Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa bil med 4wd

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag hade ju inte direkt tänkt ge mig rakt ut i buschen och köra, men det jag menade var att det kan komma att bli på riktigt riktigt dåliga vägar. Vägar där det med lite jävlar anamma går att köra med vanlig 2wd men om det blir blött eller lite snö så är det stopp. Den traktorvägen jag nämnde har en gång i tiden för sisådär 40 år sedan vart framkomlig med bil men har efter en del avverkningar blivit att betrakta som skogsväg/traktorväg med en del blöta samt mkt ris och skit. Så det kommer ju inte att bli tal om "Offroadkörning på riktigt"

• Svar 71
  • Visningar 15,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Du måste älska ditt garage. -- Mats

• Kan inte hålla med om detta. Har både wrangler och cherokee. Har wranglern som sommar bil och cherokee xj:n som vinter/jaktbil. Inte haft några problem med desssa bilar. Cherokeen är som gjord som

• Några 4WD som jag haft, dock inga terrängmonster. Niva, tyvärr med 4-växlad låda, lite mek men ganska lätt att rep. Subaru Leone, otrolig slitstark motor, rostade rejält Subaru Forester, passade in

Publicerat

L 200 ?

Publicerat
  • Författare

Ja en L200 är jag inte främmande för.....dom flesta Mitsubishi terrängbilar är ju ok det var Pinin jag var lite fundersam på. Ser en del sådana och gillar stuket på den bilen, kan inte riktigt säga varför

Publicerat

4wd är för storstadsbor som inte kan hantera lite terräng ;)

2wd är för bönner som tror dom kör terräng när dom kör på framfartsvägen ;)

Publicerat
  • Författare

Hahahahaha!! Ja den satt den....helt klockrent.

Publicerat

MB GW o Opel frontera även Nissan terrano II har bra 4wd och funkar i skogen, rätt däck så.

Publicerat

Om du ska kunna välja mellan 2wd och 4wd tror jag Landcruiser går bort(kan dock ha fel) men har en LC90-97 och kikat på några andra Landcruiser och jag tror alla har permanent 4wd? Kanske någon modell jag missat som har urkopplingsbar 4wd. Nu har jag en bensinare så den är ju inte så snål men en underbar bil. bekväm på långkörningar och suverän på dåliga vägar. Väldigt lite vägljud så den är tyst i kupen sen ger den intrycket av att i princip vara skottsäker, som om den inte kan gå sönder :smile: Har även en Subaru Outback som får tjänstgöra som familjebil. Kanonbil men den slår inte Landcruisern :thumbsup: Hade tidigare en Mitsubishi Pajero Wagon disel- 04. Riktigt fin bil där man kunde välja mellan 2wd och 4wd. Mycket utrustning i grunden och riktigt bekväm bil. Drog ca:0,9l/mil blandad körning på sommaren och kanske 1,0 på vintern. Dock är ju skatten inte så rolig om man inte har den lb-reggad. Ca: 10000:- Körde 10000mil med den och inget strul. En rejäl bil. Hade jag fått välja samma årsmodell hade det blivit en Landcruiser men de är ganska rejält mycket dyrare. Nu har jag bara LC:n som jakt/fiske(min egen bil :smile: ) och blir kanske 6-700mil per år så då blev det en bensinare. Både Pajeron och Landcruisern kändes dock grymt säkra på sämre vägar mm

Publicerat

Jägare får i vissa fall kringgå terrängkörningslagen. Bl.a. när det gäller att röja pass o liknande, när man måste ha utrustning med sig.

Även är man hämtar bytesdju, förutsatt att det inte är mindre än rådjur. Då måste dom släpas.

Älg, dov-kronvilt, vildsvin o björn får hämtas med fordon. (Jeep).

Publicerat

Är man lite mekkunnig o inte rädd för bensinförbrukning så är nog en Jeep Cherokee (XJ) -91-00, det mest prisvärda man kan köpa.

Även Grand Cherokee (ZJ) är prisvärda.

Publicerat

Suzuki Grand Vitara? De har i och ur kopplingsbar 4wd dessutom lågväxel som kan vara bra vid krypkörning.

Köpte själv en Grand Vitara XL-7 -03 automat 2,7v6 bensin med knappt 14´mil bakom sig. En riktig bruksbil som jag ser det men rätt bekväm ändå. Jag tycker man sitter bra i den och den är trevlig på vägen. Enda nackdelen är väl att den är lite törstig men vi har våran som en andra bil så det blir inte så många mil per år, kör alldeles för lite för att rättfärdiga en diesel. Bra markfrigång och rymlig.

Hur komforten är på den vanliga kortare versionen vet jag inte men förmodligen hoppigare då hjulbasen är kort.

Mvh P

Publicerat

Suzuki Grand Vitara? De har i och ur kopplingsbar 4wd dessutom lågväxel som kan vara bra vid krypkörning.

Köpte själv en Grand Vitara XL-7 -03 automat 2,7v6 bensin med knappt 14´mil bakom sig. En riktig bruksbil som jag ser det men rätt bekväm ändå. Jag tycker man sitter bra i den och den är trevlig på vägen. Enda nackdelen är väl att den är lite törstig men vi har våran som en andra bil så det blir inte så många mil per år, kör alldeles för lite för att rättfärdiga en diesel. Bra markfrigång och rymlig.

Hur komforten är på den vanliga kortare versionen vet jag inte men förmodligen hoppigare då hjulbasen är kort.

Mvh P

Hmm, något liknande hade jobbar kompisen innan och han var inte nöjd. Missljud i växellådan, renoverade lådan 2ggr. Sista gången sålde han bilen och han som köpte bilen sen från bilfirman har kvar missljudet. Blivit stående pga av lådan och måste bogseras bort/bärgas ett par ggr.

Publicerat

Landcruisern jag kör (HJ 60) har urkopplingsbar fyrhjulsdrift. Du tyckte att landcruisern är något stor. den finns även i mindre modeller typ jeep wrangler (men bättre)

Publicerat

Tyvärr har nog kkjon rätt. Toyota är nog blande det mest slitstarka som finns. Men smakar det så kostar det, i alla fall om man ska köpa nytt. Eller när man ska modifiera med coola höjsatser o annat skoj...

Skulle jag åka jorden runt i väglöst land skulle det bli i en Toyota Land Cruiser...

Och jag är ändå Jeepfreak, om nån nu missat det...

Publicerat

Vad kostar det att höja en hilux? Grejor +arbetet.

Publicerat

Varför vill du höja den? Skall du köra på Islands glaciärer?

Om du köper en sats Old Man Emu från tex Australien eller England kommer du undan med strax under tio papp inkl montering. Men då vill du ju också ha 35" däck, ARB lockers, rock crawlers...

Annars är det inte markfrigången som är begränsande faktorn på den typen av bil, det är priset....

Publicerat

en lillkille i gänget är givetvis en suzuki 413, spoad med stoora däck och diffspärrar samt stenkryparlåda... :yes:

vänligen nils

Publicerat

.

Publicerat
  • Författare

Ingen som har nåt intressant att säga om Ford Explorer? Har haft några Fordar( fast vanliga personbilar då) och dom har jag varit mer än nöjd med. Har i dagsläget en Mondeo från 00 som gått snart 23000 mil(själv har jag kört den 7000 mil) den har under mina 7000 mil funkat klockrent. Har lagt ut strax över 7000kr på den i min ägo. Enda felet är att den inte är fyrhjulsdriven :smile: Man hör ju många muttra om Ford i allmänhet och Explorer i synnerhet.....men är Explorern så jävla dålig?

Publicerat

Ford generellt är inget jag har koll på men efter att vi fastnade i 20 cm snö och i princip allt slutade fungera på biljäveln så är enda jag skulle göra i närheten av en sådan att hjälpa folk som sitter illa till. Dom kanske blivit bättre men det exemplaret förstörde min tilltro till Explorers.

Publicerat

Ford har som affärsidé att bygga lite billigare och det avspeglar sig i stort som smått. Mycket för pengarna men...

Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.

Publicerat

Ingen som har nåt intressant att säga om Ford Explorer? Har haft några Fordar( fast vanliga personbilar då) och dom har jag varit mer än nöjd med. Har i dagsläget en Mondeo från 00 som gått snart 23000 mil(själv har jag kört den 7000 mil) den har under mina 7000 mil funkat klockrent. Har lagt ut strax över 7000kr på den i min ägo. Enda felet är att den inte är fyrhjulsdriven :smile: Man hör ju många muttra om Ford i allmänhet och Explorer i synnerhet.....men är Explorern så jävla dålig?

Jag kikade lite på andra och tredje generationens Explorer innan jag köpte storebrodern Expedition, vilken jag är riktigt nöjd med. Superbilliga delar via Ebay, och god komfort med luftfjärding, som dessutom höjer sig när man har 4wd lågväxel i. Samt riktig fyrhjulsdrift, så framkomligheten är riktigt bra enligt mig.

Det man ska passa sig för om man köper en Explorer med V6 är rasslande kamkjedja. Bökig att fixa då kjedjan på ena sidan är på "baksidan" av motorn, dvs mot torpedväggen..

Finns säkert massor att läsa om just Explorer här.

Publicerat
  • Författare

Ja nu när man kollat lite på det hela och fått lite mer info om olika bilar så har det ju helt klart sållats bort en del. Explorern faller bort dels för att jag inte behöver allt lull lull på den,sen känns det som en alldeles "för fin bil" att ha till ändamålet. Pajero och Land Cruiser ryker på sin storlek då de känns som lite overkill i sammanhanget. Likaså Frontera. Vill ha en mindre bil och då Pinin inte direkt får rosor så faller den också ut fån listan. Kvar då blir det Niva och ev Suzuki. Dessa är lagom i storlek och har inte allt för mkt konstigt som kan krångla.

Så nu riktas blickarna mot ngt vettigt av dessa två alternativ så får man se vad det blir. Tack alla för all er info och tips och råd. Har ni ngt att säga om de två alternativen jag väljer mellan nu, så får ni mer än gärna "ladda" på med det...ris liksom ros.

Publicerat

hejsan, :smile:

båda är ekonomimodell,

ingen är motorvägsfantom.

det finns mer prylar till zukan.(stenkryparlåda, diffar etc)

zukan finns även som diesel och kåpa

annars är det nog hugget som stucket

vänligen nils

Publicerat

Såg idag att en ny Niva kostar 115kkr i sverige, sen finns det lite extrautrustning som gör att det kan springa iväg. Men i grund utförande var priset inte farligt för en ny bil...

http://www.ladasverige.se

Publicerat
...sen finns det lite extrautrustning som gör att det kan springa iväg.

qeburu5y.jpg

;)