Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skottplacering kontra kulval.

Vilken kultyp använder du oftast och varför. 58 röster

1. 1. Kultyp

• Konventionell blykula
      24%
      14
    • Kopparkula
      10%
      6
    • Bondad Blykula
      55%
      32
    • varmintkula
      10%
      6
  2. 2. varför väljer du den kulan du använder.

• Djupverkan/genomskott
      50%
      39
    • Kraftig splitteravgång
      3%
      3
    • Ingen/Liten splitteravgång
      29%
      23
    • Initial explosiv effekt
      15%
      12

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

samma sak här max 100m.

Allt klövvilt.

Kött för egen konsumtion,

Fråga två är en flervalsfråga.

Skriv gärna några enkla rader om vilken kula du använder och vilka egenskaper du uppskattar.

/Mike

• Svar 53
  • Visningar 6,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

A-frame 220 gr till 8 mm rem mag och A-frame 350 gr till 416 rem mag. Till 308:an har jag ännu kvar Lapua Mega 150 gr och den har jag enbart skjutit bävrar med i halskotpelaren när dom har simmat.

Jag vill ha fullt genomslag och om viltet står stilla försöker jag skjuta precis bakom bogen för att inte slå sönder bogarna som en del kulor gör.

Jag såg under förra veckan en kviga som blev skjuten igenom bogarna med en 30-06 och oryx men fy för hur det såg ut.

Publicerat

Denna gång gick det inte att rösta använder för många olika kulor. Använder det som funkar bäst funkar det inte byter jag kula bara.

Publicerat

Denna gång gick det inte att rösta använder för många olika kulor. Använder det som funkar bäst funkar det inte byter jag kula bara.

Publicerat

1 och 1 dock ingen renodlad klövviltsjägare utan jag jagar helst räv och liknade

Publicerat

Använder idag vanlig blykula mega vulcan bt, sgk, de sista är lite blötare men har bra precision och levererar på lite håll, mega o vulcan på älg o grisjakt bt o sgk på hjort o rådjur.

Publicerat

Det blev det jag skjuter mest djur med årligen; A-Max, Berger VLD samt diverse annat obondat - vill ha ond bråd död.

I Sverige: Hornady Interbond, Lapua Mega och Barnes TSX dvs en jädrans blandning.

Raggarö

Publicerat

Bondat. Egentligen för att jag anser det ge bäst balans mellan snabb död och lite köttförstöring.

Har jagat mestadels med 6,5x55 och där är det onekligen så att fel kula i fel hastighet kan bete sig på oönskat sätt.

Kul att det åtminstone är en av dina frågor jag kan rösta på...

Publicerat

Nu valde jag min 300 H o H som jag har till älgjakten.

Jag använder Normas oryx 13 grams kula.

Jag uppskattar djup verkan och att kulan håller i hopp väldigt bra.

Den uppfyller mina önske mål vid älgjakten.

Publicerat

Som gammal jurist går det inte att svara något annat än "det beror på".

Jag använder oftast konventionella blyspetsar som t ex sierra eller kanske ännu hellre ballistic tip men då handlar det om den smyg/vakjakt som jag oftast bedriver. Under dessa jaktformer går det alldeles utmärkt att "finskjuta". Pratar vi om klövvilt så innebär det ett skott högt bakom bogen vilket med en lättexpanderande kula som regel innebär att viltet får en obefintlig

Om jag jagar själv blir det ganska ofta skott i huvud eller tjockhals om läget tillåter och då är det såklart en stor fördel med en lite mer lättexpanderad kula.

Vid jaktsituationer där jag vet med mig att det kan komma att förväntas av mig att jag avlossar skott om läget dyker upp och där det ibland krävs att man skjuter genom någon av bogarna så är mitt svar utan tvekan en TSX och då nästan alltid en 150 grains TTSX/TSX i 880 m/s ur min 308 win.

Med andra ord, så blir det blyspetsar i 6x45, 6.5x55, 8x57 IRS och 9.3x62 men TSX i 308 win, vet inte om detta gjorde någon klokare?

Bondade kulor väljer jag numera väldigt sällan.

//Henrik

Publicerat

Har testat några olika genom dom åren jag har jagat. Nosler partition, Nosler Accubond, Norma Vulkan o Oryx, Lapua Naturalis, Trophy Bonded bearclaw, Swift A-frame, Rhino, Hornady sp o A-max är do jag kommer på direkt.

Oryx är den jag skjutit mest klövvilt med. Accubond har jag skjutit rätt många grisar med och den fungerar fint och trots att jag har skjutit den ur min 300WM så tycker jag inte att köttförstöringen varit så farlig. Då är det ändå en kula som brukar ha en relativt låg restvikt för att vara bondad. Naturalis har jag skjutit både älg, gris, dov, rå och räv med. Mycket trevlig kula som gav liten köttförstöring bra effekt och alltid genomskott. Throphy Bonded BC har jag bara skjutit i 6,5x55. Där är den onödigt hård enligt min erfarenhet. Swift A-frame 250gr använder jag som standardkula till 9,3x62. Rimlig köttförstöring även där. Har skjutit 2 älgar med 180gr A-frame i 300WM och det vart för mkt köttförstöring på dom enligt gubbarna i det laget... O andra sidan så gick dom inte så långt... Rhino har jag till jakt bara användt 200gr i 300WM. Den är jag mycket nöjd med! Hittat en sådan kula i en gris och den var perfekt enligt mig. Inte så farlig köttförstöring här heller.

Till årets bockjakt testade jag Hornady A-max 140gr i 6,5x55. 2 bockar skjutna bakom bogen gick båda 2 ca 30m. Sålde dom så kan inte säga så mkt om köttförstöringen men dom såg hela o fina ut. 5 rävar har fått testa dessa med och dessa var inte lika fina.

Får jag då bara välja en kula av dom jag testat till var kaliber till jakt på allt vilt så blir det nog så här.

6,5x55. Oryx. För den funkar till allt.

300WM. Rhino 200gr.

9,3x62. Swift A-frame 250gr

Men jag kommer att testa fler kulor och det är mkt möjligt att jag får nya favoriter :)

Publicerat

Vilken fart har du på 140gr a-maxen Per.

La min på 810-815 m/s tror det blir bra med så moderat fart.

Publicerat

Ca 840 m/s för att komma upp i kl1 :)

Men tror som sagt att det är bättre med lite lägre fart

Publicerat

Är så nöjd med min klass ett bössa så denna blir klass två. Vad tror du kan man gå ännu lägre ca 790-800.

Publicerat

Vid älgjakt till Sako 338WM använder jag NormaOryx, till CG 308 Vulkan det är mycket död i Vulkan.

Publicerat

Är så nöjd med min klass ett bössa så denna blir klass två. Vad tror du kan man gå ännu lägre ca 790-800.

För expansionen så tror jag inte att det är några som helst problem :)

800 m/s motsvarar ca 75m skotthåll med min laddning.

Publicerat

Hornady interlock 220gr till 30-06. Bra kula som jag har bra erfarenheter av! bra död och lite köttförstöring. 4 av 5 har lagt sig inom 10 meter.

Har även skjutit lite med partizan 180gr men enbart på rådjur och den funkar till det men något större vilt blire inte med den kulan...

Publicerat
  • Författare

Ett litet tvärsnitt av den svenska jägarkåren får väl ändå jaktsidan antas vara.

Så här långt i undersökningen så skjuter 68% av jägarkåren med antingen Bondat eller kopparkulor vilket borde ta udden ur jägareförbundets nya blyproblematik i kött. :wink:

/Mike

Publicerat

Skjuter allt med oryx i alla mina vapen. 6,5x57, 7x57 och 30-06

Publicerat

För expansionen så tror jag inte att det är några som helst problem :)

800 m/s motsvarar ca 75m skotthåll med min laddning.

jag tror ta mig tusan jag lägger mig på 800 blankt.

tackar

Publicerat

Tar skotttillfällen som jag får så har skjuti flera rådjur med varminkulor bara för att jag haft fel bössa har även skjutit älg med kulor laddade för helt andra djur men har jag rätt bössa så väljer jag en bra bondad kula med låg fart till större klövvilt då mina erfarenheter är att den ger bra död utan köttfärstöring..

Publicerat

Mike visst får du en form av snitt, men den generationen som har en hva o alaska har inte dator och är ganska stor. Nu skjuter inte de specielt mycket, vare sig på bana eller skogen.

Publicerat

Har inte provat så mkt kulor genom åren och de som testats har det stått Norma på, jag har fastnat för oryxen som jag fällt flertalet av mitt vilt med de senaste åren.

Tycker den är klockren, svampar upp fint och ger för det mesta genomskott på de större viltet och fungerar nästan som helmantel på de mindre.

95% av skotten placeras bakom bogen.

Är det rävvak åker en varmint i loppet.

Publicerat

På klövvilt är det numera oryx som gäller i både 30-06 och 6.5x55. Har provat lite olika kulor i 6.5x55 mestadels bland annat vulcan, A-frame och den gamla hederliga alaskan och tycker mig inte se så viktiga skillnader egentligen, djuren dör och inget har gått längre än 200 m och den var en gris kring 70 kg skjuten långt bak i lungan med vulcan i 6.5x55 men tror inte annat resultat hade uppnåtts med annan kula.

Till 6.5x55 kör jag 10,1 gram och till 30-06 kör jag 11,7 gram båda fabriksladdade. Att jag använder Oryx istället för andra alternativ beror till största delen att den samskjuter bra med normas jaktmatch som jag använder för övning, fågel, räv och grävling.

Publicerat

Sako hammerhead 13g -308w, minimal köttförstöring samt god effekt dom blir på plats eller inom ett hagelhåll.

Lapua Mega 18,5g 9,3X62 , bra effekt inte mycket förstört på dom djur man skjutit mitt i bogen vid eftersök. Alla jakt skott har djuren blivit på plats. Den skönaste kalibern tycker jag.

Allergisk mot oryx efter alla djur man tagit hand om på jakter, ser ut som en explotion, ingen höjdare 6,5x55 är värst.