Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rovstövare

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

när han har drivit så fort så har det varit på barmark och i platt terräng och relativt öppet så det har ju varit lätt terräng så att säga.

• Svar 101
  • Visningar 24k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• jameson116
    jameson116

jag tror aldrig jag kommer skaffa en schiller för vad jag har hört så är dem inte så snabb sprungna men väldigt spårnoga. jag vill ha en snabb hund som inte måste gå i spåret om det luktar bra utan me

• En hund som är hård i skallet är riktigt tråkigt att jaga räv med. Sen är det självklart olika vad man menar med hårdskälld. Tycker i regel dom kryper ner efter en stund oavsett om hunden väcker elr e

• som jag ser det så finns den hund jag söker i alla raser då det är mer en individ fråga än rasfråga! så då kommer ju nästa fråga vars finns det flest individer jo finnstövare... såg på en kull i finla

Publicerat

En sak som är det absolut viktigaste på en rovhund är söket...inte att förglömma!!!!!!! Det jag sett som provdomare och även annars är att det är det som "sållar agnarna från vetet" på en rävhund. :)

Publicerat
  • Författare

jag har jagat en ganska mycket hare med några riktigt duktiga smålandsstövare och när det blir mycket snö så slutar det alltid med att stövaren är 10-12 minuter bakom haren och då blir det riktigt svårt att passa

Publicerat
En sak som är det absolut viktigaste på en rovhund är söket...inte att förglömma!!!!!!! Det jag sett som provdomare och även annars är att det är det som "sållar agnarna från vetet" på en rävhund. :)

Nja, dom kan ha hur bra sök dom vill om inte resten finns där... Tycker man har mer nytta av en med dåligt sök men som iaf tar slag bra, driver bra osv, än en med bra sök som driver dåligt, dålig skärpa osv. Den med dåligt sök kan man iaf släppa vid åtel eller på spår... Men är dom i övrigt lika bra så väljer jag förstås hellre den med bra sök. ;)

Publicerat

Nja, dom kan ha hur bra sök dom vill om inte resten finns där... Tycker man har mer nytta av en med dåligt sök men som iaf tar slag bra, driver bra osv, än en med bra sök som driver dåligt, dålig skärpa osv. Den med dåligt sök kan man iaf släppa vid åtel eller på spår... Men är dom i övrigt lika bra så väljer jag förstås hellre den med bra sök. ;)

Har ännu inte sett någon rävhund med bra sök som inte klarat å jaga räven sen dom fått upp,iaf jagat så det duger ! Har däremot sett hundar som man får gå upp räven åt hunden och en sådan hund är i mina ögon ingen riktig rävhund värt namnet. Har man ont om räv på sina marker så kommer man ingen vart med en stövare med dåligt sök. Det går å jaga räv på många sett med hund,men om inte hunden gör jobbet utan ägaren så då är det inget + att sådan hundar ska det vara avelsförbud på...det är min personliga åsikt. Och om man här i Finland tänker gå prov med sin hund så har man inget å hämta på provet med en hund som inte har söket. ;)
Publicerat

Den enda av de viltarterna räv,lo,björn som man behöver bra sök till är nog till rävjakten de andra två blir i vanliga fall jagade efter spårobs/synobs och det kräver mindre sök, dock krävs att hunden skall ta 3-5timmar gamla spår tex men det är ju inte sök det blir slagarbete. Där är rovdjurskärpan viktigare och där är de utomeuropeiska snäppet vassare plotten kanske allra vassast men den var du ju inte intresserad av. Hoppas du hittar passande hund åt dig Jamesson116 ;)

Publicerat

Jag har då iaf jagat med en del hundar med ett riktigt rejält sök, men inte kunnat driva, ingen skärpa, inget slagarbete osv... Inte helt ovanligt tyvärr... Men menar vi samma sak.? Flera från Finland jag pratat med säger sök om det vi kallar slagarbete.

Publicerat

Jag har då iaf jagat med en del hundar med ett riktigt rejält sök, men inte kunnat driva, ingen skärpa, inget slagarbete osv... Inte helt ovanligt tyvärr... Men menar vi samma sak.? Flera från Finland jag pratat med säger sök om det vi kallar slagarbete.

"Flera från Finland jag pratat med säger sök om det vi kallar slagarbete" Exakt ,jag tror det är endel missförstånd gällande söket, jag vet att i alla fall hos oss behöver inte hunden gå särskillt långt utan att springa över ett rävspår så vi hinner faktist aldrig prova det kalla söket.
Publicerat
  • Författare

jag tror helt enkelt inte att en plott är det bästa valet om man letar en rävhund i första hand. dem är förmodligen vassare på björn. sen så tror jag inte att du måste ha en plott för att den ska klara av att lösa 3-5 timmars gamla det klarar min gamla finnspets av.

Publicerat

jag tror helt enkelt inte att en plott är det bästa valet om man letar en rävhund i första hand. dem är förmodligen vassare på björn. sen så tror jag inte att du måste ha en plott för att den ska klara av att lösa 3-5 timmars gamla det klarar min gamla finnspets av.

Letar du efter enbart rävhund så skaffa dig en finne ,annars är ju en a-fox ett alternativ den håller i alla fall jag lite skarpare men åsikterna går ju även där isär! Dessutom springer en räv 15-25km på fem timmar och det räcker väl till åt mig på mina marker 18000ha :) om hunden tar allt för gamla spår slutar det vanligen med väckskall ,och sen koppla på grannmarken utan upptag.
Publicerat

"Flera från Finland jag pratat med säger sök om det vi kallar slagarbete" Exakt ,jag tror det är endel missförstånd gällande söket, jag vet att i alla fall hos oss behöver inte hunden gå särskillt långt utan att springa över ett rävspår så vi hinner faktist aldrig prova det kalla söket.

Frisök eller slagarbete ....förmågan att finna räv och få upp den är det jag kallar sök.
Publicerat

Ja, "sök" i min mening är det hunden gör innan den hittar nåt att jobba med, så fort den sätter näsan i ett spår så är det slagarbete... Och utan ett bra slagarbete, särskilt på viltfattiga marker, har man inte nytta av alla dom andra egenskaperna så det är en otroligt viktig egenskap..

Plott till räv, det finns dom som funkar, men att köpa en plott till rävjakt är inget jag skulle rekommendera, någonsin... Björn, mård, där finns många bra plottar... Grävling funkar, men hinner oftast under... Lodjur, vissa funkar bättre än andra, oftast gör dom mest nytta genom att följa en annan stövare och markera vart katten träat... Men visst, det skjuts lodjur regelbundet för plott så jag ska inte pipa för mycket... ;)

Publicerat

Frisök eller slagarbete ....förmågan att finna räv och få upp den är det jag kallar sök.

Jo samma här men specifikt så är det skillnad på sök utan spår och när hunden funnit spår ;) när hunden har funnit spår och börjat väcka är det slagarbete.
Publicerat

Ja, "sök" i min mening är det hunden gör innan den hittar nåt att jobba med, så fort den sätter näsan i ett spår så är det slagarbete... Och utan ett bra slagarbete, särskilt på viltfattiga marker, har man inte nytta av alla dom andra egenskaperna så det är en otroligt viktig egenskap..

Plott till räv, det finns dom som funkar, men att köpa en plott till rävjakt är inget jag skulle rekommendera, någonsin... Björn, mård, där finns många bra plottar... Grävling funkar, men hinner oftast under... Lodjur, vissa funkar bättre än andra, oftast gör dom mest nytta genom att följa en annan stövare och markera vart katten träat... Men visst, det skjuts lodjur regelbundet för plott så jag ska inte pipa för mycket... ;)

Här hos oss går allt under namnet sök...dvs att hunden finner och får upp räv oberoende om du har tillgång till spår eller inte. Dessutom så skall söket vara effektivt och avansera fort för å vara riktigt bra.Då allra flesta stövare jag sett faller ofta på att dom inte tar sig an tillräckligt gamla spår utan det blir hundförare som får göra jobbet åt hunden för att det ska bli någon jakt den dagen och det är inte sådana hundar jag vill ha när jag väljer valp. Sen så vilken ras man väljer spelar då ingen roll om man inte har koll på vilka individer man tar valp ifrån. Man måste kolla och väga in allt och ändå vill det till att lyckas.+ en massa tid i skogen.
Publicerat

Här hos oss går allt under namnet sök...dvs att hunden finner och får upp räv oberoende om du har tillgång till spår eller inte. Dessutom så skall söket vara effektivt och avansera fort för å vara riktigt bra.Då allra flesta stövare jag sett faller ofta på att dom inte tar sig an tillräckligt gamla spår utan det blir hundförare som får göra jobbet åt hunden för att det ska bli någon jakt den dagen och det är inte sådana hundar jag vill ha när jag väljer valp. Sen så vilken ras man väljer spelar då ingen roll om man inte har koll på vilka individer man tar valp ifrån. Man måste kolla och väga in allt och ändå vill det till att lyckas.+ en massa tid i skogen.

Jag ser att du har breddat ditt seende det är bra det finns goda hundar inom alla raser och man skall välja den som passar bäst åt sig själv :)
Publicerat

Ok, då menade vi olika saker. ;) Jag menade en hund som letar efter spår på stora områden, men inte tar kalla slag, den blir mindre användbar än en som gör tvärtom... Och såna hundar, som nästan aldrig får upp en räv om du släpper för sent på dagen, trots att dom ligger ute på sök långt och länge, finns det alldeles för många av...

Publicerat

Jag ser att du har breddat ditt seende det är bra det finns goda hundar inom alla raser och man skall välja den som passar bäst åt sig själv :)

Kanske.... kanske inte ! Är så många som hör av sig till mig och en stor del verkar tro att man bara väljer en finne och sen så har man å köra rovillt med....vill förklara att det handlar sist å slutligen bara om individer innom rasen. Man måste tänka vad är det jag vill ha och hur vill jag att min hund ska funka för att jag ska vara nöjd. Skulle hur enkelt som hellst kunna välja en finne åt en svensk som hur han än gjorde aldrig fick den rävhund han trodde sig få.För i grunden så avlas det ju kanske till 70% eller mer ändast på harhundar inom rasen finnstövare. Alla hundar oberoende ras som imponerar på mig kan jag tycka om....tom en riktigt bra finnspets. ;)
Publicerat

Ok, då menade vi olika saker. ;) Jag menade en hund som letar efter spår på stora områden, men inte tar kalla slag, den blir mindre användbar än en som gör tvärtom... Och såna hundar, som nästan aldrig får upp en räv om du släpper för sent på dagen, trots att dom ligger ute på sök långt och länge, finns det alldeles för många av...

När vi dömmer prov så heter allt sök...men är ju uppdelat i flera egenskaper innom själva sökarbetet.
Publicerat

Fan, ni svarar så fort och jag skriver så långsamt att det blir hackigt... ;) Tror vi är ganska överens ändå, hundar som inte självständigt letar upp räven är lika skoj som en magsjuka... Bra hundar finns i alla raser, att vi sen har olika syn på vad som är vår "drömhund" är en annan sak, och innebär ju inte att någon har rätt och någon fel. ;)

Publicerat
  • Författare

hur hög är en a-fox tik?

Publicerat

Korpen, jag tror du hamnat i finnefällan. Sök i sverige är FRISÖK. I finland kallar man slagarbete för sök! Och som Foxkiller säger så är det viktigt på en rävhund. Själva frisöket går att komma ifrån men det är ju skönt med bra sök, bra upptagsförmåga och bra drev i samma hund. Tyvärr har jag ingen sån hund!

Publicerat
Korpen, jag tror du hamnat i finnefällan. Sök i sverige är FRISÖK. I finland kallar man slagarbete för sök! Och som Foxkiller säger så är det viktigt på en rävhund. Själva frisöket går att komma ifrån men det är ju skönt med bra sök, bra upptagsförmåga och bra drev i samma hund. Tyvärr har jag ingen sån hund!

Jo, jag fattade d till slut... ;)

Publicerat

Det är så ! :) Men att frisöket inte betyder nått är nog fel och det är det som man nu börjat fundera på att rävhundar överlag har för dåligt/trångt frisök. Klart är att jagar man uteslutande på snö så är frisök inte så viktigt för då används ju bara å släppa på spår som finns,men på barmark är det nog bra med en hund som söker ut området om det ska bli nått drev. Men självklart går det och fuska lite och hålla igång åtlar och släppa från sådana,men hellre då en hund som söker ut ordentligt så man slipper gå upp räv åt dom. ;)
Publicerat

Sant. Gammeln har ju dåligt sök och det är irriterande när man har dåligt med åtlar. Den andra har kanske väl stort sök men då brukar han komma på nåt spår i alla fall efter ett tag.

Publicerat

Nog har många fina jaktdagar gått åt när man velat hunden ska ha bra frisök,Sitta 3 timmar för få slag och sedan 1 timma till är inte så kul,bättre kunna jaga av rätt områden och rätt vilt med hundarna tycker jag nu..