Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bly i viltkött

Featured Replies

Publicerat

Som många av er säkert sett, så är undersökningen av blyhalter i älgfärs som SLV, SVA och SJF genomfört nu klar. Eftersom jag svarat på frågor och deltagit i diskussioner om resultaten på Robsoft känns det rimligt att även erbjuda våra medlemmar samma möjlighet, men jag lägger den här snarare än i SJF:s area så att diskussionen kan löpa fritt.

Börjar med att lägga in en del text, och länkar till våra olika material:

Råd om ammunition och kötthantering

Viltkött är en fantastisk råvara, som både är nyttig och välsmakande. Under den senaste tiden har det dock kommit utländska rapporter om att viltkött kan innehålla rester av bly från ammunition. En första undersökning av svenska förhållanden visar nu att det förekommer blyrester i älgfärs. Detta har gjort att Livsmedelsverket kommit med råd för konsumtion av viltkött från styckdetaljer nära sårkanalen efter kulan. Råden gäller enbart om viltet skjutits med kula med blykärna, och inga restriktioner föreslås för andra styckdelar.

- Detta är en ren hanteringsfråga som kan lösas, säger Fredrik Widemo, Vilt- och naturvårdsstrateg på Svenska Jägareförbundet. Vi kan konstatera att en stor andel av den svenska jägarkåren behöver skära bort mer vid skottrensningen än man gör idag, alternativt bör man byta kula. Rätt hanterat är viltköttet fortfarande samma fantastiska resurs.

Svenska Jägareförbundet följer frågan noggrant, i samverkan med Livsmedelsverket och Statens Veterinärmedicinska Anstalt. Uppföljande studier av andra viltslag och vilt skjutet med hagel har inletts, samtidigt som man undersöker hur mycket man behöver skottrensa för att eliminera problemet med blyfragment.

- Våra redan fastställda rekommendationer för kulval och kötthantering ger fortfarande en god vägledning, säger Fredrik Widemo. Vi kommer löpande att komplettera dem med resultaten från den pågående studien av hur man bör skottrensa.

När det gäller Livsmedelsverkets råd, och alla frågor om hur skadligt metalliskt bly är, hänvisar vi till Livsmedelsverket på www.slv.se.

Svenska Jägareförbundet rekommenderar sedan tidigare jägarkåren att ta hänsyn till följande vid jakt och kötthantering:

• Finns det blyfritt alternativ?
    Överväg alltid – såväl för hagel som för kula – om det finns ett fullt godtagbart blyfritt ammunitionsalternativ. Stålhagel och kopparkulor kan dock ge höga tryck, och kan därför inte användas i alla vapen. Kontrollera med din vapenhandlare om du är osäker.
  • Välj rätt typ av kula
    Om du väljer att använda expanderande blykulor till matvilt bör du använda så kallade ”bondade” kulor, där blykärnan förenats med manteln. Det reducerar mängden bly i köttet och ger dessutom säkrare funktion och mindre köttförstöring. Bondade kulor ger dock många mikroskopiska fragment, och det är därför fortfarande nödvändigt att renskära ordentligt.

• Renskär ordentligt
    Huvuddelen av fragmenten från blykulor sitter i nära anslutning till sårkanalen, i synnerhet om bondade kulor använts. Se till att renskära ordentligt och med marginal. Kött och organ som uppvisar någon form blodsprängning, eller annan skada från kulor eller hagel, kan antas innehålla bly och skall hanteras som slaktavfall.

• Röda organ kvar i kroppen
    Den absoluta majoriteten hagel och blyfragment återfinns efter normala skott i bogar och i brösthålan framför mellangärdet. Passas klövvilt i skogen bör man låta hjärta och lungor sitta kvar i djurkroppen, för att undvika att blyfragment lämnas och förtärs av rovfåglar, rovdjur eller vildsvin.
  • Hantera slaktavfallet rätt
    Organ och kött som skurits bort runt sårkanalen bör efter slakten tas omhand på ett sätt så att inte vilt kommer åt dem. Självfallet bör man inte heller använda sådant slaktavfall till hundmat.

Följer man ovanstående rekommendationer minimerar man samtidigt risken för att rester av ammunitionsbly hamnar i viltkött och att vilt förgiftas av blyfragment.

Läs mer

http://www.jagarefor...se&nd_id=774969

http://www.jagarefor...ltfars-1.30089/

http://www.jagarefor...bly-i-viltkott/

http://www.slv.se/sv...r-i-viltkottet/

http://www.slv.se/sv...Bly-i-viltkott/

http://www.sva.se/sv...-om-bly-i-vilt/

• Svar 144
  • Visningar 16,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Fast seriöst Fredrik, vi har ätit vilt som fällts med de där livsfarliga splitterbomberna i över hundra år, personligen är jag övertygad om att man förr alltid åt allt, hela vägen upp till kanten på

• Jag är JÄVLIGT orolig att ni i SvJF har börjat gräva gropen där svenska skyttesporten ska begravas! 1.) Ett blyförbud kommer INTE att bara drabba jaktkulor vilket många försöker få det till, även övn

• Jag ställer upp! har under mååånga års tid ätit viltkött ca 3 dag vecka,men då skjuter jag iofs inte mina djur i det jag avser att konsumera. Finns alternativa riktpunkter till de massiva bogarna vi

Publicerat

Har jag förstått rätt så är den största faran för just rovdjur och asätare som äter slaktavfallet.

Om det verkligen var farligt skulle vi jägare och våra familjer förmodligen märkt av det redan för ett antal generationer sedan.

Men det är helt klart tänkvärt vad man ger för något till hundarna, samt vad som lämnas kvar i skogen...

Publicerat
  • Författare

Det är dock inte Livsmedelsverkets syn på det hela... Deras nya råd är alltså framtagna för att reducera vad de betraktar som risker för en skadlig exponering.

För gravida kvinnor och barn motsvarar råden SLV nu kommit med ungefär råden för fisk som kan innehålla PCB, dioxiner eller kvicksliver, dvs bör ej konsumeras mer än enstaka gånger per år. Råden gäller dock till skillnad från fisken inte hela djuret, utan bara kött som kommer från området i närheten av sårkanalen. Dessutom är en viktig skillnad att när det gäller viltköttet så kan vi påverka risken att vi får i oss bly genom val av kula och mer omsorgsfull skottrensning. Och här kommer förstå vi in, medan det är SLV som är experterna på om detta är farligt eller inte.

Publicerat
  • Författare

Christian,

i den undersökning som är genomförd röntgade vi och undersökte blyhalten just i vad som skulle konsumeras. Resultatet blev alltså att vi i 50 % av färspaketen hittade mätbara halter av bly och i en tredjedel av fallen hittade blyhalter över gränsvärdet för nötkött. Bevisligen skär inte jägarkåren bort tillräckligt för att få bort alla blyrester, och inte heller så att man kommer under (de mest närliggande) gränsvärdena.

Jag har läst in mig på forskningslitteraturen om effekter av bly, men tänker inte diskutera den. Livsmedelsverket är expertmyndigheten; de anser att det finns ett problem. Vad vi säger är att vi genom anpassad hantering kan lösa vad de ser som ett problem.

Ur vårt perspektiv är det dock ett uppenbart problem att vad vi vill kunna lyfta fram som en fantastisk resurs ses som en potentiell hälsorisk av ansvarig myndighet. I Sverige och internationellt. Ungefär samma råd gäller redan i Tyskland och Spanien, och fler är på gång. Det gäller för vår del som sagt inte alla styckdelar, men en del av dem. Det blir självklart betydligt lättare att hänvisa till jakt som ett hållbart nyttjande av en naturresurs, och som något som ger en fantastisk råvara, om vi kan visa att vi inte genom bristande (?) hantering kontaminerar det med vad samhället ser som ett miljögift. Helt i onödan dessutom, då det går utmärkt att lösa genom att skära bort mer och välja kula klokt.

Vi säger INTE att man bör sluta med blykulor, men väl att man bör använda bondade kulor och skära bort mer än idag. Använder man konventionella kulor behöver man med största säkerhet skära bort ännu mer. Hur mycket man behöver skära bort undersöker vi nu. Självklart måste vi även vara öppna med att det finns kopparalternativ, som har sina nackdelar och fördelar. Precis som alla andra kulor.

Jag är fullständigt övertygad om att vi bäst värnar om vår verksamhet genom att öppet och fullt ut ta ansvar för den. Det bästa sättet att snabbt få ett blyförbud tror jag är att inte försöka ta hand om vad myndigheterna konstaterar vara ett problem. Det lär knappast heller ge oss några opinionspoäng...

I våra pågående studier av hur mycket man bör skära bort kommer vi både att visa var fragmenten sitter innan skottrensning, och vad som hamnar i olika delar av djuret efter skottrensning. Vi har dock bara tagit de första röntgenbilderna ännu, dvs av flådda, urtagna djur.

Publicerat

Fast seriöst Fredrik,

vi har ätit vilt som fällts med de där livsfarliga splitterbomberna i över hundra år,

personligen är jag övertygad om att man förr alltid åt allt, hela vägen upp till kanten på hålet och lite till.

Om farorna hade varit så stora som de anges av Livsmedelsverket så hade verkligheten sett annorlunda ut, många barnlösa jägare för att ta ett exempel.

Återigen, detta är för mig, enbart ett ganska illa dolt/maskerat sätt att propagera för och öka acceptansen för blyfria kulor inför ett förbud som ni/ni ingen kan hindra,

eller i varje fall är det inställningen. För egen del, jag som ser fortsättningen på detta som en del i den allmänna "strypningen" av skytte och slutligen även då jakten,

frågar mig varför ni/du så bredvilligt tar in detta.

Om svaret är för att ni anser att det är för jaktens bästa i framtiden så har ni verkligen axlat ett enormt ansvar, ty jag lär fortsättningvis komma till er med krav på subventionerade kulor.

Jag har inte råd att skjuta 2-3000 skott om året med blyfria kulor bara för att det passade in i vad majoriteten ansåg 2012, vi talar om en x10 faldig kostnadsökning.

Visst jag är skittycken i detta, då jag anser att det är rejält mycket med skitsnack, en bra nedstyckning och sedan är det helt klart så att det inte är ett "problem" längre.

Noterar förövrigt av det iofs lilla jag har sett att ni inte har röntgat några nedstyckade djurkroppar efter splitter/rester.

Om det är bly i miljön man skall åt finns det fortfarande många källor som är tiofaldigt mer påverkande och farliga än de ppm i blyrester som kan hittas vissa delar av vissa slaktkroppar.

Då miljöinsatser rimligen skall sättas in där nyttan är som störst och kostnaden lägst kanske det skulle vara ett förslag att föra vidare.

/Christian

Jag trodde det var gräddsåsen som tyngde runt magen... inte blyet i den efter en god älgmiddag.

Jägareförbundet kan satsa på provtagning av jägare som ätit mycket viltkött för att kontrollera eventuell blyförgiftning.

Publicerat
  • Författare

Tjtlasse,

det finns några sådana studier publicerade internationellt, som visar att de som äter vilt har högre blodblyvärden. Fler studier är på gång, även om resultaten inte är klara.

I dagsläget prioriterar vi att undersöka var fragmenten sitter och hur man bör skottrensa, samt hur mycket av blyet som faktiskt tas upp. Behöver Livsmedelsverket utöver sina ordinarie undersökningar komplettera med vad du beskriver så tror jag att man kommer att göra det.

Publicerat

Jägareförbundet kan satsa på provtagning av jägare som ätit mycket viltkött för att kontrollera eventuell blyförgiftning.

Jag ställer upp!

har under mååånga års tid ätit viltkött ca 3 dag vecka,men då skjuter jag iofs inte mina djur i det jag avser att konsumera.

Finns alternativa riktpunkter till de massiva bogarna vilka avkastar huvuddelen av köttfärsen för dom flesta.

Det förutsätter dock vältränade jägare med god skyttekompetens där billig mängdträning läs blykulor är det enda alternativet,vem tränar flitigt med kulor som kostar 10ggr mer?

Att inte tro att en sådan här utredning kommer att snappas upp politiskt samt påskynda ett blyförbud är nog lite väl naivt,

Det skulle bara vara ytterligare ett steg mot en kraftig försämring mot jägarkåren samt inte minst skytterörelsen.

Om mitt domedagsscenario inträffar vill jag inte se någon framtida utredning där jägarnas dåliga skytte är ett problem och hur man skall komma tilrätta med det.

/Mike

Publicerat

Prova att testa de slaktkroppar som ni har hanterat och slaktat ner,

att ta älgfärs när smålands snålaste köttjägare har stått för underlaget/slakten är kanske intressant som mätvärde men det är inte relevant i något annat hänseende.

Har förövrigt haft tillfälle att luncha med en kollega och skribent, han delar min/hade redan uppfattning om att detta är frågan om ett vackert sätt att tvinga jägare från blyade kulor för något som inte

ens är en fråga.

Angående det politiska momenten i saken kan det enbart hänvisas till en viss "skogsmannen" och hans sätt att ta ert budskap till verktyg för att driva sin egen agenda framåt på grannkanalen,

ni som i övrigt är så pass drivna politiskt sätt måste vara medvetna om hur man bäst presenterar resultat och hur man bör undvika att propagera för sådant som senare kommer att leda till kritik och försämringar för den grupp som man skall främja.

/Christian

Publicerat

Livsmedelsverket var väl dom som slog på stora trumman om att det fanns Rhoca Gil i en himla massa basvaror samt i chips... hur gick det med den historian sen då och vart hamnade trovärdigheten :)

Publicerat
  • Författare

Christian,

vad just du och jag som kanske tillhör de mer noggranna gör är väl inte vad som i första hand intresserar eller ska intressera SLV? Vad som däremot finns hos den genomsnittlige jägaren är precis vad de intresserar sig för. Enkelt att åtgärda, absolut, vilket är precis vårt budskap.

Är i princip aldrig på Robsoft längre, så har faktiskt ingen aning...

När det gäller politiken måste vi självklart alltid fundera strategiskt, vilket vi gjort även i detta fallet.

Publicerat

Strålande,

då kan vi räkna med att ni fortsätter och verkar för att vi skall få behålla våra ordinära kulor för gevär och slippa allt var alternativ material/kulor heter, med undantag för redan i dag gällande

begränsningar.

Vad som avser grannkanalen föreslår jag ett besök där för i varje en stunds reflektion över hur andra intressenter kan komma att nyttja era uttalanden i egna syften.

/Christian

Publicerat

När det gäller politiken måste vi självklart alltid fundera strategiskt, vilket vi gjort även i detta fallet.

Och det är här jag inte får 1+1=2?

Hur kan man mena att lite bly i kött är ok(bondat) men lite mer(obondat) är det icke? antingen är det nolltolerans eller ej!ser inte logiken i det.

Känns som om det finns en annan agenda bakom det av kanske lite mer personlig karaktär?

Hur kommer ni fram till att detta ligger i medlemmarnas intresse? Anledningen till att jag inte är medlem i jägareförbundet är att ni ständigt medverkar eller agerar gentemot mina intressen :dry:

Det enda detta kommer att resultera i är att ytterligare aleniera er gentemot medlemmarna,har väääääldigt svårt att se majoriteten applåderandes över detta i stugorna nu.

En sån här pass stor fråga SKALL vara medlemssanktionerad och inte baserad på vad ni tror.

Om man trots allt vill driva denna frågan så SKALL alla lösningar redovisas,fullgoda övningsprojektiler för samtliga vapentyper/träningsmetoder skall finnas framtagna, nya klassindelningar då stabiliseringen med långa projektiler i klena kalibrar(upp till 6,5) i befintliga vapen inte kommer fungera med nuvarande räffelstigningar,den ekonomiska aspekten med fördyrande projektiler nu och på sikt.

Ni har i mina ögon påvisat ett ickeproblem samt inte gett några konkreta lösningar på bredden av problematik som detta ev skulle medföra.

Mycket besviken/Mike

Publicerat
  • Författare

Christian,

precis som när det gäller SLV så ger vi råd, inget annat. Vi försöker även bygga upp kunskap om hur man bör skottrensa för att få bort fragmenten. Vi vill INTE ha ett blyförbud, men anser lika självklart att vi måste informera om vilka val som finns. Alla prioriterar inte de olika för- och nackdelarna med olika kulor och material lika. Om du "vill slippa" kopparkulor så är det självklart upp till dig.

Det viktiga här är att vi övertygande kan säga och visa att vi kan hantera de miljömässiga belastningar som blykulor KAN, men inte MÅSTE, medföra. Annars blir det med garanti jobbigt...

Undersökningar av effekter av ammunitionsbly kommer att genomföras vare sig vi är med eller inte; vi bidrar hellre med vår kompetens, och håller oss därmed a jour med utvecklingen, än står ovetandes på sidan och skriker i efterhand. Det är ett sätt att jobba proaktivt, vilket vi ju ibland kritiseras för att inte göra i tillräcklig utsträckning.

Publicerat

Jag kan då inte ta slv seriöst, deras tallriksmodell är ju värdelös. Samtidigt så smutskastar dom andra dieter utan att kunna backa upp det med studier och hänvisar till deras fantastiska tallriksmodell som inte heller är uppbackad av någon vettig studie.

T ex rekommenderar dom att man ska använda flytande margarin, hur smart är det? En kemikalie produkt är vad det är och de avråder från att använda smör som är en naturlig produkt.

Nyckelhålsmärkningen ska man inte ens tala om.

Väldigt ot men jag gillar inte slv så jag var tvungen.

Publicerat
  • Författare

Mike,

vårt arbete i blyfrågan, liksom andra frågor, är självklart väl förankrat bland våra förtroendevalda. Är du inte medlem så har du dock förstås svårt att påverka.

Det är en uttalad ambition från vår sida att det inte ska finnas blyrester från kulor i viltköttet, åtminstone inte utan att man vet att så är eller kan vara fallet. Så långt antyder resultaten att vi är närmare att nå det målet om man använder bondade kulor, men materialet är litet och vi vet inte hur mycket man behöver skära bort. Troligen dock mindre med bondat än med obondat, vilket förstås är logiskt med tanke på restvikterna.

Vi ger råd, som är riktade till jägarkåren som helhet. I en hel del fall föreställer jag mig att du inte kommer känna dig träffad, men det behöver faktiskt inte innebära att det inte är relevant information till medeljägaren. Den absoluta majoriteten av dem jag pratat med är uttalat positiva till att vi tar fram kunskap som gör det möjligt för dem att själva välja hur de bör sköta sin kötthantering, bland annat för att få bort blyfragmenten. Om du är övertygad om att bly är ofarligt så står det självklart dig fritt att bortse från råden.

Bly är inget nyttigt ämne om det hamnar på fel plats, vilket är samhällets uttalade åsikt. Den kommer inte ändras för att vi sticker huvudet i sanden. Kan summan av alla POTENTIELLA miljöbelastningar en dag göra att det införs ett blyförbud? Självfallet. Kunskapen om miljöbelastningarna kommer dock tas fram oavsett vad vi gör. Om vi inte visar att vi kan hantera vad myndigheterna lyfter fram som potentiella miljöbelastningar är jag fullständigt övertygad om att vi löper en risk att snabbare hamna över en nivå där samhället säger stopp. I bästa fall kan vi genom att jobba seriöst och proaktivt med frågorna se till att vi aldrig hamnar där. Det är vårt mål och vår strategi.

Jag har definitivt ingen personliga agenda i detta, utan vi arbetar exakt enligt förbundstyrelsens riktlinjer för just den här frågan.

Publicerat

Det lär krävas en långtidsstudie om blyhalter i viltätare kontra ätare av producerad föda och vilka hälsoeffekter/skillnader det är dessa grupper imellan.

Annars säger väl blyfragmenten ingenting.....

Men generellt är det väl bra att vi får se skillnaden mellan fragmentspridingen från bondade kulor och "vanliga". Kan jag undvika att äta blyfragment oavsett hälsorisker, så är det bättre än att äta bly.

Skulle också vara intressant att få veta hur mycket fragment som alternativa kulor sprider och vad ev hälsoeffekter tex koppar har i människan. Om jag inte är ute och cyklar så lät man förtenna sina matlagninskärl av koppar i tidigare generationer. Då kopparen iaf då var giftig för människan att få i sig.

Publicerat

ok.

ja jag är fullständigt övertygad om att mitt bly är fullständigt ofarligt för mig då jag uteslutande väljer träffpunkter som inte är i närheten av det köttet jag konsumerar,givetvis är jag medveten om blyets negativa sidor men det hanterar jag fullt ut.

Garanterat inget bly i mitt kött och garanterat inget bly i mina slaktrester i skogen.

Dock kan jag inte förstå hur lite bly i denna diskussionen är ok men lite mer inte ok?

Vidare hur hanteras det bortskurna blykontaminerade köttet?var lämnar medeljägaren in det för destruktion eller deponi....för det slängs väl inte på rävåteln eller annan icke milömässigt godkänd uppsamlingsplats?

Har man tagit fan i båten så får man ro han i land brukar det heta :wink:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Koppar är till skillnad från bly något vi faktiskt behöver få i oss, men det är riktigt att för mycket koppar också är giftigt. Det är dock en enorm skillnad i giftighet mellan bly och koppar. SLV kollade även kopparhalten i färspaketen, men den var inte förhöjd någonstans. Trots att vi kunde se att en del fragment bestod både av bly och tombak. Det gällde även den älg som var skjuten med kopparkula.

Så långt har vi röntgat ett rådjur och ett vildsvin skjutna med koppar; inte ett enda fragment har synts på röntgen. Om det finns koppar i köttet får senare analyser visa.

Publicerat

Fredrik,

det finns inga hel kopparkulor som skjuter väl nog eller är billiga nog att låta sig skjutas i någon form av volym för en vanlig arbetare som jag,

förmodligen har de flesta andra samma sitation,

det är inte en fråga om ett val således. För eget vidkommande har jag provat i princip samtliga på marknaden förekomande hel kopparkulor med nedslående resultat rakt igenom.

Självfallet är det er uppgift att tillse att jakt inte blir en sak enbart för de som har råd och då är detta ett mycket viktigt moment.

I dagsläget har vi haft stålhagel samt alternativhagel att tillgå i mer än 20 år och trots påståenden om det motsatta har priserna inte kommit att sjunka efter hand, tvärtom.

Jag undrar just om det inte hade varit bättre att ni med en egen rapport i ryggen ifrågasätt de där löjligt låga nivåerna som är aktuella,

om de stämmer så är minst 1 av 3 jägare efterbliven på grund av långvarig och svår blypåverkan.

/Christian

Publicerat
  • Författare

ok.

ja jag är fullständigt övertygad om att mitt bly är fullständigt ofarligt för mig då jag uteslutande väljer träffpunkter som inte är i närheten av det köttet jag konsumerar,givetvis är jag medveten om blyets negativa sidor men det hanterar jag fullt ut.

Garanterat inget bly i mitt kött och garanterat inget bly i mina slaktrester i skogen.

Dock kan jag inte förstå hur lite bly i denna diskussionen är ok men lite mer inte ok?

Vidare hur hanteras det bortskurna blykontaminerade köttet?var lämnar medeljägaren in det för destruktion eller deponi....för det slängs väl inte på rävåteln eller annan icke milömässigt godkänd uppsamlingsplats?

Har man tagit fan i båten så får man ro han i land brukar det heta :wink:

/Mike

När har jag sagt att lite bly är OK? Vi kommer inte ta fram råd för att se till att det finns litet bly, utan kommer att ta fram råd för hur man minimerar risken för fragment utan att skära bort onödigt mycket. Om man följer dessa är däremot förstås upp till var och en.

Håller helt med när det gäller slaktavfallet; det är ett reellt problem. Och har varit det länge, vilket alla förgiftade örnar exempelvis visar. Riksmuseet har just gjort en uppföljning som visar att det fortfarande är lika stor andel som har förhöjda blyhalter. Vilket tyvärr är jättedålig PR för blykulor, och det är ganska uppenbart vad NRM, NV, KEMI tycker om det. Osv osv. Löser/hanterar vi dessa problem har vi en mycket lättare resa, och jag kan komma på mycket få problem som inte går att lösa. Om man vill, istället för att satsa på att förneka att vad andra uppfattar som problem finns in i det längsta.

Publicerat

När har jag sagt att lite bly är OK? Vi kommer inte ta fram råd för att se till att det finns litet bly, utan kommer att ta fram råd för hur man minimerar risken för fragment utan att skära bort onödigt mycket. Om man följer dessa är däremot förstås upp till var och en.

Håller helt med när det gäller slaktavfallet; det är ett reellt problem. Och har varit det länge, vilket alla förgiftade örnar exempelvis visar. Riksmuseet har just gjort en uppföljning som visar att det fortfarande är lika stor andel som har förhöjda blyhalter. Vilket tyvärr är jättedålig PR för blykulor, och det är ganska uppenbart vad NRM, NV, KEMI tycker om det. Osv osv. Löser/hanterar vi dessa problem har vi en mycket lättare resa, och jag kan komma på mycket få problem som inte går att lösa. Om man vill, istället för att satsa på att förneka att vad andra uppfattar som problem finns in i det längsta.

Huvet på spiken!

Bly är ett problem,bly sprids av jägare i naturen och även bondade blykulor släpper om än lite men dock blyfragment från sig och dessa slaktrester har ingen någon koll på var de hamnar.

Med detta faktum så kan inget annat än nolltolerans vara aktuellt och därmed ett totalt blyförbud i kulammunition med allt vad det innebär.

Därav min undran varför ni ens argumenterar för bondad blyammo som ett bättre alternativ.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Fredrik,

det finns inga hel kopparkulor som skjuter väl nog eller är billiga nog att låta sig skjutas i någon form av volym för en vanlig arbetare som jag,

förmodligen har de flesta andra samma sitation,

det är inte en fråga om ett val således. För eget vidkommande har jag provat i princip samtliga på marknaden förekomande hel kopparkulor med nedslående resultat rakt igenom.

Självfallet är det er uppgift att tillse att jakt inte blir en sak enbart för de som har råd och då är detta ett mycket viktigt moment.

I dagsläget har vi haft stålhagel samt alternativhagel att tillgå i mer än 20 år och trots påståenden om det motsatta har priserna inte kommit att sjunka efter hand, tvärtom.

Jag undrar just om det inte hade varit bättre att ni med en egen rapport i ryggen ifrågasätt de där löjligt låga nivåerna som är aktuella,

om de stämmer så är minst 1 av 3 jägare efterbliven på grund av långvarig och svår blypåverkan.

/Christian

Vi rekommenderar att man använder bondade kulor, eller kopparkulor. De kostar ungefär lika mycket, vilket jag föreställer mig att du som arbetare/advokat kan hantera? Eller är problemet fortfarande att du med automatik anser att undersökningens resultat kommer att leda till ett blyförbud? I så fall är det alltså så att vi tror att sannolikheten är mindre för ett förbud om vi tar fram kunskap om hur vi löser vad myndigheterna uppfattar som problem, än om vi inte gör det.

Jag har läst in mig på den medicinska forskningslitteraturen samt läst svenska och utländska riskhanteringsrapporter inom ämnet. Samt diskuterat detta ingående med SLV. Tror jag att det finns någon som helst chans att Jägareförbundet, eller en av Jägareförbundet anlitad forskare, skulle kunna tota ihop en enda studie som skulle svänga en väldigt entydig bild från forskarvärlden av hur farligt bly är? Samtidigt som hela EU stryper åt blyanvändningen och gränsvärdena överallt? Knappast...

Vad vi tagit fram är kunskap om hur mycket blyfragment som finns kvar i färs efter en genomsnittlig skottrensning. Vi talar inte om bulkskytte på bana, och vi säger inget annat än att en stor andel av kjägarkåren behöver skottrensa med större marginal, samt möjligen byta kula. Antingen till bondat eller koppar.

Och nu måste jag börja plocka ihop för att själv åka och skjuta bulk på bana...

Publicerat

Blandas det inte ganska allvarligt med vitt skilda saker här och nu?

Alla förgiftade örnar, hur många var det egentligen? Det var om jag minns rätt ett litet antal men iofs med påtagliga symptom ( det är farligt att i en debatt göra ett litet undantag/ringa resultat till realia och grund för alla vidare påståenden)

Vad har hanteringen av slaktrester med hanteringen av köttet, att resterna som då innehåller allt jag inte vill äta innehåller bly är ju ganska uppenbart, således destrueras dem, eller ur?

Det gör väl alla? Jag har gjort det enkel för mig och låter kommunen sköta hanteringen.

Enbart ett totalförbud mot blyad ammo skulle lösa det, eller det otroligt mycket enklare och smartare att man inte får lämna räntor o skogen. Kan inte vara svårt att göra det till kotym.

Återstår då snål jockes älgfärs,

helt klart och förståligt att om allt gojsigt åker i kvarnen att det blir blyrester i det, men vilken normal personer med goda smaklökar och eller ett sinne för köttkvalité accepterar det,

inte jag i varje fall och det är kanske så enkelt att dem som inte förstår det/ eller kan tänka sig att renskära mer frikostigt inte heller lider nämnvärt av lite bly i köttet.

Svårigheten i detta är att det är många som har synpunkter och få som svarar.

Jag hade gärna sett en bättre genomförd undersökning, det jag har sett än så länge imponerar inte på mig, varken i reslutat eller metod,

men om ni nu har koll och en tanke med det politiska utfallet så är det ju så.

Fredrik- 1 6 mm Amax kostar 2,10 kr en TSX eller Accubond kostar minst 3 gånger så mycket, jag lägger redan idag mer än 5 000 kr på kulor om året,

jag har inte råd med 15 000 kr enbart för att "man", det är ni på förbundet är slarvig med att stå emot ett blyförbud, vi talar trots allt om det enda förbund som egentligen har

något inflytande. Svaret på ditt motpåstående är således nej jag har inte råd eller så får jag skjuta 1/3 så mycket istället,

vilket leder till påstående om att jägare inte tränar adekvat och att vi inte längre kan erhålla förtroendet om att få jaga.

Den uttalade inställning om att ha råd kommer att vara något som många har svårt att förlika sig med, det är något ni har att fundera på hur det skall presenteras.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Mike,

bara man lämnar hjärta och lungor i slaktkroppen och tar med dem hem samt hanterar det hela på ett bra sätt därefter är problemet löst. Det går, om man vill. Vilket vi därmed rekommenderar och säger. För min egen del är det dock ett bidragande skäl att jag tycker koppar gör det enkelt, helt rätt.