Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rovstövare

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

jag har väl siktat in mig på hamilton eller finne eller american foxhound. jag vill ha en snabb hund som är hård i skallet och som har mycket skärpa. vad det äär för ras spelar mindre roll. som jag ser det så finns den hund jag letar i alla dem raserna mer eller mindre gäller nog bara att hitta rätt individ och parning

• Svar 101
  • Visningar 24k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• jameson116
    jameson116

jag tror aldrig jag kommer skaffa en schiller för vad jag har hört så är dem inte så snabb sprungna men väldigt spårnoga. jag vill ha en snabb hund som inte måste gå i spåret om det luktar bra utan me

• En hund som är hård i skallet är riktigt tråkigt att jaga räv med. Sen är det självklart olika vad man menar med hårdskälld. Tycker i regel dom kryper ner efter en stund oavsett om hunden väcker elr e

• som jag ser det så finns den hund jag söker i alla raser då det är mer en individ fråga än rasfråga! så då kommer ju nästa fråga vars finns det flest individer jo finnstövare... såg på en kull i finla

Publicerat

En hund som är hård i skallet är riktigt tråkigt att jaga räv med. Sen är det självklart olika vad man menar med hårdskälld. Tycker i regel dom kryper ner efter en stund oavsett om hunden väcker elr ej.

Publicerat
  • Författare

alltså med hårdskälld menar jag väcker aldrig! om den sen skäller när den är 2-3 minuter bakom så gör det inget så läge man kan höra på skallet hur hunden ligger till! en hund som driver för fullt och är 5-10 minuter bakom tycker då jag är tråkig då det blir svårt att passa om man inte vet hur nära hunden är drevdjuret. vilken ras skulle ni välja om ni ville ha en hårdskälld hund som var snabb?

Publicerat

vad ska man skaffa för ras om man ska ha en räv och lo stövare i första hand? jag vill ha en hund som inte väcker utan bara skallar vid drev plus att den ska driva snabbt men ändå säkert alltså inte vinda för mycket. sen så ska den skälla träd och ståndskall när det behövs. en plott finns inte med i planerna. det jag kan tänka på är en finnstövare efter rätt rovdjurslinjer eller en american fox. då jag bara har jagat hare med finnar så är jag lite sugen på att få veta lite om hur dem driver räv. jag förstår att det är individer men rasen överlag tänker jag på nu. typ att gråhudar är kända för att ha bra förföljande och liknande. har ni några andra förslag så kan ni ju skriva ner dem också.

Låter som Smålandstövare inslag :yes:

Publicerat
  • Författare

jag har jagat hare med endel smålandstövare och dem får problem i snön vi har här uppe annars så hade det varit ett sjävlklart val och då vi har snö häruppe från november till maj så är det ju större delen av säsongen...

Publicerat

Behöver inte vara en nackdel med små lätta hundar..

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Publicerat

Min erfarenhet är att lätta hundar inte går bättre på snö,tunga hundar håller inte,utan en hund som är van vid snö och inte väger allt för mycket..

Min hund iaf brukar klara sig bättre i snö än olika raser som väger 10-5kg mindre än han..Dom ska ha motor för orka samt rätt egenskaper att ta sig fram..

Publicerat
  • Författare

skillnad på lätt och liten jag har en liten jämte som är tung. värdelöst till allt fysiskt sätt. en högbent hund som är lätt är nog bäst men det är inte smålänningarna som jag har träffat på i alla fall :) 22-25 kg och 60-65 i manken är nog ganska lämpligt! min vorsteh ligger där i kring och hon plöjer fram i snön som fan! men i slutändan gäller det att ha en hund med jaktlust som går i snön hela dagen om det behövs :)

Publicerat

Spetsar är värdlösa när inte vinden blåser rätt..

Publicerat
  • Författare

haha vi säger väl så. hur som så har jag gjort mitt val i stövar härvan och jag tror jaga kommer bli nöjd. och med tillhörande spets som löser dem svåra uppgifterna så kommer det nog bli bra ;)

Publicerat

Jaså ! Du får ju berätta vad de ska bli då?

Publicerat
  • Författare

nja jag tar det lite lugnt med det det är inte i hamn ännu. ni lär märka när jag går an på forumet över vad man ska för stövare!  blir ju pinsamt om börjar säga nu att man ska ha låt oss säga en hamilton och det slutar med en finne i hundgården... ;) skämt åt sido det handlar  ju i slutändan mer om individer än om raser!

Publicerat

Okey .. ja de är la de !

Publicerat

haha vi säger väl så. hur som så har jag gjort mitt val i stövar härvan och jag tror jaga kommer bli nöjd. och med tillhörande spets som löser dem svåra uppgifterna så kommer det nog bli bra ;)

Låter som du skulle ha köpt en a-fox ,isåfall stort grattis!

Publicerat
  • Författare

nja vet för lite om a-fox för att det ska kännas som ett "säkert" val. jag tar hellre någon av dem raser som jag "känner till" för då känns det som att jag vet lite om vad jag får.

Publicerat

nja vet för lite om a-fox för att det ska kännas som ett "säkert" val. jag tar hellre någon av dem raser som jag "känner till" för då känns det som att jag vet lite om vad jag får.

Haha ja oberoende av ras så lycka till med ditt val;) Måste säga att jag haft både finnstövare o en rysstövare men den absolut säkraste rovdjurstövaren hittils som jag haft är nog Foxhunden den har inte jagat hare eller rådjur ens en minut. Men den älskar allt med huggtänder! Det värderar jag;)
Publicerat

Spetsar är värdlösa när inte vinden blåser rätt..

Om du inte visste så finns det även spårande spetsar;)

Publicerat

En hund som är hård i skallet är riktigt tråkigt att jaga räv med. Sen är det självklart olika vad man menar med hårdskälld. Tycker i regel dom kryper ner efter en stund oavsett om hunden väcker elr ej.

Håller fullständigt med dig !

Publicerat
  • Författare

varför vill ni inte ha en hårdskälld hund? vad menar ni med hårdskälld? när jag tänker en hårdskälld hund så är det en hund som inte väcker och en hund som slutar skälla fullt ut när han hamnar 4-5 minuter bakom.

Publicerat

varför vill ni inte ha en hårdskälld hund? vad menar ni med hårdskälld? när jag tänker en hårdskälld hund så är det en hund som inte väcker och en hund som slutar skälla fullt ut när han hamnar 4-5 minuter bakom.

Därför att det är svårare att få fina drev med en hård hund , en rävhund ska väcka o helst hålla jämn fart o bra skallgivning under drevet då är det absolut roligast o går bäst. Klart du ska höra om hunden blir långt efter eller om den ligger nära men hårda hundar brukar inte få räven att bukta;) Rysstövarn jag hade skallade halvdåligt om han blev efter samt hade hög fart det gjorde att räven nästan alltid gick rakt undan till grannkomunen!
Publicerat

För mig är det ganska enkelt å svara på varför jag inte vill ha en hårdskälld hund....för det finns inget tråkigare å jaga med. Sen vad som är hårt eller inte är ju en smaksak, en ärlig hund som med skallet meddelar hur den ligger till i förhållande till räven framför är det jag hellst vill ha, med det är inte alltid man får det man vill/söker då det gäller just det. En väldigt lös hund som skallar fullt ut då den är ca 10- 20 min efter räven är inte heller en speciellt rolig hund. Visst rolig å lyssna på ,men inte å passa för. 

Publicerat

Med det före vi har nu skare som inte håller hunden men håller för räven så är nästan alltid hunden minst 4-5min efter några timmars drev ,att inte hunden skulle skälla då tycker jag sku va tråkigt!

Publicerat
  • Författare

men säg att det ligger 40 cm snö av dålig sort. och det gör det större delen av säsongen här. och du släpper en hund som väcker. då kommer räven gå upp långt före huden är framme och då få ett sånt försprång att hunden aldrig får press på räven. däremot om man släpper en hund som är tyst tills den reser räven. då har helt plötsligt hunden fördel för om räven måste springa så sjunker den ner mer än om den kan gå och då får räven det jobbigt och buktar bra och går förhoppningsvis går den i gryt och man skjuter den där och så tar man nästa ;) om hunden driver när den är 7-8 minuter bakom spelar ingen roll men man måste höra på hunden att den är långt bakom annars blir det skit då har jag hellre en tyst hund. det tycker jag i alla fall :)

Publicerat

men säg att det ligger 40 cm snö av dålig sort. och det gör det större delen av säsongen här. och du släpper en hund som väcker. då kommer räven gå upp långt före huden är framme och då få ett sånt försprång att hunden aldrig får press på räven. däremot om man släpper en hund som är tyst tills den reser räven. då har helt plötsligt hunden fördel för om räven måste springa så sjunker den ner mer än om den kan gå och då får räven det jobbigt och buktar bra och går förhoppningsvis går den i gryt och man skjuter den där och så tar man nästa ;) om hunden driver när den är 7-8 minuter bakom spelar ingen roll men man måste höra på hunden att den är långt bakom annars blir det skit då har jag hellre en tyst hund. det tycker jag i alla fall :)

Snö av dålig sort? kanske du menar lösnö isåfall kan jag förstå ditt resonemang o jag tycker inte heller om hundar som skallar för fullt trots att de ligger långt efter. Vi har vanligen skare här i jan-feb som håller för räven men inte för hunden då är det på rävens vilkor ,jagade hela dagen idag o det slutade illa för räven men emellanåt var den ca 15min före hunden o när den väntade så hörde vi på hunden klart o tydligt att han låg närmare. När den blev skjuten låg hunden bra till o det hördes. Men det var helt o hållet på rävens villkor;)
Publicerat

Det spelar ingen roll om hunden väcker eller inte hur långt före en räv är under ett drev, det viktiga är att hunden skäller regelbundet vilket gör att räven har koll på vars hunden är. För förr eller senare så släpper räven hunden sig närmare inpå sig om drevet går och skallet hörs. En hund som går tyst tills räven är uppe brukar oftast göra så att räven sticker iväg på långskjuts eller gör snabbt i gryt ,detta beror ju oxå på vilken räv man då råkar på... vissa går snabbare i gryt andra inte alls. Om hundar skäller regelbundet och i jämn takt gör att räven faller i en falsk trygghet och på det sättet släpper hunden närmare....för att då som då sticka iväg om fara uppstår.

Vi har skare här nu och stövarna har ingen chans utan räven leker med stövarna så att säga och vissa ggr kan räven vara 10-15 minuter före för att nån minut senare vara bara några minuter före dvs räven inväntar hunden....och håller det på tills räven är död eller man sluta jaga den. Vissa ggr kan den bukta nått otroligt smått att man inte tror sina ögon för att nästa minut dra ifrån hundarna att man inte tror man ska ha en chans å kunna skjuta den,men bara stövarna har lusten att hålla på så kommer skottchansen förr eller senare och då spelar inte upptaget nån roll alls. dvs om det väckt eller inte. ;)