Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nord/sydliga funderingar kring viltvård...

Featured Replies

Publicerat

Vart har du dina bopålar som inte har katt?

umeå :( Åker ner till dina trakter istället när det vankas...

• Svar 60
  • Visningar 7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Vart ju två eländen kvar på licensen i år...länsstyrelsen gick med på förlängning av tiden men naturvårdsverket var som vanligt inte lika rappa :o

Var ni ner detta året oxå, vart?

Publicerat

Jag tror skiljer mycket på storleken. Här i söder är det fler människor med minde ägor/arrende. Man blir lite mer "mån" om de djur som rör sig på "sin" marken.

I norra Sverige är det betydligt större marker som det ska bedrivas viltvård på,+ a på, ett lite hårdare klimat.

Sen är vi lite mer generösa i södern.

Hårdare klimat har vi med längre vintrar, mer snö och kallare, men ett bra VVO som engagerar sig för viltet vårdar det här uppe också.

Många VVO är ute och fäller aspar och sälg till djuren.

Här drar sig inte ungkarlarna för att åka 30-40 mil tor för att dansa en kväll. :P

Jag vet inte hur det är nu men när jag kom upp hit så har jag träffat någon från Gällivare och Jokkmokk = >40 mil tor men då kör dom diesel också. :)

Det finns väl inget mer snålare landskap än Småland i gamla Svedala. :lol:;):P

Publicerat
  • Författare

Fasen, d här börjar arta sej till en samling goda råd om viltvård i norr.! :-) Ett hett tips till dom som inte matar rådjur pga lodjuren, sluta placera maten inne i skogen utan få ut den mitt på öppna ytor då får kisse problem... :-) När jag bodde söderut var ett säkert tecken på att misse var på besök att rådjuren låg hela dagarna ute på gärdena, tog faktiskt bara något år efter katten kom till orten innan dom fick det beteendet.

Publicerat

Fasen, d här börjar arta sej till en samling goda råd om viltvård i norr.! :-) Ett hett tips till dom som inte matar rådjur pga lodjuren, sluta placera maten inne i skogen utan få ut den mitt på öppna ytor då får kisse problem... :-) När jag bodde söderut var ett säkert tecken på att misse var på besök att rådjuren låg hela dagarna ute på gärdena, tog faktiskt bara något år efter katten kom till orten innan dom fick det beteendet.

Ja visst gör det det! Ett och ett annat matnyttigt har det väl blivit, även om mitt sista inlägg var delvis utanför ämnet. :lol:;)

Då är det bara att röra ihop alltihopa i en gryta och plocka ut det bästa. :)

Publicerat

Vi har flera som utfodrar rådjur,tror inom min mark är 4-5 platser där 40 talen rådjur bor sätter sig,men inga lodjur eller så finns..Tror mycket handlar om vissa brinnande själar eller folk som vill förbättra stammen,jag skulle även kunna utfodra rådjur bara för få lodjur..

Säg bara till vart jag skall skicka Lodjuren så kommer de med nästa buss kan skicka med en & annan varg som du kan få på köpet .....

Får nog säga att vi som jagar i Bergslagen ser nog tillbaka med vemod på den tiden då det inte fanns LO.

Det går att utfodra rådjur även i Lodjursmarker men man får lägga foderhäckarna öppnare.

Ställ ut foderhäckar på åkerholmar & mitt på hyggen .

Då har rådjuren uppsikt & ser om ett lodjur kommer smygande.

Rådjuren kommer att hitta foderhäckarna ändå, finns det Lo i markerna så tycker dessutom rådjuren om att röra sig öppet.

Det finns en annan tradition angående vinterutfodring i södra Sverige än i Norra, en andledning är att jakten värderas högre i Syd.

I delar av mälarlandskapen får du ofta betala upp mot 300 kronor hektaret för jakten om du är utsocknes (Vilket de flesta av oss är) men det betalar du bara om det verkligen finns vilt på markerna.

//LEHD

Publicerat

Hårdare klimat har vi med längre vintrar, mer snö och kallare, men ett bra VVO som engagerar sig för viltet vårdar det här uppe också.

Många VVO är ute och fäller aspar och sälg till djuren.

Här drar sig inte ungkarlarna för att åka 30-40 mil tor för att dansa en kväll. :P

Jag vet inte hur det är nu men när jag kom upp hit så har jag träffat någon från Gällivare och Jokkmokk = >40 mil tor men då kör dom diesel också. :)

Det finns väl inget mer snålare landskap än Småland i gamla Svedala. :lol:;):P

Helt rätt, ett bra VVO engagerar sig, tyvärr är det många som åker snålskjuts och resonerar: de utfodrar på närliggande marker, och då behöver vi inte anstänga oss. Jag har hör det många gånger nu genom åren.. :(

Att ungkarlarna åker 30-40 mil för att dansa? Då du Jonsson, är vi inne på en helt annan typ av predatorjakt :P:lol:

Nä du, det finns inga mer generösa än oss snålänninga, förlåt, smålänningar. :lol:

Publicerat

Det verkar förövrigt vara vanligare att fälla aspar & sälg till djuren i norr än i syd.

Här i mälardalen så är nog det vanligase stödet till rådjur foderautomater & ensilage.

Det är inte heller så ovanligt med foderbetor men de äts mest av hjortarna & grisarna.

Min far är född i Växsjö vilket kanske gör mig till någon typ av smålänning & kan därför travestera Terry Pratchet :

"Det är inte sant att vi älskar pengar det säger vi bara för få dem till sängs"

//LEHD

Ps jag arbetar på bank också.

Publicerat

Det verkar förövrigt vara vanligare att fälla aspar & sälg till djuren i norr än i syd.

Här i mälardalen så är nog det vanligase stödet till rådjur foderautomater & ensilage.

Det är inte heller så ovanligt med foderbetor men de äts mest av hjortarna & grisarna.

Min far är född i Växsjö vilket kanske gör mig till någon typ av smålänning & kan därför travestera Terry Pratchet :

"Det är inte sant att vi älskar pengar det säger vi bara för få dem till sängs"

//LEHD

Ps jag arbetar på bank också.

Det kommer mer och mer att fälla asp och sälg här under vintern. Troligtvis är det de senaste vintrarna som gjort att man drar blickarna mot norr. Sockerbetor verkar vara på tillbakagående(tack- och- lov), det må vara mycket energi i dem men det orsakar också onödig karies i tänderna på de stackars djuren.

Helt korrekt, så pratar en sann smålänning :lol:

Publicerat

Helt rätt, ett bra VVO engagerar sig, tyvärr är det många som åker snålskjuts och resonerar: de utfodrar på närliggande marker, och då behöver vi inte anstänga oss. Jag har hör det många gånger nu genom åren.. :(

Att ungkarlarna åker 30-40 mil för att dansa? Då du Jonsson, är vi inne på en helt annan typ av predatorjakt :P:lol:

Nä du, det finns inga mer generösa än oss snålänninga, förlåt, smålänningar. :lol:

Ja visst stämmer det resonemanget bra på sina håll tyvärr.

Åh nej, det är seriösa ungkarlar. :wub: Har du aldrig hört talats om kvinnobristen och då speciellt i Pajala. :D

Jag har hört en siffra om hur många karlar det var på varje kvinna som bodde där och det var åtskilliga. :(

Publicerat

Det kommer mer och mer att fälla asp och sälg här under vintern. Troligtvis är det de senaste vintrarna som gjort att man drar blickarna mot norr. Sockerbetor verkar vara på tillbakagående(tack- och- lov), det må vara mycket energi i dem men det orsakar också onödig karies i tänderna på de stackars djuren.

Helt korrekt, så pratar en sann smålänning :lol:

Se där då kom norr in i samtalet igen. :)

Tydligen har ni fått upp blickarna mot norr och vad vi gör här uppe. :wub:;):P:lol:

Publicerat

Se där då kom norr in i samtalet igen. :)

Tydligen har ni fått upp blickarna mot norr och vad vi gör här uppe. :wub:;):P:lol:

Jag måste kontrollera bättre om du är inloggad eller inte. :lol:
Publicerat

Ja visst stämmer det resonemanget bra på sina håll tyvärr.

Åh nej, det är seriösa ungkarlar. :wub: Har du aldrig hört talats om kvinnobristen och då speciellt i Pajala. :D

Jag har hört en siffra om hur många karlar det var på varje kvinna som bodde där och det var åtskilliga. :(

Undrar varför kvinnorna emigrerar från Pajala. Vi hade ju några norrbor som arbetade med efterröjning i södern efter stormarna Gudrun och per. Vid en fest kom fruarna, vi kallade oss för thaibyn ;) . Fruarna var trevliga som de asiatiska kvinnorna i regel är, men deras "karlar" hade vi klarat oss utan. Vi smålänskor har väl aldrig varit så fulla som då! B)
Publicerat

Jag måste kontrollera bättre om du är inloggad eller inte. :lol:

Vad menar du med det??? :lol:;):P:rolleyes:

Publicerat

Undrar varför kvinnorna emigrerar från Pajala. Vi hade ju några norrbor som arbetade med efterröjning i södern efter stormarna Gudrun och per. Vid en fest kom fruarna, vi kallade oss för thaibyn ;) . Fruarna var trevliga som de asiatiska kvinnorna i regel är, men deras "karlar" hade vi klarat oss utan.

Då var det arbetsbrist men det är det inte nu för nu går flyttlassen norr ut om till no hörnet.

Jag har hört ett och ett annat om det från sådana som har varit nere. Jag känner några. :lol:

Publicerat

Då var det arbetsbrist men det är det inte nu för nu går flyttlassen norr ut om till no hörnet.

Jag har hört ett och ett annat om det från sådana som har varit nere. Jag känner några. :lol:

Skönt att du missade mitt tillägg :P:lol: :lol:
Publicerat

Vi smålänskor har väl aldrig varit så fulla som då! B)

Blev ni bjudna på skogsstjärnan=hembränt då??? :lol:;):rolleyes::P

Publicerat

Vad menar du med det??? :lol:;):P:rolleyes:

Eh, Va! :unsure::P
Publicerat

Blev ni bjudna på skogsstjärnan=hembränt då??? :lol:;):rolleyes::P

Japp, "fördrinken" östes ur en spann, resten är historia :ph34r: :ph34r:
Publicerat

Japp, "fördrinken" östes ur en spann, resten är historia :ph34r: :ph34r:

Jag förstår! Såg det ut som det gör här på fotot???

post-144-0-22627200-1337786047_thumb.jpg

Norrbottnisk paraplydrink

:lol: :lol: :lol::rolleyes:

Publicerat
:lol: :lol: Nä, det simmade jordgubbar i.
Publicerat

:lol: :lol: Nä, det simmade jordgubbar i.

:lol: :lol: :lol:

Publicerat

Jag förstår! Såg det ut som det gör här på fotot???

post-144-0-22627200-1337786047_thumb.jpg

Norrbottnisk paraplydrink

:lol: :lol: :lol::rolleyes:

Hoppas dom har sådana i Grekland :D :D :D
Publicerat

Hoppas dom har sådana i Grekland :D :D :D

Är det du el. grekerna som behöver det??? :lol: :lol: :lol::P;):rolleyes:

Publicerat

• ja skulle ta ett smakprov ur dunken då råkade två granbarr trilla i, ja va självklart snabb å ta ur dom. Men nu tycker ja att spriten smakar för mycke grogg. Hur ska ja göra? Spä på mä mer sprit har ja funderat på men ja vet inte om dä kommer att få bort den starka smaken man får av hela 2 granbarr.