Publicerat Juli 30, 201213 yr Hej! Har fått ett erbjudande om att komma med i ett älgjaktslag. Deras tilldelning är 6+6 älgar marken är drygt 3000 HA. Det är ett tiotal jägare i jaktlaget som jagar älg. Priset för detta är 4000 kr inkl alla avgifter, detta är kring Umeå. Hur ser det ut där ni jagar? är detta ok pris? Hur mycket älgkött kan man förvänta sig om man fyller kvoten? Har ingen erfarenhet kring jaktlag och älgjakt överhuvudtaget men är nyfiken att prova på.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Skjuter ni fullt så har du nästan en hel(nåja) älg i frysen och pengen låter inte orimlig på nå vis. Umetrakten har nog rätt så attraktiva marker om jag förstått det hela rätt. Inge varg har du heller..
Publicerat Juli 30, 201213 yr Ja just....genomsnitt vuxen älg ca 150kg å kalv 60-70kg, så vid jaktlycka har du 2kg älgkött per vecka resten av året
Publicerat Juli 30, 201213 yr Författare Ja just....genomsnitt vuxen älg ca 150kg å kalv 60-70kg, så vid jaktlycka har du 2kg älgkött per vecka resten av året Låter perfekt, det är bara att hoppa på då
Publicerat Juli 30, 201213 yr Ja just....genomsnitt vuxen älg ca 150kg å kalv 60-70kg, så vid jaktlycka har du 2kg älgkött per vecka resten av året Norrlandstjur kan bli +300 kg också.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Låter perfekt, det är bara att hoppa på då Det skulle jag då säga ! Lycka till.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Norrlandstjur kan bli +300 kg också. Var nån genomsnitts slaktvikt jag försökte mig på, varier ju kraftigt på vart i landet o gammtjur i norr gentemot kviga i söder.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Ja just....genomsnitt vuxen älg ca 150kg å kalv 60-70kg, så vid jaktlycka har du 2kg älgkött per vecka resten av året Hej! Har fått ett erbjudande om att komma med i ett älgjaktslag. Deras tilldelning är 6+6 älgar marken är drygt 3000 HA. Det är ett tiotal jägare i jaktlaget som jagar älg. Priset för detta är 4000 kr inkl alla avgifter, detta är kring Umeå. Hur ser det ut där ni jagar? är detta ok pris? Hur mycket älgkött kan man förvänta sig om man fyller kvoten? Har ingen erfarenhet kring jaktlag och älgjakt överhuvudtaget men är nyfiken att prova på. En tjur väger ofta mellan 300-400. En Ko 240-340. Kviga/fjoling 140-200. Sen finns det unga tjurar och kor som kanske bara är 2-3år och når inte riktigt upp i vikterna för de något äldre djuren. Knappt hälften av levande vikten blir kött. En vuxen älg kanske ger i genomsnitt ca 120-150kg benfritt kött X 6 /10 = runda slängar ca 75-85kg/man Kalv får du nog räkna med ca 20 kg kött/kalv. Runt 15 kg i Sept runt 20-25 i Oktober och runt 30-40 Dec/Januari. Lite beroende om det är dubbelkalv eller ensam kalv mm. Det ger snabbt räknat ca 12kg kalvkött per man och år. Om det inte finns någon kalvlista tex så att 6 st får en hel kalv och resten får vänta tills nästa år. Eller att alla får en halvkalv och två får en extra halva. Under förutsättning att det skjuts fullt då.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Låter väldigt billigt....i Östergötland betalar jag 11 000 kr för 900 ha och 2+2 älgar....
Publicerat Juli 30, 201213 yr Var nån genomsnitts slaktvikt jag försökte mig på, varier ju kraftigt på vart i landet o gammtjur i norr gentemot kviga i söder. Jaja, men det kan bli en gammeloxe med lite på skallen och då brukar vikten skjuta i höjden. Jonsson har en 10:a med slaktvikt 279 kg och det var en brunsttjur skjuten sista dagen på sep.jakten annars hade den vägt >300 kg.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Låter väldigt billigt....i Östergötland betalar jag 11 000 kr för 900 ha och 2+2 älgar.... Det blir dyrt jakt det med det kg-prsiet. Det kanske det gör men detta är inte Östergötland.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Författare Låter väldigt billigt....i Östergötland betalar jag 11 000 kr för 900 ha och 2+2 älgar.... Oj ja i jämförelse låter det då väldigt billigt. Har tackat ja till erbjudandet nu och betalat in pengarna så nu är det bara att vänta och lägga lite tid på att studera älgarna så man lätt kan särskilja kalvar/kossor/tjurar/kvigor samt öva lite på löpande älg när skjutbanan öppnar. Någon här på forumet som jagar i klabböle , Umeå?
Publicerat Juli 30, 201213 yr Mitt lag jagar på ca 1100 ha vi har haft 4+fri kalv eller 5+ fri kalv, något år tror jag vi var nere på 3+3 också. För det kostar arrendet knappt 18000:- för hela laget i år. Förra året höjdes arrendet med typ 60% och en gubbe slutade i laget . Tidigare år kostade jakten 1000:-/ gubbe och nu är det bra precis dubbelt upp. Men då får vi även tillgång till kojbacken med två jaktkojor, bastu, slakteri mm. Iof så har laget byggt och fixat det mesta men arrendatorn har stått för all matrial och kostnader. Det vi betaltar själva för är gasolanläggningen, elverket och älgdragaren.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Oj ja i jämförelse låter det då väldigt billigt. Har tackat ja till erbjudandet nu och betalat in pengarna så nu är det bara att vänta och lägga lite tid på att studera älgarna så man lätt kan särskilja kalvar/kossor/tjurar/kvigor samt öva lite på löpande älg när skjutbanan öppnar. Någon här på forumet som jagar i klabböle , Umeå? Låter klokt
Publicerat Juli 30, 201213 yr 2+2 2400ha, förhoppningsvis 3+3 i år, kostar nada och arranderingen kostar 1,5kr/ha tror jag. Dyrt o jaga älg
Publicerat Juli 30, 201213 yr jagar inte så långt ifrån dig,men älgkött kommer alltid vara dyrt,ännu dyrare är rävköttet ska du veta..Bra avstånd och rätt fin mark för fågel vill jag minnas
Publicerat Juli 30, 201213 yr Hmmm man kanske skulle flytta till Norrland ;-) misstänker att det är Stockholmarna som är villiga att betala priset som gör att det gått upp.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Hmmm man kanske skulle flytta till Norrland ;-) misstänker att det är Stockholmarna som är villiga att betala priset som gör att det gått upp. Ja eller du!?
Publicerat Juli 30, 201213 yr 20 Man drygt hälften markägare, tilldelning 6+6 2000hek kostnad på oss som arrenderar 1400kr då ingår slakteri,, Som skrivits ovan om kalvtilldelning så går vi efter en lista så varje jägare får en halv kalv varanat år, vuxen går även där efter lista med kvartar! Fan tyckte 1400kr var dyrt till jag läste denna tråd
Publicerat Juli 30, 201213 yr Jag betalar 2000 kr då får jag jaga älg,rådjur och småvillt på 7500 hektar. Förra året var tilldelningen 20 vuxna och minst lika många kalv. Jag kan säga jag har billig jakt.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Tack och lov så vill många markägare ha långa arrenden. Det är större chans att man tar hand om/vårdar mark, vägar och villt på ett vettigt sätt om man skall komma tillbaks nästa år igen, och igen o igen... Om många markägare i norra Sverige började försöka maximera inkomsterna för arrendena genom att aktionera ut dem år efter år så skulle priserna nog 3-4 dubblas inom några år. Om det finns något villt kvar...
Publicerat Juli 30, 201213 yr Tycker det är svårt att jämföra priser för att vara med i jaktlag. Det är så olika på vad man får för pengarna beroende på vilket jaktlag, vart i landet, hur mkt vilt med mera och vad man själv är ute efter för sorts jakt. På många håll i söder är det otroligt med vilt, både klövvilt och småvilt. Finns det då möjlighet att komma med i ett lämpligt jaktlag på bra marker som håller mycket klövvilt ser jag inga konstigheter att det kan kosta 10.000-20.000 kr. I norr är det för det mesta inte lika många olika arter att jaga plus att det oftast är mindre vilt på markerna. Att jämföra priset på jakten i söder vs norr är svårt då det är så stor skillnad. Jag har störst intresse av älgjakten så för mig lockar norr mer än söder. Men jag hade aldrig betalat 2000 kr för att jaga på 5000 eller mer om det är för många jägare på det. Då tycker jag jakten tappar sin charm när dagarna blir som militärövningar. Då betalar jag hellre 6000 kr för jakt på 3000 hektar och ett lagom stort jaktlag.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Tack och lov så vill många markägare ha långa arrenden. Det är större chans att man tar hand om/vårdar mark, vägar och villt på ett vettigt sätt om man skall komma tillbaks nästa år igen, och igen o igen... Om många markägare i norra Sverige började försöka maximera inkomsterna för arrendena genom att aktionera ut dem år efter år så skulle priserna nog 3-4 dubblas inom några år. Om det finns något villt kvar... Problemet blir nog att markägaren blir tvungen att bygga pass och sköta viltvården mm själva. Sen är jag nog tveksam till att om folk kommer att jaga då... Förmodligen blir det några penningstinna "sörlänningar" som kan betala bra för en veckas jakt utan varg. Men knappast att dom återkommer helg efter helg under höstarna. Så markägarna skulle bita sig i rumpan, för "sörlänningarna" kommer inte upp om dom först måste ordna pass, passröja, fixa ved mm innan dom börjar jaga. Dom vill ha dukat bord. Två, tre år med sådant system så skulle efterfrågan på jaktmark i norr vara borta. Inte tror jag heller att dom skulle kunna locka tillbaks dom gamla jägarna med billigt arrende. Tror att många skulla sälja undan sina vapen och skaffa andra intressen. Själv skulle jag vara tveksam att gå tillbaks till en sådan markägare. Det kan ju bli några år med mycket arbete med pass osv för att sedan kanske mista jakten igen... Nä då skulle jag låta bössorna stå iställe. Tycker det är halvt meningslöst redan nu att bygga pass, ordna på marken mm, när arrenedna löper på endast 1 år i taget.
Publicerat Juli 30, 201213 yr Har en kompis som är en av femton i ett jaktlag. 900 Ha och NOLL älgar... 15,000/år! Sörlandet och norr om Dalälven är två skilda världar! Dom har visserligen både dov och kron på marken men ändå... Ditt arrende låter som ljuv musik i öronen för en sörlänning! Sedan är ju jakten så mycket mer än kött i frysen men det är ju en annan femma.
Publicerat Juli 31, 201213 yr Kias Husse Tror du generaliserar lite för mycket vad gäller norr resp sörlänningar. Jag är fast övertygad om att även sörlänningar kan ta sitt ansvar för att röjja pass osv om de vet att det kan bli en långsiktig satsning. En av mina jaktmarker ligger i Jämtland, det är fler sörlänningar än jämtar. Och det är sällan sörlänningarnas pass/torn som är sämst. Nu kanske vi är lite speciella då nästan alla har en eller annan familjeanknytning till byn. Så man kanske inte kan hävda att det är std. Men jag tror att utsikterna för att det skall bli något långvarigt kanske blir viktigare ju längre man måste åka. // Henrik