Publicerat Januari 25, 201313 yr Håller med dig där! egentligen dumt att göra ett försök nu men läste om det där tidigare i mina dagar. Vågar inte rävarna ända fram till åteln kan det bero på att dom vill ha mer skydd när dom smyger sig fram dom är ju som sagt extra försiktiga vid åtlar Jag har en öppen sida och 2 där det finns mycket skydd ändå så kommer de ofta från skogen men rundar åteln för att komma in från den öppna sidan, är det ett beteende som du ser också?
Publicerat Januari 25, 201313 yr Någon som är intresserad av att vaka räv i Grännatrakten? Har en kontakt där som behöver lite hjälp. Tyvärr för långt bort för mig. Pm:a vid intresse! ska kolla lite me polare men det är nog väl långt tyvärr!
Publicerat Januari 25, 201313 yr Brorsan var och skulle fylla på åteln där vi satte upp mitt 5m jaktstege förra veckan med hundfoder. Rävarna hade nästan länsat alla slaktrester och det var helt upptrampat runtomkring om så förhoppningsvis kan han plocka någon där snart Nu är det låga moln och inget månsken, -3 och friska sydvindar så hoppas rävarna är på G nu!
Publicerat Januari 26, 201313 yr Provade vakjakt i sovsäcken jag köpte av Mr Marlin. -23 och fullmåne, varmt och skönt i säcken. 0240 kom det en rävusling, han trivdes så bra att han blev kvar. När jag skulle koka kaffe vid ca halv elva i dag tittade jag ut genom köksfönstret, utanför hundhuset stod en skabbräv!!!!!! snacka om att hundarna hade kunnat väcka döda, tyvärr hade jag grannens hus som kulfång så det blir en ny sömnlös natt, tur måneländet fortfarande lyser för fullt
Publicerat Januari 26, 201313 yr satt nere i sjöbon torsdags natt när denna strykaren kommer ca. 200m ut på isen, eftersom jag bara hade månskenet som ljus så vågade jag inte mig på att skjuta. försökte mig på ett tappert försök till muspip, men med snus i hela käften och stela läppar blev de inge bra alls. när jag fick ur snuset så vart den påväg i ganska rask fart från mig, andra försöket till muspipet gick bättre, han tvärvände och kom springande rakt mot mig, stannade till på 60-70m utanför bryggnocken och då small det. En fin hanräv (01:00) se om man ska ut en sväng inatt med kanske;)
Publicerat Januari 26, 201313 yr satt nere i sjöbon torsdags natt när denna strykaren kommer ca. 200m ut på isen, eftersom jag bara hade månskenet som ljus så vågade jag inte mig på att skjuta. försökte mig på ett tappert försök till muspip, men med snus i hela käften och stela läppar blev de inge bra alls. när jag fick ur snuset så vart den påväg i ganska rask fart från mig, andra försöket till muspipet gick bättre, han tvärvände och kom springande rakt mot mig, stannade till på 60-70m utanför bryggnocken och då small det. En fin hanräv (01:00) se om man ska ut en sväng inatt med kanske;) Grattis till den fina räven!
Publicerat Januari 26, 201313 yr satt nere i sjöbon torsdags natt när denna strykaren kommer ca. 200m ut på isen, eftersom jag bara hade månskenet som ljus så vågade jag inte mig på att skjuta. försökte mig på ett tappert försök till muspip, men med snus i hela käften och stela läppar blev de inge bra alls. när jag fick ur snuset så vart den påväg i ganska rask fart från mig, andra försöket till muspipet gick bättre, han tvärvände och kom springande rakt mot mig, stannade till på 60-70m utanför bryggnocken och då small det. En fin hanräv (01:00) se om man ska ut en sväng inatt med kanske;) Grattis! Riktigt grann vinterräv
Publicerat Januari 26, 201313 yr Tack så mycket, är ny på sidan så får hoppas man får lägga upp lite fler bilder hehe
Publicerat Januari 26, 201313 yr satt nere i sjöbon torsdags natt när denna strykaren kommer ca. 200m ut på isen, eftersom jag bara hade månskenet som ljus så vågade jag inte mig på att skjuta. försökte mig på ett tappert försök till muspip, men med snus i hela käften och stela läppar blev de inge bra alls. när jag fick ur snuset så vart den påväg i ganska rask fart från mig, andra försöket till muspipet gick bättre, han tvärvände och kom springande rakt mot mig, stannade till på 60-70m utanför bryggnocken och då small det. En fin hanräv (01:00) se om man ska ut en sväng inatt med kanske;) Grattis till räven och välkommen
Publicerat Januari 26, 201313 yr Sköt en trebent rävtik vid halv ett snåret i natt. Kunde inte se att det var nå fel på henne när hon gick. Men hon kom inte närmare än ca 120m. Vart lite förvånad när man kom fram å det fattades ett ben:-/
Publicerat Januari 26, 201313 yr Sköt en trebent rävtik vid halv ett snåret i natt. Kunde inte se att det var nå fel på henne när hon gick. Men hon kom inte närmare än ca 120m. Vart lite förvånad när man kom fram å det fattades ett ben:-/ Bra gjort! Är det en skott eller trafikskada tror du?
Publicerat Januari 26, 201313 yr Svårt att säga då benet var helt av borta. Men det var ett rakt snitt inte nå taggit. Fast det är klart det kan ju vara så att hon nött på det så det har blivit ett rakt snitt. Hon hade inga skador i övrigt vad jag kunde se.
Publicerat Januari 26, 201313 yr Författare Jag har en öppen sida och 2 där det finns mycket skydd ändå så kommer de ofta från skogen men rundar åteln för att komma in från den öppna sidan, är det ett beteende som du ser också? Ja samma här. Brukar se dom i skogskanten först och hinner jag inte skjuta dom där så brukar dom försvinna en liten stund sen kommer dom öppet över lägden när dom ska fram till åteln. satt nere i sjöbon torsdags natt när denna strykaren kommer ca. 200m ut på isen, eftersom jag bara hade månskenet som ljus så vågade jag inte mig på att skjuta. försökte mig på ett tappert försök till muspip, men med snus i hela käften och stela läppar blev de inge bra alls. när jag fick ur snuset så vart den påväg i ganska rask fart från mig, andra försöket till muspipet gick bättre, han tvärvände och kom springande rakt mot mig, stannade till på 60-70m utanför bryggnocken och då small det. En fin hanräv (01:00) se om man ska ut en sväng inatt med kanske;) Grattis till en fin räv Sköt en trebent rävtik vid halv ett snåret i natt. Kunde inte se att det var nå fel på henne när hon gick. Men hon kom inte närmare än ca 120m. Vart lite förvånad när man kom fram å det fattades ett ben:-/ DSC_0116.jpg Bra gjort! nu slipper den gå runt på 3 ben längre
Publicerat Januari 27, 201313 yr I natt kammade jag 0, räven strök runt hundhuset men ville inte komma fram till åteln, nu skulle det mulna på så i natt blir det väl till att sova.
Publicerat Januari 27, 201313 yr Var "bara" -3 igår kväll, men med hög luftfuktighet och kuling vindar så frös man ända in i märgen! Kollade ut på åkern och fick se en räv därute som sprang runt så tog bössan och gick ut men då var den väck. Gick ned mot åteln och kunde komma in på 120m i skydd av träden, då kom räven dit. Tog stöd mot ett träd och sköt och den kraftiga vinden tog kulan så den slog ned bredvid räven, suck! Kunde ha varit nr 10 och nu håller snön på att smälta så det ser mörkt ut för vakjakten nu..
Publicerat Januari 27, 201313 yr Detta är en populär post. Kvart i ett fick den här han räven bita i snön. Hade lite skabb på ryggen
Publicerat Januari 27, 201313 yr Detta är en populär post. Har laddat en lånad rävfälla idag, nu ska skabbisen bort
Publicerat Januari 27, 201313 yr blir att ut och sätta sig i några timmar snart, tikarna löper för fullt så de vore väl attan om man inte skulle se någon, grymt mycket räv har de sprungit här och man hör dom skälla om nätterna.. nackdelen är att månen ej är framme och snön töat från isen. men men, får hoppas på de bästa!
Publicerat Januari 27, 201313 yr Alltså jag bara undrar, är det bara jag som tycker det är bättre ljus när vi har moln istället för stjärnklar himmel ? Absolut är det maffigt med en fet måne men ljuste påminner om ett ljusrör, mkt behagligare om det är moln, du slipper skuggorna. Try it you will like it !
Publicerat Januari 27, 201313 yr Alltså jag bara undrar, är det bara jag som tycker det är bättre ljus när vi har moln istället för stjärnklar himmel ? Absolut är det maffigt med en fet måne men ljuste påminner om ett ljusrör, mkt behagligare om det är moln, du slipper skuggorna. Try it you will like it ! ja jag håller med, blir helt annat ljus faktiskt! Nu snöar det här, jag är påklädd och klar så nu beger jag mig, uppdatering inatt! hehe
Publicerat Januari 28, 201313 yr Författare Alltså jag bara undrar, är det bara jag som tycker det är bättre ljus när vi har moln istället för stjärnklar himmel ? Absolut är det maffigt med en fet måne men ljuste påminner om ett ljusrör, mkt behagligare om det är moln, du slipper skuggorna. Try it you will like it ! Ja det är skönt när man slipper skuggorna som uppstår vid månljus.. När det är mulet är det ju liksom ljus överallt. Satt inatt. Från 22:00-01:00, inte ett liv. Snöade medans jag satt och imorse såg jag att åteln var alldeles nedtrampad av spår.. Blir nog att sova efter jobbet idag och försöka sitta från 01:00-till så länge man orkar
Publicerat Januari 28, 201313 yr NÄ nu jäklar är det krig har inte rävjäkeln varit in i fällan och käkat de småbitar jag slängt in, nu i kväll Det är månsken i kväll oxå, färskt renkött på åteln, blir att vara vaken i natt igen.
Publicerat Januari 28, 201313 yr NÄ nu jäklar är det krig har inte rävjäkeln varit in i fällan och käkat de småbitar jag slängt in, nu i kväll Det är månsken i kväll oxå, färskt renkött på åteln, blir att vara vaken i natt igen.På'n bara !!
Publicerat Januari 28, 201313 yr Kanske fel tråd att fråga i, men jag har blivit erbjuden att köpa en rävfälla helt i nät för en billig slant, blev genast misstänksam, billig vad är det då för fel? Är det ok med nätfällor för räv?