett släp till 700kg och då drar bilen 1,1 i 90km/h hem från småland. Lastavkännaren ska ändra något i bilen ifall jag fattade det rätt. Det kan jag sätt mitt avtryckarfinger på. har man den kraftigare 4WD som jag har är det nemas problemas. Den drog bra med soppa innan programbytet som gjordes på VW. har man inte gjort det så drar den som fan. fel bränsleprogram för turbon på låga varv har jag hört. Nu kopplar den om mellan kompressor och turbo som den ska. där sitter två aggregat under min huv, så jag gissar på att det sitter en kompressor och en turbo.

angående VAG:s åtgärdsprogram för små blessyrer så suger dom, har en lackskada från fabrik, den är inte åtgärdad sedan september...

Vet ej men kändes som om inte en ny bil för 300 000kr är bra från början så fick vi kika på billigare och bättre alternativ,men Taron är grunden för hiluxen..Fin bil i övrigt som sagt men ej till de vi skulle ha den

• Svar 62
  • Visningar 35k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

Vet ej men kändes som om inte en ny bil för 300 000kr är bra från början så fick vi kika på billigare och bättre alternativ,men Taron är grunden för hiluxen..Fin bil i övrigt som sagt men ej till de vi skulle ha den

Rätta mig om jag har fel men är det inte tvärtom o att Hiluxen är grunden till Taro?

Publicerat

Hiluxen och samtida Taron var samma bil från samma fabrik men med lite olika smink och kläder - precis som Ford och Mazda idag.

Lik förbannat påstår en del att VW Taro var skit och Toyota Hilux rent guld, ungefär som vissa gör skillnad på BT-50 och Ranger. Märkligt hur mycket ett plastemblem gör...

-- Mats

Publicerat

Rätta mig om jag har fel men är det inte tvärtom o att Hiluxen är grunden till Taro?

Rätt säker Toyota köpte upp rättigheterna på Taron och är den bilen vi ser idag mer eller mindre,fanns väl några versioner redan på 60-talet..

Publicerat

Kan iof vara ute och cykla...

Känner jag min historia rätt så är Hiluxen en ren Toyota. Dom byggde ju även en hilux surf på samma kaross, i sverige heter den bilen 4 runner. Hiluxen fans i tiotalet år innan Taron dök upp. VW saknade en bil i pickup klassen och ordnade så att dom fick montera Hilux i sina fabriker under ett antal år, fast med ett VW emblem under modellnamnet Taro.

Kommer du nu in till VW handlare och vill köpa delar till Taron, så hänvisar dom allt som oftast till Toyota istället.....

Publicerat

Det står vw på huven på taron men toyota på motorn...ganska festligt:-) men en bra bil.

Publicerat

Rätt säker Toyota köpte upp rättigheterna på Taron och är den bilen vi ser idag mer eller mindre,fanns väl några versioner redan på 60-talet..

Eh... Va?

-- Mats, som jobbat på med Hilux på Toyotaverkstad och Taro på Volkswagendito - i den ordningen

Publicerat

Haft Hilux men kör nu Amarok.

Smaken är ju bekant som baken men för mig vinner Amaroken 10 gånger av 10.

Publicerat

Har haft en Taro klockren pickis men det är en ren Toyota står på rutor o motor kändes lite bögigt o åka Toyota med wv märket :D

Mvh.

Publicerat

Haft Hilux men kör nu Amarok.

Smaken är ju bekant som baken men för mig vinner Amaroken 10 gånger av 10.

Som sagt smaken är som baken. Kompisen kör Amarok och har kört Hilux och han ångrar bittert att han böt till Amarok.

Att det regnar in i bilen och att VAG inte kan åtgärda det är den största orsaken. Dock skall det tydligen inte regna in i Amarok Highline, enligt VAG.

Saknar automat på Amarok och om/när den kommer så är det med 4motion utan lågväxel, enligt försäljare på VAG.

mvh rine

Publicerat

Det lutar tämligen starkt åt nya Ford Ranger....vilken bil alltså.....Toyota Hilux blir omsprungen rejält!

Har fått en bra offert med kåpa från Trucker!

Publicerat

Den där ser riktigt giftig ut!

Publicerat

Den ser fin ut men jag vill nog höra en del användaromdömen innan jag väljer Ford före Toyota. Är det Mazda som bygger dom fortfarande eller är det i egen regi numera?

Publicerat

Eh... Va?

-- Mats, som jobbat på med Hilux på Toyotaverkstad och Taro på Volkswagendito - i den ordningen

Var i 5-gear dom sa Toyota köpte VW platta som var tänkt till Taron.Jo fan Umeås Toyota verkstad är riktigt vass!

Publicerat

Den ser fin ut men jag vill nog höra en del användaromdömen innan jag väljer Ford före Toyota. Är det Mazda som bygger dom fortfarande eller är det i egen regi numera?

Absolut men jag kan säga så mycket att jag testat både nya Hilux och nya Ranger i veckan grundligt och det råder ingen tvekan för min del. Ranger görs numera i Sydafrika egen fabrik så vitt jag förstod. I mitt fall skall ju bilen kombinera Jakt, familjeliv med två hundar, bruksbil i skogen/gården osv och då ställer jag högre krav på utrustning och komfort än vad Toyota kan uppbringa. De är prismässigt mycket lika men vad du får för pengarna upplever jag betydligt mer i Forden. Det är nog ett fakta att Toyotans gamla goda rykte kommer utmanas enormt av Forden. Så till den grad att vissa modeller numera har 7 månaders leveranstid. De har tydligen sålt några kopiösa mängder bilar.....Har jag tur får jag den redan i juli om jag bestämmer mig.

Publicerat

Några bilder efter veckans test....det blir trångt i garaget oavsett vad man väljer.... :)

Toyota Hilux 2012

Ford Ranger 2012

Publicerat

Angående Toyota och Taro så var Taro utvecklad av Toyota för VW.

Hur mycket som är identiskt med Toyotas egna modeller vågar jag inte svara på.

Till en början tillverkades bilen i Tyskland av VW. Senare kom några modeller som tillverkades i Japan.

Är ganska säker på att de även tillverkats i någon av Toyotas syd-ost asien eller SydAmerika fabriker.

Amarok är dock så vitt jag vet en "egen" bil. Dock betydligt osäkrare på den uppgiften

Publicerat

Vad roligt att ford kommer något nytt på pick-up fronten som verkar lyckat, har inte provat forden ännu men den verkar onekligen bra. Den har testats av 4 wheel drive tidigare och det som jag kommer ihåg från den testen så var bränsleförbrukningen något hög annars goda omdömmen.

mvh Rine

Publicerat

Angående Toyota och Taro så var Taro utvecklad av Toyota för VW.

Nja... Badge engineering i sin vanligaste form, inget special.

Hur mycket som är identiskt med Toyotas egna modeller vågar jag inte svara på.

Allt som inte är märkt med VW- resp. Toyotalogga. Ljudnivån skiljer också en aning, då alla Taro hade "tjocka" mattorna samt "effektivare" underredsbehandling.

Till en början tillverkades bilen i Tyskland av VW.

Det måste ha varit lååååångt ned i sydöstra Tyskland då, för på bilarna vi tog emot fanns bygginfo och fraktsedlar på japanska.

-- Mats

Publicerat

Och en till med glimten i ögat....

Publicerat

Aha låter intressant, på olika grunder är jag lagomt skeptisk till Fords bilar men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Dock gillar jag inte flakens utformning, jag är mer inne på släta flak typ VW Transporter då det förenklar skoterhanteringen. Nackdelen där är att jag får en annan fyrhjulsdrift utan lågväxel, hur man än vänder sig har man röven på baksidan...

Publicerat

Med all rätt, det har jag också varit men jag har klart ändrat uppfattning. Det lutar åt att vi beställer nämnda bil till förmån för Hilux! Ska dock ge Amaroken en chans nästa vecka!

Publicerat

Nya Ranger

80cm vadardjup från fabriken är rätt bra.

lite annat smått o gott

Väntar tills jag får se klipp med nya Rangern från cape york / gunshot / old telegraph track, innan jag slår till själv. :)