Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa pickupen?

Featured Replies

Publicerat
  • Svar 62
  • Visningar 35k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Det blir väl ingen diffspärr på ranger i Sverige?

Publicerat

I broschyren står det bara "differential transmission" fram och bak på Limited modellen jag tittar på. Men det finns ingen knapp, den verkar tom på bilderna...en nackdel....en fördel är att man kan lägga ur och i 4WD på högväxeln under rull. På Hiluxen måste du väl stanna?

Publicerat

I broschyren står det bara "differential transmission" fram och bak på Limited modellen jag tittar på. Men det finns ingen knapp, den verkar tom på bilderna...en nackdel....en fördel är att man kan lägga ur och i 4WD på högväxeln under rull. På Hiluxen måste du väl stanna?

Jag refererade bara till filmen ovan som demonstrerade diffspärr så att ingen ska bli lurad av det.

Känner dock igen allt ovan från lanseringen av Amaroken, den hissades i media och av alla och en var. Den skulle sopa mattan med alla konkurrenter. Den sålde också mycket bra till en början i sverige. Men den är ju inte alls den försäljningssucce som VAG hoppats på. Jag tro dock att det beror mycket på att de inte kan erbjuda automat.

Ford ger ju mig som många andra lite bad taste, för mig beror det på att i alla fall personbilarna blir gamla så fort, som nya är de helt OK i förhållande till priset.

Men jag hoppas att jag skall få en annan uppfattning framöver :)

mvh rine

Publicerat

Läste i 4wheel Drive att den inte levereras med diffspärr i Sverige.

Inte många som dock behöver den i sin vardag, dock ett minus i kanten.

( Köp från Tyskland..)

Publicerat

Glöm inte bort i sammanhanget att det finns ingen fyrhjulsdrift och diffspärr i världen som är bättre än vilka däck bilen levereras med.

Sitter det lågprofil asfaltsdäck på så kommer man ingenstans utanför vägarna ändå,ser många sådana pickisar som rullar på vägarna och undrar lite stilla varje gång varför ?

Är avsikten att köra i teräng så skall det vara däck med rejält klackmönster.

Skillnaden är så stor att när jag åker ut på en åker med mina Kumho A/T så kör jag i regel bara med bakhjulsdriften utan att spinna medans polarens Hilux med Michelin rulldäck måste lägga i fyrhjulsdriften på en gång för att inte slirra på alla fyra.

Kommer vi till en uppförsslänt lägger jag i fyrhjulsdriften och kör vidare medans han inte ens kommer upp.

Rätt däck är superviktigt,ska man ha en asfalts eller grusvägspickis är däcken ointressanta och även mer eller mindre vilka skillnader i drift dom har,alla fyrhjulsdrifter funkar lika bra där.

/Mike

Publicerat

Glöm inte bort i sammanhanget att det finns ingen fyrhjulsdrift och diffspärr i världen som är bättre än vilka däck bilen levereras med.

Skillnaden är så stor att när jag åker ut på en åker med mina Kumho A/T så kör jag i regel bara med bakhjulsdriften utan att spinna medans polarens Hilux med Michelin rulldäck måste lägga i fyrhjulsdriften på en gång för att inte slirra på alla fyra.

/Mike

Ack så sant. Själv fungerar mina Cooper Discoverer AT3 som dina Kumho. På en Ranger 2003.

Publicerat
  • Författare

Jag refererade bara till filmen ovan som demonstrerade diffspärr så att ingen ska bli lurad av det.

Känner dock igen allt ovan från lanseringen av Amaroken, den hissades i media och av alla och en var. Den skulle sopa mattan med alla konkurrenter. Den sålde också mycket bra till en början i sverige. Men den är ju inte alls den försäljningssucce som VAG hoppats på. Jag tro dock att det beror mycket på att de inte kan erbjuda automat.

Ford ger ju mig som många andra lite bad taste, för mig beror det på att i alla fall personbilarna blir gamla så fort, som nya är de helt OK i förhållande till priset.

Men jag hoppas att jag skall få en annan uppfattning framöver :)

mvh rine

Amarok kommer med automat till hösten. Och med en större motor eller större o större... Fortfarande 2,0 liter men med 180hk. Fattar personligen inte varför VW inte erbjuder den med en större motor? VAG 3,0 tdi på 240hk o 500Nm Hade gjort bilen till en mkt bättre dragare. Har den motorn i min A4 o älskar den! :)

Publicerat

Amarok kommer med automat till hösten. Och med en större motor eller större o större... Fortfarande 2,0 liter men med 180hk. Fattar personligen inte varför VW inte erbjuder den med en större motor? VAG 3,0 tdi på 240hk o 500Nm Hade gjort bilen till en mkt bättre dragare. Har den motorn i min A4 o älskar den! :)

Det blir väl med 4 motion utan lågväxel, tyvärr tycker jag!?

rine

Publicerat
  • Författare

Ja den risken är rätt stor. Lågväxel är ju ett måste tycker jag!

Publicerat

Talade med en Vag försäljare om automat till Amaroken för ca 3 månader sedan. Han sade att det blir Touaregens automat med extra låg etta, men då har man ju ingen lågväxel bakåt. 4motion tycker jag inte heller passar på den här typen av bil, har själv en passat med 4motion (nr2) och de tar sig fram men går så otroligt tungt i t.ex snö. Det luktar bränd lamell.

En demo Amarok med 4motion fick också sin koppling sprängd när en mekaniker lånade hem den över helgen och hade pressat den lite i snön.

mvh rine

• 2 weeks later...
Publicerat

Pappa har funderat ett tag på att sälja Volvon o Jeepen o köpa en pickup. Onödigt att betala skatt o försäkring på 2 bilar när man klarar sig med en resonerar han. Visserligen blir det ändå dyrare för han får inte mkt för en Volvo 960 97a o en Cherokee 95a :P

Följde med han in till stan idag o då passade vi på att kika lite :) Hade inte så mkt tid så nöjde oss med Toyota Hilux och VW Amarok.

Det är dom 2 han gillar mest (o jag med). Amarok kommer tydligen med starkare motor o automat i september men det dröjer nog till våren innan leverans. Dom nya ska byggas i Tyskland istället för Argentina som dom byggs i nu. Toyotan tilltalade mig mest.

Skriv vad ni har för erfarenhet av nyare pickisar. För o nackdelar hos dom olika modellerna.

Nu är det långt ifrån säkert att han ska byta upp sig men det skadar inte att kolla upp det så att han inte blir lurad :P

Tack på förhand :)

Per

Har farsgubben bestämt sig?

mvh rine

Publicerat
  • Författare

Han avvaktar men det lutar åt Hilux om det blir något :) Tror att han kommer att fega ur men man vet ju aldrig :P