Publicerat November 4, 201213 yr Jag tänkte mer snöplog, dubbade vinterdäck, stereo med två högtalare, dragkrok och jaktpaket..
Publicerat November 4, 201213 yr Kan inte hålla med om detta. Har både wrangler och cherokee. Har wranglern som sommar bil och cherokee xj:n som vinter/jaktbil. Inte haft några problem med desssa bilar. Cherokeen är som gjord som vinter/jaktbil, RIKTIG 4X4, tål mycket stryk, bekväm att åka långfärd med, billig i inköp. Mer utrustning och bil för pengarna får man nog leta efter. + HUR MYCKET eftermarknads delar och tillbehör som helst om man vill höja, sätta diffspärr fram winch mm.. Instämmer helt. Enda nackdelen är bränsleförbrukningen.
Publicerat November 9, 201213 yr Författare I ett inlägg här ovanför så nämns Terrano 2.....Hur är denna kärra att köra? Verkar vara vettiga priser på dom men mkt rost
Publicerat November 12, 201213 yr Ingen som nämnt Nissan Patrol. Större och bättre än terrano, jämnstor som land cruiser fast billigare. Ordentlig framkomlighet när man diffar hjulen.
Publicerat November 12, 201213 yr Instämmer helt. Enda nackdelen är bränsleförbrukningen. Tycker inte de drar så farligt med soppa, min 92a cherokee går på 1.1 till 1.4 liter/mil, (aldrig haft den under 1.1 och aldrig över 1.4) Min Wrangler går på 1.4 till1.8 liter milen, mn då är den strokad till 4.5liter + 33 tummare. Min brors cherokee (lika som min fast 31tummare) därimot går på ca 1.8 liter /mil. Hur dessa Jeepar står sig mot japanare i bensin törst vet jag ej, hade vart kul å veta om de är så snåla som man kan tro??
Publicerat November 12, 201213 yr Chevrolet Trailblazer,lite törstig kanske,men vem är inte det Gärna en Trailblazer SS då..
Publicerat November 14, 201213 yr Jag har ägt ett par nivor. Äger fortfarande en. Vill du ha en fullfjädrad terrängbil till rimligt pris finns inget mer för pengarna. Egentligen är kvalitétsbristerna överdrivna. Det finns två huvudproblem egentligen. Dels är de flesta äldre nivor körda av bönder och därmed fullständigt misshandlade. Jag hittade foderpellets och halm under mattorna i min och ALLA skruvar var sönderdragna. Say no more. Förutom de fadäser jag själv ställt till med har den gått bra i flera år nu. Nyare nivor har hygglig vägkomfort tycker jag. Lite som en volvo 740. Det finns ett par sätt att komma över riktigt billiga Niva. Modernare har ofta problem med kamaxelgivaren vilket får dem att gå konstigt, eller inte alls och dra mer än de 0,8 l/mil de brukar ligga på annars. Givaren är inte särskilt dyr, eller svår att byta, men man bör ha ett par extra. Sen är det växellådan. Det är i huvudsak två problem. En fjädrande låsbricka på ingående axel som tappar spänst och gör att 4.e växeln hoppar ur. Den kostar ca 20 kr och är faktiskt förvånansvärt lätt att byta. Sen brukar muttern på utgående axel skaka loss. Det är sämre, då kan 5:ans växel börja hoppa ur och låter man det fortgå måste man byta lite drev. I övrigt är konstruktionerna bra och det mesta förvånansvärt hållbart.... MEN!!!! Kom ihåg!! Bilarna är monterade av halvpackade ryssar. Dvs, en ny Niva är med all sannolikhet inte 100% ihopskruvad. Det är bättre att köpa en niva som gått ca 2000 - 3000 mil och är ordentligt servad, då har det mesta hunnit skaka loss och bli fastskruvat :-) Numera finns det torsendiffar att köpa för 3500 kr ungefär (om man har kamelsmugglande bekanta) vilket gör bilen fullständigt brutal i terrängen. Och en standard niva kickar skiten ur en standard zuka. /M
Publicerat November 14, 201213 yr ...ALLA skruvar var sönderdragna. Mmm... Jag har ägt 150+ bilar av de mest olika slag, med mätarställningar från 0 till 80000 mil. Alla utom kanske ett tiotal har en sak gemensamt: de enda skruvar som ens rörts är hjulditona och oljepluggarna. Att dina skruvar dragits sönder beror på att de dragits fast, åtskilliga gånger, vilket i sin tur beror på att bilen är i grunden felkonstruerad: för dålig passning kombinerat med otillräcklig förspänning gör att de släpper. Loctite kan göra att skruvarna sitter kvar, men grejerna som ska hållas fast med dessa skruvar rör sig likafullt mot varann... Det är inte skruvarna i sig som ska hålla kvar saker, utan friktionen som (bör) genereras med kraften när skruvarna dras åt - det vet jag att du vet. Skruvarna ska kunna sträckas/förspännas MINST så mycket som behövs för att bibehålla denna kraft i alla de varierande temperaturförhållanden som kan förekomma - annars kommer ofelbart sakerna att röra sig mot varann. Förklara för mig hur mycket en M10-skruv dragen i ett toppgängat hål, genom en 6 mm tunn fläns, sträcker sig och bevisa sen för mig att den löjliga förspänningen skulle räcka. Nivan är billigt skit, och "skit" is the operative word... Att din inte hunnit ramla i småbitar än beror på att du inte kört med den annat än in och ut ur garaget. -- Mats
Publicerat November 14, 201213 yr Hehe. Nej. De skruvar som var dåliga var de som rörts. Dvs de som höll fast slitdelar. Nivan är i grunden en väldigt sund konstruktion på nästan alla plan och de små felkonstruktioner som finns kan man leva med då det är billigt att åtgärda och inte särskilt frekvent. I huvudsak då fjäderbricka/ingående lager i växellådan, samt att man bör överfylla lådan med olja och dra åt/loctajta muttern som håller slutflänsen på lådan. Det är värre att de är monterade av halvpackade ryssar och körs av bönder. Eller körs som om de kördes av bönder, dvs hårt som fan, ofta i skogen. /M
Publicerat November 14, 201213 yr Jag och en kompis kör ibland offroad på P4 skövde, Han hade en niva som han höjt så mycket han kunnat, medans jag har en Jeep wrangler, höjd 3 tum, inget radikalt. Slutsumman av detta blev att han blev sur för skiten gick sönder och stannade hela tiden, sen att han inte kunde köra där vi andra körde gjorde ju inte saken bättre . Han sålde skiten och köpte sig en wrangler istället. (fick bogsera hem nivan 6 mil i slutet på dagen) Detta är min enda (tack och lov) erfarenhet av niva.
Publicerat November 14, 201213 yr En gång köpte jag en potatis som legat i hundbajs i tre år och den smakade skit. Fan vad dåligt det är med potatis! Numera köper jag alltid chips. mycket godare!!
Publicerat Mars 4, 201313 yr Författare Nu har det inhandlats 1st jakt/skogs/åka till jobbetbil. Det blev en en Cherokee Xj 92:a i gott skick sånär som en icke fungerande hastighetsmätare samt att en bit på avgassystemet behöver bytas. Men avgassystem var ju nästan gratis....1300:- från katalysatorn och bak. Dock är det bara en bit över bakaxeln som ska ordnas så det löser jag med 3 böjar och en rörstump...300:- på Biltema. Vad det gäller hastighetsmätaren så är det förmodligen en givare för 300:- som behövs. Enda rosten som finns är lite ytrost runt två dörrhandtag. Den har aldrig vart skogskörd. Ja som sagt en mkt fin bil för 5000:-!!!!!! Känns som en helt ok affär faktiskt . Har testat den lite och fy fan vilken bil att ta sig fram. Detta ska bli kul till hösten/vintern när man ska ut på blöta, leriga och snöiga vägar. Så nu ska den pimpas till lite med några extra lampor och lite smått och gott
Publicerat April 20, 201313 yr Författare Ja då var det fixat lite småfel på "Jeppe" såsom hastighetsmätaren, en ny bit avgasrör och 4 Cooper weathermaster st 2. Summa för allt 1900:-!!! Inte mkt att klaga på. Nästa fredag ska den in på besiktning sen får vi hoppas det bara är att tuta och köra. Kört har jag ju gjort en del med den på en massa roliga ställen...2 fastkörningar har det blivit men det beror på amöban bak ratten och inte bilen. Himla kul bil detta. Idag får det bli rengörning in och utvändigt på den
Publicerat April 22, 201313 yr Byt alla oljor och filter om det inte är gjort, även i växellåda, diffar och fördelningslåda. Givetvis tändstift och filter också. Ofta slarvas det med dylikt och slitage och läckage kommer som brev på posten. Jag skulle även byta oljan i servostyrningen av precis samma orsaker.