Publicerat Maj 28, 201213 yr De enda - säger de enda - som höjder italiensk lågprisproduktion är de som vill blåsa dig på dina pengar. Ingen annan. Vad du gör med dina pengar är din ensak, men jag börjar undra om du inte tillhör en av de där handlarna som lever på att lura på folk skrotbössor..... nope där har du fel. Jag jobbar inte i eller med vapenhandel. Jag tycker inte heller att det är rätt att man ska bli lurad på sina pengar. Jag bara säger att alla kanske inte kan lägga så mycket pengar på ett gevär som det var tal om i inledningen på tråden. Det finns bra beggade vapen som inte kostar så mycket. Sen att pmt börjar bli personlig är ju en annan sak........
Publicerat Maj 28, 201213 yr Jag bara säger att alla kanske inte kan lägga så mycket pengar på ett gevär som det var tal om i inledningen på tråden. Det finns bra beggade vapen som inte kostar så mycket. Jamen, det är ju exakt det vi skriver. Frågan om billiga spagettivapen är den vanligaste frågan på detta forumet de sista fem åren eller något i den stilen och då börjar man att svara lite rakare och kortare för faktumet kvarstår. Men då är ju alla strålande överrens om att man köper begagnade vapen och inte billiga skitbössor så var den saken ur världen!
Publicerat Maj 29, 201213 yr nope där har du fel. Jag jobbar inte i eller med vapenhandel. Jag tycker inte heller att det är rätt att man ska bli lurad på sina pengar. Jag bara säger att alla kanske inte kan lägga så mycket pengar på ett gevär som det var tal om i inledningen på tråden. Jag har läst igenom tråden, noooga.... Och jag kan banne mig inte se att det är någon som säger att man "måste köpa dyra vapen". Det som står - och det framgår i mina ögon extremt tydligt - är att ska du köpa nytt måste du upp på 20 000 för att det ska vara vett och sans i köpet. Har man inte pengarna - och det har i alla fall inte jag - så får man tråla begagnatställen hos handlarna och blocket. Den enda bössa jag köpt splång ny var en italiensk Tikka 412. Och jag blev grundlurad kan jag lugnt säga...... Så har man inte de pengarna så köper man begagnat, och begagnatpriserna i Sverige är fjantigt låga. Så även om du har pengarna för att köpa en splång ny Beretta - gör det inte, köp en beggad i stället..... För samma peng får du en betydligt mer påkostad modell för, förmodligen även till mindre pengar. Och du har som regel pengarna tillbaka om du sedan vill sälja den igen. Det kan aldrig någonsin vara fel..... Att jag sedan i dag succesivt bytt upp mig under 15 år så att jag i dag har en Holland&Holland sidolåsbössa beror inte på att jag vadar i pengar för det gör fan inte, det beror på att jag bara köpt begagnade vapen. Vilket bara det borde fungera som ett soklart motiv till varför du ska ta den fula svarta ograverade BRNO'n eller Miroku'n i dag och ge fasen i den där "billiga italienaren med mycket bling bling". För om ett gäng år kan du med ha en jäkligt bra och snygg bössa. Och "bling bling" italienarna är när man synar dem synnerligen taffligt graverade...... Det finns bra beggade vapen som inte kostar så mycket. Du kan hitta bra slitstarka vapen från runt 2000kr, ibland mindre. Varför då betala över 10 000 för något som är betydligt sämre? Jag har haft den här diskusionen åtskilliga gånger de senaste 10 åren, och jag lär förmodligen ha den åtskilliga gånger framöver. Vissa tycks bli extremt provocerade när man säger att det inte går att köpa bra nya pangar för "rätt pris man har råd med". Men det är så, det kan ingen som har minsta lilla kunskap om hagelvapen säga emot. Varför just den saken uppfattas så provocerande ligger lite utanför min fattningsförmåga...... Om du får välja mellan en splång ny skinande Trabant eller skitig ovaxad 2 år gammal Subaru för samma peng, vilken väljer du? Jag har skrivit en drös artiklar om begagnade vapen i Vapentidningen, jag lär skriva fler för jag är nog en av sveriges mest hopplösa "skrotnarkomaner" som någon kallat mig. Jag borde kanske låta bli eftersom det motarbetar mina egna intressen, men jag kan inte påstå att jag märkt av någon tilltagande trängsel vid begagnatstället. Så jag lär fortsätta. Och jag kommer att fortsätta att ta dessa diskusioner när helst de dyker upp. För det riktigt trista - och den huvudsakliga orsaken till att jag konskevent tar dessa diskusioner - är att mindre kunniga människor, ofta nyexade med lite dålig kunskap om vapen, går på skitsnacket "gjord på samma fabrik som Beretta" eller som i detta fallet: "Ett mycket prisvärt alternativ från Italien. Enligt uppgift är det Berettas gamla leverantör av komponenter till hagelvapnen som startat egen tillverkning av kompletta vapen. (Samma typ av mekaniska komponenter som Beretta tidigare bestod av men med en annan tillverkare av kolvarna) ...... Dessa vapen är av hög kvalitét till ett väldigt bra pris." Eftersom man tror att man kan köpa en bra pang billigt, det är ju undersförstått att den är en "som en Beretta" om du läser det som står. Och folk blir grundlurade. Samskjutningen är ofta si-så-där (och hur etiskt är det att skjuta på vilt med en bössa som är konstruerad för att skamma?), enkeltrycken strular, chokerna ser ut som kom och hjälp mig att dö, eländet rostar, osv osv osv. Jag har jobbat proffesionellt med vapen under ganska många år, och jag har sett mer än en person bli ytterst besviken över att ha blivit lurade på pengarna när den fina bössar rostar, skjuter i sär, inte kopplar om etc etc etc..... För det är faktiskt så pass enkelt som så här: du har en fenomenal kunskapsbank på detta forumet och i grannkanalen - utnyttja den till bristningsgränsen! Så spar du dina pengar till vettigare saker.... Och till den som nu lider av "begagnat-fobi" dvs de som rent instinktivt inte vill köpa begagnat eftersom de är så förtjusta i känslan av att grejen är ny - var extremt petiga i valet, kräv garantier, testa samskjutning, träffbilder, choker etc - men lev med att det aldrig kan bli lika bra som en Beretta för halva nypriset. För det är en omöjlighet. Mitt enda tips i lågpristräsket är Fabarm Elos - den ligger väl i dag runt 15 000, och du får leva med att de flesta av dem rostar ganska friskt. Och att andrahandvärdet är ett skämt..... Men de samskjuter & de håller relativt sett bra. Sen att pmt börjar bli personlig är ju en annan sak........ Personlig vet jag väl inte.... /T
Publicerat Maj 29, 201213 yr Det är ju reklamen som gör att det säljer. Med tillräckligt många annonser så kan all typ av dynga säljas. De flesta jägare läser jakttidningar, annonser och broschyrer - och sen köper man det handlaren drar fram. Och jag har inte stött på många handlare som rekommenderar begagnat stället först... Det här gäller kulvapen och kikarsikten också, för den delen. Det finns inte många nya jägare som tittar på en Sako, Heym, Steyr eller Sauer från 70-80-tal. Däremot faller dom som furor för diverse nytillverkade dumheter med gröna plastkolvar, helst med tillägsnamnet "Tactical".
Publicerat Maj 29, 201213 yr PMT. släpp det! vi pratar ju om samma saker men på olika sätt. Jag vet inte varför du känner ett behov av att skriva ett jätte långt inlägg som en sorts pedagogisk förklartng till min kommentar "det finns bra beggade vapen som inte kostar så mycket" men det är ju bra för en som kommer ny till tråden. Jag har läst artiklarna i V-T,som jag för övrigt prenumerar på och jag tycker att dom har varit bra . Min första bössa var en classic bock. Den böt jag bort när den började krångla. Det var nått med att den inte ville byta pipa vid rekylen som den skulle men det känner du säkert till bättre än jag. Näst var en beretta automat men den passade inte mig och jag kunde bara inte lära mig skjuta med den. Bort med den och så har det hållt på. Jag har också hållt mig till beggade vapen och delar din åsikt med att andra priserna är låga(läs bra) priser i sverige så vad bråkar vi om? Sen hoppar du på mig om att jag skulle försöka lura folk på sina pengar och det tycker jag inte om men jag har väl provocerat dig.
Publicerat Maj 30, 201213 yr PMT. släpp det! vi pratar ju om samma saker men på olika sätt. ..... Japp Klämde fö på en Eos Sporting i dag.... Inte imponerad alls, tafflig gravyr, gråblaskig blånering, halvrsig inpassning..... Inte för att jag förväntade mig annat, men trist lik förbannat. /T