Publicerat Maj 26, 201214 yr Någon som har erfarenhet av denna skönhet? Ligger på blocket i olika former..
Publicerat Maj 26, 201214 yr Ny hagelbock för under 12000 kr kan inte vara bra, så enkelt är det! Lägg 12000 spänn på en lite äldre begagnad Beretta om modellen lockar. Jag gissar på att det är ren och skär dynga!
Publicerat Maj 26, 201214 yr Författare Ja, antagligen mest skitsnack om berettagrejer osv.. men snygg var den onekligen! Vad är bäst beggad browning eller beretta?
Publicerat Maj 26, 201214 yr Både Browning och Beretta gör bra prylar så det handlar om vilken av de två typerna man funkar med för de är fundamentalt ganska olika. ...fast frågar du mig så är Browning bättre än Beretta 8 dagar i veckan!
Publicerat Maj 26, 201214 yr Det här forumet försöker vara vänliga och inte använda one-liners som "det är bara skit" etc... ...utom när det handlar om NYA vapen till LÅGA priser! Då är vi brutalt ärliga och raka för vi vill verkligen inte att någon skall handla en ny turkomat för 6000 spänn eller en ny hagelbock för 10000 kronor för det är, och kommer alltid förbli, ren och skär dynga! Visst finns det ett och annat individuellt vapen som motsäger oss men statistik ljuger inte. Skall man köpa ett hagelvapen och har 20000 kronor som budget är det begagnat som gäller. Man får en superbössa för de pengarna! Spenderar man 28000+ kronor så kan man börja titta på nya vapen men personligen anser jag att man inte köper ett nytt hagelgevär om det inte handlar om brutalt större summor och man antingen gör det som investering eller som arbetsverktyg som elitidrottsman/kvinna. Så låter någon av oss "gamlingar" lite bordusa så är det bara er säkerhet vi försöker skydda!!! (samt er plånbok för när skiten rasar är det inte säkert ni får tillbaka pengarna...) Det finns massor av trådar här med folk som trots våra rekommendationer ändå köpt billigt skräp och det brukar sluta med misär tämligen omgående... Det finns även massor av trådar här med de vapen vi verkligen rekommenderar och vilka priser som gäller - sök och läs dessa, det finns massor av värdefull information där! FYI
Publicerat Maj 26, 201214 yr Problemet med hagelbockar och SvS är att de är så omoderna. Det är ett rent hantverk att bygga dem och de passar dåligt in i den industaliserade vinstoptimerade tillverkningen. Endera blir det skräp eller väldigt dyrt. En hagelauto eller pump passar betydligt bättre in i modern tillverkning och ger en rimligare prisbild utan att pruta på livslängden.
Publicerat Maj 26, 201214 yr Fast samma tankesätt om att det skall vara så billigt har vi redan sett så många exempel på bland halvautomaterna att man blir mörkrädd... Turkomater... En Beretta Urika II t ex är en bra halvautomat som faktiskt håller vettig kvalitet ligger i nypris på ungefär 20000 kr gissar jag på men inte har den samma livslängd som en välbyggd bock. Hagelbocken, eller SBS, behöver inte moderniseras för den var redan perfekt för länge sedan och när t ex Browning (FN) gjorde sina Over Bored chopperlump pipor med Invector + chokesystem nådde man nivå 11 av 10. Detta var på 80-talet och var i mina ögon den sista revolutionerade ändringen på den annars felfria B25 plattformen. (som är betydligt äldre...) Hagelbocken är inget vapen som skall pimpas eller vara så billig som möjligt, det är ett outslitbart verktyg som skall fungera i vått och torrt. Ett vapen måste få kosta pengar om det i grund och botten är ett hantverk! Varför måste hagelgeväret moderniseras? Det finns inte ett moderniserad hagelgevär som skjuter bättre än en Perdey från sekelskiftet, möjligen snabbare med trummagasin och annat lull-lull som ingen civil i världen har nytta av... (dessutom skjuter dessa vapen som skit och behöver 30 skott för att träffa målet! ) Det finns senare försök att uppdatera utseendet på brytvapnet för att passa in i 2012+ men skjuter de bättre? Nej, inte alls. Eftersom de riktiga hagelgevären är hantverk i botten så håller de dessutom en evighet och då finns det ingen mening att göra en billigare och sämre kopia. Amen!
Publicerat Maj 27, 201214 yr Självklart har alla vapentyper sina bästa och sämsta. Men oavsett vilken nivå man väljer så är alltid bössorna med två pipor dyrare att tillverka i respektive klass. Inte alla är beredda i dagens läge att lägga 30000 och uppåt för en enkarare "premiumbössa" som de heter nu för att motsvara kvalitén på en äldre hantverkstillverkad dubbelrörsbössa. En ny Remington 11-87, efterträdaren till den klassiska 1100 kostar runt 8000kr. På banorna syns ofta gamla 1100 som 50-75 tusen, kanske mer skott. Visst några slitdelar kan ha bytts genom åren. O-ring, rekylfjäder, kanske kolv och kolvring men det är delar för ett par hundringar. En dubbelrörsbössa måste normalt till smed för översyn och även där kan nån del få bytas, eller bara får spängerna fastlödda igen eller så...
Publicerat Maj 27, 201214 yr Jag har visserligen aldrig sett en Remington 1100 eller 11-87 på en skjutbana i hela mitt liv men å andra sidan känner jag ingen som skjuter lerduvor med en halvautomat heller. Jag kan inte konstruktionen men det lär inte vara ett kirurgiskt intstrument för de pengarna utan snarare en massproducerad morakniv men man får ju vad man betalar för. Hade en Remington pump på skoj ett tag eftersom de inte kostade någonting överhuvudtaget och jag hade fri garderob. Visst gick det att panga med den men inte var det något att hänga i julgranen direkt om vi pratar kvalitet. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en ny 11-87 för 8000 kronor. För de pengarna får man en begagnad FN B25 A1 och lägger man till 4000 så kan man till och med få en B325 med Invector+ och chopperlump pipor om man har is i magen och letar ordentligt! Jag kommer från skolan där halvautomater är leksaker och ingenting annat, därav min inställning till dessa men allt handlar ju om vad man skall ha dem till och Remington är bättre än en turkomat 10 dagar av 10 - det råder det nog inget tvivel om. När jag tänker efter så tror jag inte ens man får skjuta halvautomat i English Sporting enligt CPSA reglementet men det skall jag inte svära på... Ingen i England har dem. Vad gäller service på en riktig bock så är det slagstiften som slits efter 100k smällar, ingenting annat. Efter 300k smällar så får man byta pipbult men inte mycket mer. Jag har aldrig sett en spång släppa pga skytte... Det hade fått mig extremt orolig kan jag lova! Det enda som skulle kunna få mig att titta på en halvautomat är t ex en Extrema 2 från Beretta med oreglerat magasinrör. Vid viss typ av fågeljakt på hyffsat nära håll så skulle det vara användbart men å andra sidan tar det en smärre evighet att ladda. I slutändan är smaken som baken och hade inte jag varit skytt i England i alla de åren hade jag kanske haft en annan inställning till det enpipiga hagelgeväret - vem vet?
Publicerat Maj 27, 201214 yr Jo, men det blir lite att jämföra äpplen och päron när man jämför både olika vapentyper och nytt och beg samtidigt. Det är i stort alltid bättre att handla begagnat för samma peng. Men om man snackar nyköp så menar jag att en Remington är bra mycket bättre än en splitter ny spagettibock som t.o.m. är 3-5 tusen dyrare. Ska man ha en ny bock som är nåt att ha så snackar vi tre ggr vad Remingtonen kostar.
Publicerat Maj 27, 201214 yr Jo, men det blir lite att jämföra äpplen och päron när man jämför både olika vapentyper och nytt och beg samtidigt. Det är i stort alltid bättre att handla begagnat för samma peng. Men om man snackar nyköp så menar jag att en Remington är bra mycket bättre än en splitter ny spagettibock som t.o.m. är 3-5 tusen dyrare. Ska man ha en ny bock som är nåt att ha så snackar vi tre ggr vad Remingtonen kostar. Det håller jag absolut med om!
Publicerat Maj 27, 201214 yr I Argentina går det fin fint att skjuta slut på en toppklass bock eller sids-sida. Det dom kör med är automaten Benelli i kal 20 förståss. Den går enligt uppgift 1000-2000 skott om dagen, dag ut och dag in, och håller då i 2 år. De senaste 2 åren tillverkas en förstärkt variant som heter Benelli Cordoba .Den kanske håller längre ändå? Troligen är det i Argentina kunskaperna finns om alla olika bössors hållbarhet. ( Där skjuts med från Purdey och neråt i kvalite har jag läst) Det vore kul att läsa en artikel skriven av någon som intervjuat ett gäng birdboys och jaktarrangörer där.
Publicerat Maj 27, 201214 yr I Argentina går det fin fint att skjuta slut på en toppklass bock eller sids-sida. Det dom kör med är automaten Benelli i kal 20 förståss. Den går enligt uppgift 1000-2000 skott om dagen, dag ut och dag in, och håller då i 2 år. De senaste 2 åren tillverkas en förstärkt variant som heter Benelli Cordoba .Den kanske håller längre ändå? Troligen är det i Argentina kunskaperna finns om alla olika bössors hållbarhet. ( Där skjuts med från Purdey och neråt i kvalite har jag läst) Det vore kul att läsa en artikel skriven av någon som intervjuat ett gäng birdboys och jaktarrangörer där. Mig veterligen är det Benelli eller Perazzi som toppar deras liga, och andra i det övre premiumsegmentet inkluderande B25. Det som man abslout avråder från är tex Rugers rostfria skämt..... /T
Publicerat Maj 27, 201214 yr Mitt val av enpipa utgick från att jag ville ha ett kvalitetsvapen och att det fick kosta runt 20k, beg eller nytt kvittade. Avgörandet föll på vad som kändes bäst i mina händer och mot min axel/kind. Jag provade många bockar inklusive B25, men tyvärr har varenda B25 jag provat hittills känts stendöd för just MIG. Jag har dock inget dåligt att säga om dem rent objektivt.
Publicerat Maj 27, 201214 yr nja jag är lite allergisk mot när nån säger något SKA vara si eller så. Visst är det bra vapen ni skriver om. det är inget att disskutera. Men om man nu inte har dom pengarna att lägga? Vad gör man då? Slutar jaga och skjuta med hagel? Alla har ju olika utgångs punkter och att säga att man MÅSTE lägga MINST 20000 på ett hagelvapen är man enligt mig i en egen bubbla. Eos är ett bra alternativ för oss som faktiskt inte KAN lägga 20+ tusen på en bössa
Publicerat Maj 27, 201214 yr Eos är ett bra alternativ för oss som faktiskt inte KAN lägga 20+ tusen på en bössa Vi säger bara att har man en budget för en Eos så är det bättre att lägga de pengarna på en begagnad bössa än att köpa en ny för det är ingen hemlighet vilken av dem två som kommer att vara i bäst skick efter 5 år
Publicerat Maj 27, 201214 yr Jag köpte en Beretta bock ny, den fungerar och kommer troligen att räcka mig livet ut om jag vårdar den på lämpligt vis. Men jag har insett att jag kunde fått mer hagelbock för de pengarna om jag gett mig tid att söka igenom begagnatutbudet. Den röda tråden i de svar som getts i tråden är väl värda att lyssna till. Tyvärr hade jag inte hittat Jaktsidan eller Robsoft då jag letade efter en lämplig kandidat, vad jag däremot visste var att jag inte ville tumma på kvalitén. Att jag sen råkade bli med just en Beretta var nog mer en slump då jag klämde lika mycket på Brownings bössor. Utifrån vad jag vet idag och om jag ska byta så lutar det mer åt en äldre Browning som tyvärr är svårt att få tag på
Publicerat Maj 27, 201214 yr nja jag är lite allergisk mot när nån säger något SKA vara si eller så. Visst är det bra vapen ni skriver om. det är inget att disskutera. Men om man nu inte har dom pengarna att lägga? Vad gör man då? Man gör som alla andra som begriper vad vi pratar om: man köper beggat..... Med de skrattretande låga priserna vi har på beggade vapen finns det inte ett enda skäl att köpa något som är billigare än Beretta/Brownings instegsmodeller. Slutar jaga och skjuta med hagel? Nej, varför det? Alla har ju olika utgångs punkter och att säga att man MÅSTE lägga MINST 20000 på ett hagelvapen är man enligt mig i en egen bubbla. Fel. Du MÅSTE lägga minst 20 loppor om du ska köpa en ny hagelpang som är värd pengarna, köper man billigare än så måste man ha en jävla tur.... Men givet vad skiten är värd efter att du lämnat butiken så blir du blåst på pengarna. Eos är ett bra alternativ för oss som faktiskt inte KAN lägga 20+ tusen på en bössa Nej - ett uridiotiskt råd som bara innebär att den som köper blir tokblåst, tex en beggad Miroku för 5000kr är däremot ett jävla bra val. /T
Publicerat Maj 27, 201214 yr Problemet med hagelbockar och SvS är att de är så omoderna. Det är ett rent hantverk att bygga dem och de passar dåligt in i den industaliserade vinstoptimerade tillverkningen. Endera blir det skräp eller väldigt dyrt. En hagelauto eller pump passar betydligt bättre in i modern tillverkning och ger en rimligare prisbild utan att pruta på livslängden. Nu har vi jävligt gott om beggade bra bössor, det finns mao ingen orsak att köpa en sketen halmfläkt. Och som trollkarlen skriver - ska automaten vara något så när gjord hamnar den på priser som inte ligger drastiskt under vad en vettig bock kostar. En modern SvS kostar dock mer i dag om den ska vara i samma kvalitet. /T
Publicerat Maj 27, 201214 yr Gott om vapen finns det, men det är inte helt lätt att hitta ett... Är på jakt själv efter en Browning till vettig peng, men det är inte så att de dräller av dem. Särskilt inte om man som jag vill ha lösa chockerande (fast jag inte har behovet av dem, men vill ha i alla fall). OT, visserligen men har någon något tips så är jag tacksam!
Publicerat Maj 27, 201214 yr Gott om vapen finns det, men det är inte helt lätt att hitta ett... Är på jakt själv efter en Browning till vettig peng, men det är inte så att de dräller av dem. Särskilt inte om man som jag vill ha lösa chockerande (fast jag inte har behovet av dem, men vill ha i alla fall). OT, visserligen men har någon något tips så är jag tacksam! Då kan du inte leta särdeles noga, eller så har du lite skev prisbild. Det snurrar 425:or tämligen ofta. /T
Publicerat Maj 27, 201214 yr Har visserligen inte letat mer än en månad vilket kan vara en delförklaring. Är dock begränsad till de handlare som har vänligheten att lägga upp sortimentet på nätet för jag har inte tid att åka runt särdeles mycket. Vad gäller prisbild har jag väl just ännu inte ratat någon pga av priset men vill väl helst inte ge mer än 15000 för en begagnad bössa för då kan jag lika gärna titta på de nya instegsmodellerna, eller tänker jag helt fel nu? Går inte igång på vare sig trä (jobbat några år i ädelträbranschen och blivit skadad) eller gravyr (förstår helt enkelt inte poängen, vill jag ha konstverk skaffar jag en tavla) utan vill ha en bössa som har en bra mekanism. Därav mitt fokus mot Browning som enligt flera jag gärna tar till mig vad de har att säga är bäst.
Publicerat Maj 28, 201214 yr Upplägget vad det gäller EOS är tydligen det klassiska "samma som Xxxxx". http://www.blocket.se/gavleborg/EOS_Hagelvapen_kal_12___20_i_fyra_modeller_40668311.htm?ca=6&w=3
Publicerat Maj 28, 201214 yr Upplägget vad det gäller EOS är tydligen det klassiska "samma som Xxxxx". http://www.blocket.s...11.htm?ca=6&w=3 "Ett mycket prisvärt alternativ från Italien. Enligt uppgift är det Berettas gamla leverantör av komponenter till hagelvapnen som startat egen tillverkning av kompletta vapen. (Samma typ av mekaniska komponenter som Beretta tidigare bestod av men med en annan tillverkare av kolvarna) ...... Dessa vapen är av hög kvalitét till ett väldigt bra pris." Men helv-e vad jag blir trött av att se sånt här skitsnack! Samma typ av komponenter som Beretta men annan tillverkare av kolvarna.... När det är en helt annan konstruktion och föreregling, detta är en Browningkopia (och det är i detta fallet inget positivt) med Browningsförregling med en bred låsregel, denna typ av skitbössa brukar kallas "Brecia Special" och görs av stolligt många tillverkare i Italien och turkiet eftersom den är är skitbillig att tillverka. Alltså tror man att folk är kompletta idioter som man bara ska lura pengarna av? Arma Beretta som ska behöva stå ut med sånt här bara för att man gjorde ett parti hanaxlar åt Beretta för nått år sedan eller så.... Skitsnack i ordets fullaste bemärkelse! Arma kunder som man blåser! Måtte fan ta idioterna! /T