Publicerat Juni 4, 201213 yr Hur som helst så är det ingen riktig rävjakt utan spårsnö o ingen kan väl skjuta rävvalpar (det är dom tills älgjakten är slut) med gott sammvete
Publicerat Juni 4, 201213 yr Hur som helst så är det ingen riktig rävjakt utan spårsnö o ingen kan väl skjuta rävvalpar (det är dom tills älgjakten är slut) med gott sammvete Skulle man bara jaga räv då det är spårsnö,blir det inte många jaktdagar per år. Nog håller jag rävjakt på barmark som det bästa,för då är det bara och åka ut å släppa hunden och vänta på upptag och inte köra 100-tals km för å hitta rävspår som det blir då det är nysnö.
Publicerat Juni 4, 201213 yr Nog har många fina jaktdagar gått åt när man velat hunden ska ha bra frisök,Sitta 3 timmar för få slag och sedan 1 timma till är inte så kul,bättre kunna jaga av rätt områden och rätt vilt med hundarna tycker jag nu.. Ett bra sök ska vara effektivt inte ta en halv dag.
Publicerat Juni 4, 201213 yr Författare hur mycket rovdjur sköts det för era stövare den här säsongen? från 1 augusti till 15 april.
Publicerat Juni 4, 201213 yr hur mycket rovdjur sköts det för era stövare den här säsongen? från 1 augusti till 15 april. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/34115-fcs-aarliga-stoevar-taevling/page__pid__617915__st__150#entry617915
Publicerat Juni 5, 201213 yr Ett bra sök ska vara effektivt inte ta en halv dag. Ja men vi som skjuter rävar har dom inte in på hus knuten alltid Mina rävar är som gråhundar som bara far rakt fram i flera mil i sök
Publicerat Juni 8, 201213 yr Skulle man bara jaga räv då det är spårsnö,blir det inte många jaktdagar per år. Nog håller jag rävjakt på barmark som det bästa,för då är det bara och åka ut å släppa hunden och vänta på upptag och inte köra 100-tals km för å hitta rävspår som det blir då det är nysnö. Jag skulle säga att jagar man endast räv så blir jaktdagarna alldeles för få Nu när man inte får jaga med hund som är riktig jakt ,så blir det att åka skjuta några sälar i väntan på augusti
Publicerat Juni 9, 201213 yr Nu man bygger upp grunden inför säsongen...Fyfan cykla med hundar borde vara olagligt!
Publicerat Juni 9, 201213 yr kolla på schiller eller ryssstövare för det är ju ofta renodlade rovdjurshundar ska själv skaffa mig en schiller till räv och lodjur till vintern tänkte jag
Publicerat Juni 9, 201213 yr Författare jag tror aldrig jag kommer skaffa en schiller för vad jag har hört så är dem inte så snabb sprungna men väldigt spårnoga. jag vill ha en snabb hund som inte måste gå i spåret om det luktar bra utan mer gena och vinda där dem kan. och en ryss vet jag för lite om. som det ser ut nu så kommer jag leta efter en bra parning i första hand bland finne hamilton och kanske a-fox om rätt parning kommer upp
Publicerat Juni 9, 201213 yr Snacka med figaro han är nog den med bäst hund på forumet..Han har en spets vet om sin granne med en riktig värsting hund! *Ironi*
Publicerat Juni 10, 201213 yr Nej men jag har två MERITERADE hundar hur många har du? O stövarna får för lite tid pga att jag är småbarnsförälder därför är jag delägare i dessa!
Publicerat Juni 10, 201213 yr Nej men jag har två MERITERADE hundar hur många har du? Noll men skjuter mer än du och din kille..De som räknas vettu Ps.älghundar känns iaf inte som dom håller riktigt ämnet...Säkert många som har meriterade hundar på lo,björn och grävlingar i Finland men inte här i Sverige..
Publicerat Januari 26, 201313 yr Varför inte en Plott ? Har en som är 1år gammal nu. Och en till på 3,5 månader. Den som är ett år. Sköts första grävlingen för på stånd vid 7månadera ålder å blev några till innan de gick i idee. Driver räv snabbt. De går i gryr inom 10-15min Drev hastighet ligger runt 15-18. Bra terräng högsta har varit 26. Och idag drev han å stånda lo förförsta gången förföljde i 5km på egen hand. Blev bort fintad i en ravin. Inget direkt sök. Kanske drar ut 100-200meter. Längre än de är de något på gång. Brukar banda en bit å sedan släppa. Rekommenderar verkligen en plott dock från bra föräldrar osv finns skräp inom rasen ..!
Publicerat Januari 26, 201313 yr Författare om vi ska se överlag så är iaf dem plottar jag har jagat med väldigt lösa i skallet och och väldigt spårnoga. och det är inte det jag vill ha sen så finns det självklart individer inom alla raser.
Publicerat Januari 26, 201313 yr Författare en intressant sak jag kom på är att det finns jävligt många "älghundar" som jagar björn själv det vill säga skäller ståndskall på björn ensammen utan andra hundar. medans man ofta får höra hur plottar/stövare driver björn men lämnar när den stannar. har det nått att göra med rasernas olika jaktsätt eller?
Publicerat Januari 26, 201313 yr Ja de finns olika individer. Min skäller nästan inget för ens näsan är i röven på räven. ! dock är de inget roligt å jaga räv med eftersom de går i gryt så jävla fort. Men gryrhunds ägarna älskar de !
Publicerat Januari 26, 201313 yr Om stövaren ska jaga björn ska den kunna arbeta björnen på ett stånd. Om hunden lämnar anser jag att de inte är någon björn hund eftersom den full följer inte sitt arbete.. Om hunden inte funkar på ståndarbetet så har den ju inte tillräckligt mentalstyrka å är då kass som björnhund !
Publicerat Januari 26, 201313 yr Författare en kompis äger en rävstövare och den är väldigt snabb skulle jag vilja säga pch det händer varje år att han driver ikapp rävar och då blir det ståndskall men stövaren är ingen stjärna på att stånda direkt mitt i ståndskallet så kan han dra i väg och pissa 30 m bort och liknande eller möta en när man är på väg in och liknande.. och det beror inte på att han är rädd eller så utan det har mer med att göra att det finns inget intresse direkt när räven stannar eller mindre intresse i alla fall.
Publicerat Januari 26, 201313 yr en kompis äger en rävstövare och den är väldigt snabb skulle jag vilja säga pch det händer varje år att han driver ikapp rävar och då blir det ståndskall men stövaren är ingen stjärna på att stånda direkt mitt i ståndskallet så kan han dra i väg och pissa 30 m bort och liknande eller möta en när man är på väg in och liknande.. och det beror inte på att han är rädd eller så utan det har mer med att göra att det finns inget intresse direkt när räven stannar eller mindre intresse i alla fall. En sån stövare tycker jag inte om....och defenetivt inte som avelshund på räv. Måste vara mera skärpa eller bytesmedvetenhet för å imponera på mig. Men vet att det finns sådana hundar. Tror nämligen att sådana hundar inte har den rätta jaktlusten eller iaf inte det man själv söker då man väljer hund.
Publicerat Januari 26, 201313 yr Säger samma som foxkiller vart är skärpan och bytesmedvetenheten i denna jycke !? Ok om de är en unghund annars är de ju mindre bra..! Har du blivit något klokare så å bestämmt dig för någon ras ännu ?
Publicerat Januari 26, 201313 yr Författare kan ju säga så här när hunden var 1 år så vart han biten ganska ordentligt vid en skadskjuten räv så han var väl relativt försiktig till för typ 2-3 år sen då bbörjade han bita ihop och nöp rävarna på en gång.