Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket parti?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag är ganska dåligt påläst när det gäller politiska frågor och behöver nu lite tips inför valet.

Vilket / vilka partier har minst inskränkningar (eller kanske tom något parti har några lättnader eller bra ideer?) i vapenfrågor, dvs inte bara jaktfrågor.

• 1 month later...
Publicerat

Tja, jag verkar veta lika lite som du om politik.

Det enda som alla som diskuterar jakt och politik verkar vara överens om är att, så länge man håller sig borta från Miljöpartiet så är det ok att rösta på vad som helst.

OBS, detta är inte vad jag påstår, utan bara fakta jag samlat på mig från diverse forum.

Tilläggas kan dock att jag INTE tänker rösta på Miljöpartiet iallafall.  ;)

Publicerat

Fick mig ett gott skratt när jag läste Svensk Jakt igår och en vänsterpartist skrev om hur han minsann inte var som de andra i hans parti, han var minsann nämligen för jakt. Och vänsterpartiet skulle minsann göra något åt priserna på jaktmarker...

Jag undrar bara... De har ju stött sossarna under rätt lång tid nu... och jag kan inte minnas att de har gjort något åt problemet hittills?  ;D ;D ;D ;D Nu börjar det bli val snart, helt klart, och då är det dags att börja lova...

Publicerat

Fel Beretta..dessvärre  :'(

S lär inte få egen majoritet alltså innebär en röst på S det samma som en röst på MP eller V.

För min del så finns inget annat alternativ än något parti i Alliansen, skulle tro att det blir M i Riksdagen. Det är det vettigaste sättet att få till en ändring i §-28 samt lite mer logik i blyfrågan. ÄVEN om S vill låta folk skjuta för att freda sina jyckar så lär MP sätta sig på tvären och där väger jägarna löjligt lätt, S lär sälja ut oss utan att ens reflektera över något. En grej som är lite lite läskig är att FP har Birgitta Ohlsson i sina rullor och hon är tämligen aktiv djurrättare..

Jag är på intet sätt någon expert men detta är min fasta tro. Och jag betackar mej för upprörda människor som kommer att hävda att jakten är en för liten fråga för att avgöra vad man ska välja, finns viktigare saker osv osv. Trevligt för er som resonerar så, jag gör det inte!

Mvh!

Publicerat
Fick mig ett gott skratt när jag läste Svensk Jakt igår och en vänsterpartist skrev om hur han minsann inte var som de andra i hans parti, han var minsann nämligen för jakt. Och vänsterpartiet skulle minsann göra något åt priserna på jaktmarker...

Jag undrar bara... De har ju stött sossarna under rätt lång tid nu... och jag kan inte minnas att de har gjort något åt problemet hittills?  ;D ;D ;D ;D Nu börjar det bli val snart, helt klart, och då är det dags att börja lova...

Det roligaste i det tyckte jag var hans ton, hans vädjan, om att tänka på de större frågorna! Rätt läckert att han tog upp de i vissa fall skenande arrendepriserna, hur f-n kan detta faktum vara möjligt med vänsterpartiet med i röran i regeringen  ??? ??? ???

Karlfan var väl medveten om att jakten och jägarna utgjorde ngt slags mobboffer, vem f-n bryr sig typ, bland hans polare! Förutsätter att karln ivrigt jobbat för att återinföra sommarjakten på morkulla  ??? ??? ??? ???

Mvh!

Publicerat
Tilläggas kan dock att jag INTE tänker rösta på Miljöpartiet iallafall

En röst på sossarna=en röst på miljöpartiet och vänstern.

Publicerat

Det bli definitift till att rösta blått i år. Verkar som dom står betydligt mer på jägarnas sida, om det nu inte bara är val fjäsk. ???

Publicerat

Kolja..

Ok, jag må vara naiv i överkant utan tvekan men jag tror faktiskt inte Alliansen och M lär backa från alla löftena kring jakten. Om man ser till ideologin så är ju borgarblocket mer för individens frihet osv medan rödgröna sörjan kontrollerar allt typ Storebror bestämmer. Se bara Winbergskans motivering till förbudet mot morkullejakten!

Sen detta med just att få skjuta för att freda sin jycke, där finns det belagt att det inte kommer att skjutas så många fler vargar för det. Tror man studerat en j-la massa incidenter där varg och hund mötts i skogen eller på annat sätt och vid 4 av 150 fall (give or take) så hade man kunnat skjuta för att rädda hunden, inte fler. Sen så ska det tveklöst utredas tycker jag vid varje tillfälle, möjligheten ska inte missbrukas. Det handlar om att man ska känna att man har en legal möjlighet att göra det som alla av oss redan idag skulle göra dvs skjuta och därmed bli grovt kriminella.

Det finns ingen större risk i detta rent politiskt, ser man att det går åt helvete dvs att vargstammen tar för mycket stryk ja då får man antingen begränsa rätten igen eller försöka, och det är ännu bättre, plocka in friskt blod utifrån. Kontroversiellt så in i helvete men fullt möjligt och den enda vettiga lösningen som jag ser det.

Sen är det som så att OM man ser att vargstammen tar för mycket stryck av detta så finns i alla fall tid, vargkramarna får det att framstå som att tillåts vi att skydda våra hundar så på ca 3,22 sekunder så är landet alla vargar borta. Det är inte riktigt sant lixom..

Skiter i vilket, lär iaf rösta M och hoppas på det bästa.

Mvh!

Publicerat

Det jag har läst och hängt med om jakt så är jag trött och hoppas ingen röstar rött, för det kommer bli jaktens undergång, tycker vi lever reglerat och undanskuffat som det är idag och vi ska bara anpassa oss och se på när hundarna blir uppätna av statens vargar utan någon som helst rätt att skydda sin egendom, jag är ingen varghatare men man måste plocka bort strörande individer, så varför inte flytta vargarna till Lidingö och Fårö så kan de som bor där njuta av mångfalden.

Röstar M i år också! Av flera anledningar än jakten, det kommer bli några tuffa år framför oss så Persson har nog inget emot att lämna makten bakom sig denna gång heller.

Publicerat

Det blir M eller C för min del.  Jag skrattade också gott år Vänsterpartisten, jag menar vad kan ett riksdagsparti göra åt skenande arrendepriser!? Tillgång och efterfrågan!

MVH Roger Svärd

Publicerat

Intressant att höra era åsikter.

Mycket uppskattat då jag inte kan ett skit om politik.

Kom ihåg att här är vi alla vänner, oavsett färg på slipen  ;)

Publicerat

Vad som helst utom miljö/Vänster/sossarna.

Alf Svensson har faktiskt en riktig vettig syn på jakt också även om jag kanske inte riktigt sympatiserar med honom i en del andra frågor. Men som sagt alla har friheten att tycka vad de vill.

Publicerat

Även jag gillade Affe, han har väl lagt av? Synd..

Mvh!

Publicerat

Tyckte om den gubben faktiskt, sund människa som verkade jordnära på något sätt.

Publicerat
Vad som helst utom miljö/Vänster/sossarna.

Alf Svensson har faktiskt en riktig vettig syn på jakt också även om jag kanske inte riktigt sympatiserar med honom i en del andra frågor. Men som sagt alla har friheten att tycka vad de vill.

Alf Svensson hade jag som lärare på högstadiet (-67-69) i Huskvarna när jag bodde där. Innan han började med riksdagspolitiken så var han högstadielärare i Huskvarna fast han var Grännabo, och inte kunde man tro att han var religös och kristdemokrat i skolan, för ibland så slant det ut någon fräckis ur munnen på honom. :D

Publicerat

Oavsett partifärg så är det fläsktider nu, så det sjunger om det. ::)

På tal om politiker.... Var på min kusins 25 årsfest för några (10) år sedan. Kusinen hade varit engagerad i ett politiskt ungdomsförbund i unga år och pluggat i Uppsala på senare tid. På festen var det alltså hälften politiker, hälften uppsalastudenter + jag och brorsan. Det var tal efter tal och det ena internskämtet värre än det andra.  :o Knappt att man hann ta en klunk pilsner i mellan >:(

Så svammla innehållslöst i timtal kan dom från barnsben, politiker och studenter från uppsala :D :D

Publicerat
Intressant att höra era åsikter.

Mycket uppskattat då jag inte kan ett skit om politik.

Kom ihåg att här är vi alla vänner, oavsett färg på slipen  ;)

Använder du slips?????

;D ;D

Mvh!

Publicerat
Använder du slips?????

;D ;D

Mvh!

Bara när jag ska gå och rösta  ;)
Publicerat

Ok..

Själv tycker jag det känns som man klampat in i vallokalen grönklädd oftast, det är ju mitt i säsongen, tror jag brukar jaga duvor när det är tid för detta och tja slips hör väl inte till standard plagg 1A direkt då  ;D

Ska dock på en jakt senare i höst och då ska jag faktiskt plocka fram slirren!

Mvh!

Publicerat

Brukar komma till vallokalen direkt från skogen, illaluktande och lortig och absolut ingen slips... :P

M v h

Pajala

Publicerat

Det blir något av partierna inom alliansen (höger), lutar idag åt Centern....... ;D

Fast det är bara en del politiska frågor som intresserar mig. Får kanske sätta mig in i några ytterligare...

Publicerat

Jag anser att det är helt meningslöst att rösta på något annat parti än S eller M (beroende var på skalan man befinner sig). Det är ändå de som är störst och de som kommer att ta de avgörande besluten. I alliansen kommer M att köra sitt race, möjligtvis att Fp får lite inflytande men C och Kd kommer att bli lydpartier i sin kamp för ministerposter (som de aldrig kommer att få). Lika är det hos vänsterblocket.  Nej, största partiet borde få egen majoritet. Då slipper vi bla folkpartister, jaktfientliga miljöpartister och centerpartister som överhuvudtaget inte kan bestämma sig för vilken linje de ska hålla sig till. Mardrömmen är ju att vakna upp i ett sverige med ministrar som Olofsson, Hägglund eller Eriksson. Hellre Reinfeldt..(trots att jag är lika sosseröd som en fårvaktarstuga i Dalarna.

Publicerat

Är lite ireterad på V och MP i Västerbotten. Hadde inne en debatartickel i Västerbottensfolkblad för ett tag sen där jag frågade deras representanter om vad de anser om Rovdjursfrågan och även om vad De ledande Vänsterpartisterna i AC län anser om Ung Vänsters ustpel om vilka som jagar älg. Har ej fått nått svar på mina frågor. Så jag skickade in en ny insändare idag där jag undrar varför jag inte fått svar på mina frågor.

Publicerat

Nu tycker väl inte jag att det bara är åsikterna i jaktfrågor man ska kolla på inför valet. Visst är det en viktig del för oss jägare, men det finns andra och minst lika viktiga frågor. Sen är det ju i slutändan så att vi har röstat för ett inträde i EU så vad än de svenska politikerna säger och arbetar för kommer vi i slutändan ändå vara utsatta för EU:s nycker och infall. Vad det betyder för den svenska jakten har vi väl redan sett prov på.

Publicerat

Hittade detta på SVT´s hemsida ikväll det är på valsidan. Kollade in vad Vänsterpartiet anser i miljöfrågor detta hittade jag, Bevara de stora rovdjuren. Öka användningen av rovdjurssäkra stängsel och utbilda vargrena hundar. Öka informationen om rovdjur.

Man kan ställa frågor till politiker på www.svt.se ända ner till lokalnivå. sen väljer SVT ut vilka frågor som ska publiceras. När du kommit in på SVT´s hemsida klicka på val 2006 då hittar man sidan man kan ställa sin fråga. Jag har skickat in en fråga får se om den blir publicerad eller inte.