Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rimligt pris för plats i jaktlag?

Featured Replies

Publicerat

Såg att du bor lite illa iom närhet till storstad MrT. ;)

Har du kollat här och liknande om det finns möjlighet till dagjakt till du hittar något bättre ?

http://www.boka.inatur.se/sv/se-och-gora?filter=c%3D30005

Vetti Fan om jag inte hellre skulle köpa dagjaktkort än gå med i "jaktlag" där drivkraften till synes är att göra stålar åt sammordnaren, men jag kan naturligtvis ha fel där.

Alternativt uppvakta någon bonde om skyddsjakt, kan kanske ge jakt för stunden och framtida kontakter ?

• Svar 80
  • Visningar 18,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tror inte 900 spänn i månaden är fel i ditt läge förutsatt att det inte är jaktregler satta av stasi? Vilttillgång är underordnat trevlig jargong och lite lagom frihet.

• Ja, det gäller att ha lite flyt med. Men minst lika viktigt att ge av sig själv när man väl får chansen av bekanta eller som jaktgäst osv. Det är då man ska spotta i nävarna om det så gäller

• Jag betalar 2000 kr då får jag jaga älg,rådjur och småvillt på 7500 hektar. Förra året var tilldelningen 20 vuxna och minst lika många kalv. Jag kan säga jag har billig jakt.

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Ja, det gäller att ha lite flyt med.

Men minst lika viktigt att ge av sig själv när man väl får chansen av bekanta eller som jaktgäst osv.

Det är då man ska spotta i nävarna om det så gäller sammla ved, flå, spika torn, röja sly eller utfodra.

Jag tror på karma och att sådant betalar sig förr eller senare, alltid är det någon som uppmärksammar jävlar anamma, i skogen, på banan eller någon helt annan stans.

Dessutom har det en förmåga att smitta av sig på övriga runt i kring.

Men återbäringen kommer ju inte alltid som på beställning tidsmässigt.

Tycker det var väldigt bra sammanfattat (med reservation för karma, även om jag förstod vad du menade med det ;)).

Publicerat
41 minutes ago oordning sa:

6000kr om året på 1300ha

tillgång på älg(dock inställd den här säsongen)

kronhjort

dovhjort

vildsvin

rådjur

extremt bra fågeljakt också. 

är däremot ett outtalat krav på hög närvaro, vilket innebär jakt varje lördag samt skyddsjakt på gås och vildsvin.

Jaja, jag börjar väl få en uppfattning om var priserna bör ligga, och det var ju därför jag väckte liv i denna tråden igen.

Sedan kan jag konstatera att jag inte skulle kunna vara delaktig i ett jaktlag med de förutsättningar som du spaltar upp här på grund av mitt arbete. 

Publicerat

jag kan direkt säga att det är svårt för mig att få ihop det ibland också, jobbar 3 av 5 helger. tar dock ledigt 1 lördag av 3 för att kunna jaga. men är väldigt tidskrävande, hade min sambo inte jagat och varit förstående så hade det aldrig gått.

Publicerat
2 hours ago oordning sa:

jag kan direkt säga att det är svårt för mig att få ihop det ibland också, jobbar 3 av 5 helger. tar dock ledigt 1 lördag av 3 för att kunna jaga. men är väldigt tidskrävande, hade min sambo inte jagat och varit förstående så hade det aldrig gått.

Hm, jag förstår. Själv har jag ingen sambo, (eller någon annan heller för den delen, så det är ett icke -problem för mig, men att kunna ta ledigt som du gör tror jag skulle bli ohållbart för mig (i längden), då min arbetsgivare näppeligen skulle acceptera att jag skiftade ledighet regelbundet. 

Nu är det iofs ett icke-problem i dagsläget, men om jag skulle bli erbjuden att delta i ett jaktlag, så skulle jag (så gott det nu låter sig göras) redovisa de faktiska förhållandena jag lever och arbetar under, med förhoppningen om förståelse. 

För ö så har jag anmält mig till kön för jaktlag i Göteborg via skogsällskapet. 

Uppskattad kötid, två-tre år innan man hamnar på en plats för möjligheten att bli upptagen i ett jaktlag. Mer bråttom än så har jag inte.

Då hinner jag att övningsskjuta och bekanta mig med bössan och dessutom har jag för avsikt att ge mig iväg på en resa som kommer att sträcka sig över ett år, med start nästa år i April, så det passar ganska bra. Sedan vet man inte vad som dyker upp under tiden, jag har ingen brådska. Om jag blir upptagen i ett jaktlag och allt klaffar, så har jag för avsikt att bli kvar där så länge ekonomin och hälsan gör det möjligt, så bäst att skynda långsamt. 

Publicerat
20 hours ago Järven sa:

Såg att du bor lite illa iom närhet till storstad MrT. ;)

Har du kollat här och liknande om det finns möjlighet till dagjakt till du hittar något bättre ?

http://www.boka.inatur.se/sv/se-och-gora?filter=c%3D30005

Vetti Fan om jag inte hellre skulle köpa dagjaktkort än gå med i "jaktlag" där drivkraften till synes är att göra stålar åt sammordnaren, men jag kan naturligtvis ha fel där.

Alternativt uppvakta någon bonde om skyddsjakt, kan kanske ge jakt för stunden och framtida kontakter ?

Tack för länken, Järven, men jag är mest intresserad av att bli upptagen i ett jaktlag med långsiktig förvaltning i siktet (!)