Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rimligt pris för plats i jaktlag?

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag inte läst genom tråden. Hur är medlemsomsättningen? Ett lag nära en större stad med en hög medlemsomsättning är något som skulle göra att jag skulle vilja ha förstahandsinfo om hur det funkar i laget. 

Är helt enig med mkj att ett bra gäng är överordnad viltrikt. Framförallt är inte ett lag med en diktator till JL, fullständigt tokregler, eller likn värt ens en billig peng. 

• Svar 80
  • Visningar 18,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tror inte 900 spänn i månaden är fel i ditt läge förutsatt att det inte är jaktregler satta av stasi? Vilttillgång är underordnat trevlig jargong och lite lagom frihet.

• Ja, det gäller att ha lite flyt med. Men minst lika viktigt att ge av sig själv när man väl får chansen av bekanta eller som jaktgäst osv. Det är då man ska spotta i nävarna om det så gäller

• Jag betalar 2000 kr då får jag jaga älg,rådjur och småvillt på 7500 hektar. Förra året var tilldelningen 20 vuxna och minst lika många kalv. Jag kan säga jag har billig jakt.

Publicerat

Jag tror nog att man får vara försiktig med att vara alltför kräsen i början av sin jaktkarriär om man har begränsade kontakter. Självklart måste saker som exempelvis säkerhet vara på plats men om andra saker inte fungerar tiptop får man kanske ha lite överseende. Det är bättre att komma ut för att få erfarenhet och kontakter. Tids nog kommer man till drömlaget och drömmarkerna. 

Publicerat
8 hours ago mdef sa:

Hur är medlemsomsättningen?

Ingen som helst uppfattning om detta.

8 hours ago mdef sa:

Ett lag nära en större stad med en hög medlemsomsättning är något som skulle göra att jag skulle vilja ha förstahandsinfo om hur det funkar i laget.

Förstår ditt resonemang, men det är svårt om man inte har några kontakter.

8 hours ago mdef sa:

Är helt enig med mkj att ett bra gäng är överordnad viltr

Jag instämmer i resonemanget, men gå i skogen kan jag göra gratis, om du förstår mig rätt.

8 hours ago mdef sa:

Framförallt är inte ett lag med en diktator till JL, fullständigt tokregler, eller likn värt ens en billig peng. 

Självklart ! Det lär inte bidra till att höja stämningen (och dessutom borde det leda till ökad omsättning av deltagare ===> mindre bra).

Publicerat
2 hours ago trumpetarn sa:

Jag tror nog att man får vara försiktig med att vara alltför kräsen i början av sin jaktkarriär om man har begränsade kontakter. Självklart måste saker som exempelvis säkerhet vara på plats men om andra saker inte fungerar tiptop får man kanske ha lite överseende. Det är bättre att komma ut för att få erfarenhet och kontakter. Tids nog kommer man till drömlaget och drömmarkerna. 

Absolut, instämmer till fullo !!

Vad jag försöker bringa ordning i, är om priset är rimligt och ingenting annat. Därutöver går jag in i detta förutsättningslöst.

Jag fick återkoppling på mina frågor som jag ställde till kontaktpersonen, och detta är vad som kom fram, sammanfattat.

Det är 25 personer i jaktlaget, när det är fullt och varje person får betala 11 000 :-/år. Därutöver tillkommer fällavgifter enligt följande;

Rådjur 500:-

Dov och älg 50:-/ kg

Vildsvin 700:- upp till 60 kg

Bomskott 500:- (om påskjutet vilt inte hittas).

Mycket pengar för en fattig människa, det blir nog mycket jakt på pappälgen, initialt :huh:.

Möjlighet till att prova på fanns också, för 1 000:-/ gången.

Jaktbart vilt på alla marker är älg, dovhjort, rådjur, vildsvin och räv.

Tillgången på vilt är god.

Därutöver tillkommer arbetsinsatser enligt följande (och det har jag inga invändningar mot, skall nämnas);

3 arbetsdagar på markerna per år skall utföras med start den 23/4 och den 30/4. Dessutom tillkommer det påfyllning

av foderåtlar 2 gånger om året.

Det var det om det. Synpunkter/reflektioner från (expert)panelen mottages tacksamt !

Publicerat

Vår prisbild.

28000:- totalt för tusen hektar småvilt.

1 vuxen, fri kalv på Älg med fällavgift till markägare.

Hyffsat med Älg.

Relativt gott om skogsfågel.

Sparsamt med Rå.

Någon Kron och strögris.

Sparsamt med Hare och Mård.

Någon Bäver.

Lo sporadiskt.

Vargrevir.

Blandad bergslags skogsterräng med berg, mossar, gammelskog, ungkog, hyggen och sjöar.

Stor frihet under ansvar.

Alla tilldelas  ansvar över passlina.

Nästan bara jag som jagar småvilt.

Publicerat
24 minutes ago Järven sa:

Vår prisbild.

28000:- totalt för tusen hektar småvilt.

1 vuxen, fri kalv på Älg med fällavgift till markägare.

Hyffsat med Älg.

Relativt gott om skogsfågel.

Sparsamt med Rå.

Någon Kron och strögris.

Sparsamt med Hare och Mård.

Någon Bäver.

Lo sporadiskt.

Vargrevir.

Blandad skogsterräng med berg, mossar, gammelskog, ungkog, hyggen.

Stor frihet under ansvar.

Alla tilldelas  ansvar över passlina.

Nästan bara jag som jagar småvilt.

Nu får man väl inte glömma bort var i landet du befinner dig i, då det inte är oviktigt i sammanhanget (som jag förstått det), men utifrån vad du skriver, så tolkar jag det som att det erbjudande jag fått ligger långt i överkant, vad det gäller prisbilden. Korrigera mig gärna om jag har fel. 

Hur många är det som delar på det arvodet/marken som du uppger ?

Vad inbegriper begreppet "fri kalv "? Betyder det att man själv får bestämma om man vill skjuta kalven eller ej ? Dvs det är inte ett absolut krav, men möjlighet finns (om så önskas) ?

Plats för en newbee i ert ljaktlag :ermm: ?

Publicerat
36 minutes ago MrT. sa:

Vad jag försöker bringa ordning i, är om priset är rimligt och ingenting annat. Därutöver går jag in i detta förutsättningslöst.

Jag fick återkoppling på mina frågor som jag ställde till kontaktpersonen, och detta är vad som kom fram, sammanfattat.

Det är 25 personer i jaktlaget, när det är fullt och varje person får betala 11 000 :-/år. Därutöver tillkommer fällavgifter enligt följande;

Mycket pengar för en fattig människa, det blir nog mycket jakt på pappälgen, initialt :huh:.

Därutöver tillkommer arbetsinsatser enligt följande (och det har jag inga invändningar mot, skall nämnas);

3 arbetsdagar på markerna per år skall utföras med start den 23/4 och den 30/4. Dessutom tillkommer det påfyllning

Det var det om det. Synpunkter/reflektioner från (expert)panelen mottages tacksamt !

Om jag räknar rätt så blir det 25 pers. * 11 000 kr/pers. = 275 000 kr för 900 ha = 306 kr/ha (244 kr/ha + moms)

Det är ju inte billigt men om delar av marken ligger nära Gbg så håller jag det inte för osannolikt att det är en rimlig prisnivå.

Däremot är ju frågan vad de tillkommande summorna för nedlagt vilt eller bomskott går till?

Om det är för att göra det någorlunda rättvist för att vissa vill ha mer kött än andra och att det går tillbaka till dem som inte tar emot lika mycket kött så känns det som en vettig konstruktion. Misstänker att en del även kan gå till slakteri- och styckningskostnader.

MVH
Alias

Publicerat
37 minutes ago MrT. sa:

Marken var inte sammanhängade 900ha? ni ska vara 25 man som var betalar 11000kr. Det är ju 275000kr per år. Sen fällavgifter på småvilt ?

Känns som du fått kontakt med någon som driver detta som företag. 

Publicerat
1 minute ago alias sa:

(244 kr/ha + moms)

Är angelägen att tro att moms ingår i priset. Annars får det ta mig f**n kvitta !!

2 minutes ago alias sa:

Det är ju inte billigt

I den slutsatsen landade jag också.

3 minutes ago alias sa:

Däremot är ju frågan vad de tillkommande summorna för nedlagt vilt eller bomskott går till?

Inte en susning...

3 minutes ago alias sa:

Om det är för att göra det någorlunda rättvist för att vissa vill ha mer kött än andra och att det går tillbaka till dem som inte tar emot lika mycket kött så känns det som en vettig konstruktion. Misstänker att en del även kan gå till slakteri- och styckningskos

Ingen som helst information om detta har tillkommit mig.

Publicerat
1 minute ago Finskavapen sa:

Känns som du fått kontakt med någon som driver detta som företag. 

Tanken slog mig också, inte minst med tanke på att han har "Jaktcentralen" i sin e-postadress....

Publicerat
2 minutes ago Finskavapen sa:

Marken var inte sammanhängade 900ha? ni ska vara 25 man som var betalar 11000kr. Det är ju 275000kr per år. Sen fällavgifter på småvilt ?

Du har förstått det hela rätt. Men om älg, dovhjort och vildsvin katalogiseras som "småvilt" vågar jag inte uttala mig om...

Publicerat

Jag var i kontakt med en man för 5-6 år sen som nöp upp all mark i södra sverige mellan göteborg och kalmar (främst småland), sen satte han ihop jaktlag av massa okänt folk, priserna var höga och det tillkom avgifter. Upplägget känns likartat.

han hade det som sin inkomstkälla. små marker, stora lag, höga priser, jagade inte själv och sket högaktningsfullt i viltvård, det var affärer.

Publicerat

Näe, men rå är småvilt. böter för bomskott? näe det känns oserisöt ärligt talat..... försök få fram mer info.

Publicerat

Det är i den dyrare skalan av spektrumet redan innan fällavgifterna. Ett system med fällavgifter kan jag se både för- och nackdelar med. Det som jag blir lite brydd på är att man tar bra betalt för att få vara med. En lägre medlemsavgift där man sedan betalar för fällt vilt hade jag tyckt varit en justare idé, speciellt om eventuell överskott gick till subventionering av foderkostnaderna. 

Detta upplägg är inte enkom för medlemmens bästa men å andra sidan - markägaren tar betalt, jaktbutikerna tar betalt, då kanske jaktledaren/jaktarrangören också kan ta betalt. 

Det som är bra här är att upplägget är transparent. Du vet förutsättningarna, sedan är det upp till dig att utvärdera om du tycker att upplägget är värt chansen eller ej. 

Publicerat
1 minute ago trumpetarn sa:

Det som är bra här är att upplägget är transparent. Du vet förutsättningarna, sedan är det upp till dig att utvärdera om du tycker att upplägget är värt chansen eller ej. 

Uppriktigt sagt tycker jag att prislappen är väl tilltagen. Jag har anmält intresse att delta i jakt inom Göteborgs stads förvaltning, (väntetid, uppskattningsvis 2-3 år) men sannolikt till betydligt humanare priser, då det är genom kommunen. Att det innebär lite väntan gör inte så mycket, då jag skall ut på resa nu till våren och sedan nästa år (och då tänker jag vara borta i ett år), så.

Nä, spontant känns det som att det är bättre att vänta och köra på pappälgen. Det är sannolikt en inskjutninsperiod (!) innan jag känner mig helt bekväm med bössan och siktet, samt hur bössan reagerar med olika typer av ammo, mm.

Publicerat
24 minutes ago Finskavapen sa:

Näe, men rå är småvilt. böter för bomskott? nää det känns oseriöst ärligt talat..... försök få fram mer info.

Håller med, det verkar suspekt. Skall se om jag kan få fram mer info, men jag lovar inget.

Edit: En snabb sökning på nätet efter Jaktcentralen så hittade jag detta.

Finns en hel del info att finna om Jaktcentralen. Det är en enskild firma. Ett företag m a ord. Nä, inte för mig, Tack för kaffet !

Publicerat
24 minutes ago MrT. sa:

Hur många är det som delar på det arvodet/marken som du uppger ?

Vad inbegriper begreppet "fri kalv "? Betyder det att man själv får bestämma om man vill skjuta kalven eller ej ? Dvs det är inte ett absolut krav, men möjlighet finns (om så önskas) ?

Plats för en newbee i ert ljaktlag :ermm: ?

Vi är 8st som delar på ovanstående kostnad.

Fri Älgkalv innebär för våran del att Viltskötselområdet gett jaktlagen som ingår att möjlighet att själva avgöra hur många kalvar som ska skjutas sett från tillgång.

För egen del skulle jag om jag vill kunna gå ut och jaga kalv själv om jaktlaget inte tycker att det skjutits nog med kalv för den säsongen.  

Som sagt, vi har rätt stor frihet men under ansvar.

Publicerat
2 minutes ago Järven sa:

Ett upplägg som tilltalar mig, kan jag konstatera.

Publicerat
2 minutes ago Järven sa:

Vi är 8st som delar på ovanstående kostnad.

3 500:- / person och år ? Småpengar i sammanhanget, om du frågar mig.

4 minutes ago Järven sa:

För egen del skulle jag om jag vill kunna gå ut och jaga kalv själv om jaktlaget inte tycker att det skjutits nog med kalv för den säsongen.  

Som sagt, ett upplägg som passar mig som handsken.

Publicerat
Just now MrT. sa:

3 500:- / person och år ? Småpengar i sammanhanget, om du frågar mig.

Som sagt, ett upplägg som passar mig som handsken.

Sen tillkommer avgiften på Älg till markägaren, om vi skjuter någon vill säga.

Vill minnas att det är typ 5lax för vuxen som delas av alla som är med.

Glömde svara på din fåga:

Inte för tillfället, vi har nyligen sänkt medlemsantalet (naturlig avgång) mycket pga minskad Älgtilldelning pga Vargen.

Publicerat
6 minutes ago Järven sa:

Sen tillkommer avgiften på Älg till markägaren, om vi skjuter någon vill säga.

Vill minnas att det är typ 5lax för vuxen som delas av alla som är med.

Men man kommer ändå inte upp i 11 lusentappar per år (plus fällavgifter). Sedan är det ett mindre gäng (där alla känner varandra väl, antar jag ?), ett upplägg som också tilltalar mig mer. Hellre få och nära vänner som har ett gemensamt intresse och då menar jag inte att fälla så mycket vilt som möjligt, än en massa anonyma människor som enkom är ute efter att fylla frysen.

För mig handlar det om helheten, som är större än de enskilda komponenterna tillsammans.

6 minutes ago Järven sa:

Glömde svara på din fåga:

Inte för tillfället, vi har nyligen sänkt medlemsantalet (naturlig avgång) mycket pga minskad Älgtilldelning pga Vargen.

Det är lugnt, det var inte på så stort allvar jag skrev det (men om du hade svarat jakande på frågan, hade jag huggt med en gång ^_^).

Publicerat
37 minutes ago MrT. sa:

Men man kommer ändå inte upp i 11 lusentappar per år (plus fällavgifter). Sedan är det ett mindre gäng (där alla känner varandra väl, antar jag ?), ett upplägg som också tilltalar mig mer. Hellre få och nära vänner som har ett gemensamt intresse och då menar jag inte att fälla så mycket vilt som möjligt, än en massa anonyma människor som enkom är ute efter att fylla frysen.

För mig handlar det om helheten, som är större än de enskilda komponenterna tillsammans.

Nä, det handlar om runt 5tusen/Pers/år allt som allt inkl saltstenar,foder,snitslar,mm.

Bra gäng som känner varandra och trivs tillsammans där skitsnaket vid korvgrillningen är en viktig del i helheten.

Inte lätt att hitta något liknande utankänningar antar jag.

Själv kom jag med med hjälp av pga en fd jobbarkompis, erbjöd mig att vara drevkarl under tiden jag höll på med att ta Jägarexsamen, var uppskattat, framgångsfullt och lärorikt på många sett.

Publicerat
28 minutes ago Järven sa:

Nä, det handlar om runt 5tusen/Pers/år allt som allt inkl saltstenar,foder,snitslar,mm.

Mindre än hälften mot vad jag blev erbjuden...

28 minutes ago Järven sa:

Bra gäng som känner varandra och trivs tillsammans där skitsnaket vid korvgrillningen är en viktig del i helheten

Tveklöst är det så...

29 minutes ago Järven sa:

Inte lätt att hitta något liknande utankänningar antar jag

Sannolikt inte.

29 minutes ago Järven sa:

Själv kom jag med med hjälp av pga en fd jobbarkompis, erbjöd mig att vara drevkarl under tiden jag höll på med att ta Jägarexsamen, var uppskattat, framgångsfullt och lärorikt på många sett.

Det är nog den vägen (eller varianter av det) som de flesta går, för att komma med i ett jaktlag. Vi andra blir hänvisade till obskyra företag, typ Jaktcentralen o dyl.

Publicerat
22 minutes ago MrT. sa:

Det är nog den vägen (eller varianter av det) som de flesta går, för att komma med i ett jaktlag. Vi andra blir hänvisade till obskyra företag, typ Jaktcentralen o dyl.

Ja, det gäller att ha lite flyt med.

Men minst lika viktigt att ge av sig själv när man väl får chansen av bekanta eller som jaktgäst osv.

Det är då man ska spotta i nävarna om det så gäller sammla ved, flå, spika torn, röja sly eller utfodra.

Jag tror på karma och att sådant betalar sig förr eller senare, alltid är det någon som uppmärksammar jävlar anamma, i skogen, på banan eller någon helt annan stans.

Dessutom har det en förmåga att smitta av sig på övriga runt i kring.

Men återbäringen kommer ju inte alltid som på beställning tidsmässigt.

Publicerat

6000kr om året på 1300ha

tillgång på älg(dock inställd den här säsongen)

kronhjort

dovhjort

vildsvin

rådjur

extremt bra fågeljakt också. 

är däremot ett outtalat krav på hög närvaro, vilket innebär jakt varje lördag samt skyddsjakt på gås och vildsvin.