Publicerat Augusti 17, 201213 yr Jag och kusinen gick ut vid 20:00 ungefär... Halvtimmen senare kommer det en bock men på fel sida av åkern (massa buskar och grejs ivägen)... Han ger i princip noll respons på buttolon, sen försvinner han in bakom en liten kulle... Ser honom igen när han sakta är påväg mot skogen (inte skjutläge här heller)... Smyger hastigt och kommer till åkerkanten där han var... Där är han fortfarande med baken vänd mot mig på en 40m... Väntar in bredsida och avfyrar.. Han skuttar rakt upp innan han störtar ner i diket där han blev liggande... Detta är nummer två för mig... Sköt första för exakt ett år sedan...
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Premiären blev inte som man tänkt sig. Var ute 04.20 och perfekt morgon. Kl 05.30 smäller det på grannmarken, precis på fastighetsgränsen. 2 skott. Kollar i kikaren att han inte hittar djuret. Efter att han hämtat hunden (lite väl snabbt tyvärr) och skrämt upp bock efter 100 m avbryter jag min jakt och ansluter eftersöket. Inte en blodsdroppe. På min inrådan väntar vi ett tag för att få den att lägga sig. Ringer markägaren, på marken där boken lagt sig. Fortsätter eftersöket och kommer in på ny mark och får ok att spåra vidare. Stöter på bocken i en stor gräsdunge och den flyger upp igen. Skott kan inte avlossas pga säkerhet. Alla ben på bocken OK, misstänker bukskott. Ringer nästa markägare (just här ligger de tätt). Han ansluter och vi börjar om spårning från start. Spåret går över en väg till en grantätning. Två man sätter sig i bakhåll och hundföraren går in med resultatet att han skrämmer upp en annan, 6 taggare och frisk bock. Avbryter eftersöket. Hunden tröttnat. Hämtar min hund. Gör om hela proceduren, hunden spårar samma sträcka men spåret tar slut vid vägen. Efter 4 timmar slutkörd och genomsvett för att grannen försökt skjuta en bock på nästan 200 m på gränsen till annans mark. Ber honom ringa ny eftersöksjägare, ett proffs. Åker hem och lägger mig. Kl 12 är jag uppe på marken igen, utan bössa och ser bocken i märkbart dåligt skick ute på mitt fält. Grannen har spårat vidare men inte ringt proffset. Åker och hämtar bössan och ringer annan granne och frågar om jag får skjuta på hans mark om jag ser den. Får en utskällning utav Guds nåde "jag ska ge faan i att jaga på hans mark". Förklarar att det inte är jakt utan eftersök på skadad bock som troligtvis gått in där. Blir inte beviljad av surgubben., sitter en timma och spanar från min mark. Kl 1630 ringer skytten och säger att det är lönlöst och att pga avsaknad spår ger han upp. Jaha tänker jag, där ligger en stackars bukskjuten bock och går en kvalfull död till mötes pga skitskott och man blir nekad att söka och skytten ger upp....sen var min bockjakt förstörd. Har sett hans get ute som han parade sig med häromdagen och andra getter med kid men i övrigt inget mer. Känns så där, inte mitt problem men riktigt irriterad är jag.
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Visst är det så men jag vill inte ta den fajten med surgubben, det får skytten göra.
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Blev en runda på premiär morgonen då bocken visade sig men fick inget bra läge, satte mig på pass igår men efter någon timme hör jag hur det skäller på åkern som ligger en bit ifrån, Blir en ansmygning och kommer in på 30m ungefär då jag ser get med två kidd efter en stund kommer bocken betandes och skottet går, bocken blir liggandes men pulsen är fortfarande väldigt hög då det var min första bock och mitt andra skjutna vilt. Riktigt fint väder med varma vindar,
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Blev en gammelbock i morse, på samma ställe jag satt på i går kväll. Då hadde jag 3 rådjur framme + ett djur i det höga gräset som jag inte kunde se, kan ha varit denna. Men i dag fick han ta sina sista steg kl. 06,00 på ett avstånd av 40m
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Hmm lyckades med konststycket att försova mig i morse vaknade vid 07.40 så det blev ingen bockjakt i morse
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Visst är det så men jag vill inte ta den fajten med surgubben, det får skytten göra. Hmm.. Du låter djuret stå där och lida för du inte vill ta det med surgubben?! Dåligt tycker jag och tråkigt att du ger upp.
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Nä så var det inte. Jag såg djuret på 300 m, ingen bössa, hämtade min, djuret puts väck. Ringde grannen och bad att få gå in och söka. Blev utskälld. Hade jag gått in så hade han polisanmält. Hade jag sett honom hade jag utan tvekan skjutit men nu var det ju inte mitt eftersök utan jag försökte hjälpa till. Hur hade du gjort?
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Lockade in en fin bock igårkväll men det kom för nära och det blev inget bra skottläge. Lockade med buttolo och den kom efter 45 minuter.
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Hmm.. Du låter djuret stå där och lida för du inte vill ta det med surgubben?! Dåligt tycker jag och tråkigt att du ger upp. Väldigt vasst första inlägg av dig Utan uttryckligt medgivande så hade inte jag heller skjutit på annans mark då det kan orsaka väldigt mycket tråkigheter,utgå inte från att alla har förståelse för att det man gör är rätt. Enda vägen att gå vid ett sådant scenario är att anmäla skadat djur till polisen. /Mike
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Nä så var det inte. Jag såg djuret på 300 m, ingen bössa, hämtade min, djuret puts väck. Ringde grannen och bad att få gå in och söka. Blev utskälld. Hade jag gått in så hade han polisanmält. Hade jag sett honom hade jag utan tvekan skjutit men nu var det ju inte mitt eftersök utan jag försökte hjälpa till. Hur hade du gjort? Då ber jag om ursäkt. Jag tolkade det som om att du hade bössa och att du mer stod och kolla på nära håll och såg att den var skadad. I det scenario du beskriver ovan hade jag gjort samma sak och anmält skadat djur. Tråkigt start för dig vilket fall, hoppas den slutar bra iaf
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Ingen fara, lätt att missförstås på nätet. På väg till annan mark nu. Hoppas på bättre lycka ikväll
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Grattis alla som fått sig en bock! Jag har varit ute 4 tillfällen, sett två bockar men hela tiden varit nåt fel som hindrat från skott, lockade lite igår morse på en av dom men han drog som en avlöning... Försöker ikväll och imorrnbitti sen kastar jag in handuken.
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Väldigt vasst första inlägg av dig Utan uttryckligt medgivande så hade inte jag heller skjutit på annans mark då det kan orsaka väldigt mycket tråkigheter,utgå inte från att alla har förståelse för att det man gör är rätt. Enda vägen att gå vid ett sådant scenario är att anmäla skadat djur till polisen. /Mike Det är den möjligheten man har ring LKC o förklara vad man sett! sen tror jag att man kan få skott tillstånd av polis o kunna gå in o avliva rådjuret! Då är man skyddad om markägaren börjar tjafsa! tror inte det är okej att avbryta ett eftersök för att markägaren säger nej? Nu får ni rätta mig ,, men visst är det så ?
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Mycket fina bockar som har skjutits! Jag är avundsjuk! Sambon jobbar helg så jag kommer inte ut förens imorgon!!
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Haft span på denna bocken sedan i mars och bestämde mig far att han va den utvalde i början av augusti. Haft stolpe ut med honom första två dagarna men idag gick det vägen. Stånglängd 27,5cm och utlägg 12cm. Men lite för klen för att räcka till en bronspeng va? Känns som om det blir på vippen.
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Fin bock Spongen, grattis! Men precis som du själv säger så misstänker jag att den har lite för liten massa i hornen för att få någon peng. Mvh/Jocke Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Grattis alla skyttar, ser många fina bockar Själv har två udda sexor blivit fällda den 16:e och 18:e. Båda på kvällen runt halv nio snåret. Haft riktigt spännande ansmygningar, en som slutade med buttolon i käften för att locka och skjuta samtidigt Första, skjuten den 16:e på kvällen kl 20:35. Andra, skjuten den 18:e på kvällen kl 20:20
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Visst är det så men jag vill inte ta den fajten med surgubben, det får skytten göra. Du prova inte släppa jycken ?
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Blev en bock igår med, detta var en av de som jag sett tidigare i vår och passat på vid 4 tillfällen men inte sett ett rådjur. Men nu han jag inte mer än sätta mig så bara stog han där Sammabock vid en foderplats i våras 400m från där han föll
Publicerat Augusti 19, 201213 yr En fråga? Vilket väder tycker ni är bäst o vilket väder tycker ni är sämst när ni vakar på Råbock ?
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Kul att se bra resultat. Var på vippen att skjuta en gaffel igår men den upptäckte mig precis när jag lade an och drog iväg med geten den stod bredvid.....två vita rumpor drog in i skogen.