Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 12/13

Featured Replies

Publicerat

Att få omkull skabbisar måste väl ändå vara prio 1.

Så hatten av för den skjutningen!

• Svar 922
  • Visningar 92,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vandrandegnun
    Vandrandegnun

Sådärja, håll tillgodo!

• 23:00 på Luciakvällen så kom denna gynnaren fram till min åtel och blev där

• Satt ett par timmar i kojan. Vid 02:45 kom det en tik smygande mot åteln. Skickade iväg lite bly och räven bet i snön direkt. Tiken saknade höger hörntand i överkäken. Idag är det stjärnklart h

Posted Images

Publicerat

Att få omkull skabbisar måste väl ändå vara prio 1.

Så hatten av för den skjutningen!

Den tackar jag för! :happy:

Publicerat
post-4850-0-55052300-1355225010_thumb.jpIgår kom den här gynnaren i sällskap med en betydligt större räv till åteln Efter många om och men så lyckades jag korna in den och bota klådan...

Den större kusinen lyckades undvika mig hela kvällen.

Men det kommer fler tillfällen!!

Vem vet !

kanske ikväll :cool:

Grattis! :)

Som sagt går skabb före frisk räv! Jag var själv för lat att dra ut igår kväll, och då hade dom tydligen länsat åteln vid det portabla gömslet :rolleyes:

Så var och spred ut foder och kör en sittning ikväll/natt och hoppas vinden inte avslöjar mig!

Publicerat

Grattis! :)

Som sagt går skabb före frisk räv! Jag var själv för lat att dra ut igår kväll, och då hade dom tydligen länsat åteln vid det portabla gömslet :rolleyes:

Så var och spred ut foder och kör en sittning ikväll/natt och hoppas vinden inte avslöjar mig!

Om bara ögonen inte faller ihop innan ungarna är nattade så sätter jag mig också!

Men jag har varit i Götet och julhandlat så kraftiga tändstickor är nog bra till ögonlocken :happy:

Publicerat

Rådjur fulla åteln :-(

Publicerat

Termometern visade -13.5 när jag gick ut strax efter kl 23. Jag gick till det portabla gömslet för att göra en sittning i det istället för kojan då det har varit en massa aktiviteter där! Efter ett tag gjorde kylan sig påmind och var inte långt ifrån att bryta och då kommer en räv ut på isen men får vind av mig och kutar in i vassen innan jag får läge, suck! Aja tänkte jag, då är springet igång och det kanske kommer från andra hållet istället. Efter en stund får jag se vad jag trodde var en liten räv hoppa runt 50m ut, vänder bredsidan mot mig och då får jag se att det är en mink så trycker av och den blir liggande! En stund senare hör jag ljudet av krasande is och pulsen går upp! På 80m ser jag en räv komma från höger, följer den tills den stannar upp och då går skottet och säsongens 4:e ligger på isen! Väntar en stund till men inget mer dyker upp så bryter för inatt.

Går fram till "minken" först då den låg närmast. När jag slog på lampan fick jag se att minken var en iller! Hade låtit den hoppa vidare om jag inte trott att det var en mink, men räddade väl en del vilt från att bli tagna iallafall :)

Gick vidare till räven och såg att det var en vuxen och vad som såg ut som början till skabb ovan svansen. Dålig bild men det ser väl ut som skabb där bak? Annars väldigt fin!

Nu väntar bingen så får gå ned med en dunk bensin imorgon om den är kvar!

post-6127-13552798903666_thumb.jpg

post-6127-13552799041182_thumb.jpg

Publicerat

Kul med lite rock n roll!!

Antingen är det ett helt nytt skabbangrepp eller så är det ett utläkt angrepp. Det kan även vara en trafikskada eller något, svårt att se.

Mvh!

Publicerat

Tror att kylan tar hand om ev. skabb men visst, det är tät päls det där. Grattis förresten!

Publicerat

Grattis Anders!

En något udda dubble i går alltså :thumbsup:

Skabbangreppen brukar ju inte börja där men visst kan det vara det.

Du får kolla om det finns på flera ställen, annars gissar även jag på gammal skada

Publicerat
Kul med lite rock n roll!!

Antingen är det ett helt nytt skabbangrepp eller så är det ett utläkt angrepp. Det kan även vara en trafikskada eller något, svårt att se.

Mvh!

Jo det är kul när det blir lite action, ofta dom turerna som verkar vara kassa ska visar sig bli bäst!

Jo jag förstår att det är svårt att se på bilden men behöver jag bränna den eller tog kylan som var ned i - 15 hand om ev skabb så det räcker att kasta in den i vassen?

Tror att kylan tar hand om ev. skabb men visst, det är tät päls det där. Grattis förresten!

Tackar! Det verkade inte vara stort, kanske slipper att bränna den, ska kolla på den senare.

Grattis Anders!

En något udda dubble i går alltså :thumbsup:

Skabbangreppen brukar ju inte börja där men visst kan det vara det.

Du får kolla om det finns på flera ställen, annars gissar även jag på gammal skada

Tackar! :D

Det kan man minst säga, bössan verkar gå rätt, ganska litet mål på 50m i mörkret :thumbsup:

Brukar inte angreppen starta där bak? Jag var trött och kall så vände inte på den! Men annars räcker det att slänga den i vassen utan att bränna den.

Publicerat

Kollade på räven och illern från inatt och kråkorna och trutarna hade kalasat ordentligt på dem, särskilt på räven så den får ligga kvar som åtel istället :P Den hade ingen skabb, hade förmodligen suttit en stund i snön som hade smält och sedan frusit :)

Publicerat

Jo det är kul när det blir lite action, ofta dom turerna som verkar vara kassa ska visar sig bli bäst!

Jo jag förstår att det är svårt att se på bilden men behöver jag bränna den eller tog kylan som var ned i - 15 hand om ev skabb så det räcker att kasta in den i vassen?

Tackar! Det verkade inte vara stort, kanske slipper att bränna den, ska kolla på den senare.

Tackar! :D

Det kan man minst säga, bössan verkar gå rätt, ganska litet mål på 50m i mörkret :thumbsup:

Brukar inte angreppen starta där bak? Jag var trött och kall så vände inte på den! Men annars räcker det att slänga den i vassen utan att bränna den.

Jag lät min frysa till!

Jag misstänker att minusgrader är effektivare än att elda den.

Angreppen brukar väl gå på svansen först och knäleder, men jag kan ha fel!!! hur otroligt det än låter :biggrin:

Publicerat

Kollade på räven och illern från inatt och kråkorna och trutarna hade kalasat ordentligt på dem, särskilt på räven så den får ligga kvar som åtel istället :P Den hade ingen skabb, hade förmodligen suttit en stund i snön som hade smält och sedan frusit :)

Många säger att man inte ska lägga kvar räven på åteln men var ska man lägga dem då??

Svårt att gräva ner dem genom tjälen :cool:

Mina får också ligga, så snart kylan tagit bort skabben så är det ett stycke kött.

Inte har vi några Vilda grisar heller så trikinspridningen är väl inte aktuell ännu, när de kommer så blir det annorlunda.

Publicerat

Jag lät min frysa till!

Jag misstänker att minusgrader är effektivare än att elda den.

Angreppen brukar väl gå på svansen först och knäleder, men jag kan ha fel!!! hur otroligt det än låter :biggrin:

Jag brukar göra båda för att vara säker men i denna kylan liggandes på is så ska det till om det ska klara sig! Den jag sköt förra veckan hade bara angrepp på baken så det varierar väl lite.

Många säger att man inte ska lägga kvar räven på åteln men var ska man lägga dem då??

Svårt att gräva ner dem genom tjälen :cool:

Mina får också ligga, så snart kylan tagit bort skabben så är det ett stycke kött.

Inte har vi några Vilda grisar heller så trikinspridningen är väl inte aktuell ännu, när de kommer så blir det annorlunda.

Ja, vart ska man göra av dom nu?? Jag brukar slänga dom där dom inte är i vägen bort från där jag sköt den.

Men denna var redan öppnad och massa blod och långt ut på isen. Det käkar väl dom andra rävarna upp efter man har hört vad andra här har märkt när dom ska hämta räven dagen efter!! Tog hem illern för att visa dom andra och satan vad den stank, värre än mink! :o

Publicerat

Jag brukar göra båda för att vara säker men i denna kylan liggandes på is så ska det till om det ska klara sig! Den jag sköt förra veckan hade bara angrepp på baken så det varierar väl lite.

Ja, vart ska man göra av dom nu?? Jag brukar slänga dom där dom inte är i vägen bort från där jag sköt den.

Men denna var redan öppnad och massa blod och långt ut på isen. Det käkar väl dom andra rävarna upp efter man har hört vad andra här har märkt när dom ska hämta räven dagen efter!! Tog hem illern för att visa dom andra och satan vad den stank, värre än mink! :o

Iller har jag inte luktat på men Mink är ju ett otyg att sniffa :tongue:

Risken med att slänga räven någon annanstans är väl bara att det blir en åtel där med :cool:

Synd att det inte finns en marknad för riktig päls istället för oljebaserad fuskpäls :dry: aktivisterna borde skämmas som låter en naturresurs gå till spillo...

Publicerat

Iller har jag inte luktat på men Mink är ju ett otyg att sniffa :tongue:

Risken med att slänga räven någon annanstans är väl bara att det blir en åtel där med :cool:

Synd att det inte finns en marknad för riktig päls istället för oljebaserad fuskpäls :dry: aktivisterna borde skämmas som låter en naturresurs gå till spillo...

Det luktar som 2 hankatter har pissat på den fast ännu starkare! :lol:

Haha det har du rätt i ;) Tänkte slänga på ett par döda hönor där imorgon men måste förankra dem så dom inte drar iväg med dem! Vågar inte gissa på hur många rävar som sprungit där inatt men det ända inte omöjligt att det är tvåsiffrigt! Jo det är synd att man inte kan lämna av dem någonstans så dom kommer till nytta! :(

Publicerat

hur kan de komma sig att det är en massa rådjur på en åtel med 100% kött? :dry:

Publicerat

Kan människor bli Veganer så kan väl Växtätare bli köttätare!!!

Jag skulle inte somna på passet om jag var du :cool:

Publicerat
Sörjer väl en släkting som ligger där på åteln? ;)
Publicerat

Kan människor bli Veganer så kan väl Växtätare bli köttätare!!!

Jag skulle inte somna på passet om jag var du :cool:

Hahaha nej de är nog bäst man är vaken i fortsättningen :cool:

Publicerat

Sörjer väl en släkting som ligger där på åteln? ;)

Möjlig möjligt :cool:

Publicerat

Brukar ha rå på min åtel till å från på vintern, dom ät hundfoder som ja släng ut.

Stavat av iPhone i Tapatalk

Publicerat

Det får nog kollas,, jag använder ju hundfoder kontinuerligt på mina åtlar, har inte tänkt så mycket på att rådjuren kan smaka också.

Det foder som jag kastar ut är ju billigast möjligt så där finns nog inte mycket kött i det :dry: kanske passar bäst till växtätare!! men räven gillar det i varje fall :thumbsup:

Publicerat

Satt 4 timmar på pass inatt, inget visade sig! :ph34r: Det var spänningar i havsisen som lät precis som en räv var påväg så man satt på helspänn under hela passet! Får hoppas man hinner ta någon till innan det töar bort snart.

Publicerat

Satt 4 timmar på pass inatt, inget visade sig! :ph34r: Det var spänningar i havsisen som lät precis som en räv var påväg så man satt på helspänn under hela passet! Får hoppas man hinner ta någon till innan det töar bort snart.

Samtidigt så är det bra när det blir så för då hinner det inte bli tristess mellan knaken :thumbsup: