Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa bil med 4wd

Featured Replies

Publicerat

Är i funderingarna på att köpa något med 4wd. Har länge sneglat på Niva och den ligger väl högst på listan än så länge då den ska användas mest som jakt och skogshuggarbil.

Andra modeller som jag klurat lite på är Forester och Pajero pinin. Forestern är ju en erkänt bra bil liksom andra Subarus. Men hur är det med Pajero pinin, är det nåt att fundera på?

Som sagt den ska gå som jakt och skogshuggarbil samt ta mig till jobbet fram och tillbaka, en resa på drygt en mil enkel väg. Tips råd och erfarenheter mottages tacksamt

• Svar 71
  • Visningar 15,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Du måste älska ditt garage. -- Mats

• Kan inte hålla med om detta. Har både wrangler och cherokee. Har wranglern som sommar bil och cherokee xj:n som vinter/jaktbil. Inte haft några problem med desssa bilar. Cherokeen är som gjord som

• Några 4WD som jag haft, dock inga terrängmonster. Niva, tyvärr med 4-växlad låda, lite mek men ganska lätt att rep. Subaru Leone, otrolig slitstark motor, rostade rejält Subaru Forester, passade in

Publicerat

En fråga vad liger NIVA i för prisklass?

Publicerat

Det beror väl på vilka terräng och bekvämlighetsegenskaper du kräver. Niva tar sig fram som en stridsvagn men känns likadan på vägen, du lär också få köpa två så du har reservdelar.. Forestern är betydligt bekvämare och något man kanske kör lite försiktigare med men så länge inte terrängen blir mer än vad markfrigången klarar av så lär den ta dig fram dit du önskar.. Pinin samma där men lär rosta lättare och undehållet av motorn är viktigt..

Du har glömt två grymma bilar, kanske pga priset.. Toyota hilux och land cruiser..

Mvh // Johannes

Publicerat

Nivan är sjukt dålig komfort i, du åker lätt bättre på en Grålle-traktor. Ska du använda den som gårdsbil med max nån mil på asfalt så är det ju okej men annars hade JAG sneglat på något annat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Niva är det roligaste bil jag någonsin ägt :woot: :woot: :woot:

Och då hade jag 8 mil enkel resa till jakten så det är inga problem om man bara vet att det vankas något kul :wink:

Publicerat

pinin är dessvärre ingen höjdare. Hade en för inte länge sen. En riktig rosthög när den synades ordentligt, fin på ytan men skräp egentligen rent skräp. Problem med att de sotar, ska tydligen inte vara helt ovanliga. (en jaktbil som numer säkerligen rullar i Afrika)

Publicerat

Niva är det roligaste bil jag någonsin ägt

Du måste älska ditt garage.

-- Mats

Publicerat

Har du hörselskydd och en bra verkstad, köp nivan. Själv kör jag landcruiser från 87. Mer än nöjd med den bilen. På torsdag drar jag till Danmark på jakt, självklart tar jag landcruisern som "bara" har gått 47500 mil.

Publicerat

JEEP

Bra framkomlighet och tål stryk. Automatlåda är smidigt i terängen

Publicerat

Enda Jeepen som enligt mitt tycker är värld att nämnas är Wrangler. Men även där får man väl tycka om att spendera sin tid i verkstan.

Mvh // Johannes

Publicerat

Några 4WD som jag haft, dock inga terrängmonster.

Niva, tyvärr med 4-växlad låda, lite mek men ganska lätt att rep.

Subaru Leone, otrolig slitstark motor, rostade rejält

Subaru Forester, passade inte mig, svårt at ställa in körställning rätt, drivaxlar fram klonkade dyr då det var turbo, bra att ta sig fram

Suzuki en liten Jimmy, alldeles för pyttigt. bra framkomlighet

Mazda Pickup, Satt högt och bra, hopplös om inte fyrhjulsdriften var inkopplad

Honda CRV tja si så där, började rosta. bra motorer

Toyota rav4, bra, krånglade nästan aldrig

Nu kör jag sen 10000 mil tillbaka, en Kangoo 4WD, har kostat på bilen en hel del, men perfekt jaktbil, lastar otroligt plus 2 hundar

en diesel 1,9 som går på 0,59 långkörning, 3000 i skatt, kör ofta 90 mil intervaller upp till Dorotea, rak körställning passar mig perfekt.

Detta är mina erfarenheter, vi har alla olika, men generellt är väl bilar som Toyota kända och bra.

Publicerat
  • Författare

Att komforten i en Niva är som den är det har jag räknat med, men tiden jag ska tillbringa i bilen blir nog som mest en halvtimma åt gången så det kan jag leva med. Land Cruiser är ju fina bilar men den känns så stor för ändamålet fast å andra sidan kommer man kanske använda den mer. Vad är ungefärlig bränsleförbrukning på en sådan? Har sneglat lite på en sådan men som sagt den storleken känns lite overkill för det som den i huvudsak kommer användas till

Publicerat

Enda Jeepen som enligt mitt tycker är värld att nämnas är Wrangler. Men även där får man väl tycka om att spendera sin tid i verkstan.

Mvh // Johannes

Kan inte hålla med om detta.

Har både wrangler och cherokee. Har wranglern som sommar bil och cherokee xj:n som vinter/jaktbil.

Inte haft några problem med desssa bilar.

Cherokeen är som gjord som vinter/jaktbil, RIKTIG 4X4, tål mycket stryk, bekväm att åka långfärd med, billig i inköp. Mer utrustning och bil för pengarna får man nog leta efter.

+ HUR MYCKET eftermarknads delar och tillbehör som helst om man vill höja, sätta diffspärr fram winch mm..

Publicerat

Jag kör en Mitsubishi Outlander som funkar bra och den har permanent 4wd mycket bekväm att åka i och kostar inte så mycket beg. Min är en 03 och har den minsta motorn på 136hk men den tuffar på bra ändå ligger runt litern milen. Någon terrängbil är det väl inte men den tar säg fram bra på leriga skumpiga vägar.

Om jag köpt en outlander idag så hade jag valt en med större motor den finns två andra motorval 160hk och en turbo på 202hk.

Titta på modeller 03-07

Publicerat
  • Författare

Det finns ju många bilar med 4wd men jag är ute efter en med i/urkopplingsbar 4wd och höh/låg växel. När det urvalet är gjort så återstår inte så värst många. Då är det ju Pajero,Explorer;Cherokee och Niva samt Toyota(kommer inte på nån mer just nu). Vad det gäller Explorer så är ju det en trevlig bil i sig tycker jag. Men allt är ju elstyrt och elstyrd 4wd känns inte helt hundra tycker jag, känns som det kan krångla och spec vid fel tidpunkt. Mekaniskt känns bättre åtminstone. Explorern är ju inte heller nån skogsbil direkt om man jämför med tex Cherokee. Jag är ju ingen meckarmicke direkt heller så där kanske då Nivan försvinner.....Land Cruiser kanske inte är så dumt ändå

Publicerat

Kan inte hålla med om detta.

Har både wrangler och cherokee. Har wranglern som sommar bil och cherokee xj:n som vinter/jaktbil.

Inte haft några problem med desssa bilar.

Cherokeen är som gjord som vinter/jaktbil, RIKTIG 4X4, tål mycket stryk, bekväm att åka långfärd med, billig i inköp. Mer utrustning och bil för pengarna får man nog leta efter.

+ HUR MYCKET eftermarknads delar och tillbehör som helst om man vill höja, sätta diffspärr fram winch mm..

Hehe gillar att man ska ha en sommar bil och en vinter bil istället för en som klarar allt.. :woot:

LC-drar väl runt litern beroende på motor och bränsle sort..Diesel vi har på jobbet ligger runt 0,8-1,1/l i blandad när jag nollar den..

Publicerat

Hehe gillar att man ska ha en sommar bil och en vinter bil istället för en som klarar allt.. :woot:

LC-drar väl runt litern beroende på motor och bränsle sort..Diesel vi har på jobbet ligger runt 0,8-1,1/l i blandad när jag nollar den..

Självklart använder jag cherokeen som vardagsbil på sommaren, wranglen är endast som entusiast bil :wink:

Publicerat

Niva kostar drygt 100 tusen ny.

Jeep Wrangler är väl annars en given bil... Kostar som tre Niva ungefär...

p1190014_508d1949ddf2b3022e003926.jpg

Den här har jag döpt till "The Game Retriever".

Ska Du ut i skogen där det inte är väg, så är lågväxel och grövre däck ett måste.

En vinsch är ofta en räddning när man sitter fast.

Publicerat

Men vart är snorkeln :D Given på en bil av sådant slag :)

Mvh // Johannes

Publicerat

Men vart är snorkeln :D Given på en bil av sådant slag :)

Mvh // Johannes

Det vore ju coolt, men först måste annat tätas. T.ex. växellådans avluftning. Annars klarar den 60-70 cm vadningsdjup redan nu...

Publicerat

60-70 cm lär ju räcka en ganska lång väg :) Kul att se sådana bilder. Bilar ska vara skitiga !

Mvh // Johannes

Publicerat

En ren Jeep, är bevis på fel ägare...

Publicerat

4wd är för storstadsbor som inte kan hantera lite terräng ;)

Publicerat
  • Författare

Den där Jeepen var ju hur frän som helst!

Kommer nog att använda den en del "i väglöst land" men inte i den allra värsta sörjan om man säger så. Har tex en jaktstuga dit det går en traktorväg och dit tar man sig med traktor el.fyrhjuling om man nu inte väljer att gå. Lite surhålor och risigt och allmänt brötigt. Men ska man upp och jaga får jag ju inte med mig grejer och hund i traktorn direkt. Detta är ett exempel på vart bilen ska gå. Denna väg är ju givetvis inte plogad och ej heller den dåliga grusvägen man åker på innan man kommer dit, och det är några kilometer.

Publicerat

Dessvärre sätter terrängkörningslagen stopp för det mesta utanför väg.

Suzuki har i och urkopplingsbar 4WD och större motorer än den jag blev missnöjd med, dock drog jag fram en älg

med Jimmyn en gång. Man åker naturligtvis bättre i en större bil