Publicerat December 8, 201213 yr Har ställt upp mitt portabla gömsle i vassen ovanpå en gammal flytbrygga och lagt ut 7kg sill och spridit valpfoder ute på isen. Nu har jag 2st åtlar inom gångavstånd, nu gäller det bara att bestämma vilket man ska sitta vid..
Publicerat December 8, 201213 yr sket sig med o få ut kojan idag. någon smidig fan hade pajat den så den är nästan helt lagad nu! ut med den imorgon med traktorn så då ska de gå bra, imorgon bitti ska jag fylla på kråkfrysen dock
Publicerat December 8, 201213 yr Författare Otroligt vilken fart det är i tråden och på er vakjägare själv var det en månad sedan jag vakade. Såg spår i början av veckan på åteln men nu är det runt 40 cm nysnö och rävarna vågar inte ut på åteln. Idag gjorde jag iaf ordentliga spår till åteln och åtlade ut, så hoppas mickel kommer på besök snart.. Inatt var det en räv som hade svischat förbi i skogskanten 50 meter från åteln så det torde inte ta så lång tid innan den är där. Är sjukt sugen att vaka nu så hoppas det kommer någon redan inatt så man kan sitta redan i veckan kanske
Publicerat December 8, 201213 yr Jag har haft en fantastisk dag i skogen -8 och solsken men det bästa är att den snubben som klagat på mitt `frenetiska´ rävskjutande fick stå i skamvrån han har pratat om att jag skjuter den sista räven , men de fullstämplade markerna var som en pisksnärt mot honom :cool: Så han började prata om att vi måste spara Rådjur i stället
Publicerat December 8, 201213 yr O nej ingen myt! Det måste upplevas! När det börjar krypa ner mot minus så är det riktigt otrevlig kyla här nere , när det sedan kryper lite lägre ändå så blir det ok ingen ! När isen lägger sig så blir det en torrare kyla och den är behaglig mot det råa! Trodde Karlzzon skulle komma med en avhandling....not!
Publicerat December 8, 201213 yr Satt en liten stund i det portabla gömslet ikväll. Började blåsa och bli varmare och det kändes inte så giftigt. Fönstret på gömslet är inte så stort så har det riktat mot åteln och helt plötsligt drog en räv förbi på 20m och var förbi innan jag fick upp bössan! >_> Kommer väl fler chanser förhoppningsvis
Publicerat December 9, 201213 yr [url="http://tinypic.com?ref=ouckt0"][img=http://i47.tinypic.com/ouckt0.jpg][/url] blev en räv i onsdags från sovrumsfönstret
Publicerat December 10, 201213 yr En räv för min del ikväll/natt. Tack för den trevliga sittningen S.
Publicerat December 10, 201213 yr Gick ut innan 12 för en kort sittning nere i kojan i 1.5t, -4 och kuling vindar är inte så kul och vaka i. Såg ingen räv men hade en grupp om 9st harar utanför att titta på iaf!
Publicerat December 10, 201213 yr Jag tog en Locktur med brodern, men det var en tidig tur för jag misstänkte att jag skulle få chans på en tidig vakräv eftersom det snöat tidigare på dagen. Lockturen gav inget så jag körde hem brodern och smög iväg mot åteln nere vid landsvägen , men jag var lite sen för där stod den och blängde på mig på 130m håll själv stod jag fortfarande inne i bebyggelsen Man kan ju inte skrämma slag på hela grannskapet så den fick komma undan , denna gången Jag satte mig men lungnet ville inte infinna sig så jag avbröt tidigt för att få lite sömn innan arbetsdagen. Imorse fanns det nya färska spår på väg till åteln
Publicerat December 10, 201213 yr Helt stendött på åteln, aldrig ha ja då Vure me om att åteln dö av efter att de ha snöa. Men nu är det så. Stavat av iPhone i Tapatalk
Publicerat December 10, 201213 yr Helt stendött på åteln, aldrig ha ja då Vure me om att åteln dö av efter att de ha snöa. Men nu är det så. Stavat av iPhone i Tapatalk Kanske finns det fler åtlar inom bättre gångavstånd, kanske något självdött som drar inne i skogen? Testa att leta spår och följ dem till källan! Hittar du en död älg eller så så är det ju bara att släpa hem till egen åtel så kommer den nog dra sedan
Publicerat December 10, 201213 yr Slog en ring runt åteln, såg att räven ha Vure i ytterkanterna av den. Stavat av iPhone i Tapatalk
Publicerat December 10, 201213 yr Går det allså sitta fortfarande fast månen är på ned? Jag har bra sikt på åteln mot snön! Jag har som sagt till och med lockjagat eftersom sikten tillåter det. Räven är inte lika orolig då heller!
Publicerat December 10, 201213 yr Slog en ring runt åteln, såg att räven ha Vure i ytterkanterna av den. Stavat av iPhone i Tapatalk Har du gjort något annorlunda på åteln/Kojan??
Publicerat December 10, 201213 yr Nä inte de, enda som är att ja släckt ner hundgården. Brukar sällan spela någon roll vad man gör, sitter från boningshuset Stavat av iPhone i Tapatalk
Publicerat December 10, 201213 yr Nä inte de, enda som är att ja släckt ner hundgården. Brukar sällan spela någon roll vad man gör, sitter från boningshuset Stavat av iPhone i Tapatalk Skumt! Du får lägga några dragspår som de får följa in till åteln! Flamera en fågel över eld och släpa in den i snön så kanske de slutar tveka Annars kan du ju se vad tiden gör för de blir ju mer hungriga för var dag som går.
Publicerat December 10, 201213 yr good job! vad är det för hund på bilden? det är morsans labrador bara mat i huvet på en och ingen jakt
Publicerat December 11, 201213 yr Jag har väldigt mycke kråkor och skator på åteln, är de en bra grej eller en dålig grej? Verkar nästan som räven går hellre från till själva åteln om det varit mycke fåglar där.
Publicerat December 11, 201213 yr Jag har väldigt mycke kråkor och skator på åteln, är de en bra grej eller en dålig grej? Verkar nästan som räven går hellre från till själva åteln om det varit mycke fåglar där. Fåglarna lockar in räven så de hjälper dig!
Publicerat December 11, 201213 yr Författare Stendött på åteln och en som vill vaka på räv! dom går bara utanför åteln i skogskanten efter all denna snö kom. Drog ju spår till åteln i helgen sedan drog jag även blod i spåren till åteln men det har inte hjälpt under tiden jag har hållit på med vakjakt upplever jag varje vinter att den "sämsta" vak månaden på min åtel är December.. Brukar vara otroligt dålig fart på åteln då.. Hur har ni andra? det är ju snart dags att ta julräven
Publicerat December 11, 201213 yr Detta är en populär post. Igår kom den här gynnaren i sällskap med en betydligt större räv till åteln Efter många om och men så lyckades jag korna in den och bota klådan... Den större kusinen lyckades undvika mig hela kvällen. Men det kommer fler tillfällen!! Vem vet ! kanske ikväll