Publicerat Juli 4, 201214 yr Den mentala diton kan ju diskuteras dock.. Enkelt åtgärdat! lite för mycket äta ute sista tiden och för lågt intag av blypölsa /Mike
Publicerat Juli 4, 201214 yr Jag är nog inte helt negativ till argumentation som leder till att mina jaktlagsvänner i högre grad använder bondad plugg. Jag äter ju kött även från älgar som andra i laget knuffat omkull...
Publicerat Juli 19, 201214 yr http://www.jaktojagare.se/larmet-om-bly-i-algfars-tillbaka-till-ruta-ett Varför står jägareförbundet bakom larmet om bly i viltkött? Finns det någon dold agenda tro?
Publicerat Juli 19, 201214 yr Författare Dahla, varför vi intar den ståndpunkt vi gör finns tydligt redovisat tidigare i tråden, kanske till och med övertydligt. Vad i allsin dar skulle vi ha för dold agenda??? I hälften av färspaketen fanns det blyrester från ammunitionen, vilket är fullständigt onödigt. Det gör det svårare att argumentera för jakten som ett smart och hållbart resursutnyttjande, och svårare att få ickejägare positivt inställda till jakt genom att få dem att äta viltkött. Enligt all medicinsk vetenskap är det skadligt att få i sig bly, även i metallisk form, och en genomsnittlig medborgare ligger redan på en blyexponering som man anser har skadliga effekter på populationsnivå. Ska vi i det läget mot alla myndigheter (nationellt som internationellt) och forskare stenhårt hävda att just ammunitionsbly inte spelar någpn roll? Tror du det är mer sannolikt att vi får ha kvar bly i ammunition om vi behårt hävdar "jaja, men litet ammunitionsbly har ingen dött av", eller om vi visar att detta är något vi med enkla medel kan få bort? Och nej, jag håller inte med Holmgren, oavsett hur långt han skriver. Däremot hade det kanske varit klädsamt om J&J även publicerat det svar från LV som jag tror skickades till redaktionen, och inte till CH, så att man fått läsa vad de skrev också.
Publicerat Juli 19, 201214 yr I hälften av färspaketen fanns det blyrester från ammunitionen, vilket är fullständigt onödigt. Det gör det svårare att argumentera för jakten som ett smart och hållbart resursutnyttjande, och svårare att få ickejägare positivt inställda till jakt genom att få dem att äta viltkött. Ja, och hälften av alla som drunknar har druckit alkohol... Är det farligt att vara på sjön eller är det farligt att dricka alkohol... Gör en rättvis undersökning och jämför då hur mycket skit människor får i sig från dagens köttindustrier eller ladugårdar som det ju kallas... kött som skeppas från andra länder. Gris från koleldarnas land, danmark eller köttkor från irland... Följande exempel från de senaste åren 11 september 2005: ICA återkallar 14 ton ehec-smittad köttfärs från Irland. 13 november 2006: ICA återkallar ett parti salmonellasmittad irländsk nötfärs 8 januari 2009: Salmonellasmittad köttfärs från en svensk butik i Svinesund ligger bakom ett kraftigt salmonellautbrott i Norge. 27 april 2009: ICA återkallar salmonellasmittad blandfärs gjord på kött från Irland och Danmark. 8 juni 2009: Axfood drar in 1,5 ton salmonellasmittad irländsk köttfärs. 22 mars 2010: Axfood drar tillbaka 5,6 ton salmonellasmittad irländsk köttfärs 21 juli 2010: Salmonellautbrott på restaurang i Småland 9 oktober 2010: ICA drar tillbaka ett parti salmonellasmittad köttfärs från Irland. 4 november 2010: Coop återkallar 6 ton salmonellasmittad köttfärs från Irland 2 februari 2011: dioxinpåverkat tyskt fläskkött dumpas billigt i Sverige. 12 mars 2011: ICA återkallar 3 800 förpackningar salmonellasmittade svenska hamburgare. 3 juni 2011: Värmlandschark återkallar listeriasmittade köttbullar och pannbiffar som sålts i bl a Coops butiker över hela landet. 4 juni 2011: ICA återkallar 850 förpackningar salmonellasmittad irländsk nötfärs. 10 juni 2011: Värmlandschark drar tillbaka ytterligare ett listeriesmittat parti pannbiff och köttbullar En stor del av livsmedelproduktionen sker utanför sveriges gränser och främst då innom EU. Varken djuruppfödningen, slakterinäringen eller kontrollsystemen fungerar och en gigantiskt EU-subventionerad transport på lastbilar hundratals mil genom länderna sprider ett och annat som garanterat är farligt för ALLA, även för dem som inte äter köttet... Hur svårt är det då att få folk att förstå att man kan välja bort viltkött om man är mer rädd för den risken som finns med blyresterna än för allt skit som kan komma från den sidan där EU och staten kan tjäna stora pengar?
Publicerat Juli 19, 201214 yr Författare Och varför inte bara inse att en dålig hantering, eller förekomst av ett miljögift, inte rättfärdigar en annan dålig hantering, eller ett annat miljögift i myndigheternas ögon? Och att man dessutom ofta får effekter av typen 1+1=3 när det gäller miljöbelastning, eller belastning på hälsan? Blyresterna går att få bort genom anpassad hantering; vi tror att det bästa sättet att få behålla bly i ammunition är att visa att vi kan hantera vad myndigheterna betraktar som problem. Får vi bort blyet finns det inget problem i myndigheternas ögon. Får vi inte bort det (eller får ned halterna) kommer de att se problem med den delen av vår verksamhet. Är det bra för oss, eller dåligt? Svaret är enkelt och i mina ögon självklart- det absolut bästa för oss ur alla aspekter är om det inte finns rester av ammunitionsbly i viltköttet. Genom att arbeta seriöst med myndigheterna har vi deras förtroende att vi kan fixa det genom anpassad hantering. Andra får förstås agera strutsar om de vill, även om jag tror att det ökar risken att man från myndigheternas sida känner att man måste ta till lagstiftning. Jag tänker dock inte älta allt detta en gång till, om ingen kommer med något nytt. Vilket artikeln i J&J inte gör.
Publicerat Augusti 24, 201214 yr är inte det här en storm i ett vattenglas ? dagens fina jaktprojektiler är ju (när det gäller bly) bondat med manteln,,med nästan hundraprocentiga restvikter och allt som är blodigt putsar vi bort.för att inte tala om kopparkulorna som blir allt populärare. huvudsaken är att alla använder bra kulor,,,så kan vi nog sova gott ,kan inte i dom fallen vara många milligram kvar.eller......?
Publicerat Augusti 25, 201213 yr Författare är inte det här en storm i ett vattenglas ? dagens fina jaktprojektiler är ju (när det gäller bly) bondat med manteln,,med nästan hundraprocentiga restvikter och allt som är blodigt putsar vi bort.för att inte tala om kopparkulorna som blir allt populärare. huvudsaken är att alla använder bra kulor,,,så kan vi nog sova gott ,kan inte i dom fallen vara många milligram kvar.eller......? Bevisligen putsar jägarkåren inte bort tillräckligt för att få bort blyet, that's the whole point. Men ja, du sammanfattar exakt vårt budskap: vi kan få bort blyet genom klokt val av kula och att putsa bort tillräckligt. Hur mycket det är beror på kaliber, kultyp och skottplacering, vilket gör det hela komplicerat. Vi kommer att komma med hanteringsrekommendationer under nästa vecka, som baserar sig på preliminära resultat från våra pågående undersökningar.
Publicerat Augusti 25, 201213 yr med tanke på hur liten skada bly gör jmf det mesta andra "farliga" saker så borde kanske förbundet köra den franska stilen? "vi ser inte faran/risken/skadan som så stor som det mediala orsakar i psykisk ohälsa och onödigt arbete, så vi anser att åtgärder är onödigt". bly är på människa sönderforskat, även om jag hade rejält ökade värden iom jobbet, 3ggr högre än snittet i jägarkåren som har blyförhöjning så var ändå budskapet : - det är inte särskilt alarmerande nivåer för din hälsa. detta kommer bara kosta mer pengar än ev ohälsa gjorde innan känns det som eller hur.
Publicerat Augusti 25, 201213 yr Bevisligen putsar jägarkåren inte bort tillräckligt för att få bort blyet, that's the whole point. Men ja, du sammanfattar exakt vårt budskap: vi kan få bort blyet genom klokt val av kula och att putsa bort tillräckligt. Hur mycket det är beror på kaliber, kultyp och skottplacering, vilket gör det hela komplicerat. Vi kommer att komma med hanteringsrekommendationer under nästa vecka, som baserar sig på preliminära resultat från våra pågående undersökningar. Frågan är om det är jägarkåren eller viltslakterierna som skär rent förlite? Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 25, 201213 yr Författare med tanke på hur liten skada bly gör jmf det mesta andra "farliga" saker så borde kanske förbundet köra den franska stilen? "vi ser inte faran/risken/skadan som så stor som det mediala orsakar i psykisk ohälsa och onödigt arbete, så vi anser att åtgärder är onödigt". bly är på människa sönderforskat, även om jag hade rejält ökade värden iom jobbet, 3ggr högre än snittet i jägarkåren som har blyförhöjning så var ändå budskapet : - det är inte särskilt alarmerande nivåer för din hälsa. detta kommer bara kosta mer pengar än ev ohälsa gjorde innan känns det som eller hur. Inte alls. Effekter av bly är synnerligen välbeforskat, och litteraturen är ovanligt samstämmig. Detta är vad våra svenska myndigheter, och utländska myndigheter, grundar sina samstämmiga bedömningar på. Vår verksamhet påverkas inte heller i första hand av om vi uppfattar/erkänner att det finns ett problem, utan om myndigheterna anser att det finns problem. De som är experter på området anser alltså att det finns ett problem; vad vi tycker/uttrycker i frågan kommer på inget vis påverka deras analys i det här fallet. Däremot kommer det spela stor roll om vi lyckas bibehålla ett förtroende som seriösa aktörer hos myndigheterna, när vi hävdar att vi kan lösa vad de uppfattar som ett problem. Det är där vi har vår kompetens, och vi är mitt i processen med just detta arbete. I bästa samförstånd, och med förtroende för vår verksamhet och våra ambitioner. Skulle vi baserat på noll och ingen egen forskning, och i strid med all befintlig forskning, hävda att det inte finns ett problem skulle vi med självklarhet inte ha något förtroende kvar. I det här fallet har vi ju dessutom till och med själva visat det finns blyrester i hälften av den undersökta färsen... Alternativet är troligen lagstiftning, spott och spe...
Publicerat Augusti 25, 201213 yr Författare Frågan är om det är jägarkåren eller viltslakterierna som skär rent förlite? Skickat från min ST17i via Tapatalk 2 Det har vi kollat, och svaret är bägge...
Publicerat Augusti 25, 201213 yr Det är helt klart att slutsatserna måste bli att det inte är ofarligt. Det säger sig självt, annars uteblir ytterligare forskningsfinansiering. Är det litteratur man baserat det på så är jag enig med Att det blir som du säger. Jag har pratat med yrkesmedicin och industrierna som hanterar bly. Visst att det har effekter, MEN litteraturen säger inte hela sanningen, det omsätter i min mening inte den praktiska sidan av problematiken. I jägarfallet är det bra marginellt anser jag iaf. Jag har röntgat en del färs själv, inte fasen har jag sett så mycket blysplitter där. Vidare, Om bly ska bort ur ammon så får 6,5x55 problem eller? Vad dumt det blir då den kalibern är den nya jägare skjuter bäst med istället för grovisar. Är meningen då att man skall ändra på reglerna kring klassningen?
Publicerat Augusti 25, 201213 yr Författare Vår linje är att bly INTE ska behöva tas bort ur ammunition, men då måste vi visa att vi kan hantera problemen på alla fronter. Det innebär att vi måste se till att skära bort tillräckligt, hjälpas åt att inte förse örnar med räntor med blyinnehåll osv osv. Kommer vi lyckas? Osäkert... men det är helt säkert att vi kommer att få ett förbud på halsen snabbare om vi inte gör vårt bästa för att hantera de problem som finns. Ett enda synligt fragment räcker för att gå över gränsvärdet och vi hade ett antal paket där fragmenten var för små för att synas på röntgen men gav förhöjda halter. I fler av dessa fall låg halten över gränsvärdet för nötkött. 6,5x55 är ett problem, helt klart, OM vi får ett blyförbud. Norge har samma energikrav som vi, men har övervägt att ändra klassningen och tillåta 6,5x55 med kopparkula för klass 1 med energikrav 2400 j istället för 2700. Man beslutade dock att man i så fall vill utvärdera skottverkan för den kombinationen först. Frågan har inte aktualiserats i Sverige än, men generellt anser vi att man självfallet bör utvärdera vilka effekter ändrade energikrav får i så fall.
Publicerat Augusti 26, 201213 yr En fråga lite ot men anknytande till vad som sagts i senaste inläggen. Hur "helig" är maxtrycket? På tex 45:70 har man ju kunnat släpps tre olika klasser på maxtrycket beroende på vilken bössa man har. Vi vet att det finns vissa bössor med lås som är liiiiite olämpliga för handladdare som vill komma upp i hastighet. Samtidigt har jag själv och många med mig laddat upp 9,1 grams kulor till klass1 utan tryckttecken. Skulle det vara möjligt att släppa en klass 1 ammo som bara får skjutas i vissa bössor? CIP Max tryck är väl satt efter sämsta då kända konstruktion? .
Publicerat Augusti 26, 201213 yr Fredrik, Om blysplitterna inte går att se, hur vet man urprunget till blyhalten då? det jag menar är att det är svårare att bevisa, då skall färsen korreleras till skelettmätningar, kanske diffraktionsmätningar med spektrometer eller ICPMS eller dyl. annars duger net nog inte riktigt. djuret går inte att "kolla levande" eftersom det handlar om "efter". Visst att man skall vårda maten så bra som möjligt men den sida jag har mött på livsmedelsverket funkar lite som en nyhetsbyrå. man ger ut ett resultat sen låter man andra älta till beslut. Som exempel på att det är en myndighet utan pondus: - acrylamid - cancer illa... - hur illa? svårt att säga.... - svensken går åter till att köpa chips efter en vecka då det hela urholkats nog så att suget innan maten övertar "risken". för det är ju så gott! Inte ens ett så abstract risktagande som bly klarar myndigheten att förvalta, det märks i denna tråden och flertalet andra ställen vid första bästa googling. Ta en annan myndighet - strålsäkerhetsmyndigheten. Där är en myndighet som vet hur man sätter en standard! - strålning - farligt - ja och nej... - kan man äta maten eller köttet efter chernobyl? - gränsvärdet är xxx Bq per kilo. - hur ska jag göra då? - nja, du kan äta det, det är ingen fara, men du får inte ge det till någon annan utom din familj! (AKA - vem fan bryr sig om du dör!?) så förvaltar man ett läge i 25 år, alla är lika oroliga än! nåja, man skall nog dämpa snacket i grupp, kanske hålla med lite sådär på en höger ytter men ändå hålla på sin agenda att så jäkla farligt är det inte, folk snusar ju... man dricker även sprit i sverige... det pratas sällan om vilken form halten avser, organiskt eller oorganiskt vilket om jag minns rätt från studierna, så mer eller mindre mördar den ene medans den andre glider snyggt igenom systemet. jag håller på dig att du tar ned diskussionen till det två fötter var och en har när den blir luftburen. /Karl
Publicerat Augusti 26, 201213 yr När det gäller akrylamid och andra jämförelser så var det som vanligt kvällstidningsrubriker som drog igång det. Inte konstigt att det dör ut... Jag kan tänka mig att man när det gäller "osynliga" blypartiklar kan mäta på så sätt att man vid olika avstånd från skotthålet mäter blyhalterna och sedan jämför med kött från en helt annan del av kroppen för att få fram avvikelserna.
Publicerat Augusti 26, 201213 yr Författare Fredrik, Om blysplitterna inte går att se, hur vet man urprunget till blyhalten då? det jag menar är att det är svårare att bevisa, då skall färsen korreleras till skelettmätningar, kanske diffraktionsmätningar med spektrometer eller ICPMS eller dyl. annars duger net nog inte riktigt. djuret går inte att "kolla levande" eftersom det handlar om "efter". Visst att man skall vårda maten så bra som möjligt men den sida jag har mött på livsmedelsverket funkar lite som en nyhetsbyrå. man ger ut ett resultat sen låter man andra älta till beslut. Som exempel på att det är en myndighet utan pondus: - acrylamid - cancer illa... - hur illa? svårt att säga.... - svensken går åter till att köpa chips efter en vecka då det hela urholkats nog så att suget innan maten övertar "risken". för det är ju så gott! Inte ens ett så abstract risktagande som bly klarar myndigheten att förvalta, det märks i denna tråden och flertalet andra ställen vid första bästa googling. Ta en annan myndighet - strålsäkerhetsmyndigheten. Där är en myndighet som vet hur man sätter en standard! - strålning - farligt - ja och nej... - kan man äta maten eller köttet efter chernobyl? - gränsvärdet är xxx Bq per kilo. - hur ska jag göra då? - nja, du kan äta det, det är ingen fara, men du får inte ge det till någon annan utom din familj! (AKA - vem fan bryr sig om du dör!?) så förvaltar man ett läge i 25 år, alla är lika oroliga än! nåja, man skall nog dämpa snacket i grupp, kanske hålla med lite sådär på en höger ytter men ändå hålla på sin agenda att så jäkla farligt är det inte, folk snusar ju... man dricker även sprit i sverige... det pratas sällan om vilken form halten avser, organiskt eller oorganiskt vilket om jag minns rätt från studierna, så mer eller mindre mördar den ene medans den andre glider snyggt igenom systemet. jag håller på dig att du tar ned diskussionen till det två fötter var och en har när den blir luftburen. /Karl Karl, jag har analyserat förhållandet mellan fragment och halt och det finns ett extremt signifikant och snyggt samband, många/stora fragment ger höga halter. Fragmenten är dock små och platta; om de "står på högkant" kommer de inte att synas, och om de omges av relativt röntgentät vävnad (typ hinnor) kan det också vara svårt. Dessutom finns det självfallet frag som är för små att plockas upp. Vi har även jämfört med prover som samlats in för att mäta bakgrundshalten på tungmetaller och de ligger låååångt under vad vi rapporterar. När det gäller organiskt/oorganiskt så är det tyvärr så att blyjoner löser ut så snart metalliskt ly blir fuktigt, till och med i destvatten vid pH 7. Om än väldigt litet. I en riktigt sur miljö som i magsäcken, går det däremot betydligt snabbare. Även om man får i sig metalliskt bly börjar det alltså övergå i jonform direkt, och kan därmed börja ersätta kalcium och järn i kroppen.
Publicerat Augusti 26, 201213 yr "Fragmenten är dock små och platta; om de "står på högkant" kommer de inte att synas, och om de omges av relativt röntgentät vävnad (typ hinnor) kan det också vara svårt." det finns inget fragment som undkommer en CT, då används fel metod menar jag. Beam hardening artefakter lär synas vid rätt val av strålkvalitet, så jäkla små kan inte alla fragment vara, någon typ av normalfördelning bör det vara om kulan inte är bondad osv => blyar de kulorna lika mycket? HU- enheten kan skilja mellan vanligt vatten och destvatten. Det är detta jag menar, metoder... vi hittar partiklar ned till sub 0,1mm i en människa, i buken. Kör den i MR och kolla störningar, då kan man komma längre ned i storlek med gissar jag. "När det gäller organiskt/oorganiskt så är det tyvärr så att blyjoner löser ut så snart metalliskt ly blir fuktigt, till och med i destvatten vid pH 7. Om än väldigt litet." ja, fånigt lite om jag minns rätt. dvs ~murphys lag. bly i matsäcken. jag menar, det tar ju en stund även när man verkligen vill lösa upp det. allt tas väl inte upp!?? f1-faktorn vid förtäring är ju 0.2 för alla compounds!