Publicerat Januari 15, 201313 yr Lagomt ledig till månljuset blir nog perfekt d Tror du att det är ett sammanträffande?;-) Har även en vecka semester som jag tagit ut i fullmånen under Februari.
Publicerat Januari 15, 201313 yr 2.5-10X50 zeiss victory varipoint men månen håller ju också på att byggas upp inför fullmåne så lite lyse kanske man ha från månen Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Publicerat Januari 15, 201313 yr Har också inskaffat en olivon t80ed som ska testas... http://olivonmanufac...-spotting-scope Roligt att kolla vad grannar har för krydda i maten ibland. Skämt åsido ^^ Det är bara 60x zoom
Publicerat Januari 15, 201313 yr Nikon monarch lll 5-20x44 funkar i alla väder bara det finns snö. Även en helia 2,2-9x42 på drillingen . Inkommer även en 222 med 2,5-10x52 zeiss snart men så länge det är vitt funkar d mesta
Publicerat Januari 15, 201313 yr Ett belyst Victory Diavari 6-24x56 Det vill jag också ha Vadå hare jagas bäst med stövare...
Publicerat Januari 15, 201313 yr Det vill jag också ha Vadå hare jagas bäst med stövare... Det skulle ju kanske funka med nån beagel eller drever på barmark men ett par deci snö så är det kört
Publicerat Januari 15, 201313 yr Använt de mesta i optikväg. Just nu ett trijicon 5-20x50 hemma för o testa o se om de är någo o ha. Hankikaren är en nikon monarch. Inkommer även ett atn 410 spartan som ska få agera handkikare tills lämpligt fäste för 22:an är fixat. Drillingen är obrukbar pga zeissskrotet gav upp helt. Bara o renoveras totalt eller bytas ut. Nästa år ska den invigas istället
Publicerat Januari 16, 201313 yr Detta är en populär post. Vakpasset började bra med att jag däckade i soffan framför tv och vaknade sedan 01:30! När jag väl var på utgång kollade jag ned mot kojan och där sprang en fin räv, dumpade ryggsäcken och la mig på en jordhög och då var den väck! Hade vinden i ryggen så det var inte inte så konstigt kanske. Väl inne i kojan så ser jag inget annat än kåta harar springa runt men efter en stund ser jag en räv som går fram till åteln 30m bort. Försöker vrida mig lite och stolen knakar ordentligt och räven bara blänger och hoppar ned på isen bakom stenar och käkar foder! Ville inte att den skulle smita undan den med så när ryggen visade sig bakom en sten tryckte jag av och den försvann i skottet! Sitter en stund till men ingen mer visade sig så jag bröt och gick hem med räven kl 04. Trodde att det var en liten ungräv som kanske hade skabb men det visade sig vara en fin tik! Räv nr 6 på vakjakten för mig i år
Publicerat Januari 16, 201313 yr Grattis till räven! Jag hade redan kommit hem när du vaknade Dock utan räv Där jag var hade räven redan sprungit förbi och detta upprepade sig 4 ggr under kvällen Verkar vara ganska tidiga rävar på flera ställen hos mig, blir nog en sittning ikväll men det beror lite på vinden för den låg helt fel igår vid ena kojan i varje fall.
Publicerat Januari 16, 201313 yr Grattis till räven! Jag hade redan kommit hem när du vaknade Dock utan räv Där jag var hade räven redan sprungit förbi och detta upprepade sig 4 ggr under kvällen Verkar vara ganska tidiga rävar på flera ställen hos mig, blir nog en sittning ikväll men det beror lite på vinden för den låg helt fel igår vid ena kojan i varje fall. Tackar! Jag var ganska osugen på att gå ut när det var så sent men det gav utdelning iallafall Surt! Men helt plötsligt en kväll går du hem med minst en dubblé Det verkar som är ute tidigt här med, och sent! Många spår som korsat stigen ner till kojan. La ut sill och hundfoder och några skånkar efter rådjur vid det portabla gömslet idag, men vinden ligger i ryggen så det är väl ingen större idé att sitta där ikväll?
Publicerat Januari 16, 201313 yr Vakpasset började bra med att jag däckade i soffan framför tv och vaknade sedan 01:30! När jag väl var på utgång kollade jag ned mot kojan och där sprang en fin räv, dumpade ryggsäcken och la mig på en jordhög och då var den väck! Hade vinden i ryggen så det var inte inte så konstigt kanske. Väl inne i kojan så ser jag inget annat än kåta harar springa runt men efter en stund ser jag en räv som går fram till åteln 30m bort. Försöker vrida mig lite och stolen knakar ordentligt och räven bara blänger och hoppar ned på isen bakom stenar och käkar foder! Ville inte att den skulle smita undan den med så när ryggen visade sig bakom en sten tryckte jag av och den försvann i skottet! Sitter en stund till men ingen mer visade sig så jag bröt och gick hem med räven kl 04. Trodde att det var en liten ungräv som kanske hade skabb men det visade sig vara en fin tik! Räv nr 6 på vakjakten för mig i år Grattis! Härligt med lite utdelning. Ska ut inatt och kolla, rävarna har börjat brunsta här så jag räknar med lite mer rörelse i marken..
Publicerat Januari 16, 201313 yr Grattis! Härligt med lite utdelning. Ska ut inatt och kolla, rävarna har börjat brunsta här så jag räknar med lite mer rörelse i marken.. Tackar! Jo det är fint, det var en fin tik på ca 5.5kg så det gjorde gött! Jo brunsten har börjat men inte för fullt än men även om man inte ser någon är det spännande när man hör skall runt om Lycka till! Ska ta en tur senare, för mycket bra på tv ikväll
Publicerat Januari 16, 201313 yr Författare Hade 3 rävobs inatt fast kunde inte skjuta nån av dem.. Någorlunda skjutljus. Hade satt mig i morsan å farsans hus och hade fönstret öppet en bit med en ganska snäv skjutvinkel mot åteln. Har aldrig provat att sitta där tidigare utan bara i uthuset och på vinden. Slapp frysa iaf. 23:20 kommer det en stor räv till höger om åteln men viker ej upp till åteln utan "springer" förbi på 60 m där jag ej har kulfång. Strax efteråt hör jag en räv som kommer och skriker från där första räven kom ifrån, nudå tänkte jag, näe.. 10 min efter kommer den i samma spår och spårar den andra räven och försvinner. Också den en fin räv. 00:15 kommer det en räv i samma spår som dom förra och viker upp mot åteln, när jag får in räven i kikaren smiter den in bland några buskar och försvinner. Men strax efter får jag se att den rundar ladkanten vid åteln och kommer fram till "iskuben" på åteln och ställer sig med bakändan emot mig. Höll korset på räven och väntade på att den skulle vända bredsidan till men då lämnar den åteln och går runt ladan och försvinner sen ser jag den inget mer hundfodret brydde dom sig inte i, trots att det har varit bra aktivitet tidigare nätter.. Satt till 03:40 men ingen mer räv visade sig, hörde några som gick och skrek längre bort.. Blir ett försök ikväll för mig också men det är inte särskilt ljust ikväll men jag tänker sitta mellan 22:00-00:30 för sedan skulle det bli jäkligt kallt igen
Publicerat Januari 17, 201313 yr Detta är en populär post. NR 10 för säsongen Den trillade 23:35 2m från åteln. Den var riktigt stirrig och jag såg den vid 5-6 tillfällen innan den vågade sig fram och då hade den dessutom rundat kojan ett helvarv. Mao en riktig nagelbitare. En finpälsad Hanräv på 7,6kg ingen skabb här inte :thumbsup:
Publicerat Januari 17, 201313 yr NR 10 för säsongen Den trillade 23:35 2m från åteln. Den var riktigt stirrig och jag såg den vid 5-6 tillfällen innan den vågade sig fram och då hade den dessutom rundat kojan ett helvarv. Mao en riktig nagelbitare. En finpälsad Hanräv på 7,6kg ingen skabb här inte :thumbsup: Grattis, en fin en! Jag gick ut lite senare och då hade flera redan varit där! >_> Kom en lekande ungräv på isen som tränade "sorkhopp", tog ordentligt stöd och höll mitt i bogen och tryckte av. Tro fan inte räv jäveln gör ett upphopp i skottet och försvinner! Går ut och kollar skottplatsen, inte ett hår eller benbit och kulan hade inte fragmenterat. Följer spåret över 500m och hittar bara lite blod och alla ben hela och den har förmodligen kommit undan med en rispa på bröstet så jag "friskförklarade" den och gick tillbaka. Det skulle ha varit nr 7, tror det heter "Lucky number seven", ikväll var det räven som hade turen!
Publicerat Januari 17, 201313 yr NR 10 för säsongen Den trillade 23:35 2m från åteln. Den var riktigt stirrig och jag såg den vid 5-6 tillfällen innan den vågade sig fram och då hade den dessutom rundat kojan ett helvarv. Mao en riktig nagelbitare. En finpälsad Hanräv på 7,6kg ingen skabb här inte :thumbsup: Snyggt!
Publicerat Januari 17, 201313 yr Tackar! Det var kul att få denna för det har varit lite torka på rävskjutningen ett tag, nu är snön tillbaka så detta kan ju bli bra. Åtminstone 3 av åtlarna hyser räv, på åtminstone ett par av dem finns mycket spår så kvällarna verkar vara bokade ett tag. Att det var 10:an för säsongen är ju kul för det är att tangera bästa avskjutnings året hittills nu kan jag ju öka
Publicerat Januari 17, 201313 yr Har också räv på båda åtlarna men en snarar jag bara kring:-) ska sitta och vaka imorgon:-) Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Publicerat Januari 17, 201313 yr Författare Bra jobbat Tjörnbon! för mig går det riktigt trögt nu, bra aktivitet på rävarna.. Hörde många rävar som gick och skrek igår och såg en kl 22:15 men utom kulfång.. När jag åkte hem vid halv 1 var det 6 spår över vägen vid åteln men pga av dåligt ljus och taskig optik såg jag inte rävarna nu är det klart och -25 grader igen och ikväll kommer det vara bäcksvart.. Barar att vänta in månljuset lr snö nån kväll innan man kan sitta igen
Publicerat Januari 17, 201313 yr NR 10 för säsongen Den trillade 23:35 2m från åteln. Den var riktigt stirrig och jag såg den vid 5-6 tillfällen innan den vågade sig fram och då hade den dessutoim rundat kojan ett helvarv. Mao en riktig nagelbitare. En finpälsad Hanräv på 7,6kg ingen skabb här inte :thumbsup: Tvåsiffrigt är respekt ! Själv ligger jag efter gentemot förra säsongen, räven har helt klart minskat hos oss men vi har just ingen skabb men katten sätter sina spår även där sägs det..Bra för småviltet med lite mickel men när man jagar dom vill man gärna att det finns gott om dem....moment 22 B-)
Publicerat Januari 17, 201313 yr Bra jobbat Tjörnbon! för mig går det riktigt trögt nu, bra aktivitet på rävarna.. Hörde många rävar som gick och skrek igår och såg en kl 22:15 men utom kulfång.. När jag åkte hem vid halv 1 var det 6 spår över vägen vid åteln men pga av dåligt ljus och taskig optik såg jag inte rävarna nu är det klart och -25 grader igen och ikväll kommer det vara bäcksvart.. Barar att vänta in månljuset lr snö nån kväll innan man kan sitta igen Tackar! Har ni snöbrist hos er? Vi har precis fått snö här innan så var det lögn att se något utan belysning. Verkar som du har guldläge så snart snön faller i varje fall.
Publicerat Januari 17, 201313 yr Var med brorsan på en mark på andra sidan ön där vi brukar ta flera rävar på drev. Satte upp min 5m höga jaktstege på ett bra ställe, det tog inte långt innan rävarna började skälla så där kan brorsan sitta och plocka hur många han vill medans jag sitter hemma!
Publicerat Januari 17, 201313 yr Författare Kanon med snö svårt att korna in dom utan det vita på backen. Snö har vi gott om men jag har alldeles för dålig optik för att skjuta nu när det inte är tillräckligt ljust.. Men nästa helg "söndag" är det ju fullmåne så skulle tippa på att i mitten av nästa vecka kan man sitta igen. Annars brukar det gå att sitta hos mig när det snöar/är mulet någon kväll. Då brukar det bli det där röda skenet som ger bra skjutljus.. Ja rävarna verkar det vara full fart på så hoppas på en bra utdelning när det blir lite ljusare ute