Publicerat Augusti 22, 201213 yr Lät som ett härligt pass, ett man kommer ihåg ! Absolut! Det var ganska snabbt avklarat på plats men betten kliar fortfarande
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Grattis alla skyttar! En fråga; bockar är revirhävdande. När en bock skjutits i ett pass, hur snart kan man förvänta sig att området tagits över/inkluderats i en annan bocks revir? Mao, hur snart är det meningsfullt att sätta sig på samma ställe igen? Precis som Tjörnbon påpekade så kan andra bockar befinna sig inom en råbocks revir. Vid två tillfällen har jag t.ex. skjutit två bockar på samma plats under samma vaktjakt, och inte senare än igår sköt jag en revirbock där ytterliggare en bock skulle kliva ut på bete strax efter mörkrets infall. En spännande kväll, först sköt jag en räv ute på fältet sen kom en råget på bete. När det började mörkna kom bocken som jag sköt 5 m från där räven ligger. Efter skottet sprang geten in i skogen men vänder och kommer tillbaka ut på fältet och lockar på bocken. Geten börjar beta igen och efter ca 5 minuter kommer en älgko ut på bete. Efter ytterliggare ca 10 minuter är det riktigt mörkt och jag smyger försiktigt från passet för att hämta en lampa i bilen. Tar mig försiktigt till betesfältet och sätter på lampan för att lysa ut på fältet, älgen var borta men geten stod kvar. Nyfiken som hon var började hon gå rätt mot mig (mot ljuset från ficklampan) för att stanna på ca 30 m. Då hör jag hur det knakar i kanten och där står ytterliggare två rådjur, en bock och ett hondjur. Dessa vänder snabbt om och försvinner, geten därimot stannar i omgivningen och jag hörde henne omkring mig ända tills jag lämnar platsen. En fantastisk och händelserik kväll som förresten utspelade sig på Orust (granne med Tjörnbon). I övrigt grattis alla bockjägare som lyckats fälla bock.
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Precis som Tjörnbon påpekade så kan andra bockar befinna sig inom en råbocks revir. Vid två tillfällen har jag t.ex. skjutit två bockar på samma plats under samma vaktjakt, och inte senare än igår sköt jag en revirbock där ytterliggare en bock skulle kliva ut på bete strax efter mörkrets infall. En spännande kväll, först sköt jag en räv ute på fältet sen kom en råget på bete. När det började mörkna kom bocken som jag sköt 5 m från där räven ligger. Efter skottet sprang geten in i skogen men vänder och kommer tillbaka ut på fältet och lockar på bocken. Geten börjar beta igen och efter ca 5 minuter kommer en älgko ut på bete. Efter ytterliggare ca 10 minuter är det riktigt mörkt och jag smyger försiktigt från passet för att hämta en lampa i bilen. Tar mig försiktigt till betesfältet och sätter på lampan för att lysa ut på fältet, älgen var borta men geten stod kvar. Nyfiken som hon var började hon gå rätt mot mig (mot ljuset från ficklampan) för att stanna på ca 30 m. Då hör jag hur det knakar i kanten och där står ytterliggare två rådjur, en bock och ett hondjur. Dessa vänder snabbt om och försvinner, geten därimot stannar i omgivningen och jag hörde henne omkring mig ända tills jag lämnar platsen. En fantastisk och händelserik kväll som förresten utspelade sig på Orust (granne med Tjörnbon). I övrigt grattis alla bockjägare som lyckats fälla bock. Hej Granne!!
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Orust, ön lodjuren glömde.. Vad jag vet så finns det lo på båda öarna!
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Gjorde bort mig idag!!! Satt nu på morgonen o tittade efter en stor bock jag spanat ut i ena änden av marken. När solen gått upp o ingen bock i sikte så tänkte jag köra hemåt. Jag svängde nerom ett grane i andra änden av marken för att slå ett öga. Spanade snabbt av marken med kikaren och inget kul i sikte men bonden hade lagt upp en gödselhög förra veckan och jag sköt ju en räv där för några dagar sen så jag tänkte kolla in den lite närmare. Jag behövde då bara smyga upp för en lite backe eftersom den skymde sikten. När jag smyger upp för backen ser jag att det kommit ut ett rådjurfrån slyet som omgärdar ån men ser snabbt att det är ett smaldjur trots att det är ca 300m. Nu vet jag att det går ett smaldjur och en liten bock i närområdet så jag avfärdade dem som ointressanta. Dem för att jag skymtar också ett annat rådjur, som är en bock. Jag smyger vidare mot gödselhögen utan att bry mig om att smaldjuret ser mig. När jag kommit upp tillräckligt högt på backen ser jag att bonden spridit ut gödselen så där var ingen räv. Kollar då lite förstrött på rådjuren, smaldjuret går då långsamt o ostört från mig tills hon passerar bocken som sätter fart på henne och vänta nu, hornen stack ju upp närmare 10cm ovanför öronen och har vita spetsar. Vafan, det är ju inte den lille bocken som jag tänkt spara utan en annan betydligt större bock som jag inte sett innan, faaaan! Hade jag smugit längs ån i stället och hunnit satt mig i tornet skulle de passerat mig på 80m....
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Författare Såg en stor och fin bock idag! Den kom från en havreåker ut på en klövervall. På cirka 300meter och det är även grannens mark! samt att det är en å emellan min mark och grannens. Tror ni att bocken kan komma över på min mark endå? Eller är det för långt emellan på 300meter och med ån emellan?
Publicerat Augusti 24, 201213 yr 300m går ett rådjur på några minuter så visst finns möjligheten att han kommer in på din mark. Frågan är om han är intresserad av att gå in på din mark, vad skulle vara mer lockande än en fin klövervall??
Publicerat Augusti 25, 201213 yr Författare 300m går ett rådjur på några minuter så visst finns möjligheten att han kommer in på din mark. Frågan är om han är intresserad av att gå in på din mark, vad skulle vara mer lockande än en fin klövervall?? Ok
Publicerat Augusti 27, 201213 yr Ikväll sköt jag mitt första vilt och det var en fin liten bock. Känns jättekul att få komma över tröskeln med första nerlagda viltet på min förhoppningsvis långa jaktkarriär som jag har framför mig.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Igårkväll föll första bocken : 19:33 small det! satt o siktade på honom länge men det var för högt gräs. sen när han klev ut i en öppning sköt jag direkt, därav skottplaceringen. ser ut som bukskott men ingången är högt, ryggraden var i 2 delar och utgången missade buken med centimeter! knall o fall Första viltet som skjutits med tikkan också
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Grattis Gustaf! Men nog är det ju själve f*n att du ska skjuta sönder sadeln på bocken.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Grattis Gustaf! Men nog är det ju själve f*n att du ska skjuta sönder sadeln på bocken. Haha ja men den gick ingenstans iaf.. sen spelar det mindre roll eftersom skolan tar köttet
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Haha ja men den gick ingenstans iaf.. sen spelar det mindre roll eftersom skolan tar köttet Nej, det förstår jag! Hm! Det hade ju blivit en god middag av det.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Nej, det förstår jag! Hm! Det hade ju blivit en god middag av det. :thumbsup:
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Hur går det med hagelpangen? Inte hört av dom.. ska ringa på torsdag..
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Haha ja men den gick ingenstans iaf.. sen spelar det mindre roll eftersom skolan tar köttet Tja fast någon skall väl förmodligen äta köttet eller hur? Det finns en ära i att skjuta djur väl så att kött inte förgås i onödan, så lite vill jag nog allt banna dig för din inställning/kommentar ovan, ta det för va det är en pekpinne från en sur gammal typ. /CHristian
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Självklart christian ska man alltid försöka ta vara på så mycket från viltet som möjligt, men det var ju inte så att kulan var avsedd att ta så högt. Sen använder restaurang linjen allt som går , men i detta fallet blir ju sadeln svår. När jag läser kommentaren såhär efteråt inser jag att det låter lite "i dont give a fuck" men det var väl lite felformulerat...
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Inte hört av dom.. ska ringa på torsdag.. Ok! Hoppas att du får ett bra svar ifrån dom.