Publicerat Maj 28, 201213 yr En liten försiktig undran bland de hätska inläggen, får man visa sig med en Miroku bland folk?
Publicerat Maj 28, 201213 yr Har visserligen inte letat mer än en månad vilket kan vara en delförklaring. Är dock begränsad till de handlare som har vänligheten att lägga upp sortimentet på nätet för jag har inte tid att åka runt särdeles mycket. Förklarar dina erfarenheter, på den tiden har jag sett ett par 425 byta ägare inom ditt prisspann. De flesta handlare är inte så kvicka på att uppdatera begagnatsidorna (om de ens lägger ut dem), en 425:a säljer sig som regel själv bara den står i stället. Vad gäller prisbild har jag väl just ännu inte ratat någon pga av priset men vill väl helst inte ge mer än 15000 för en begagnad bössa för dåkan jag lika gärna titta på de nya instegsmodellerna, eller tänker jag helt fel nu? Nope. Går inte igång på vare sig trä (jobbat några år i ädelträbranschen och blivit skadad) eller gravyr (förstår helt enkelt inte poängen, vill jag ha konstverk skaffar jag en tavla) utan vill ha enbössa som har en bra mekanism. Därav mitt fokus mot Browning som enligt flera jag gärna tar till mig vad de har att säga är bäst. Då tycker jag helt seriöst att du ska överväga att spola de lösa chokerna och köpa en B25 A1 - bara en bra och rejäl bössa, nada krimskrams. Du får en våldsamt mycket bättre bössa till mindre pengar. /T
Publicerat Maj 28, 201213 yr En liten försiktig undran bland de hätska inläggen, får man visa sig med en Miroku bland folk? Varför i herrans namn skulle du inte få det? /T
Publicerat Maj 28, 201213 yr En liten försiktig undran bland de hätska inläggen, får man visa sig med en Miroku bland folk? De har gjort, och gör fortfarande, riktigt bra bössor!
Publicerat Maj 28, 201213 yr Författare Miroku är kvalite! iaf gamla! min pappas morfar tävlade lite med samma miroku som jag använder nu, men nu börjar den klicka ibland och är sjukt ful men passar likt en dröm
Publicerat Maj 28, 201213 yr De har gjort, och gör fortfarande, riktigt bra bössor! Ja, de gör ju Browning....... ' Som jag ser det är Browning/Miroku och Merkel/Simson de enda exemplen som finns på konceptet "samma bössa annat namn" till skillnad från tramset ovan. Att sedan man normalt sett prisar en Miroku lägre än en Browning är helt beroende på att man inte kan sälja en Miroku för samma pengar som en Browning i Sverige - trots att det är exakt samma vapen. För Merkel/Simson är det ingen prisskillnad - bara olika namn..... /T
Publicerat Maj 28, 201213 yr Miroku är kvalite! iaf gamla! min pappas morfar tävlade lite med samma miroku som jag använder nu, men nu börjar den klicka ibland och är sjukt ful men passar likt en dröm Se till att då den serverad omgående då, samt att få bytt lämpliga fjädrar och ev slagstift. /Christian
Publicerat Maj 28, 201213 yr phu,då e man klädd,hva 310as som oljerocksbössa och 800an när det ska pangas fåglar
Publicerat Maj 28, 201213 yr Någon som har erfarenhet av denna skönhet? Ligger på blocket i olika former.. Relevans i frågan måste även vara vad den ska användas till, nöta på skeetbanan eller puffra harar för stövaren!?
Publicerat Maj 28, 201213 yr Relevans i frågan måste även vara vad den ska användas till, nöta på skeetbanan eller puffra harar för stövaren!? Nej, jag tycker inte det. Billiga italienare i den här prisklassen lider som regel av följande besvär: risig samskjutning (gör bössan helt oanvändbar i realiteten), dålig livlängd på tändstiften, enkeltryck som slutar fungera och rostproblem. Det första ska man aldrig tolerera, det andra och tredje är hysteriskt irriterande och det fjärde kan man lära sig leva med om är begåvad med tålamod. Alla fyra beror på sketen kvalitet..... Till det ska man sedan lägga kort livslängd sett till antaler skott den kan förväntas fungera. Ska man skjuta hare för stövare ett par gånger om året duger en gammal HVA för en tusenlapp alldeles utomförträffligt - för 1/10 av priset. Eller så köper man en beggad Miroku för halva priset. Men över 10 000 kronor för italiensk lågprisporduktion av en producent som påstås leverera delar till beretta är inget annat än uppskörtning av en kund och borde gränsa till rent bedrägeri..... Hur man än vänder och vrider på det. /T
Publicerat Maj 28, 201213 yr Var väl lite just det jag var ute efter, att man rättar mun ef... Ska man mest ha den i jaktlig närvaro så tror jag att 20000:- känns mkt för många av oss, och allra helst för en 17åring. Planerar man däremot bosätta sig på banan och nötta ut choker så blir kvalitets frågan viktigare.
Publicerat Maj 28, 201213 yr Var väl lite just det jag var ute efter, att man rättar mun ef... Och det gör du begagnatstället och inte genom att köpa italiensk lågprisskit..... Har man ont pesetas köp en BRNO eller en Miroku - slitstarka som få. Men anses ofta vara fula, kostar som regel en fraktion av en EOS eller en SILMA. Läs: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/17688-skit-eller-inte/page__pid__326863__st__30#entry326863 en Zafer som tog slut på en månad..... Jag lovar, det är inte den första italienaren eller turken jag sett ta slut på under 1000 skott. Ska man mest ha den i jaktlig närvaro så tror jag att 20000:- känns mkt för många av oss, och allra helst för en 17åring. Planerar man däremot bosätta sig på banan och nötta ut choker så blir kvalitets frågan viktigare. Jo men kvalitet är inte bara "slitstyrka" det är även driftsäkerhet. Om jag som skjuter en hel del på jakt tvingas åka hem och byta pang en dag så är det ingen panik - det är kanske 1% av jaktutbytet som jag mister...Den som skjuter 10 skott om året på jakt och enkeltrycket lägger ner (ganska vanligt på billigt junk) tappar minst 10% av det jaktliga utbytet..... Ska man nöta på banan så är en gammal Miroku svårslagen sett till pris/livslängd. Men visst vill man vinna SM så får man kanske byta upp sig i alla fall, men det är liksom en annan femma. /T
Publicerat Maj 28, 201213 yr Författare Ola N bytte slagstiften för 2 år sedan, väntar tills jag är 18 och köper då begagnad 686 eller browning Men kul att min far sköt sitt första vilt med denna och så även jag
Publicerat Maj 28, 201213 yr Man gör som alla andra som begriper vad vi pratar om: man köper beggat..... Med de skrattretande låga priserna vi har på beggade vapen finns det inte ett enda skäl att köpa något som är billigare än Beretta/Brownings instegsmodeller. Det där tar jag som ett personligt påhopp. Trodde jag inte om dig men tack så mycket för upplysningen. Nej, varför det? Fel. Du MÅSTE lägga minst 20 loppor om du ska köpa en ny hagelpang som är värd pengarna, köper man billigare än så måste man ha en jävla tur.... Men givet vad skiten är värd efter att du lämnat butiken så blir du blåst på pengarna. Där är vi inte överenns Nej - ett uridiotiskt råd som bara innebär att den som köper blir tokblåst, tex en beggad Miroku för 5000kr är däremot ett jävla bra val. Ja vad säger man..... men Miroku är nog bra. har ingen erfarenhet av dom. /T
Publicerat Maj 28, 201213 yr Vi som använder hagelvapnen seriöst och verkligen skickar iväg enorma mängder bly varje år har gett oss en hel del erfarenheter. Hippen skjuter nästan 8 dagar i veckan på allehanda anläggningar och tippar - han har koll på vad som håller i de miljöerna med den pluggen. pmt sitter i SBS-träsket och har en förkärlek till alla brittiska kaliber 12 med patronläge som är 65mm eller kortare. Jag hade en period i livet när jag turnerade runt de stora (och även små) skjutbanorna i Europa och hivade iväg 1000+ plugg i månaden på hiskeliga avstånd och eftersom jag inte hade någon begränsning i form av garderob så testade jag alla de stora märkena inom sporting. Det är fler här som har slitit ut någon eller några bössor och tillsammans försöker vi ge er råd från våra iaktagelser... Man behöver inte lyssna på vad vi säger men risken är stor att vi efteråt säger -"vad var det vi sa " Hagelvapen är dyrare än repeterstudsare, så är det bara. Brytvapen är dyrare än enkelpipiga halvautomater och liknande. Det finns inga genvägar! Frågar man mig så går det inte att köpa en ny vettig hagelbössa under 40-50000 kr men det är efter min kravlista, och skall jag vara ärlig så spenderar jag gärna det dubbla! Bra prylar kostar pengar - så enkelt är det bara. Skriver någon att de har tillverkat delar till Beretta så betyder det bara att de inte kan leva på sina egna produkter egentligen En riktig hagelbock eller SBS är tillverkade för att hålla i en evighet, satsa på dessa. De kostar inte så mycket begagnade och de är OERHÖRT mycket bättre än de nytillverkade bössorna under 20k. Gör vad ni vill med våra råd men kom inte och gnäll sen när er nya turkomat eller spagettipang har rasat efter 500 skott
Publicerat Maj 28, 201213 yr Gnäll- min benelli blir aldrig skitig så att det är motiverad att rengöra den. /Christian
Publicerat Maj 28, 201213 yr Man gör som alla andra som begriper vad vi pratar om: man köper beggat..... Med de skrattretande låga priserna vi har på beggade vapen finns det inte ett enda skäl att köpa något som är billigare än Beretta/Brownings instegsmodeller. Det där tar jag som ett personligt påhopp. Trodde jag inte om dig men tack så mycket för upplysningen. Du får ta det precis som du vill, jag har skruvat i fler billiga hagelbössor än jag vill minnas... På den tiden jag jobbade som smed så bode den vanligaste bössan som kom in vara Beretta sett till vilka bössor som används och är vanligast, den vanligaste - och den var banne mig snudd på över 50% - var Classic. Hysteriskt överrepresenterad sett till hur många som finns ute i landet..... Jag citerar Håkan Spuhr i grannkanalen om Eos (bara för att det är en så klockren formulering): det är motsvarigheten till Nigeriabrev..... En synnerligen träffande beskrivning. Och eftersom man kan hitta en kanonpang för under 10 000 kr men som som gått kanske 100 skott så begriper jag helt enkelt inte varför man ska härja med skrotet.... Fel. Du MÅSTE lägga minst 20 loppor om du ska köpa en ny hagelpang som är värd pengarna, köper man billigare än så måste man ha en jävla tur.... Men givet vad skiten är värd efter att du lämnat butiken så blir du blåst på pengarna. Där är vi inte överenns Nå, då får vi vara det.... Och tro nu inte att jag är ensam i min ståndpunkt, för det är jag inte. De enda som pratar väl om Nigeriabrev är de som skickar dem, samma sak med dessa hagelpangar. Nej - ett uridiotiskt råd som bara innebär att den som köper blir tokblåst, tex en beggad Miroku för 5000kr är däremot ett jävla bra val. Ja vad säger man..... men Miroku är nog bra. har ingen erfarenhet av dom. Det har jag, tro mig - de är snudd på outslitliga om man sköter dom mista lilla och hanterar dem rätt. Det är i allt en Browning (de gör de flesta Browningbössorna åt Browning utom B25), fast i Sverige mycket billigare än Browning. Förmodligen det bästa begagnatköpet man kan göra i Sverige. /T
Publicerat Maj 28, 201213 yr ....... Det finns inga genvägar! Frågar man mig så går det inte att köpa en ny vettig hagelbössa under 40-50000 kr men det är efter min kravlista, och skall jag vara ärlig så spenderar jag gärna det dubbla! ...... För runt 30 000 kr kan du köpa en 12/2" gjord av Skimmin & Wood i Birmingham. Helt seriöst: du kan inte ha roligare! Fräsigare pang att skjuta med finns bara inte, 2,1 perfekt balanserade kilon med 25" pipa och Churchillribba. Bara så jäkla rätt! /T
Publicerat Maj 28, 201213 yr Wizard, jag ifrågasätter inte din eller någon annas exceptionella erfarenheter gällande bössor, varken kula eller hagel. Det är ett hav av kunskap för mig och många andra, men det måste finnas grader i helvete om man säger så. Inte alla, men förmodligen de allra flesta skjuter lika många skott på 20år som ni sportskyttar/ivriga skyttar skjuter på 1 år. Och av naturliga skäl har vi då helt olika specar på varan. Min grabb är oxå 17 år fyllda och skulle få no way Jose´om han kom hem med den priside´n. Vill vi ha in ungdomar som jag vurmar mkt för så blir det lätt knas om det ända som gäller är en Sako 85 med en belyst svarre + en hagel för 20.000+, handkikare likaså inget "billigt" tjafs, gore tex kläder + allt annat som måste till i början i ett jägarliv. Vapenskåp var det oxå ja..och ett arrende på de..som om man bor på "fel" ort kostar skjortan. För oss som hunnit kommit över på dösidan har kanske prislappen något mindre betydelse. För övrigt när det gäller haverier på bössor måste jag varit väldigt förskonad genom åren(om man bortser ifrån klena laddningar i automater på banan), min egen har klickat några ggr tack vare gungfly i mekanismen och på övrig jakt vet jag att en kompis slutstycke strula en gång när vi skulle dräpa gås. Jag jagar tillfället i 4 jaktlag och mig veterligen äger ingen en bössa värd att nämna i samanhanget, and no error..nu på ålderns höst kan minnet svika mig men inget som ramlar fram ur gömmorna i alla fall. kom att tänka på ett roligt minne För ett antal år sedan var jag i skottska höglandet och jagade hjort med två tyska läkare, de båda hade custom made byssor för en massa pengar. Men de hade tydligen lagt alla pengar där för klädkontot hade de glömt bort och de var smick sura efter varje dag på berget..ingen i byn kommer nog ihåg bössorna idag men de skrattar nog gott åt "svamparna" som blev deras nick. Vi sköt alla våra hjortar men jag var torr..
Publicerat Maj 28, 201213 yr Och tro nu inte att jag är ensam i min ståndpunkt, för det är jag inte. Jaha?
Publicerat Maj 28, 201213 yr Wizard, jag ifrågasätter inte din eller någon annas exceptionella erfarenheter gällande bössor, varken kula eller hagel. Det är ett hav av kunskap för mig och många andra, men det måste finnas grader i helvete om man säger så. Inte alla, men förmodligen de allra flesta skjuter lika många skott på 20år som ni sportskyttar/ivriga skyttar skjuter på 1 år. Och av naturliga skäl har vi då helt olika specar på varan. Min grabb är oxå 17 år fyllda och skulle få no way Jose´om han kom hem med den priside´n. Vill vi ha in ungdomar som jag vurmar mkt för så blir det lätt knas om det ända som gäller är en Sako 85 med en belyst svarre + en hagel för 20.000+, handkikare likaså inget "billigt" tjafs, gore tex kläder + allt annat som måste till i början i ett jägarliv. Vapenskåp var det oxå ja..och ett arrende på de..som om man bor på "fel" ort kostar skjortan. För oss som hunnit kommit över på dösidan har kanske prislappen något mindre betydelse. Precis vad jag snackar om. För många är jakt det roligaste man vet men måste välja om man vill bo kvar i huset eller köpa en hagel för 20000-50000 kr. Om man skjuter lika mycket som Wizzard har man så klart en annan referensram. Men om man skjuter ettpar hundra skott på banan och kanske 6 eller 7 jaktsmällar mot marklevande vilt och 30 smällar mot fjäderfä funkar det nog med en Automat eller en beggad bössa under 10 lök. Ibland får man liksom rätt mun efter matsäck
Publicerat Maj 28, 201213 yr Wizard, jag ifrågasätter inte din eller någon annas exceptionella erfarenheter gällande bössor, varken kula eller hagel. Det är ett hav av kunskap för mig och många andra, men det måste finnas grader i helvete om man säger så. Inte alla, men förmodligen de allra flesta skjuter lika många skott på 20år som ni sportskyttar/ivriga skyttar skjuter på 1 år. Och av naturliga skäl har vi då helt olika specar på varan. Min grabb är oxå 17 år fyllda och skulle få no way Jose´om han kom hem med den priside´n. ... Precis vad jag snackar om. För många är jakt det roligaste man vet men måste välja om man vill bo kvar i huset eller köpa en hagel för 20000-50000 kr. Om man skjuter lika mycket som Wizzard har man så klart en annan referensram. Men om man skjuter ettpar hundra skott på banan och kanske 6 eller 7 jaktsmällar mot marklevande vilt och 30 smällar mot fjäderfä funkar det nog med en Automat eller en beggad bössa under 10 lök. Ibland får man liksom rätt mun efter matsäck *drumroll...* Och det är då man köper en begagnad Miroku för 4-5000 kronor så har de en bössa som de varken behöver skämmas med på banan eller en som är det minsta farlig samt skjuter lika bra som en B25 för 300000 kronor! Den bössan kan de ha tilld den dagen de dör och jag lovar att barnen fortfarande kommer att ha ett fullt fungerande hagelgevär i testamentet! Prova det med en spagettipang för 20000 En ny Miroku av den kvalitet vi snackar om som begagnad får man absolut inte för 20000 kronor och står det Browning på den så blir det ruskigt mycket högre... Hade någon gett mig en begagnad Miroku som första pang hade jag nog fortfarande använt den i dag men nu stod det Silva Supreme på min och trots att den faktiskt var ganska ok så gjorde jag skrot av den på 18 månader... Det berodde inte på dålig vapenvård kan jag hinta om! Så åter igen, köp inte nya brytvapen för 20000, köp då begagnat. Du får ofantligt mycket mer bössa för en bråkdel av priset och då förstår jag inte varför denna tråden upprör? Alla har vi olika preferenser och jag anser inte att 100'000 kr är för dyrt för ett hagelgevär men då skall man veta vilken betydelse verktyget och hantverket hagelgeväret har, eller åtminstonde hade, för mig. Jag åker nästan varje månad till vapenhandlare med folk och hjälper dem att köpa bra hagelgevär eftersom jag har bra koll främst på sportvapen men även jaktvapen och jag vet vad saker är värda. Detta gör jag helt gratis för de som önskar eftersom de flesta nasarna försöker kränga nya spagettipangar och liknande "som har levererat prylar till Beretta"... Är ni i Skåne och vill köpa begagnad hagelbössa som skall hålla hela livet samt vara säker och bra och ni har begränsad budget, bara slå en signal så hjälper jag till! Den enda vapenaffären jag förmedlade och som jag ångrar är den Browning som Karl.Ö köpte... Jag hade inte sett den och priset var egentligen för bra för att vara sant... De chokerna satt som fastsvetsade och var ingen lek att fixa. Bössan är fortfarande värd mer än pengarna han gav men jag kommer aldrig att rekommendera ett vapen jag inte själv har klämt på igen. En annan sak som inte har nämnts här är att eftersom Sverige inte är ett CIP land som ni vet så kan handlarna sälja precis vad för skit som helst utan att ta ansvar för skiten om den exploderar i ansiktet på er - glöm inte det! Har ni 5000 att spendera på ett hagelgevär så går det att hitta bra prylar i begagnathyllan. Miroku (om man har tur), SKB, BRNO osv... De är inte alla vackra men fan vad de kan skjuta!
Publicerat Maj 28, 201213 yr Författare Förstår Wizard &Pmt's argument! Andrahandsvärdet är lågt på hagelvapen och du får mer för pengarna när du köper begagnade vapen. Du kan alltså köpa en 28 000:- Beretta för 14 000 och ändå ha denna (utom i tävling) i hela livet. Skånegrabbar!!
Publicerat Maj 28, 201213 yr Och tro nu inte att jag är ensam i min ståndpunkt, för det är jag inte. Jaha? De enda - säger de enda - som höjder italiensk lågprisproduktion är de som vill blåsa dig på dina pengar. Ingen annan. Vad du gör med dina pengar är din ensak, men jag börjar undra om du inte tillhör en av de där handlarna som lever på att lura på folk skrotbössor..... Wizard, jag ifrågasätter inte din eller någon annas exceptionella erfarenheter gällande bössor, varken kula eller hagel. Det är ett hav av kunskap för mig och många andra, men det måste finnas grader i helvete om man säger så. Inte alla, men förmodligen de allra flesta skjuter lika många skott på 20år som ni sportskyttar/ivriga skyttar skjuter på 1 år. Och av naturliga skäl har vi då helt olika specar på varan. Min grabb är oxå 17 år fyllda och skulle få no way Jose´om han kom hem med den priside´n. Men var läser du att jag påstår att man måste hosta upp 20 000 loppor för att köpa en bra hagelpang? Det jag säger - och Wizard med - är att om du inte vill hosta upp 20 000 loppor för en ny pang, köp en beggad för en spottstyver - så slipper du bli blåst på pengarna. Vill vi ha in ungdomar som jag vurmar mkt för så blir det lätt knas om det ända som gäller är en Sako 85 med en belyst svarre + en hagel för 20.000+, handkikare likaså inget "billigt" tjafs, gore tex kläder + allt annat som måste till i början i ett jägarliv. Vapenskåp var det oxå ja..och ett arrende på de..som om man bor på "fel" ort kostar skjortan. För oss som hunnit kommit över på dösidan har kanske prislappen något mindre betydelse. Tja, alla vill väl ha en kul bössa.... Men det behöver du betala skjortan för i Sverige eftersom vi har attans billiga begagnade vapen och opitk. Jag har inte ägt mer än en ny bössa i hela min jordiska liv - och då har jag haft ett gäng..... /T
Publicerat Maj 28, 201213 yr *drumroll...* ......Så åter igen, köp inte nya brytvapen för 20000, köp då begagnat. Du får ofantligt mycket mer bössa för en bråkdel av priset och då förstår jag inte varför denna tråden upprör? Inte jag heller, just denna frågan tycks för vissa vara väldigt känslig.... Men visst, vill man bli lurad på sina pengar så är det ju enekligen vars och ens rättighet. Jag åker nästan varje månad till vapenhandlare med folk och hjälper dem att köpa bra hagelgevär eftersom jag har bra koll främst på sportvapen men även jaktvapen och jag vet vad saker är värda. Detta gör jag helt gratis för de som önskar eftersom de flesta nasarna försöker kränga nya spagettipangar och liknande "som har levererat prylar till Beretta"... Är ni i Skåne och vill köpa begagnad hagelbössa som skall hålla hela livet samt vara säker och bra och ni har begränsad budget, bara slå en signal så hjälper jag till! Samma här..... I mån av tid hjälper jag gärna till, man kan i bland bara förundras av vad som sägs i en kasun.... En annan sak som inte har nämnts här är att eftersom Sverige inte är ett CIP land som ni vet så kan handlarna sälja precis vad för skit som helst utan att ta ansvar för skiten om den exploderar i ansiktet på er - glöm inte det! Tja - att tro är definitionen av att inte veta som det så vackert heter. /T