Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bocken 2012!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Hur ser det ut med bockjakt på kvällen så här års? Är bocken fortfarande aktiv på kvällen/skymning och ger sig ut för att äta på grönfält? Nu skymmer det ju betydligt snabbare än för några veckor sen då jag var ute i augusti. Bor i Norrland.

Dela gärna med er av era erfarenheter av pyrschjakt så här års!

Hur det ser ut uppåt i landet vet jag ej men här i mellansverige är min erfarenhet att i september är det en rejäl dipp när det gäller bockar som exponerar sig på fält i skjutljus. Det blir annorlunda när frosten bitit tag i vallarna några ggr och det står oktober i kalendern, då kan det vara samma aktivitet som en vårdag.
  • Svar 196
  • Visningar 33,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Min systers fästman sköt sin första älg idag(kviga), sen gick det över till rådjursjakt och jag sköt mitt första vilt, en liten 6-taggar råbock. Träffade den rakt genom hjärtat och ut genom bogen på 5

• Älgflugornas Herre
    Älgflugornas Herre

En lite spets blev det igår, liten men ändock stor tillfredsställelse. Det var första drevdjuret som fällts för min lilla tyska!

• Går att koka trofé på

Posted Images

Publicerat

Det har väl varit synlig några bockar o getter under älgjakten som har blivit skrämda av hunden och som har sprungit ut mot passarna, men dom får ej skjutas under älgjakten. :smile:

Publicerat

Jajaja, men nicknamn får man stava och skriva som man vill. :thumbsup:

Haha, jag har alltid läst isjonsson. Tänker mig dig bland massa snö och is när du skriver om jakter. Nu vet jag bättre!

Publicerat

Haha, jag har alltid läst isjonsson. Tänker mig dig bland massa snö och is när du skriver om jakter. Nu vet jag bättre!

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Publicerat

post-424-0-52059000-1348936032_thumb.jpg

Gjorde en liten missbedömning o sköt en bock som borde sparats. Satt ute för nån dag sen och var på väg att gå hem för det var regnade o var vädigt mörkt. Då ser jag att det kommer ett rådjur mot tornet jag satt i, ser inte riktigt vad det är förrän djuret är inne på ca 50 m, bock.

Det har rört sig två bockar runt tornet, en fin o en ung bock att spara och nu kunde jag inte riktigt avgöra vilken av dem det var men jag tyckte mig se att det var den större bocken och när jag fick läge så small det.

Fassen vad jag blev besviken och ångerfull när jag såg att det var den yngre bocken, blääää...

Publicerat

post-424-0-52059000-1348936032_thumb.jpg

Gjorde en liten missbedömning o sköto en bock som borde sparats. Satt ute för nån dag sen och var på väg att gå hem för det var regnade o var vädigt mörkt. Då ser jag att det kommer ett rådjur mot tornet jag satt i, ser inte riktigt vad det är förrän djuret är inne på ca 50 m, bock.

Det har rört sig två bockar runt tornet, en fin o en ung bock att spara och nu kunde jag inte riktigt avgöra vilken av dem det var men jag tyckte mig se att det var den större bocken och när jag fick läge så small det.

Fassen vad jag blev besviken och ångerfull när jag såg att det var den yngre bocken, blääää...

En gång e ingen gång ;) du får komma upp å jaga lite älg istället, tänkte släppa Emil oxå på lördan om du e kvar å fortfarande jaktsugen ;)

Publicerat

Blev en bock hemma ikväll :D uppvärmning för älgjakten!! :yes::woot:post-9181-0-25086100-1349477008_thumb.jp

Bjuder på bilden... :laugh::whistling:

Publicerat

Blev en bock hemma ikväll :D uppvärmning för älgjakten!! :yes::woot:post-9181-0-25086100-1349477008_thumb.jp

Bjuder på bilden... :laugh::whistling:

Grattis pöjk! :thumbsup:

Jaja, eran älgjakt börjar ju nu på måndag ja. :thumbsup::yes:

Har du fått ledigt från skolan för det nu så att du inte skolkar el. är skolsjuk??? :thumbsup::wink::tongue::whistling::rolleyes::lol:

Publicerat

Praktik på bordsjö from v40-47 ju;)

Publicerat

Grattis Gustaf :)

Publicerat

Grattis Gustaf :)

Tack!:)

Publicerat

Praktik på bordsjö from v40-47 ju;)

Härligt Gustaf! :thumbsup:

Det blir många dagar i skogen. :thumbsup::yes:

Publicerat

Sköt en fin 6:a idag på pyrsch. Knall fall på 124 m (laser). Geten stod kvar tills jag kom fram. Mycket trevlig jaktupplevelse och väntade ca 20 min innan skottet föll.

post-11057-0-39968500-1350076699_thumb.j

Publicerat

Blev en liten bock i söndags med lilla jaktlaget :) eftersom vi bara har 250ha typ så skjuter vi alla lovliga viltarter;)

En liten spets för en ung wachtel:) dagen innan bommade den äldsta i laget på en kalv:) thats it!

/Gustaf

Ps, har bild om någon vill se men hornen var bara små spetsar ändå:-)

Publicerat

Blev en liten bock i söndags med lilla jaktlaget :) eftersom vi bara har 250ha typ så skjuter vi alla lovliga viltarter;)

En liten spets för en ung wachtel:) dagen innan bommade den äldsta i laget på en kalv:) thats it!

/Gustaf

Här kan det inte bli för mycket bilder :happy:

Publicerat

/Gustaf

Det är bara att du pyttsar in ett foto på bocken oavsett hur små hornen är. :thumbsup::tongue:

Publicerat

Bild på bocken, och generalpasset där den sköts. dagen innan sågs ko m 2 kalvar och en fin tjur i samma pass, och en kalv bommades det som sagt på :dry: Lägg även märke till den fina bössan :yes::happy:

post-9181-0-73053600-1350733764_thumb.jp

post-9181-0-23798800-1350733908_thumb.jp

Publicerat

Bild på bocken, och generalpasset där den sköts. dagen innan sågs ko m 2 kalvar och en fin tjur i samma pass, och en kalv bommades det som sagt på :dry: Lägg även märke till den fina bössan :yes::happy:

Se där ja Gustaf! :thumbsup: Du kan ju om du bara vill pöjk! :wink::tongue:

• 2 weeks later...
Publicerat

Grattis till första viltet för hunden!

• 6 months later...
Publicerat

Fick välja som nr 3 på passlottningen och fick det passet som jag tidigare har sett en lämplig bock på, en liten klövervall mitt i skogen. När jag kommer på pass så är det redan ett smaldjur ute, dröjer inte länge förren en liten 4-taggare kommer ut och börjar springa efter smaldjuret och de försvinner in i skogen.

Det går 30min så kommer bocken ut igen och börjar beta, efter ytterligare 30 min får jag nog av den lille så jag börjar blåsa i lockpipan.

Efter första serien med hetsläte så ser jag den utvalde kommer över ett hygge bakom mig 300m bort, stannar på 200m tror han ser den lille. Jag blåser några hetsläten till då kommer han i fullfart och jagar undan den andra bocken, blåser fast honom innan han springer in i skogen. 100m bra stöd så skottet går faller direkt men börjar slå med huvudet så jag får gå fram och avfånga.

Visar sig att första skottet tog alldeles för högt, i övre delen av ryggen :sad:

Enda förklarigen till det kassa skottet är att jag tror att han precis i skottet skulle ta sista språnget in i skogen, tyckte han vek ner sig när jag kramade avtryckaren, första tanken var att det tog för långt bak. men men.. :sweat::smile:

Sköts även en grävling och en bock till under kvällen samt observerades kron och räv.

attachicon.gifBild0223.jpg

Trofé mätning i kväll blev bara 98,6 poäng på denna

Blev en gammelbock i morse, på samma ställe jag satt på i går kväll.

Då hadde jag 3 rådjur framme + ett djur i det höga gräset som jag inte kunde se, kan ha varit denna.

Men i dag fick han ta sina sista steg kl. 06,00 på ett avstånd av 40m :smile:

attachicon.gifBild0234.jpg

Trofé mätning i kväll blev 126,7 poäng på denna dvs. silver :yes:

Blev en bock igår med, detta var en av de som jag sett tidigare i vår och passat på vid 4 tillfällen men inte sett ett rådjur.

Men nu han jag inte mer än sätta mig så bara stog han där :smile:

attachicon.gifT-hygget.jpg

Sammabock vid en foderplats i våras 400m från där han föll

attachicon.gifMDGC0090 (2).JPG

Trofé mätning i kväll blev 119,7 poäng på denna dvs. silver :yes:

post-6209-0-48834600-1369255951_thumb.jp

Trofé mätning i kväll blev 116,7 poäng på denna dvs. silver :yes: