Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 12/13

Featured Replies

Publicerat

Jo det har vi mängder av sedan igår men jag menar, är det mörkt så är det mörkt...äh, jag ger mig ut. Jag tar dig på orden som vanligt Mr Sträv!

• Svar 922
  • Visningar 92,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vandrandegnun
    Vandrandegnun

Sådärja, håll tillgodo!

• 23:00 på Luciakvällen så kom denna gynnaren fram till min åtel och blev där

• Satt ett par timmar i kojan. Vid 02:45 kom det en tik smygande mot åteln. Skickade iväg lite bly och räven bet i snön direkt. Tiken saknade höger hörntand i överkäken. Idag är det stjärnklart h

Posted Images

Publicerat

Syns verkligen en räv när det inte är måne? Har bara vakat när det är fullmåne och då ser man dom tydligt tycker jag:)

Publicerat

Om farbror orkar efter all skottning så ska han oxå göra ett försök, tippar att jag åtminstone kommer ha uppåt 80m rävsikt.

Har du samma bössa/kikare som killingskjutningen ?

Publicerat

Syns verkligen en räv när det inte är måne? Har bara vakat när det är fullmåne och då ser man dom tydligt tycker jag:)

Jajamensan, har du bara snö så. Ut o prova så får du se !
Publicerat

Om farbror orkar efter all skottning så ska han oxå göra ett försök, tippar att jag åtminstone kommer ha uppåt 80m rävsikt.

Har du samma bössa/kikare som killingskjutningen ?

Samma bössa och kikare som sist, även kontrollskjuten (allt stämde) men den är ju inte riktigt optimal för dåligt ljus...

Publicerat

Var just ljuset jag tänkte på, dax att växla upp och investera lite av kosingen så här i jobbarbytardagar :yes:

Publicerat
Dom tre senaste nätterna har det inte varit någon måne alls och snöat, har ändå tagit en räv varje natt. Jag kör bara med handkikare och ett 4-12x56 sikte utan belysning på bössan och alla tre föll på ca 100m utan problem :)
Publicerat

Se där ja :) grattis. Ska prova till helgen . Har ett 3-9*50 på bössan så då lär ja se dom då. Vilken tid är bäst så här års?

Publicerat
Se där ja :) grattis. Ska prova till helgen . Har ett 3-9*50 på bössan så då lär ja se dom då. Vilken tid är bäst så här års?
Tack :) Det blir nog fint, det ser mörkt ut ute men efter en stund blir det bättre. Det är hugget som stucket, det verkar som om man går ut tidigt så kommer dom sent och tvärtom. :) Jag har varit ute ganska sent det mesta.
Publicerat

Har haft åteln i skogen utan ljuskälla på ca 80 m ute på ett hygge i ett hörn. Med handkikare ser jag rävarna redan i skogen .utan får man vänta tills man ser skuggan på det öppna detta under mörka mulna nätter. Har man måne syns dom bra. Har ingen märkvärdig kikare heller monarch lll 5-20x44

Publicerat

Okej. Är riktigt sugen att vaka nu efter 2 veckors slit i norge... så det blir nog ett långpass :)

Publicerat

Brukar plugga in radion i öronen å lyssna på nattradio. Hjälper en å hålla sig vaken.

Publicerat

Bra tips:)

Publicerat

Satt tre timmar på pass i kojan i -16 och dimma, det var kallt, utan värme sulorna hade jag inte klarat det! Ingen räv inatt men hade fyra harar att titta på :)

Publicerat

Nu Anders börjar det likna nåt.

Publicerat

Nu Anders börjar det likna nåt.

Tänk på att han satt i -16 och dimma på Västkusten, det är hårdare än -25 och torrkyla upp i landet

De flesta Nordbor jag känner längtar till - 30 när vintern och -3 kommer till oss :cool: :cool: :cool:

Publicerat

Tänk på att han satt i -16 och dimma på Västkusten, det är hårdare än -25 och torrkyla upp i landet

De flesta Nordbor jag känner längtar till - 30 när vintern och -3 kommer till oss :cool: :cool: :cool:

det är bevisat att det är en myt
Publicerat

det är bevisat att det är en myt

Harú nå mer fakta om det ? Skulle vara intressant.
Publicerat

Har gjort en ny rävåtel drygt 70m från huset så att jag kan skjuta från ett litet rum på övervåningen :)

Tror den ska kunna bli bra för det är ett rävstråk där :)

Idag så byggde jag om fönstret i det rummet så att det funkar bra att skjuta från rummet.

Var på tippen o slängde lite skräp o där var det någon som precis vart o slängt slängt en köksväggskiva o den skulle bli utmärkt till mitt lilla bygge :thumbsup:

Skickar med några bildet på hur det ser ut i rummet :) Höjden från bänken o upp är perfekt för dom höga benstöden på bössan :)

Både innerfönstret o skjutluckan går att öppna helt ljudlöst :)

Allt stängt post-11331-0-30163700-1354911224_thumb.j

Med innerfönstret öppet o stängd skjutlucka post-11331-0-31350600-1354911240_thumb.j

Allt öppet post-11331-0-15035700-1354911250_thumb.j

Hörselskydd o några 140gr A-max i 6,5x55 är redo för tjänstgöring :thumbsup:

Publicerat

Ser riktigt fint ut :)

Publicerat

Möjligheten att jaga räv från huset låter helt underbart!

Men, dom som brukar röra sig runt mig, har börjat hålla avståndet.

Sån tur är har jag nu en mark där mickel inte blivit jagad på länge!

Ska bygga mig en bua för att ha och vaka ifrån.

Publicerat

Ni som pangar rävar,väger ni dom om det ser ut att vara en större räv?

Har kollat lite vikter på dom rävar jag skjutit i år,och en hane närmade sig 8 kg.

Verkar som om skabben har tagit fart igen,4 av 14 har varit smittade.

Publicerat

Harú nå mer fakta om det ? Skulle vara intressant.

O nej ingen myt!

Det måste upplevas!

När det börjar krypa ner mot minus så är det riktigt otrevlig kyla här nere , när det sedan kryper lite lägre ändå så blir det ok ingen !

När isen lägger sig så blir det en torrare kyla och den är behaglig mot det råa!

Publicerat

Härligt med vakplats hemma! Den förbannade västkustkylan är fanimig otrolig. -15grader igår och bara någon meter i sec här ute på kusten gjorde så till o med isbjörnarna hade gått o gömt sig. Kylan är otrolig!

Publicerat

Fullt me spår på åteln så ikväll ska de vakas :D