Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skottplacering kontra kulval.

Vilken kultyp använder du oftast och varför. 58 röster

1. 1. Kultyp

• Konventionell blykula
      24%
      14
    • Kopparkula
      10%
      6
    • Bondad Blykula
      55%
      32
    • varmintkula
      10%
      6
  2. 2. varför väljer du den kulan du använder.

• Djupverkan/genomskott
      50%
      39
    • Kraftig splitteravgång
      3%
      3
    • Ingen/Liten splitteravgång
      29%
      23
    • Initial explosiv effekt
      15%
      12

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

För min egen del är det enkelt, finns inget annat än konventionell ammunition till mitt vapen (.307 win)

Men när jag förhoppningsvis börjar handladda dessa så kanske det blir en annan femma :wink:

• Svar 53
  • Visningar 6,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

Mike visst får du en form av snitt, men den generationen som har en hva o alaska har inte dator och är ganska stor. Nu skjuter inte de specielt mycket, vare sig på bana eller skogen.

Tror inte dom säljer sitt kött heller,den generationen blev uppfödda på älgkött och har lärt sig att ta tillvara på varje gram i hushållet.

Utan att veta så antar jag att våra medlemmar har ett starkare intresse av jakt än snittet av jägarkåren,ligger i sakens natur för att orka regga sig på ett internetforum.

Vidare antar jag då att dessa jägare har fler jaktdagar än snittet samt följdaktligen då också fäller mer vilt vilket för mig gör undersökningen intressant.

Jag vet att materialet är mikroskopiskt litet och inte hållbart på något sätt men ändå.

/Mike

/Mike

Publicerat
  • Författare

70% väljer bondade/kopparkulor och 82% kulor med god djupverkan och ingen eller liten splitteravgång,sannolikt samma röster.

85% skjuter vitalt kroppsskott.

Efter ett samtal med en säljare på en av sveriges största vapenbutiker med ett stort ammunitionssortiment står det klart att fabrikatet Norma säljer i särklass mest och då med oryxkulan vilken även verkar vanlig i denna tråden.

Vidare som exempel hade dom 27 olika sorter 30-06 hemma varav 19 var laddade med koppar eller bondade kulor.

Av de 8 konventionella var flera klass2 kulor

Lite frågande och undrande kan jag inte låta bli att vara runt Jägareförbundets undersökning runt blysplitter i viltkött då denna lilla högst oventenskapliga undersökning pekar på att förekomsten av konventionella kulor är mycket liten.

Om vi antar att 70% av jägarkåren idag skjuter bondat/koppar och 30% med konventionella kulor så innebär det i så fall att samtliga djur som fälls av jägarna med konventionella kulor kommer allmänheten tillgodo då 3,6påsar per 11 med höga blyhalter hittades.

Grovt förenklat samt att man kan läsa statistik lite hur man vill men jag har samma rätt att tolka min statistik som Jägareförbundet tolkar sin.

Jag jagar enbart med konventionella kulor och är således i minoritet,dock kan jag med 100% säkerhet lova att vare sig mitt eget eller det köttet som kommer allmänheten tillgodo innehåller så lite som ens ett mikroskåpiskt blysplitter.

/Mike

Publicerat

Nu är det ju annan statistik i älgskogen och bland en intresserad minoritet på ett forum, därför kan det nog diffa rätt rejält mellan undersökningarna... Som ju inte heller utfärdes som en "poll". :)

Publicerat
  • Författare

Sex paket köptes i butik...resten "hämtades" hos jägare i landet.

och det resultatet utarbetar man en nationell policy runt.

Som sagt och det är väl lite det jag vill påvisa att statistik kan tolkas lite hur man vill beroende på vilket resultat man eftersträvar.

Min poll är inte ett dugg sämre i det här sammanhanget än deras testrunda.

/Mike

Publicerat

Det är väl inte helt orimligt att valet av skottplacering är en av parametrarna som spelar in om man försöker komma fram till vilken kula man tycker bäst om.

Oavsett vad man tycker om huvudskott så måste man ju medge att risken för bly i köttfärsen minskar markant.

Vilket även borde ske med kopparkulor... Kanske t.o.m. bondat. Men för egen del så är det nog snarare sunt förnuft än förbundets undersökning som ger de slutsatserna!

Publicerat
Sex paket köptes i butik...resten "hämtades" hos jägare i landet.

och det resultatet utarbetar man en nationell policy runt.

Som sagt och det är väl lite det jag vill påvisa att statistik kan tolkas lite hur man vill beroende på vilket resultat man eftersträvar.

Min poll är inte ett dugg sämre i det här sammanhanget än deras testrunda.

/Mike

Nä det sade jag inte heller, bara det att de inte kan jämföras.

Publicerat

Fast det har man ju redan gjort, se ovan.

Det förefaller som som du påstår att det saknas relevans att komparera mellan de två redan komparativa studierna,

i ett sådan fall är det rimligt att ange en positivt angiven grund för ett sådant ställningstagande snarare än det motsatta, det vill säga att söka negera en existerande relevant parallell mellan två studier.

Frågan är således varför påstår du att dessa inte kan jämföras?

I den något heta diskursen om det forskarmässiga i att göra ett urval för studier på det sätt som angivits ovan, framkom det många nyttiga aspekter bland annat den insikten om att urvalet av prover var sådant att det inte var signifikant och eller kunde förväntas vara allmängiltigt.

/Christian

Publicerat

För det första så var SJF-s underlag några inköpta paket av älgfärs, samt några plockade ur jägares frysar. Vare sig jag eller ni vet hur urvalet gjordes. Antagandet var dock att det var tillräckligt representativt för att dra kvalitativa slutsatser, särskilt som det var likartade nivåer av bly i dem Innehållet i dessa paket analyserades och såväl metod som resultat redovisades. Liksom slutsatserna. <br /><br />För det andra genomfördes en subjektiv poll på ett internetforum med anonyma ej kontrollerade svar. Du menar på fullt allvar att den ena kan användas för att falsifiera den andra, dvs jämföras?

Publicerat
  • Författare

För det första så var SJF-s underlag några inköpta paket av älgfärs, samt några plockade ur jägares frysar. Vare sig jag eller ni vet hur urvalet gjordes. Antagandet var dock att det var tillräckligt representativt för att dra kvalitativa slutsatser, särskilt som det var likartade nivåer av bly i dem Innehållet i dessa paket analyserades och såväl metod som resultat redovisades.

Undersökningen haltar kraftigt då den visar på blyhalterna i just dom jägarnas frysar=inget mått på blyhalterna generellt över hela landet.

Hade färsproverna plockats ur min och mina kamraters frysar så hade den visat på precis o% blyförekomst i färsen...nu är inte det heller normen men det visar på att mer prover hade behövt tas för att få ett statistiskt godtagbart underlag.

/Mike

Publicerat

Undersökningen haltar kraftigt då den visar på blyhalterna i just dom jägarnas frysar=inget mått på blyhalterna generellt över hela landet.

Hade färsproverna plockats ur min och mina kamraters frysar så hade den visat på precis o% blyförekomst i färsen...nu är inte det heller normen men det visar på att mer prover hade behövt tas för att få ett statistiskt godtagbart underlag.

/Mike

Du är på djupt vatten nu Mike... förklara extremt gärna för mig som sysslat forskningsmässigt med denna typ av urval och statistik sedan 80-talet varför de prover som samlades in från jägarkåren och som INTE inehöll bly inte skulle (kunna) motsvaras av jägare som jagar som du eller dina polare??? Du och dina vänner är, om du har rätt vilket du säkert har koll på, inte unika utan utgör i så fall en del av den hälft av jägarkåren som har en OK hantering. Eller använder koppar, vilket kan ha varit fallet i en del fall.

Vi har för övrigt aldrig försökt göra en stor representativ undersökning; vi gjorde en liten undersökning med prover spridda från olika delar av landet, där köttet inte slaktats av proffs. Hade den inte visat på mer än ett fåtal prover med bly hade kanske SLV gått vidare med en större undersökning; nu var redan resultatet från denna tydligt nog för att komma med rekommendationer.

Andelen bondade och andelen Oryx du finner och citerar ligger för övrigt extremt nära vad vi visste var fallet redan innan vi utförde undersökningen. Du hittar de siffrorna redan i vår rapport om förgiftning av örnar från 2009, vill jag minnas.

Publicerat

Intressant är inlägget ovan ett från en privat person eller en tjänsteman?

Oaktat så har man nog tagit en onödigt kraftfull ton.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Klart du tycker att jag är ute på djupt vatten,ert resultat blir ifrågasatt och därmed även du i din yrkesroll,något jag är van vid sedan jag reggade mig på detta forumet.

Statistiskt tycker jag att förundersökningen blivit mer intressant om 48prover köpts i butik från norr till söder och sex prover hämtats ur privata jägares frysar.

Man skall absolut skydda tredje person,dvs dom som förutsätter att produkten dom köper är ekologisk och giftfri,partier med köttfärs som är kontaminerade skall omgående återkallas och returneras till distributören.

Finns säker bra sätt att kolla färs för sånt och därmed öka noggrannheten hos viltuppköparen,ingen vill få ett parti i retur.

Hur dom sex paketen köptes framgår inte, ett paket från sex butiker eller sex paket från en.

Framgår inte heller om ett paket hämtades från 48jägare eller fem paket från tio.

Jag respekterar dig Fredrik det vet du men jag köper inte undersökningen rakt av bara för att den utförts av en myndighet och följande rekomendationer baseras på ett väldigt litet underlag oklart hur brett upptagningsområde.

Varningsklockor och förbud har stiftats till och från de senaste hundra åren som sedemera visat sig vara grundlösa.

Visa mig ett välgrundat statistiskt solitt underlag och jag erbjuder dig mitt svärd som slagna soldater gjorde förr i tiden.

/Mike

Publicerat

Mike,

vi jobbar vidare och håller just på med prioriteringar och att skaka fram tillräckliga medel för ytterligare undersökningar. Ytterligare undersökningar av hur stor andel av jägarkårens färspaket som det finns bly i är dock lågt prioriterat; både den undersökning vi gjort och den motsvarande i Norge visar att det är alltför vanligt förekommande för att myndigheterna ska kunna blunda för det. Detta är solklart, oavsett om andelen möjligen kan förändra sig litet i en större undersökning.

Det är inte så att det räcker med att använda bondade kulor; det krävs dessutom tillräcklig skottrensning. Vilket många, men inte alla redan praktiserar. Alltså krävs det information för att få bort vad myndigheterna identifierar som problem.

Du kan vara lugn för att SLV inte är nöjda med hur det såg ut över disk...

Färsen är insamlade från 48 olika jägare, respektive köpt på sex olika ställen. Vilket jag är tämligen säker på borde framgå i SLV:s rapport, även om jag inte orkar kolla vad det står nu.

Publicerat
  • Författare

Ok,jag har inte lyckats hitta den infon men det beror nog mer på min oförmåga.

Tyvär är jag nu efter ditt sista inlägg övertygad om då bollen redan är satt i rullning och inte verkar vara reversabel att detta är början på slutet för blyad ammunition så frågan är om inte fortsatt arbete för blyad ammo är onödigt.

/Mike

Publicerat

Och för att återgå till frågeställningen i tråden så missade du ett alternativ Mike.. Finns de som skjuter varmintkulor av den enkla anledningen att de inte orkar skifta då jakten mestadels riktas mot räv :thumbsup:

Publicerat

Och för att återgå till frågeställningen i tråden så missade du ett alternativ Mike.. Finns de som skjuter varmintkulor av den enkla anledningen att de inte orkar skifta då jakten mestadels riktas mot räv :thumbsup:

Själv använder jag blöta kulor på platser där det inte lämpar sig med förlupna kulor d v s när det finns hus nånstans på horisonten (nästan hela Skåne). Blir det kopparkulor i framtiden får jag bygga mina torn runt 20 m höga för att få tillräckligt kulfång. :sad:

Publicerat

RW,

Det finns i o f s blyfria kulor av varmintkaraktär. Jag tänker t ex på Barnes MPG och Varmint Grenade, Nosler har en blyfri variant av sin BT och Hornady har en kula som de kallar NTX. Det finns säkert fler som jag inte tänkt på i hastigheten.

Jag har ingen erfarenhet av någon av ovanstående kulor men vill ändå flagga för deras existens.

Man måste såklart ha i åtanke att eftersom bly har en såpass hög densitet har de blyfria alternativen en tendens att vara lättare vilket i en del fall ställer till det med avseende på våra klassindelningar.

Henrik

Publicerat

OM man vill skjuta koppar finns det dessutom ett antal olika mer kontrollerat expanderande kopparkulor på marknaden. Några av dem testas i förra Vapentidningen. Dessutom visar nya tyska studier att man inte får mer rikoschetter med koppar. Resultaten från den studien ställer sig för övrigt även tyska motsvarigheten till SJF sig bakom.

Däremot tror jag att man potentiellt kommer att ha problem med mindre riktningsstabilitet med de lättare och mer spetsiga kopparkulorna, jämfört med tunga rundnosar. Det är i alla fall vad mina egna mycket preliminära och påbörjade försök antyder.

Publicerat

OM man vill skjuta koppar finns det dessutom ett antal olika mer kontrollerat expanderande kopparkulor på marknaden. Några av dem testas i förra Vapentidningen. Dessutom visar nya tyska studier att man inte får mer rikoschetter med koppar. Resultaten från den studien ställer sig för övrigt även tyska motsvarigheten till SJF sig bakom.

Däremot tror jag att man potentiellt kommer att ha problem med mindre riktningsstabilitet med de lättare och mer spetsiga kopparkulorna, jämfört med tunga rundnosar. Det är i alla fall vad mina egna mycket preliminära och påbörjade försök antyder.

Rikoschetter är ju en sak men ingår direkta genomslag i den kategorin?

De färdas ju lika långt.

Publicerat

Oavsett genomslag, ja. Slutsatsen är att vad kulan träffar i sllt väsentligt är vad som bestämmer rikoschettrisken snarare än kultypen (bortsett från varmintkulor givetvis). Sedan tror jag nog att man bör tänka över strategin här. Om vi förlorar blyet men utan sakli grund även förkastat koppar kommer det bli riktigt jobbigt med alyernativ...

Publicerat

RW,

Det finns i o f s blyfria kulor av varmintkaraktär. Jag tänker t ex på Barnes MPG och Varmint Grenade, Nosler har en blyfri variant av sin BT och Hornady har en kula som de kallar NTX. Det finns säkert fler som jag inte tänkt på i hastigheten.

Jag har ingen erfarenhet av någon av ovanstående kulor men vill ändå flagga för deras existens.

Man måste såklart ha i åtanke att eftersom bly har en såpass hög densitet har de blyfria alternativen en tendens att vara lättare vilket i en del fall ställer till det med avseende på våra klassindelningar.

Henrik

Ahh, skönt att höra. Får väl testa dem när de kommer i kal 6.5
Publicerat

Om det är denna studie du refererar till: http://download.ble.de/09HS001.pdf

Så visar den (kortfattat) på en något förhöjd ricoshettrisk med TSX och en förhöjd risk med Naturalis

Har du hittat ytterligare en undersökning så är jag tacksam om du länkar till den.

Raggarö

Publicerat

Jag har använt TSX kulorna till en hel del vilt och inte under praktisk jakt upplevt att riktningstabiliteten skulle vara något problem med dessa kulor (däremot har det varit ett problem när jag använt 196 grains Oryx i 8x57). I huvudsak har detta handlat om 150 grains kulor i 308 win och 250 grains kulor som har uppträtt exemplariskt med avseende på riktningstatbiliteten.

Däremot har jag vid några tillfällen råkat ut för rikoshetter med i vart fall 150 grains kulan i 308 win. Då har det handlat om jaktkompisar som rapporterat att de hört rikoschetten, detta har inneburit att jag numera är mer restriktiv med när jag använder dessa kulor.

Givetvis inser jag att dessa observationer från diverse jakter saknar statistisk relevans men de har lika fullt påverkat mig i mina val av kulor.

Henrik

Publicerat
  • Författare

RW,

Henrik

Jag har beställt NTX kulor för att dels vara förberedd ifall att och dels hinna prova dom praktiskt för att skaffa mig kunskap om och hur en ev skillnad visar sig,

Vad vi får hoppas är att dessa sintrade kulor som består av ett hoppressat pulver av diverse olika föreningar polymerplast,zink,koppar,järn,wolfram m,m inte visar sig

vara toxikologisk sämre än bly i avseende på intag för människor och skadeskjutningar.

Ett förbud medför ofta följdeffekter som ingen kunnat förutse vid förbudets instiftande.

/Mike