Publicerat Juli 31, 201213 yr Kan göra en input själv. jag betalar 5000kr/år+ ev fällavgifter för att få jaga på 945ha. Älg finns men dock så är det mest Dov som skall jagas..sen finns det gris och rådjur+ småvilt själv tycker jag det är en bra deal
Publicerat Juli 31, 201213 yr Kias Husse Tror du generaliserar lite för mycket vad gäller norr resp sörlänningar. Jag är fast övertygad om att även sörlänningar kan ta sitt ansvar för att röjja pass osv om de vet att det kan bli en långsiktig satsning. En av mina jaktmarker ligger i Jämtland, det är fler sörlänningar än jämtar. Och det är sällan sörlänningarnas pass/torn som är sämst. Nu kanske vi är lite speciella då nästan alla har en eller annan familjeanknytning till byn. Så man kanske inte kan hävda att det är std. Men jag tror att utsikterna för att det skall bli något långvarigt kanske blir viktigare ju längre man måste åka. // Henrik Nja... Visst finns det säker långväga folk som åker upp en eller två helger/sommar för att fixa med passen mm. Men jag vill nog tro att dom som gör det har släktingar mm för att samtidigt hälsa på. Skulle jag ha 60-70 mil till min jaktmark så tror jag inte att jag skulle vara på den lika mycket som jag är på "min" mark som bara är ca 3 mil bort. Det tror jag inte är unikt för mig! Nu har jag ju möjlighet att åka 65 mil och jaga älg, dov, hare och rå när jag vill. Men jag är inte på den marken och grejar ett jota mellan gångerna jag är dit. Men i gengällt så brukar han jag jagar hos få komma till min mark och jaga ibland. Där lägger jag betydligt fler timmar på "trivseln" på marken och kojorna. Där kan min kompis istället glida med när han är upp. Blir jakten i norr lika dyr som i söder är jag övertygad om att väldigt många norrläningar ställer bössa. För det första så har vi inte inkomsterna som skulle behövas. Det blir lätt mins en månadslön för att kunna jag förutom resor, skytte och allt annat runt omkring. Dom långväga som då kommer och jagar gör nog inte lika många jaktdagar på marken och knappast så väldigt många extraresor för att förbereda marken heller. Jag gör en kvalificerad gissning om att jag gör någonstans kring 90-120 dagar på min mark, både jakt och annat pyssel. Ibland kanske tom lite mer.
Publicerat Juli 31, 201213 yr Kias Husse har rätt i det han skriver,, vet att många här säger samma att när jakten börjar handla om pengar då lägger man av! Skall man betala 10-15000 kr per år då fins det ingen förnuftig jägare här som betalar!! då är det bättre att köpa köttet ,,
Publicerat Juli 31, 201213 yr Kias Husse har rätt i det han skriver,, vet att många här säger samma att när jakten börjar handla om pengar då lägger man av! Skall man betala 10-15000 kr per år då fins det ingen förnuftig jägare här som betalar!! då är det bättre att köpa köttet ,, jag betalar nog hellre 10000 kr om året för att få jaga änn att jaga kött i icas köttdisk
Publicerat Juli 31, 201213 yr iCA Nä här finns det jaktlag som säljer till bra pris Nä börjar jakten handla om bara pengar då går jag med som jaktgäst o köper älgköttet av nåt jaktlag!
Publicerat Juli 31, 201213 yr iCA Nä här finns det jaktlag som säljer till bra pris Nä börjar jakten handla om bara pengar då går jag med som jaktgäst o köper älgköttet av nåt jaktlag! börjar jag räknar vad jakten kostar för mig så är det nog billigare att köpa kött ,är inte roligt att vara jaktjäst jämt kan jag tänka mig ,det är skönt att ha något eget att gå på på mina egna villkor och då får det kosta lite tycker jag .norrlänningar är lite för bortskämda med arrenderpriser tycker jag tror du hade haft en annan uppfattning om du bott neråt landet
Publicerat Juli 31, 201213 yr börjar jag räknar vad jakten kostar för mig så är det nog billigare att köpa kött ,är inte roligt att vara jaktjäst jämt kan jag tänka mig ,det är skönt att ha något eget att gå på på mina egna villkor och då får det kosta lite tycker jag .norrlänningar är lite för bortskämda med arrenderpriser tycker jag tror du hade haft en annan uppfattning om du bott neråt landet Att vi är bortskämda? nej det tror jag inte det kanske är så att arrendet i dom södra delarna stiger då markägarna kan göra pengar på jakten- Tack vare hög efterfrågan på jakt ? en gissnig från min sida bara,, Sen är det väl upp till varje jägare hur mycket man vill betala! Men skjuter priset på jakten upp så man ska hosta upp 10-15000 kr för att jaga älg ja då avstår jag Jag betalar 1400kr det räcker,,
Publicerat Juli 31, 201213 yr börjar jag räknar vad jakten kostar för mig så är det nog billigare att köpa kött ,är inte roligt att vara jaktjäst jämt kan jag tänka mig ,det är skönt att ha något eget att gå på på mina egna villkor och då får det kosta lite tycker jag .norrlänningar är lite för bortskämda med arrenderpriser tycker jag tror du hade haft en annan uppfattning om du bott neråt landet Betänk att det kg vilt du kan skjuta på 500 ha behövs mer än 5000 ha i norr för att kunna skjuta! Vi har ingen dov och gris. Väldigt lite Kron och en 1/5 del så mycket rå. Fältrå i söder är betydligt lättare att jaga än skogsrå i norr. Dock har vi mer skogshöns och bäver, men i gengällt mindre sjöfågel. Jo vi har ju ripa och björn också! Men björn är inget att stoppa i frysen. Iof kul att ha smakat men inte är det mat.... Lägg där till att vi har mindre med väg/ ha än i söder + att bränslet är dyrare i norr. Mest pga att raffinaderierna ligger i söder och vi måste även betala för transporten av bränslet hit upp också..... Liksom alla andra prylar som har med jakten att göra... Det är längre transporter hit upp och det är vi här uppe som måste betala det också! Näe dom som är bortskämda är "sörlänningarna" För att göra det ännu lite mer intressant är löneläget. Ett arrende på 10 000:- söderut kanske motsvarar i procent av lönen ett arrende på ca 6000:- i norr. Lägg där till att vi behöver ca 10x ytan i söder för att kunna lägga ner samma antal kg här uppe. Så betalar du 10 000:- i söder för ett arrende och arrendena i norr skulle vara lika höga /ha så skulle du behöva betala 100 000:- för att ha möjligheten att nedlägga samma antal kg vilt som i söder och det med ca 25-30% mindre i lönekuvertet.... Nä det är mer rimligt att vi i norr då betalar ca 1000:- för samma yta som ni i söder betalar 10 000 för.....
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Den dagen jag jagar för köttet slutar jag att jaga Vore det inte för att det även ställer mat på bordet så skulle jag lika gärna kunna plocka bär/svamp eller fiska för att få naturupplevelsen.. Eller varför inte en kamera istället för gevär och fota djur för att få spänningen av att smyga an. För att skjuta kan jag lika gärna skjuta på tavlor. Jag ser till helheten. Visst är det skönt att vara i naturen, där kan man vara utan att jaga. Visst kan det vara spännande att komma inpå djuren, men det kan man ju lika gärna "skjuta" med kamera för att bevisa att man kom i bra läge. Visst kan det vara roligt att skjuta, men att träffa rätt på tavlor kan kännas lika bra som att skjuta på levande mål. Så vore det inte för maten så skulle jag sluta jaga. För lust "mördare" är jag inte. Det måste finnas ett syfte med att skjuta ihjäl en annan levande varelse! Jag har även förståelse för dom som måste jaga för att hålla vissa populationer nere för att inte orsaka skador på tex grödor eller konkurrera ut andra arter. Men även då finns ju ett syfte med jakten.
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Att vi är bortskämda? nej det tror jag inte det kanske är så att arrendet i dom södra delarna stiger då markägarna kan göra pengar på jakten- Tack vare hög efterfrågan på jakt ? en gissnig från min sida bara,, Sen är det väl upp till varje jägare hur mycket man vill betala! Men skjuter priset på jakten upp så man ska hosta upp 10-15000 kr för att jaga älg ja då avstår jag Jag betalar 1400kr det räcker,, klart att efterfrågan är större här nere vi är väll 4 dubbelt mer folk på en mycket mindre yta .klart att det är upp till varje jägare att bestämma vad man vill och inte vill betala för rätt mark på älg betalar jag gärna 10000 på .
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Betänk att det kg vilt du kan skjuta på 500 ha behövs mer än 5000 ha i norr för att kunna skjuta! Vi har ingen dov och gris. Väldigt lite Kron och en 1/5 del så mycket rå. Fältrå i söder är betydligt lättare att jaga än skogsrå i norr. Dock har vi mer skogshöns och bäver, men i gengällt mindre sjöfågel. Jo vi har ju ripa och björn också! Men björn är inget att stoppa i frysen. Iof kul att ha smakat men inte är det mat.... Lägg där till att vi har mindre med väg/ ha än i söder + att bränslet är dyrare i norr. Mest pga att raffinaderierna ligger i söder och vi måste även betala för transporten av bränslet hit upp också..... Liksom alla andra prylar som har med jakten att göra... Det är längre transporter hit upp och det är vi här uppe som måste betala det också! Näe dom som är bortskämda är "sörlänningarna" För att göra det ännu lite mer intressant är löneläget. Ett arrende på 10 000:- söderut kanske motsvarar i procent av lönen ett arrende på ca 6000:- i norr. Lägg där till att vi behöver ca 10x ytan i söder för att kunna lägga ner samma antal kg här uppe. Så betalar du 10 000:- i söder för ett arrende och arrendena i norr skulle vara lika höga /ha så skulle du behöva betala 100 000:- för att ha möjligheten att nedlägga samma antal kg vilt som i söder och det med ca 25-30% mindre i lönekuvertet.... Nä det är mer rimligt att vi i norr då betalar ca 1000:- för samma yta som ni i söder betalar 10 000 för..... är ju inte alla marker som har dov kron och gris i söder heller ,ätbart vilt hos mig är rådjur och älg och rådjursstammen är i kras efter vintrana dom senaste åren.jagar i småland och i jämtland .har 1700 hektar på båda ställena att jaga på i jämtland betalar vi 42000 med 9 vuxna älgar + fri kalv inräknade att skjuta. hemma hade vi 3+4 att skjuta och räkna att det arrendet kostar ca 170000 att arrendera i småland i genomsnitt ligger det på ca 100 kr hektar här nere så vi är ganska mycket mer folk per hektar här än ni så tror vi betalar ganska såmycket högre kg pris per kött än er
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Vore det inte för att det även ställer mat på bordet så skulle jag lika gärna kunna plocka bär/svamp eller fiska för att få naturupplevelsen.. Eller varför inte en kamera istället för gevär och fota djur för att få spänningen av att smyga an. För att skjuta kan jag lika gärna skjuta på tavlor. Jag ser till helheten. Visst är det skönt att vara i naturen, där kan man vara utan att jaga. Visst kan det vara spännande att komma inpå djuren, men det kan man ju lika gärna "skjuta" med kamera för att bevisa att man kom i bra läge. Visst kan det vara roligt att skjuta, men att träffa rätt på tavlor kan kännas lika bra som att skjuta på levande mål. Så vore det inte för maten så skulle jag sluta jaga. För lust "mördare" är jag inte. Det måste finnas ett syfte med att skjuta ihjäl en annan levande varelse! Jag har även förståelse för dom som måste jaga för att hålla vissa populationer nere för att inte orsaka skador på tex grödor eller konkurrera ut andra arter. Men även då finns ju ett syfte med jakten. håller inte med alls köttjägare är jag inte så du får kalla mig lustmördare i så fall .för finns det nåt bättre än att smyga in och skjuta på stånd för sin egen hund köttet är ett plus i kanten
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Vore det inte för att det även ställer mat på bordet så skulle jag lika gärna kunna plocka bär/svamp eller fiska för att få naturupplevelsen.. Eller varför inte en kamera istället för gevär och fota djur för att få spänningen av att smyga an. För att skjuta kan jag lika gärna skjuta på tavlor. Jag ser till helheten. Visst är det skönt att vara i naturen, där kan man vara utan att jaga. Visst kan det vara spännande att komma inpå djuren, men det kan man ju lika gärna "skjuta" med kamera för att bevisa att man kom i bra läge. Visst kan det vara roligt att skjuta, men att träffa rätt på tavlor kan kännas lika bra som att skjuta på levande mål. Så vore det inte för maten så skulle jag sluta jaga. För lust "mördare" är jag inte. Det måste finnas ett syfte med att skjuta ihjäl en annan levande varelse! Jag har även förståelse för dom som måste jaga för att hålla vissa populationer nere för att inte orsaka skador på tex grödor eller konkurrera ut andra arter. Men även då finns ju ett syfte med jakten. +++++++ på detta vi är av samma åsikt Eddie Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Augusti 1, 201213 yr håller inte med alls köttjägare är jag inte så du får kalla mig lustmördare i så fall .för finns det nåt bättre än att smyga in och skjuta på stånd för sin egen hund köttet är ett plus i kanten Att arbete tillsammans med en hund kan man göra i många former. Jag har valt att jaga med min hund. Det förhöjer värdet av jakten. Men skulle det inte ge mat på bordet så kanske jag skulle ha haft en brukshund istället. Visst är det en skön känsla att få gå in på ett stånd och fylla frysen. Kan också tänka mig att gå någongång på tex bjudjakter utan kött, men då för att göra hunden bättre till "nästa" vecka då jag har kötträtt. Så träning av en hund som kommer att ge kött längre fram är ett syfte i sig. Jag har lite svårt för dom som svänger sig med att dom skjuter djur "bara för att jag kan" och "det är roligt att döda" utan större syfte eller mening! Men nu har vi seglat bort från ämnet......
Publicerat Augusti 1, 201213 yr så du menar att om du är på bjudjakt så skjuter du inte vilt för att det inte gynnar din egen köttbox?! jag skjuter inte bara för dödandet skull givetvis är det en blandning av kött ,spänning känsla osv men som du sa nu är vi ute ur trådämnet vi har olika syn på detta ursäkta för trådkapning
Publicerat Augusti 1, 201213 yr så du menar att om du är på bjudjakt så skjuter du inte vilt för att det inte gynnar din egen köttbox?! jag skjuter inte bara för dödandet skull givetvis är det en blandning av kött ,spänning känsla osv men som du sa nu är vi ute ur trådämnet vi har olika syn på detta ursäkta för trådkapning Jag jagar för att kunna äta. Utan att det ger något på bordet så skulle jag sluta jaga. Enskilda jaktdagar kan jag medverka på även om den dagen inte ger kötträtt. Då för att förkovra mig eller hunden alt testa nya former av jakt som jag senare kanske kan fatta intresse för och då med kötträtt. Om det skulle vara så att det är fullskjutet på hemmamarken så kan jag mycket väl tänka mig att ta min hund att jaga på annan mark utan kötträtt för att hålla hunden igång även när det inte går att jaga "hemma". Men jag skulle aldrig jaga höst efter höst utan att det gav något på bordet. Sen kan jag naturligtvis vara med och jaga tex räv för att småviltet ska få bättre överlevnads chans. Osv. Men grunden är att jakten som helhet ger mat på bordet. Allt annat som jakten ger går utan problem att få tillgodosett utan att döda djur. I min värld finns det 3 anledningar till att döda vilt. 1. Viltvård(Ta bort skadade sjuka djur, begränsa stora populationer som på något sätt ställer till med skada mm) 2. Kunna äta den mest naturliga och för miljön mest skonsammaste födan. 3. Det är roligt att döda oavsett vad, bara man får döda. Tonvikten för min jakt är på båda de 2 första. Ger jakten inte mat så skulle jag sluta. Om viltvårds biten faller bort så är det också tveksamt om jag skulle fortsätta jaga endast för maten...... Döda bara för att döda, faller helt bort för mig, det måste finnas ett syfte bakom till varför jag dödar. Annars låter jag hellre bli.
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Jag jagar för att kunna äta. Utan att det ger något på bordet så skulle jag sluta jaga. Enskilda jaktdagar kan jag medverka på även om den dagen inte ger kötträtt. Då för att förkovra mig eller hunden alt testa nya former av jakt som jag senare kanske kan fatta intresse för och då med kötträtt. Om det skulle vara så att det är fullskjutet på hemmamarken så kan jag mycket väl tänka mig att ta min hund att jaga på annan mark utan kötträtt för att hålla hunden igång även när det inte går att jaga "hemma". Men jag skulle aldrig jaga höst efter höst utan att det gav något på bordet. Sen kan jag naturligtvis vara med och jaga tex räv för att småviltet ska få bättre överlevnads chans. Osv. Men grunden är att jakten som helhet ger mat på bordet. Allt annat som jakten ger går utan problem att få tillgodosett utan att döda djur. I min värld finns det 3 anledningar till att döda vilt. 1. Viltvård(Ta bort skadade sjuka djur, begränsa stora populationer som på något sätt ställer till med skada mm) 2. Kunna äta den mest naturliga och för miljön mest skonsammaste födan. 3. Det är roligt att döda oavsett vad, bara man får döda. Tonvikten för min jakt är på båda de 2 första. Ger jakten inte mat så skulle jag sluta. Om viltvårds biten faller bort så är det också tveksamt om jag skulle fortsätta jaga endast för maten...... Döda bara för att döda, faller helt bort för mig, det måste finnas ett syfte bakom till varför jag dödar. Annars låter jag hellre bli. jag är nog en som dödar för döda då. hemmamarkerna får jag kött på men sen är jag nog på lika mycket bjudjakter där jag inte får något kött ser inget konstigt i det men vi lägger ner diskutionen nu vi har lite olika syn på det hela och smaken är ju som baken delad
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Hej! Har fått ett erbjudande om att komma med i ett älgjaktslag. Deras tilldelning är 6+6 älgar marken är drygt 3000 HA. Det är ett tiotal jägare i jaktlaget som jagar älg. Priset för detta är 4000 kr inkl alla avgifter, detta är kring Umeå. Låter rimligt, vi har 10+10, 12 jägare. Brukar landa på runt 4000 per år. 900-1500 tillkommer för dom jägare som "köper" en jakträtt från bolagsskogen som ingår i VVOt.
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Vi lägger 10000kr i typ deponi avgift för nybyggda slakteriet som man får tillbaka när/om man går ur klubben. Annars betalar vi 1000kr/år för jakten men då ingår ett konstant gästkort också. Vi är 12st som jagar på 1200ha. Inte många som jagar småvilt dock, tror vi är typ 5st som jagar rå, hare eller skogsfågel.
Publicerat Mars 2, 20179 yr Har (ev.) möjligheten att bli upptagen i ett jaktlag med marker fyra mil från Göteborg + mark i Tidaholm. Ännu inga uppgifter om tilldelning eller vad det är för vilt på markerna (återkommer om det när jag vet), så frågan blir väl lite svår att svara på, men det skulle vara 900 Ha och kosta 11 lusentappar/år. Som sagt, jag har inte detaljerna (ännu) men vad säger ni som vet med er, är det normala arvoden här i södra Sverige ?
Publicerat Mars 2, 20179 yr Detta är en populär post. Tror inte 900 spänn i månaden är fel i ditt läge förutsatt att det inte är jaktregler satta av stasi? Vilttillgång är underordnat trevlig jargong och lite lagom frihet.
Publicerat Mars 2, 20179 yr 1 hour ago MKJ sa: Tror inte 900 spänn i månaden är fel i ditt läge förutsatt att det inte är jaktregler satta av stasi? Vilttillgång är underordnat trevlig jargong och lite lagom frihet. Hm, 900:- är inte fel med tanke på mitt läge. Är det mitt geografiska läge du avser eller det faktum att jag är nybörjare ? Det där med att jaktreglerna inte är satta av stasi förstod jag däremot inte mycket av. Jag håller helt och hållet med dig om att det är av yttersta vikt att det finns en gemytlig stämning, annars spelar det ingen roll hur billigt det är i det aktuella jaktlaget, men att tillgång på vilt inte är viktigt (även om jag förstår vad du avser), är ändå inte oväsentligt, för att gå i skogen kan jag göra ändå, och dessutom gratis . Jaja, vi får se vart det landar. Tackar för dina reflektioner och funderingar kring frågeställningen i vart fall.
Publicerat Mars 2, 20179 yr 4 hours ago MrT. sa: Har (ev.) möjligheten att bli upptagen i ett jaktlag med marker fyra mil från Göteborg + mark i Tidaholm. Ännu inga uppgifter om tilldelning eller vad det är för vilt på markerna (återkommer om det när jag vet), så frågan blir väl lite svår att svara på, men det skulle vara 900 Ha och kosta 11 lusentappar/år. Som sagt, jag har inte detaljerna (ännu) men vad säger ni som vet med er, är det normala arvoden här i södra Sverige ? MKJ har redan svarat med kloka synpunkter på en del aspekter. Något som är intressant är hur många ni är som är med och delar på arrendet. Det går ju att få en låg årskostnad om man är väldigt många som är med och betalar jaktarrendet, men å andra sidan så blir det fler viljor som skall samsas och allmänt "trängre". MKJ får själv förtydliga exakt vad det är han avser med Stasi-liknelsen, men jag hade nog tolkat det som ett mått på hur väl dynamiken/demokratin i jaktlaget fungerar. Får alla komma till tals eller är någons (i förekommande fall ofta jaktledarens) ord lag? Bara mina fem ören... MVH Alias
Publicerat Mars 3, 20179 yr 2 hours ago alias sa: Något som är intressant är hur många ni är som är med och delar på arrendet. Det går ju att få en låg årskostnad om man är väldigt många som är med och betalar jaktarrendet Så är det ju. Jag har funderat lite på några frågor jag har för avsikt att ställa i ett uppföljande mejl. Men som jag förstod det så var det två vakanser som skulle tillsättas och en av dessa har jag anmält intresse för. Kostnaden för en av dessa vakanser var då om jag förstått det rätt, 11 lusentappar 2 hours ago alias sa: men å andra sidan så blir det fler viljor som skall samsas och allmänt "trängre". Och det lockar inte alls, kan jag säga. 2 hours ago alias sa: MKJ får själv förtydliga exakt vad det är han avser med Stasi-liknelsen, men jag hade nog tolkat det som ett mått på hur väl dynamiken/demokratin i jaktlaget fungerar. Naturligtvis utomordentligt viktigt i sammanhanget, man vill ju gärna trivas i det sällskap man hamnar i. Nu är jag nybörjare och skall till att ta de första stapplande stegen på Dianas stigar, så det bästa jag kan göra (initialt) är att hålla ögon och öron öppna, och munnen stängd. Men om det skulle bli aktuellt att jag blir med (över tid) så kommer jag nog att låta min röst höras, om jag inte känner mig riktigt nöjd med något. Alternativet är naturligtvis (i förekommande fall) att man söker sig till något annat jaktsällskap. 2 hours ago alias sa: Bara mina fem ören... Mer än vad jag själv kan bidra med.