Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nord/sydliga funderingar kring viltvård...

Featured Replies

Publicerat

Vart ju två eländen kvar på licensen i år...länsstyrelsen gick med på förlängning av tiden men naturvårdsverket var som vanligt inte lika rappa :o

Var ni ner detta året oxå, vart?

Vi var i östra delen,var stolpe ut och var 2 första veckorna och snurra och missade den lilla snö som kom..

Säg bara till vart jag skall skicka Lodjuren så kommer de med nästa buss kan skicka med en & annan varg som du kan få på köpet .....

Får nog säga att vi som jagar i Bergslagen ser nog tillbaka med vemod på den tiden då det inte fanns LO.

Det går att utfodra rådjur även i Lodjursmarker men man får lägga foderhäckarna öppnare.

Ställ ut foderhäckar på åkerholmar & mitt på hyggen .

Då har rådjuren uppsikt & ser om ett lodjur kommer smygande.

Rådjuren kommer att hitta foderhäckarna ändå, finns det Lo i markerna så tycker dessutom rådjuren om att röra sig öppet.

Det finns en annan tradition angående vinterutfodring i södra Sverige än i Norra, en andledning är att jakten värderas högre i Syd.

I delar av mälarlandskapen får du ofta betala upp mot 300 kronor hektaret för jakten om du är utsocknes (Vilket de flesta av oss är) men det betalar du bara om det verkligen finns vilt på markerna.

//LEHD

skicka dom eller så kommer stövarn ner med bussgods.Varg vette tusan om jag vill veta av annat än på bild..

• Svar 60
  • Visningar 7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

I viss mån kan man säkert fixa hyffsad viltvård i norra sverige men kanske 15 jägare på 5000 hektar inte kan mäkta med lika stort arbete som 15 på 500 hektar så det märks givetvis mindre.

Men skulle vara kul att försöka göra ett gigantarbete på normal skogsby i norr...

Publicerat

I viss mån kan man säkert fixa hyffsad viltvård i norra sverige men kanske 15 jägare på 5000 hektar inte kan mäkta med lika stort arbete som 15 på 500 hektar så det märks givetvis mindre.

Men skulle vara kul att försöka göra ett gigantarbete på normal skogsby i norr...

Jepp, alla forumsmedlemmar lägger en slant så arrenderar vi upp x antal tusen ha, sen låter vi 5-10 arbetslösa jägare sköta "gården". Pengar till viltvård såsom foder, utsäde, bygge av torn och diverse maskiner samlar vi oxå in. Skulle vara kul att se resultatet efter några år.
Publicerat

Jepp, alla forumsmedlemmar lägger en slant så arrenderar vi upp x antal tusen ha, sen låter vi 5-10 arbetslösa jägare sköta "gården". Pengar till viltvård såsom foder, utsäde, bygge av torn och diverse maskiner samlar vi oxå in. Skulle vara kul att se resultatet efter några år.

Går det inte att få bidrag från af till sådana här projekt och sedan gör vi lite ekologisk odling också så blir det riktigt bra. :lol:;)

Bidrag till arbetskläder, m. m.

Publicerat
  • Författare

Lysande idéer.! :D

Publicerat

Lysande idéer.! :D

Det lite tragikomiska är att om man bortser ifrån drängarna så är det fullt genomförbart, säkert oxå för en rimlig slant.. :huh:
Publicerat
  • Författare

Själv ska jag försöka lura ett stort skogsbolag att utföra försöket på sin representationsmark, seriöst alltså..! ;)

Publicerat

Själv ska jag försöka lura ett stort skogsbolag att utföra försöket på sin representationsmark, seriöst alltså..! ;)

Försöka duger ju alltid! :lol:;)B)

Publicerat
  • Författare

Exakt HUR impad blir du om jag lyckas.? :P:D

Publicerat

Exakt HUR impad blir du om jag lyckas.? :P:D

:lol: :lol: :lol:

Jag skulle nog blir mer chockad om du lyckades. :rolleyes: Jag skulle nog bli lite impad också. :lol:

Publicerat

Vart i landet ungefär är det tänkt då?