Publicerat Augusti 1, 201213 yr Så här i slutskedet på sommaren och min arbetslöshet..jippi- ka- jäj- nu ska det grävas!.. iaf... åter till ämnet nu Så gör jag en undersökning..som säkert gjorts förr? och kanske redan finns? men iaf som lyder.. Varför jagar just du? jag själv jagar helt kort och gott för att få gemenskapen, kött, motion, rekreation, upplevelser inte nödvändigtvis i denna ordningen men det är något av det som triggar mig till att jaga.. Feel free to kommentera
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Späning, köttet, motion, gemenskapen med andra som jagar.Ett härligt sätt att tillbringa i naturen, sen glädjen som hunden visar när man släpper henne. Det är det jag kan komma på nu.
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Detta är en populär post. Spänningen och åter spänningen, Känslan när man får syn på ett djur eller bara hör ett djur är grym även om man inte får skjuta.
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Detta är en populär post. jakten finns i blodet här,,köttet är ju en bonus,men det är bara så att detär i generna
Publicerat Augusti 1, 201213 yr För att jag kan... Mer seriöst svar kräver en smärre novell så jag lämnar det så här tillsvidare. så får vi se...
Publicerat Augusti 1, 201213 yr allt möjligt friden att komma ut i naturen ,spänningen ,hunden ja allt
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Författare För att jag kan... Mer seriöst svar kräver en smärre novell så jag lämnar det så här tillsvidare. så får vi se... Låter bra det där
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Det är ett sätt att leva. Mitt sätt att leva. Jag lever upp när jag kommer ut i skogen, det behöver inte vara med bössan i hand men det blir en annan dimesion med bössan. Det är något som jag behöver, i alla fall för att jag skall funka under en längre tid. det är helt enkelt en del av mig, vare sig jag jagar eller går med motorsågen eller bara vistas i skogen så är det en del av mig, en viktg del av mig.
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Författare http://ordjamten.wordpress.com/jakt Väl mött! Du har en skriftens begåvning jämten
Publicerat Augusti 2, 201213 yr För upplevelsen spänningen och viltvården, ja närheten till naturen, avkopplingen, sällskapet. En hel mängd orsaker, visst köttet i frysem är en fin och omtyckte bonus, men upplevelsen och spänningen är nog det som slår allt!!
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Detta är en populär post. Det är en av de gånger/tillfällen i livet jag känner mig fri och ursprunglig. /Christian
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Detta är en populär post. Jag jagar för att jakten ger riktigt bra mat. Vilda djur som lever i miljöer som många gånger inte går att använda till matproduktion. Dom får leva sitt liv som dom är skapta för och dö relativt snabbt utan kval, för en jaktkula. Sen är viltkött inte lika full med hormoner och bekämpningsmedel mm som kött över disk kan ha. Viltkött är mer etiskt riktigt att äta än massproducerat kött i köttfabrikerna. Jag jagar också för att våra viltstammar ska hålla sig på en "lagom" och för naturen berikande nivå, utan jättestora hopp mellan nästan utrotning och överpopulation bland enskilda arter. Som följden kan bli om naturen ska vara självreglerande. Som bonus så ger det mig en naturlig anledning att vistas mycket i skog och mark, förutom vedhuggning, bär/svamp plockning och rastning av hundar och mig själv mm. Männsikan är genetiskt designad för att leva i och med naturen. Det är i naturen vi människor mår som bäst! När vi får röra oss över stora ytor utan den stress och överstimulering av intryck som vår urbaniserade värld ger oss. Men det ger även en anledning att skapa relationen/samarbete mellan mig och mina hundar. För att inte glömma den sociala biten som det innebär att dela intresse med flera och stundtals med sammarbete för att nå gemensamma mål. Sen ger jakten även en anledning att öva skytte som i sig kan vara rätt skojigt. Även om dessa saker kan gå att få tillgodosedda på annat sätt än via jakten.
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Att köttet från skogen är det finaste vi kan få tag i tycker jag är anledning nog men vi får resten av vårat kött från det egna småskaliga jordbruket som dessutom håller landskapet öppet och är nära naturen även det, ingen skit i det köttet inte Annars så lever jag med jakten och skulle inte vara samma harmoniska själ utan det,, kan tänka mig att jag ändå har en släng av bokstavs kombo men det är naturen som lugnar mig
Publicerat Augusti 3, 201213 yr Jakten är så mycket mer än en fritidssyssla såsom många andra. Den berör en djupt, på flera plan. Idrottande och hobbyverksamheter förskingrar tankar och kan i viss mån göra så att man blir en del av ett lag, ett samhälle eller satt i en kontext på vissa sätt. Men inget gör mig så hel som jakten. Den är föränderlig, oförutsägbar och väcker inom en...ja, närmast existentiella frågor. Kontakten med naturen, liv och död, kunskaper från tidigare generationer, spänningen, spårande, smygande...alla sinnen är finslipade...man blir organisk.
Publicerat Augusti 3, 201213 yr Gillar att döda/resultat och drivs av hundarna ska prestera,allt på vägen dit är en bonus..
Publicerat Augusti 4, 201213 yr Jakten är min livsstil, min fritid och mitt största intresse (förutom min familj). Naturupplevelsen, spänningen, friheten, kött i frysen, mitt hund och vapen intresse. Det finns väldigt många svar på en till synes enkel fråga.
Publicerat Augusti 4, 201213 yr Att jaga för mig är inte själva skjutandet, det är upplevelserna, spänningen, kompisgänget härligheten att bara vara sig själv. Det andra är bonus. Visst köttet är ju grymt gott inget snack om det. JAKT= jävligt roligt JAKT= alltid spännande JAKT= kompis anda JAKT= tröst om man har tråkigt hemma.....
Publicerat Augusti 4, 201213 yr Detta är en populär post. Jag tycker att folk i min omvärld verkar vilsna, de försöker uppfinna intressen som skall fylla den tid de inte jobbar. Det finns så många människor som kämpar med att försöka komma ihåg vad druvsorter heter och var det var för väder i Toscana 2008, och vad i helvete det var för jordmån de hade där. Folk försöker ägna sig åt shopping, eller chokladprovning, rollspel eller fallskärmshoppning. Sedan finns det jakt. Jakt är på riktigt.
Publicerat Augusti 4, 201213 yr Naturen,spänningen,upplevelserna och den totala avkopplingen. Sen är ju så otroligt fint och gott kött.