Publicerat Juni 30, 201214 yr Kias husse, hur JRF ställer sig vet jag inte, Var onödigt snabb på tangenterna.... SJF var det jag avsåg. Sorry!
Publicerat Juni 30, 201214 yr Det var flitigt! Vi för kontinuerliga kontakter med sportskyttet och branschen i dessa frågor. Ekonomiskt är det självfallet så att eventuella prisskillnader får störst genomslag inom verksamheter där man skjuter mycket. Generellt gäller dock förstås att det är lättare att finna alternativ som "bara" ska stansa hål i papper och sedan hamnar i en vall, jämfört med att utöver tillräcklig precision ge en säker terminalballistik och dessutom utan att kontaminera det vilt man skjuter på eller omgivningarna. Ser jag att det finns kostnadsneutrala alternativ idag? Nix. Orolig för mitt eget motsvarande skytte? Japp, men jag tror inte för en sekund att vår verksamhet är hjälpt av att sätta oss på sidan och hårdnackat påstå att metalliskt bly är stabilt och aldrig hamnar där det inte borde. All modern forskning visar att så inte är fallet, vilket innebär att vi måste presentera lösningar, eller ta konsekvenserna. Jag vidhåller dock att detta är att ta ett antal steg vidare från en diskussion om hur mycket kött man behöver skära bort för att inte få i sig blyfragment. Bara stansa hål i papper är väl knappast något som gör skyttar nöjda det vet du helt säkert! Ett blyförbud kommer att innebära slutet för många skyttegrenar Empiri är ett av dem finare ord jag kan och bevisar man blyets fara med det känns det viktigt att göra något annars tycker jag mest det är gamla vanliga sila mygg och svälja elefanter
Publicerat Juni 30, 201214 yr Ja jag tränar flitigt, och det går ju hyfsat bra för mig också. Men jag vet inte jag, känns som att det kommer att bli ett slut på detta för min del om ett blyförbud inträder, då grunden i hela mitt skytte för både jakt och sportskyttet är att jag kan gjuta mina egna kulor i de centralantända kalibrarna, och jag gräver också ur skjutplatserna jag står vid 2 ggr per år, för att återanvända blyet. Jag kommer aldrig i helsike att ha råd att träna och tävla om blyet försvinner och jag tvingas köpa kulor, men jakt och skytte kanske ska vara för bättre bemedlade personer i framtiden, vad vet jag...
Publicerat Juni 30, 201214 yr Författare Bara stansa hål i papper är väl knappast något som gör skyttar nöjda det vet du helt säkert! Ett blyförbud kommer att innebära slutet för många skyttegrenar Empiri är ett av dem finare ord jag kan och bevisar man blyets fara med det känns det viktigt att göra något annars tycker jag mest det är gamla vanliga sila mygg och svälja elefanter Lars jag tror du förstår vad jag menade; det kan krävas mer sofistikerade lösningar när man även måste ta hänsyn till effekter som inträffar efter att man träffat målet. Vi har nu visat att det finns blyfragment i viltkött, SLV har dessutom visat att de som äter viltkött i genomsnitt har högre blodblyhalter. Vilket i sin tur är visat ha skadliga effekter. Allt detta är empiri, liksom när vi nu går vidare och visar hur man kan får bort fragmenten, samt hur mycket som tas upp. (Upplevda ) problem som är lösta är inga problem längre; låt oss lösa dem bäst vi kan.
Publicerat Juni 30, 201214 yr Karva bort mer kött vid behov kan jag göra utan problem, så dumsnål är jag inte. Men jag har ändå känslan av att det ligger en hund begraven i hela den här historien, bara en magkänsla liksom..
Publicerat Juni 30, 201214 yr Lars jag tror du förstår vad jag menade; det kan krävas mer sofistikerade lösningar när man även måste ta hänsyn till effekter som inträffar efter att man träffat målet. Vi har nu visat att det finns blyfragment i viltkött, SLV har dessutom visat att de som äter viltkött i genomsnitt har högre blodblyhalter. Vilket i sin tur är visat ha skadliga effekter. Allt detta är empiri, liksom när vi nu går vidare och visar hur man kan får bort fragmenten, samt hur mycket som tas upp. (Upplevda ) problem som är lösta är inga problem längre; låt oss lösa dem bäst vi kan. Nja det jag menar är att vi sedan urminnestider ätit viltkött skjutet med blykulor utan att fått problem det är empiri för mig, att det finns blyfragment i viltkött är väl knappast någon nyhet och vart finns det att läsa om dem som fått hälsoproblem av det?
Publicerat Juni 30, 201214 yr Författare Ja jag tränar flitigt, och det går ju hyfsat bra för mig också. Men jag vet inte jag, känns som att det kommer att bli ett slut på detta för min del om ett blyförbud inträder, då grunden i hela mitt skytte för både jakt och sportskyttet är att jag kan gjuta mina egna kulor i de centralantända kalibrarna, och jag gräver också ur skjutplatserna jag står vid 2 ggr per år, för att återanvända blyet. Jag kommer aldrig i helsike att ha råd att träna och tävla om blyet försvinner och jag tvingas köpa kulor, men jakt och skytte kanske ska vara för bättre bemedlade personer i framtiden, vad vet jag... Jag hör vad du säger, och självklart jobbar vi för att skytte och jakt ska vara så billigt som möjligt. OCH fortfarande få bedrivas. Detta är ingen känga mot dig, men man kan ju vara smått förundrad över hur många som tävlar i att lyfta fram hur dåliga alla alternativ till blyet är. Detta är dessutom ofta de som hävdar att allt detta är ett försök att komma åt jakten i allmänhet. Då är min fråga- tror man verkligen att det är troligare att vi får fortsätta jaga om man konsekvent dissar alla alternativ till det material som dessa motståndare redan idag menar borde förbjudas? Kommer inte det leda till den självklara slutsatsen: jaha, då finns det tydligen inga alternativ och då får ni väl sluta skjuta/jaga då? Det finns fördelar och nackdelar med allt. Ska vi komma vidare måste de diskuteras sakligt, med förståelse för att det handlar om att hitta avvägningar som skapar de bästa lösningarna i varje enskilt fall.
Publicerat Juni 30, 201214 yr Detta är en populär post. Jag är JÄVLIGT orolig att ni i SvJF har börjat gräva gropen där svenska skyttesporten ska begravas! 1.) Ett blyförbud kommer INTE att bara drabba jaktkulor vilket många försöker få det till, även övningsammo och sportkytteammo kommer att drabbas väldigt negativt. 2.) Pistolskyttet kommer att bli extra drabbat då det inte i dag finns ett alternativ 3.) Även nationella grenar som "Fältskytte" kommer att bli omöjliga att hållas i framtiden 4.) Ipsc och "Steel-skytte" kommer att bli totalförbjudet då riskerna med att skuta på stål med kopparkulor är totalt livsfarligt då kulan kan studsa tillbaka rakt mot skytten 5.) Övningskyttet kommer att minska i samma takt som kostnaderna ökas, har suttit på skjutbanor som skjutledare i många år och ser hur jävulskt dåligt sveska jägarkåren skjuter, en dag hade vi 3 (tre) godkända serier på älgbanan mellan 18:00 - 21:00 att motivera dessa "herrar" att skjuta mer om kostnaderna ökar 2-3x, ja där tror jag att ni har ett omöjligt uppdrag 6.) i luftgevär (det våran framtid barnen skjuter) samt .22lr finns inga alternativ till bly, detta kommer att drabba föryngringen till jägarkåren och i slutändan acceptansen för jakten i landet. Tack för detta Andreas
Publicerat Juni 30, 201214 yr Författare Nja det jag menar är att vi sedan urminnestider ätit viltkött skjutet med blykulor utan att fått problem det är empiri för mig, att det finns blyfragment i viltkött är väl knappast någon nyhet och vart finns det att läsa om dem som fått hälsoproblem av det? Lars, söker man på "lead" och "toxic*" i vetenskapliga databaser får man över 45 000 träffar... Finns det i blodet så har det tagits upp och då får man effekter. Större om man har högre halter, förstås. Bly ÄR giftigt, men de halter vi talar om här är inte ngt som ger akut blyförgitning. Däremot kan de över lång tid ge effekter. Jämfört med allt annat bly vi får i oss, där man konstaterat att vi redan ligger på en för hög belastning, så är detta något som är relativt enkelt att se till att vi inte får i oss. Så varför inte göra det?
Publicerat Juni 30, 201214 yr Författare Nu börjar alla argument återanvändas; jag lägger ned i tråden. För att återgå till att lägga bana för morgondagens fälttävling.
Publicerat Juni 30, 201214 yr Jag hör vad du säger, och självklart jobbar vi för att skytte och jakt ska vara så billigt som möjligt. OCH fortfarande få bedrivas. Detta är ingen känga mot dig, men man kan ju vara smått förundrad över hur många som tävlar i att lyfta fram hur dåliga alla alternativ till blyet är. Detta är dessutom ofta de som hävdar att allt detta är ett försök att komma åt jakten i allmänhet. Då är min fråga- tror man verkligen att det är troligare att vi får fortsätta jaga om man konsekvent dissar alla alternativ till det material som dessa motståndare redan idag menar borde förbjudas? Kommer inte det leda till den självklara slutsatsen: jaha, då finns det tydligen inga alternativ och då får ni väl sluta skjuta/jaga då? Det finns fördelar och nackdelar med allt. Ska vi komma vidare måste de diskuteras sakligt, med förståelse för att det handlar om att hitta avvägningar som skapar de bästa lösningarna i varje enskilt fall. Jag har inte sagt att alternativen är dåliga, bara att det kommer att bli så mycket dyrare så att det blir omöjligt för de flesta att hålla på med sportskyttet & jakten längre, dvs sportskyttet kommer att försvinna på sikt, och det jaktliga träningsskyttet kommer att bli sämre än vad det redan är, med de konsekvenser det kommer att bära med sig, precis som asm skriver. Ja jag tror att detta är ett led i "jakten" mot jakten, kalla mig gärna foliehatt eller konspiratorisk, men förtroendet för myndigheters ärlighet har fått sig en rejäl knäck på sista tiden genom rovdjursdebatten och vapendebatten, då det verkar vara tjänstemannastyre med egna agendor som gäller, så varför inte i denna fråga också kan man ju fråga sig ?. Jag är inte tvärsför bara för sakens skull, utan för att jag är djupt oroad över vad som håller på att hända, och i ärlighetens namn så hade ni inom SJF rejält fel i lodjurs och vargfrågan, jag vill gå så pass långt så att jag vill påstå att ni ( och vi vanliga dödliga jägare) blev utnyttjade och totalblåsta av myndigheterna, så vad är det som säger att det inte blir samma sak denna gång ? Jag förstår vad du menar med att vi skyttar och jägare inte bara kan strunta i debatten om bly, men undrar som sagt om det spelar någon roll vad vi gör, hittills verkar det ju inte ha gjort det i alla fall, nu sitter ju du på långt mer info om detta än mig, men jag ser mörkt på framtiden inom detta, mycket mörkt..
Publicerat Juni 30, 201214 yr Författare Jag hoppar tillbaks, för att runda av. Crowfear, vi är helt överens om att vi inte fått som vi har velat i någon av dessa frågor. Jag tror att vi även kan vara överens om att vi inte någonsin kommer att få exakt som vi vill, utan att andra intressen också kommer att påverka en del (självfallet skall vi dock jobba stenhårt för att nå så långt som möjligt). Och slutligen tror jag att vi även är överens om att vi inte kan veta säkert vad som skett om vi agerat annorlunda. Däremot tror jag vi har olika åsikter om vi ska spekulera på den senare punkten. Personligen är jag övertygad om att dessa frågor gått oss än mer emot om vi agerat annorlunda, medan jag förstår att du är av annan åsikt. Fakta i målet kan vi dock som sagt aldrig få...
Publicerat Juni 30, 201214 yr Jag vet inte om jag missat nåt nu, men att bly finns i skjutet vilt är ingen nyhet. Att förhöjda halter av bly i blodet hos jägare kontra Svensson skulle ha påvisats är en helt annan sak - antaganden är inte fakta. Tagelskjorta är varken klädsamt eller bekvämt, och att i fin gammal Jägarförbudstradition slänga sig på backen med röven i vädret och säga att "det är väl lika bra att du ger mig några meter - sen kan du slå mig med bollträ och pinka på mig, om du hade glömt det..." är inte ansvarsfullt. -- Mats
Publicerat Juni 30, 201214 yr Författare Gääsp. Att det finns blyfragment i svensk färs är nytt, och att svenskar som äter mycket viltkött har högre blodblyhalter är också nytt.
Publicerat Juni 30, 201214 yr Vilken undersökning?!? Var är den, så vi kan granska den?!? Till dess den är klar kan du roa dig med att gå igenom referensmaterialet till "Livsmaten" och se ifall du kan komma till samma slutsats som dess författare. Precis allt gick att googla fram. Att människor med fixa idéer/agendor/hjärnskador pga långvarig blyexponering sällan presenterar en balanserad bild av verkligheten borde vara allmänt känt. Att säga ja och amen till allt bara för att det är från en källa som man i alla fall borde kunna begära är neutral - utan att själv och kritiskt granska deras påståenden samt grunden till dessa - är inte min modell. Är det din? -- Mats
Publicerat Juni 30, 201214 yr Om man har dötts längtan ska man skjuta en älg vid kusten som har levt på svamp med 4 alaska. bränn den på grillen med eld lågor ät sen 4hg..sen så är du med sannolikt död till jul.. om man ska lyssna på alla forskare
Publicerat Juli 2, 201214 yr Maken till kunskapsförakt trodde jag faktiskt inte att man skulle behöva möta i ett ämne där forskningsläget är tillgängligt sedan decennier och där samhällsdebatten sedan åtminstone trettio år handlat om hur vi skall kunna få bort bly ur kretsloppet. Outdoorman har på ett tålmodigt och föredömligt vis redogjort för den undersökning som SJF just utfört, samt för de rimliga slutsatser man kan dra därav. Inga sensationella sådana, bara högst rimliga, logiska och underbyggda. En reflektion är att det kan vara samma personer som jagar med obondade kulor som inte skär bort tillräckligt av köttet runt sårkanal och träffområde. Finns medvetenheten hanterar man det annorlunda. Jagar man redan med bondade kulor är prisskillnaden till blyfria alternativ mindre, men man har som sagt redan tagit ett steg mot en mer giftfri tillvaro i och med en bättre kula. Den vidare analys som Outdoorman gör, dvs den som rör jaktens villkor i samhället, är relevant och stämmer väl överens med exempelvis den jag själv gör. Att bortse från omvärlden är direkt dumt när man är helt beroende av den för sin verksamhet. Därför gör SJF helt rätt i att värna jakten genom att medverka till långsiktighet även på miljöområdet - detta eftersom vi jägare knappast kommer undan samhällets krav på förändringar därvidlag. Det kan vara att SJF i och med detta har återvunnit en medlem.
Publicerat Juli 2, 201214 yr ASG- du är verkligen en särpräglad figur, Stefan med många namn, det är nog tur för förbundet om det får dig till medlem. Till skillnad från vårt förbund och dina egna åsikter så finns det i flertalet övriga undersökningar en realism i det att man konstaterar att införs inte regler om bly i ammo, reglering och slutligen ett förbud på rätt sätt, med prismässigt relevanta alternativ så kommer man inte att erhålla någon efterlevnad. Du/man/förbundet kan ha vilken inställning som helst, i skogen där ingen plis eller tillsyningsman har setts till någonsin, där kommer ett förbud inte att göra någon skillnad, eller med andra ord tror du att Tord* 67 år gammal, kommer att köpa ny ammo pga av ett förbud? *Tord är en tänkt person med 57 års erfarenhet av älgjakt och en stor övertygelse om sig själv. Mvh/Christian
Publicerat Juli 2, 201214 yr Jag ser det inte riktigt så, utan mer att medvetenheten får fäste och därigenom behövs vare sig "förbud" eller poliser i skogen.
Publicerat Juli 2, 201214 yr Stefan- det blir säkert bra, i allmänhet som en reflektion, har kollat av vad Basc i England anser samt vad inställningen är nere i Tyskland, där är såväl kommuner (tyskland) som jägarorganisationer mot ett förbud, de arbetar aktivt för permanenta undantag, iofs då i viss motvind men inställningen, främst den brittiska då är den att det finns inga alternativ som är adekvata. Det intressanta i det hela är avseende stora delar av Tyskland och hela det agrara England är det inte ett alternativ att inte jaga, man måste genomföra en stor avskjutning av vilt, annars riskerar man total ödeläggelse av jordbruken. -För eget vidkommande håller jag med Mike här, den lösning som jag ser komma från förbundet går ut på att alla jagar vildsvin vid åtel eller skjuter älg, ett par skott på vilt om året och på extremkorta avstånd, inget om skyddsjakt, jakt i svåra miljöer, inget om fågeljakt, inga hänsynstaganden alls som någon påpekat mot skyttesverige, det byggde säkert broar där sådana egentligen borde finnas. Att konstatera är att Mats i all sin klarspråkighet inte är allt för långt från sanningen, är det det statliga uppdraget som förgiftat er i förbundet? Det finns ett talesätt om den som söker att tjäna två herrar, nåja, lite klent anser jag att det är att man lägger sig så platt, på mage eller rygg för en undersökning som såvitt jag har kunnat se inte har adekvat nivå och omfattning samt slutsatser som är långt ifrån underbyggda i en forskningsmiljö. /Christian
Publicerat Juli 2, 201214 yr Man kan lagstifta om precis vad som helst och hur mycket som helst,vill man ha en hög efterlevnad så måste antingen lagarna vara verklighetsförankrade eller erbjuda likvärdiga alternativ. Jag är inte övertygad i sak att mitt metalliska bly är farligt,att jag är medveten om blyets negativa egenskaper i upptagbar form är inte detsamma som att jag är övertygad om var eller hur dom blyjonerna uppkommer. Inte heller finns det några alternativ till dom blykulorna jag använder idag,kopparkulor är absolut inget alternativ för mig rent säkerhetsmässigt och de andra blyfria alternativkulorna som finnes uppfyller inte kraven på minsta kulvikt kontra lagstiftning/klassindelning,dessutom finns dom endast i ett fåtal kalibrar/vikter. För de av oss som jobbar med jakt samt jagar i miljöer där fragmenterande kulor är ett krav för att kunna bedriva jakt på en godtagbar säkerhetsnivå så återstår mycket arbete för att en ev framtida lagstiftning skall få ett gott genomslag. /Mike
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare "...en undersökning som såvitt jag har kunnat se inte har adekvat nivå och omfattning samt slutsatser som är långt ifrån underbyggda i en forskningsmiljö. /Christian Och efter det uttalandet antar jag att du har SPECIFIKA synpunkter och invändningar mot de vetenskapliga metoderna som använts?
Publicerat Juli 2, 201214 yr ASG- som om det skulle påverka något, i varje fall inte förbundet, ni måste ju inse att om jag, Mike, Mr Marlin, Int Mats, Asm mfl har funnit på att ni har de ovan angivna brister i er media hantering av detta samt återförankring på samtliga platser/instanser utöver Livsmedelsverket så är inte mina synpunkter på den vetenskapliga metoden det främsta som ni har kommit att missa att överväga, nåja jag återkommer i mån av min tid och meddelar mig. /Christian
Publicerat Juli 2, 201214 yr Författare ASG- som om det skulle påverka något, i varje fall inte förbundet, ni måste ju inse att om jag, Mike, Mr Marlin, Int Mats, Asm mfl har funnit på att ni har de ovan angivna brister i er media hantering av detta samt återförankring på samtliga platser/instanser utöver Livsmedelsverket så är inte mina synpunkter på den vetenskapliga metoden det främsta som ni har kommit att missa att överväga, nåja jag återkommer i mån av min tid och meddelar mig. /Christian Christian, jag har noterat att ni tror att en annan väg är bättre att gå för att motverka ett blyförbud, vilket ni säkert likaledes noterat att jag inte tror. Det står er självfallet fritt att som lekmän (eller experter, om ni varit det) välja att misstro en undersökning för att ni inte gillar budskapet. När du specifikt kritiserar den vetenskapliga metodiken får du dock faktiskt bli konkret, om du ska framstå som trovärdig i mina ögon...