Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 12/13

Featured Replies

Publicerat

Min Ruger 10/22 låter rätt mycket även med subsonic. Sköt några mag idag utan kåpor och det funkade utmärkt, men smäller gör det. Krävs ljuddämpare för att man "bara" ska höra slutstycket.

Är dock något avundsjuk på TD ägarna då vapenvården får göras bakifrån(framifrån då) på en standard, om man inte borrar ett hål i "recivern".

Den finns tydligen i 22wmr men dessa tillverkas inte längre "The Ruger 10/22 in .22 mag does exist, sadly they were only made from the late 90s to 2006."

Nog om det, tänkte sitta vid åteln natten till måndag. Fullmåne men tyvärr ingen snö, men man får ju ge det en sista chans nu när det bara är några dagar kvar av säsongen. 

Är husvakt på gården där jag jagar så jag ska se om jag kan sitta i köksfönstret och vaka när ändå ingen är hemma  :smile: Bara elda på i vedspisen och sitta o njuta !

Han "kanske" har något som gör att bara manteln hörs. ;) Men skjuter man med cci:s subsonic med 29gr kula så låter den inget, men den orkar inte driva manteln.

Blir mycket krutrester med en halv automat så fårstår att det är svårt att komma åt på en vanlig 10/22.

• Svar 922
  • Visningar 89,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vandrandegnun
    Vandrandegnun

Sådärja, håll tillgodo!

• 23:00 på Luciakvällen så kom denna gynnaren fram till min åtel och blev där

• Satt ett par timmar i kojan. Vid 02:45 kom det en tik smygande mot åteln. Skickade iväg lite bly och räven bet i snön direkt. Tiken saknade höger hörntand i överkäken. Idag är det stjärnklart h

Posted Images

Publicerat

Han "kanske" har något som gör att bara manteln hörs. ;) Men skjuter man med cci:s subsonic med 29gr kula så låter den inget, men den orkar inte driva manteln.

Blir mycket krutrester med en halv automat så fårstår att det är svårt att komma åt på en vanlig 10/22.

TD är gängad i mynningen va?  :smile:

Är ute på jaktmarken nu, men det är för mörkt för att se nått, moln ivägen för fullmånen och ingen snö. Blir tidig sänggång och ut med UVen imorn bitti istället

Publicerat

När man väl får läge så jävlas det. Först så gick det inte att trycka av utan avtryckaren kändes svampig men det hände inget. Ny patron och tände belysningen i kikaren. Det blev rött så in i helvete panik att vrida ner ljusstyrkan. Räven stod kvar men var helt på det klara med att det var något i görningen. Kornade in vad jag tyckte såg ut som bogen och kramade av skottet. Räven tecknade inte på något vis men försvann som en oljad blixt. Efterkontroll visade att förstoringen var på nästan min. Det var därför det såg så förbannat långt ut. Misstänker att jag sköt över.

Publicerat

Var på det förmodligen sista Vakpasset för i år. Fullmåne gjorde att man kunde se trots att snön var borta. Det var en frisk nordost vind rakt i ryggen så det var egentligen ingen idé att sitta där. Efter 30 min ser jag en räv komma vid tången på isen, tar upp bössan och ska precis trycka av men då ser jag att räven egentligen är en stor grävling! Hade aldrig trott att dom var ute nu och särskilt inte ute på havsisen! Kom ingen räv så gick hem igen.

Publicerat

Var på det förmodligen sista Vakpasset för i år. Fullmåne gjorde att man kunde se trots att snön var borta. Det var en frisk nordost vind rakt i ryggen så det var egentligen ingen idé att sitta där. Efter 30 min ser jag en räv komma vid tången på isen, tar upp bössan och ska precis trycka av men då ser jag att räven egentligen är en stor grävling! Hade aldrig trott att dom var ute nu och särskilt inte ute på havsisen! Kom ingen räv så gick hem igen.

Jaså de har vaknat nu!

Det är visst vår i luften :happy:

Publicerat

Jaså de har vaknat nu!

Det är visst vår i luften :happy:

Det är faktiskt skönt och efterlängtat med vår nu, inte långt kvar tills havsöringspremiären, damma av flugfiske grejerna och stuva undan jakt prylarna!  :thumbsup:

Publicerat

Det är faktiskt skönt och efterlängtat med vår nu, inte långt kvar tills havsöringspremiären, damma av flugfiske grejerna och stuva undan jakt prylarna!  :thumbsup:

Själv så blir det lite kajakfiske efter öringen i vår, inhandlade en kajak i höstas och har tänkt mig ut på lite upptäcksfärd i skärgården  :smile:

Publicerat

Mårdhunden sågs inatt i stugan. Går nog på rävåtel . Där fanns även mkt spår av räv å mård. Åker upp efter helgen å då blir årets 2a vakpass sist blev det 2 st. Tänk om man kunde få 3 arter på samma vakpass:)

Publicerat

Sicket jävla magsår, tur du hjälpte honom ur plågorna!

Publicerat

Grattis! :)

Publicerat

Grattis! :smile:

Publicerat

Efter en trög start har det börjat blivit lite aktivitet på åteln, nr2 för året blev en hanne B)

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

Grattis :smile:

Hade du stor hjälp av månen igår som lyste stor och gul eller kallt blått?

Publicerat

Grattis på dig! :thumbsup:

Publicerat

Jag satt 3 timmar i månljuset men kammade noll!

Ljuset var åtminstone tillräckligt för att kunna skjuta i så månen gör sitt.

Nya krafter sedan nytt försök :happy:

Publicerat

Fan blev lurad igen...

Räven lyckades smyga på mina spår och sen travade den fint förbi. Provade med muspip med då jävlar satte den fart.

Publicerat

Fan blev lurad igen...

Räven lyckades smyga på mina spår och sen travade den fint förbi. Provade med muspip med då jävlar satte den fart.

En listig mickel mao som man inte lurade i skottläge. :sad:

Publicerat
Efter en trög start har det börjat blivit lite aktivitet på åteln, nr2 för året blev en hanne B)

Grattis :smile:

Hade du stor hjälp av månen igår som lyste stor och gul eller kallt blått?

Tack!

Ja utan måne är det mörkt, hoppas det klarnar upp så den visar sig snart.

Publicerat

Satt till kl 0300 i natt och lyssnade på en mickel som höll konsert, men fram till åteln ville den kanaljen inte komma. Nu blir det inget mer förrän på fredagnatt, måste jobba några dar :verymad:  :sad:

Publicerat

Det verkade lovande för ett pass inatt men nu drog dimman in och man ser ingenting. Väntar ett par timmar till och hoppas att det släpper!

Publicerat

Det verkade lovande för ett pass inatt men nu drog dimman in och man ser ingenting. Väntar ett par timmar till och hoppas att det släpper!

Det släppte inte :dry:

Dimman låg tät i morse med! kallt var det också :pinch: med fuktiga -3 grader

Publicerat

Det släppte inte :dry:

Dimman låg tät i morse med! kallt var det också :pinch: med fuktiga -3 grader

Nä jag märkte det :down:

Det här är nog det råaste vädret, går rakt in i märgen :dry:

Publicerat

Efter att ha suttit ett par nätter å inte sett en ända räv så ser jag en som springer på 200+ meter. Men den kommer inte närmare och försvinner i mörkret. När jag går till kojan nästa gång så är det rävspår i mina fotspår så dom är där när inte jag är där :-/
Men så plötsligt så händer det, jag är där och räven kommer smygande.
Skickade i väg lite bly å räven slog ihop men ålade iväg ca två meter. Träffen satt lite långt bak.

post-10656-0-28089500-1361966388_thumb.j

Publicerat

Grattis på dig! :smile: