Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Länsstyrelsens källmaterial?

Featured Replies

Publicerat

Hej, lyssnade imorse på radio(P4) angående eventuellt vargangrepp på får i Skåne. Tjänstemannen från länsstyrelsen menade att det mest troligt var varg och angav diverse uppgifter kring detta. Tjänstemannen talade också om att det är betydligt fler får som dödas av hundar varje år än de som dödas av varg. Stämmer verkligen denna statistik?

I annat fall hoppas jag att man anmäler detta till JO. Då Länsstyrelsen förhoppningsvis följer vetenskap och inte den "egna agendan"...

Hälsningar!

RG

Publicerat

Flikar in en liten följdfråga på den nu ställda.

Hur är fördelningen mellan jakthundar och sällskapshundar på de hunddödade fåren i så fall?

Om det nu finns uppgifter på sådant.

Publicerat

Tjänstemannen har helt rätt; det dödas betydligt fler får än hundar. Förra året ersattes för 327 dödade, 70 skadade och 58 saknade får. Summa 455. För hundar är samma siffror 22, 19 och 2, summa 43. Skiljer alltså mer än en faktor 10. Den aktuelle tjänstemannen, om det är den jag tror, är för övrigt både jägare och vettig....

Vargen är klart överrepresenterad både när det gäller får- och hundattacker.

Merparten är jakthundar.

Publicerat

Nu var det väl inte det som efterfrågades?

Publicerat

Som sagt var det ju inte antalet dödade hundar det handlade om utan man ofta får höra att betydligt fler får dödas av hundar än det dödas får av vargar. Dvs vilka dödar flest får, hundar eller vargar? Och var finns källan till dessa data?

Publicerat

Åhå, sorry; mest feber och snor här... ska gräva litet; har sett siffrorna för inte länge sedan. Viktigt att skilja på angrepp och antal dödade också...

Publicerat

Kan man i så fall även få siffrorna länsvis? På Gotland lär det ju tex inta vara så många tagna av varg. Och de står ju för en inte helt försumbar del av den svenska får populationen...

Publicerat
  • Författare

Det handlade om vem som på årsbasis dödar flest får. Vargar eller hundar?

Tacksam för svar!

Publicerat

Letar fortfarande. Om lst Skåne uttalade sig så kanske det dock bara rörde SKÅne? Men kanske underförstått? Jag lyssnade på klippet, men den biten fanns inte med. Att hundar angriper får oftare än varg gör det i Skåne känns knappast orimligt, eftersom ni inte har varg stadigvarande. Det är ingen tvekan om att fårägare, LRF osv anser att hundattacker på får är ett problem.

Återkommer när jag hittat hårda siffror...

• 6 months later...
Publicerat

Letar fortfarande. Om lst Skåne uttalade sig så kanske det dock bara rörde SKÅne? Men kanske underförstått? Jag lyssnade på klippet, men den biten fanns inte med. Att hundar angriper får oftare än varg gör det i Skåne känns knappast orimligt, eftersom ni inte har varg stadigvarande. Det är ingen tvekan om att fårägare, LRF osv anser att hundattacker på får är ett problem.

Återkommer när jag hittat hårda siffror...

Nå hittat några siffror än ? :huh:

Mvh Anders Hj

Publicerat

Sorry, missat följa upp med notering här. Det förs ingen nationell statistik på detta. Man måste alltså begära ut handlingar från alla länsstyrelser och själv sammanställa såväl inom län som för alla län. Det är inget helt litet jobb, och jag tror knappast att någon gjort det på eget initiativ.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.