Publicerat November 29, 201213 yr Hoppas på att de dyker upp nån räv, nu då snön kom igen. Stavat av iPhone i Tapatalk
Publicerat November 30, 201213 yr Jag har två åtlar igång... Den ena har varit väldigt välbesökt sen börjar av oktober, den andra har det bara varit fram en räv på, vilken bara sprang förbi... Men sen jag satte upp ett åtellarm har de inte varit fram! Säkert två veckor nu... Det är spår 100 m ifrån nästan varje natt, men icke! Vad kan det bero på? Inte har väl brunsten börjat än?
Publicerat November 30, 201213 yr Jag har två åtlar igång... Den ena har varit väldigt välbesökt sen börjar av oktober, den andra har det bara varit fram en räv på, vilken bara sprang förbi... Men sen jag satte upp ett åtellarm har de inte varit fram! Säkert två veckor nu... Det är spår 100 m ifrån nästan varje natt, men icke! Vad kan det bero på? Inte har väl brunsten börjat än? Det kan vara så att åtellarmet skrämmer! Jag råkade ut för det på en åtel hemmavid . Är det en sådan som lyser lite rött??
Publicerat November 30, 201213 yr Författare Detta är en populär post. Rävtik skjuten inatt på åteln, kl 23:40. Dock inte jag som skjutit utan brorsan
Publicerat November 30, 201213 yr Första snön la sig igår på ön och tänkte tagit mig en tur inatt. Men när det väl var dags så var jag inte alls så sugen längre och tänkte att det säkert inte skulle komma någon. Nu i morse så gick jag ned till åteln och kollade efter aktiviteter och av bilden att döma så har det vart lite spring där! Att man alltid ska vara så lat...
Publicerat November 30, 201213 yr Har du provat den? Normas V-max har ju legat på 2,6g är Varmint grenaden lättare ändå? Jag har skjutit barnes varment grenade i 6mm ppc men inte i 222. Barnes varmint grenade väger 36 grain om man ska kunna skjuta den i en normal 222 eller 223 rem. Den tyngre kräver 1:10 i räffelstigning för att stabilisera.
Publicerat November 30, 201213 yr Rävtik skjuten inatt på åteln, kl 23:40. Dock inte jag som skjutit utan brorsan Riktigt fin bild man blir taggad bara av att se på den
Publicerat November 30, 201213 yr Hade en massa objudna gäster på åteln nu! 15 kråkor, flera skator och en korp var där och kalasade. Tänkte att det var hög tid och se om bössan gick rätt med v-max skotten så laddade bössan och smög in på styvt 100m och siktade på en vilande kråka. Skottet gick och kråkan bara försvann, hämtade vovven så hon fick köra lite apportering. Väl på plats så visade det sig att kråkan följde med kulan en dryg meter och delades på mitten, så jag antar att bössan går rätt och kulan ger bra verkan! Slänger den och 2 skator på åteln så får det kanske bli en sittning ikväll.
Publicerat November 30, 201213 yr Det kan vara så att åtellarmet skrämmer! Jag råkade ut för det på en åtel hemmavid . Är det en sådan som lyser lite rött?? Ja, det är ett sånt larm... Anar att det var därför räven bara sprang förbi en gång förut, men tog snabbt å kopplade bort den röda lampan efter det! Men de e minst två olika som har sprungit max 100 meter från åtlarna, men dom kommer fan inte fram...
Publicerat November 30, 201213 yr Ja, det är ett sånt larm... Anar att det var därför räven bara sprang förbi en gång förut, men tog snabbt å kopplade bort den röda lampan efter det! Men de e minst två olika som har sprungit max 100 meter från åtlarna, men dom kommer fan inte fram... De har nog tillräckligt med mat ännu! Vänta lite till så står de säkert på kö.
Publicerat November 30, 201213 yr Författare Jo det var fint när man såg den hänga på gärdsgården i morse så jag var ut och tog ett kort på den när den hängde där
Publicerat November 30, 201213 yr Författare Kanon och skitjakt på dig får se när jag sitter nästa gång. Snöar nu och ska göra det hela dan imorgon. Åteln är nyåtlad, så för mig blir sittning när jag ser nya spår på åteln. Har nämligen ett problem att det ligger en död älgko 1 km fågelvägen från åteln så misstänker att "mina" åtelrävar är där och äter.. Måste göra nånting åt det, skotern kan snart puttra nu när snön kommit så man kanske tar en sväng dit lr så hoppas jag att den är uppäten snart, järvarna brukar ju vara flitiga besökare.. Ett problem med åtlar, när det blir stendött på åteln, och man gör en ring runt åteln finner man ofta svaret, som i det här fallet var en stor bit mat.. Iofs ett väldigt bra åtelmaterial men nu har jag en hel frys med slaktrester men man kan ju aldrig få för mkt, man vet ju aldrig hur mkt rävarna vill stoppa i sig på en vinter
Publicerat December 1, 201213 yr Gick ut 23:15 och kom tillbaka 03:15. Det var fullmåne och -7,6. Under dom 4 timmarna jag satt och frös i kojan visade sig bara en massa änder och ett par harar. Rävarna vågade la inte ut när det är fullmåne men årets första pass är nu över, gött Hoppas på mer mulet väder och kallt imorgon så kanske man har mer tur.
Publicerat December 1, 201213 yr Jag var ute men ett tidigare pass (håller på att kartlägga när de är på plats) mellan 21:00-01:00 även jag frös men tempen hade bara fallit till -4 grader när jag kom hem. Inga rävar visade sig så antingen får det bli åtelkamera eller en senare sittning. Kameran är ju frestande men då skrämmer jag väl åteln tom istället.
Publicerat December 1, 201213 yr hade sett räv varje natt och skjutit bom varje natt också, tillslut så for jag på banan med bössan och sköt, de visade sig att bössan gick 15 cm lågt. när jag hade skjutit in bössan så satt jag mig på åteln och de kom en räv, pang sa det och den här räv for i backen snabbare än blixten
Publicerat December 2, 201213 yr Jag var ute men ett tidigare pass (håller på att kartlägga när de är på plats) mellan 21:00-01:00 även jag frös men tempen hade bara fallit till -4 grader när jag kom hem. Inga rävar visade sig så antingen får det bli åtelkamera eller en senare sittning. Kameran är ju frestande men då skrämmer jag väl åteln tom istället. Du får investera i en sån däringa ny tingest med osynlig IR, black IR ?!
Publicerat December 2, 201213 yr Satt mellan 00 och 03, - 9 och ingen ingen räv ville visa sig! Såg däremot en grupp om 8 harar på åkern! Ingen jakt på dem och rävjakt börjar ge resultat Ska se till att ta rävarna innan dom blir tagna!
Publicerat December 2, 201213 yr Du får investera i en sån däringa ny tingest med osynlig IR, black IR ?! Jag har ju precis investerat i en med synlig ir så jag får nog avvakta lite