Publicerat Augusti 19, 201213 yr Hur går jakten för oss i BD,ngn som fått fälla rådjur än? Nollad än så länge, inte ens sett någon. Men till helgen kanske
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Vart en bock till ikväll Mer info kommer inom strax att gå att läsa i jaktdagboken
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Hade tre rådjur som skällde på mig o farsan ikväll den ena hade han på 50m som skuttade mot mig så han höll inne m vissling o skott...men den kom i min vind och vände tbx och stannade 200-300 m bort från mig. 150 från farsan utom synhåll. Jävligt kul va det den stannade o lät som fan där. Sedan anslöt två till. Som mest skällde. Jag lockade med nordik roe. Det va första gången jag använde den i skogen )
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Själv blir jag utan bockjakt, då jag endast hänger med som gäst då tillfälle ges. Kan dock dela med mig av farsans bock. Bilden ger tyvärr inte riktigt rättvisa till det hela, men det är en riktigt fin jäkel! Grattis farsan!
Publicerat Augusti 20, 201213 yr En fråga? Vilket väder tycker ni är bäst o vilket väder tycker ni är sämst när ni vakar på Råbock ? Skulle säga att det bästa är när solen skiner upp efter en hel dags regnande, då vill de gärna ut på de öppna ytorna å få lite sol.Sämst skulle vara hällregn då. Riktigt blåsigt väder tycker jag själv är rätt trevligt då det blir lite mer lättsmyget i skogen, har själv skjutit många bockar under mindre stormar.
Publicerat Augusti 20, 201213 yr I lördags morse 05:45 stöp den här herren i backen... Påväg ut till passet som är på ett sort hygge stöter jag honom, han står vid tornet! Men han skutta bara iväg 150m för att sen börja beta igen. Den betade sig så sakteliga mot tornet igen. Biten mellan mig och tornet, ca 30m, tog en timme. Då hade jag bocken på 40m, lyckades ta mig upp å inviga X-Bolten
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Själv blir jag utan bockjakt, då jag endast hänger med som gäst då tillfälle ges.Kan dock dela med mig av farsans bock. Bilden ger tyvärr inte riktigt rättvisa till det hela, men det är en riktigt fin jäkel! Grattis farsan! Det var en grann bock!
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Detta är en populär post. I lördags satte jag mig på samma pass som jag satt på i torsdags. I ett torn mot en äng. Men en granhäck bakom mig. Mitt på ängen går ett dike med träd i. Jag hade bestämt mig efter erfarenhet från förra gången att locka lite mindre i början av passet denna gång. Jag såg ingenting på eftermiddagen. Närmare skymning vid 20.30 började jag locka mer intensivt med hets+ångest med min Nordik Roe. Kl. 20.50 kom en bock studsande upp ur diket på 60 meters håll. Han letade febrilt efter ljudets härkomst. Han kom rakt emot mig och bjöd inte på någon bog att skjuta på. På 15 meters håll tar han ett par skutt till vänster om tornet. Jag piper till en gång med pipan och han ger mig en bredsida. Jag låter skottet gå direkt. Han är nu inne på 5 meter.......!! Det råder ingen som helst tvekan om att han kom på lockpipan. Den fungerade kanon! Han kom in på ett helt annat sätt jämfört med dom bockar jag skjutit med hjälp av butalo. Otroligt spännande slutkläm på den jakten.
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Detta är en populär post. Klockan 07:05 på premiärmorgonen, alltså i torsdags, fällde jag denna granna lilla sextaggare, som inte bara är säsongens första fällda vilt utan även mitt jägarlivs första fällda bock! Det blev premiär i dubbel bemärkelse för mig Jag var på plats på passet klockan 05:00 och det var en dimma tjock som h*lvete! Kändes som att sitta i en mjölkliter och passa på bock...Men efter ca 45min började dimman lätta lite så jag såg väl kanske 50m runt omkring mig i allafall. Hygget jag satt på är gjort nu i våras och kanske 80m brett och över 200m långt så oddsen att det skulle bli någon jaktlycka kändes väldigt höga med tanke på den dåliga sikten! Men vid sex-tiden hörde jag ett skott från grannmarken och då tänkte jag att det kunde vara värt att chansa med lite lockläten från Buttolon. Efter ett antal serier med resultatlösa kontaktläten började jag varva hets-och ångestläten, men även det verkade lönlöst.Jag bestämde mig för att sitta till halv åtta på pass och sedan börja smyga runt på marken lite. Vid 07:00 kör jag sista serien lockläten och börjar samtidigt rota efter termosen i ryggsäcken. Det är då allt händer! När jag lokaliserat termosen i ryggsäcken slår jag upp blicken på hygget. Då kommer han rakt ur dimman, helt utan förvarning, och stannar till på 30m.Jag hinner precis få upp bössan till axeln och lägga den tillrätta i benstödet innan han försvinner bakom en rishög från avverkningen. Jag tänker " jag tar honom när han kliver fram bakom högen igen" men så går det en minut, det går två minuter och ingen bock kliver fram. Då klämmer jag till på Buttolon och då tar han två språng från rishögen rakt emot mig och stannar på kanske 20m bara! Jag lägger hårkorset bakom bogen och trycker av och han slår ihop som en fällkniv! Han slår lite med huvudet en stund men jag kände att skottet tog ganska bra och jag låter bocken lämna jordelivet i fred. Efter en stund går jag fram och betraktar min första bock och känner mig sjukt nöjd, ingen gigantisk medaljbock men heller ingen liten spets. Det känns som en fantastiskt fin första bock och han gav mig en jaktupplevelse jag inte kommer glömma i första taget Så är i efterhand vet jag att skottet tog lite väl långt bak. Jag sköt honom snett framifrån och lite uppifrån då han stod i en liten lutning. Jag skulle ha lagt korset framför bogen istället. Men den erfarenheten får jag nu bära med mig till framtida bockar förhoppningsvis. Han föll för en 13grams Oryx i kal. .30-06. Så gick det till när jag fällde min första bock!
Publicerat Augusti 21, 201213 yr var ute igår vid 19.20. Åkte till en såte vi brukar jaga i på vintern med god lycka. Satte mig en 80 meter utanför i en sluttning och började locka med Buttalon. Gick ca 10 minuter, sen kommer en get med kid lunkande. Jag fortsätter att tuta och hoppas på att bocken ska springa fram, men icke. Lockade in Geten och kidet på ca 20 m, riktigt fina djur var det. Satt och betraktade dem i ca 20 minuter när de stod där och betade innan vinden vände och de försvann. Ingen bocklycka igår med andra ord, men skall ut imorgon kväll igen (onsdag) om vädret tillåter. Just nu sitter jag på jobbet och hör hällregnet slå mot fönstren . Skitjakt på er!
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Premiären blev inte som man tänkt sig. Var ute 04.20 och perfekt morgon. Kl 05.30 smäller det på grannmarken, precis på fastighetsgränsen. 2 skott. Kollar i kikaren att han inte hittar djuret. Efter att han hämtat hunden (lite väl snabbt tyvärr) och skrämt upp bock efter 100 m avbryter jag min jakt och ansluter eftersöket. Inte en blodsdroppe. På min inrådan väntar vi ett tag för att få den att lägga sig. Ringer markägaren, på marken där boken lagt sig. Fortsätter eftersöket och kommer in på ny mark och får ok att spåra vidare. Stöter på bocken i en stor gräsdunge och den flyger upp igen. Skott kan inte avlossas pga säkerhet. Alla ben på bocken OK, misstänker bukskott. Ringer nästa markägare (just här ligger de tätt). Han ansluter och vi börjar om spårning från start. Spåret går över en väg till en grantätning. Två man sätter sig i bakhåll och hundföraren går in med resultatet att han skrämmer upp en annan, 6 taggare och frisk bock. Avbryter eftersöket. Hunden tröttnat. Hämtar min hund. Gör om hela proceduren, hunden spårar samma sträcka men spåret tar slut vid vägen. Efter 4 timmar slutkörd och genomsvett för att grannen försökt skjuta en bock på nästan 200 m på gränsen till annans mark. Ber honom ringa ny eftersöksjägare, ett proffs. Åker hem och lägger mig. Kl 12 är jag uppe på marken igen, utan bössa och ser bocken i märkbart dåligt skick ute på mitt fält. Grannen har spårat vidare men inte ringt proffset. Åker och hämtar bössan och ringer annan granne och frågar om jag får skjuta på hans mark om jag ser den. Får en utskällning utav Guds nåde "jag ska ge faan i att jaga på hans mark". Förklarar att det inte är jakt utan eftersök på skadad bock som troligtvis gått in där. Blir inte beviljad av surgubben., sitter en timma och spanar från min mark. Kl 1630 ringer skytten och säger att det är lönlöst och att pga avsaknad spår ger han upp. Jaha tänker jag, där ligger en stackars bukskjuten bock och går en kvalfull död till mötes pga skitskott och man blir nekad att söka och skytten ger upp....sen var min bockjakt förstörd. Har sett hans get ute som han parade sig med häromdagen och andra getter med kid men i övrigt inget mer. Känns så där, inte mitt problem men riktigt irriterad är jag. Jäkla trist alltihop.
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Jag och brorsan provade en jaktmark som jag lyckades få kontrakt på i slutet av förra säsongen (första försöket alltså) marken är delad i 3 mindre partier varav en är ett brant berg den blev kvällens mål och efter en mödosam klättring i det närmaste 90 grader på sina ställen så når vi toppen och kan se flera rådjur på ängarna nedanför oss, dock inte på mina marker men marken ligger framför oss och jag pekar ut vägen för brodern och börjar smyga mig själv nedför berget med vinden i ansiktet, efter några små stopp där jag fyllde en medhavd tröja med lingon, nåja någon knapp liter blev det så fortsätter jag ner längs västra kanten av marken och när jag hittar ett litet skogspass så bromsar jag upp och lockar med min Hubertuspipa. Efter en liten stund så börjar det låta lite från fåglar och visst knakar det lite också , ljuden kommer så att jag sitter rätt i vind men nu låter det även lite från läsidan?? jag ser inget men det prasslar till ibland. Jag antar att om det ska bli något så får uppmärksamheten riktas mot vinden , men i nästa stund så står en liten spets och tittar på mig på bara 5m avstånd ner i vind,den har kommit fram i skydd av ett träd och står nu och tittar på en pipande buske som borde innehålla en get!??! vinden ligger precis förbi. Jag lyckas efter en liten stund vrida mig och geväret ett halvt varv och klämmer iväg skottet i en halvt omöjlig vinkel följt av ett högt hopp och en 15m rusning innan den går omkull och blir liggande, i ett hav av Kantareller :thumbsup: i väntan på brorsan så hinner jag fylla resten av ryggsäcken med svamp för att sedan nöjd börja nedstigningen med bock nr 2 för säsongen Inte nog med detta så gav jag Morsan svampen och när hon var klar med att röja min ryggsäck så ruskade hon bort bös och lingon ur min tröja vidare hemma och i den obligatoriska duschen för att få komma ner i bingen så upptäcker jag att jag fått med 3 fästingar i byxlinnigen som extra bonus känsligare delar undersöks noga innan jag vågar somna..
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Grattis alla skyttar! En fråga; bockar är revirhävdande. När en bock skjutits i ett pass, hur snart kan man förvänta sig att området tagits över/inkluderats i en annan bocks revir? Mao, hur snart är det meningsfullt att sätta sig på samma ställe igen?
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Jag och brorsan provade en jaktmark som jag lyckades få kontrakt på i slutet av förra säsongen (första försöket alltså) marken är delad i 3 mindre partier varav en är ett brant berg den blev kvällens mål och efter en mödosam klättring i det närmaste 90 grader på sina ställen så når vi toppen och kan se flera rådjur på ängarna nedanför oss, dock inte på mina marker men marken ligger framför oss och jag pekar ut vägen för brodern och börjar smyga mig själv nedför berget med vinden i ansiktet, efter några små stopp där jag fyllde en medhavd tröja med lingon, nåja någon knapp liter blev det så fortsätter jag ner längs västra kanten av marken och när jag hittar ett litet skogspass så bromsar jag upp och lockar med min Hubertuspipa. Efter en liten stund så börjar det låta lite från fåglar och visst knakar det lite också , ljuden kommer så att jag sitter rätt i vind men nu låter det även lite från läsidan?? jag ser inget men det prasslar till ibland. Jag antar att om det ska bli något så får uppmärksamheten riktas mot vinden , men i nästa stund så står en liten spets och tittar på mig på bara 5m avstånd ner i vind,den har kommit fram i skydd av ett träd och står nu och tittar på en pipande buske som borde innehålla en get!??! vinden ligger precis förbi. Jag lyckas efter en liten stund vrida mig och geväret ett halvt varv och klämmer iväg skottet i en halvt omöjlig vinkel följt av ett högt hopp och en 15m rusning innan den går omkull och blir liggande, i ett hav av Kantareller :thumbsup: i väntan på brorsan så hinner jag fylla resten av ryggsäcken med svamp för att sedan nöjd börja nedstigningen med bock nr 2 för säsongen Inte nog med detta så gav jag Morsan svampen och när hon var klar med att röja min ryggsäck så ruskade hon bort bös och lingon ur min tröja vidare hemma och i den obligatoriska duschen för att få komma ner i bingen så upptäcker jag att jag fått med 3 fästingar i byxlinnigen som extra bonus känsligare delar undersöks noga innan jag vågar somna.. Lät som ett härligt pass, ett man kommer ihåg !
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Själv blir jag utan bockjakt, då jag endast hänger med som gäst då tillfälle ges. Kan dock dela med mig av farsans bock. Bilden ger tyvärr inte riktigt rättvisa till det hela, men det är en riktigt fin jäkel! Grattis farsan! Herregud vilka horn säger grattis till både dig o far din.
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Alltså ni som lockat in bockar nu under premiären. Hur har det gått dagarna efter? ser att del av er skjutit och andra inte . Jag själv kom ju bara ut den 16på morgonen. Då lockade jag in 2rådjur totalt varav 1get och den andra var en 6taggad bock. Efteråt så har dom inte varit "pilska" nog att komma o undersöka..och 6bockar finns på marken kanske mer?..vad jag själv vet om iaf. jag satt igår vid ett typsikt pass..bara massa mygg och en dovhind +att den nya killen i laget som kommit med gick i storskogen..där fanns det bara dovhjort oxså..kan det ha med saken o göra att dovhjorten tränger undan rådjuren? Hursom helst..drömmen att få fälla en råbock i sommarskrud sitter kvar på näthinnan iaf
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Fick in min i lördags. Har provat ett par gånger efter det. Men intresset verkar ha svalnat hot de hornklädda. Mvh John
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Grattis alla skyttar! En fråga; bockar är revirhävdande. När en bock skjutits i ett pass, hur snart kan man förvänta sig att området tagits över/inkluderats i en annan bocks revir? Mao, hur snart är det meningsfullt att sätta sig på samma ställe igen? Bocken är sällan ensam på plats ! Han kanske äger stället men vänder han ryggen till kommer brevbäraren direkt