Publicerat April 13, 201313 yr Författare Två pass i morse men ingenting. Hela vintern har varit en motgång.
Publicerat April 13, 201313 yr har hittat ett aktivt gryt med mycket färska spår runtikring. vad tror ni om att sätta sig och locka i närhet till grytet? (här i norr har vi rävjakt tom den 15e..) för övrigt fått in ett par rävar på lock i år. en bom och ett par har kommit in på ca 300m för att sedan vända.
Publicerat April 14, 201313 yr Författare Om jag inte orkar upp imorgon så var den här kvällen en mycket lyckad final. Lockade två pass ut mot en sjö. Andra passet får jag se en räv som kommer ut på isen vid en bäckmynning. Avståndet är mer än en km men riktnigen är rakt på. Den stannar ett antal gånger och pinkar men lite låga toner från pipan gör att den håller kursen. När den stannar bakom ett dike så är risken att den väljer fel väg och får vittring så jag låter skottet gå på ca 200m. Räven tippar baklänges och döden är ögonblicklig. Det är en liten rävtik och det känns bra att veta att man räddat ett ton djur från att bli rävmat.
Publicerat Juni 1, 201313 yr http://uppsalebojakt.wordpress.com/2013/05/31/skyddsjakt-pa-varvetet/ Nyfiken räv på vårvetet kom på muspip
Publicerat September 10, 201312 yr Nu är förberedelserna i full gång inför årets lockjakt:-) Nytt camoställ. Tillfixat stöd. Camo till bössan. Bytt ut lite pipor. Och går allt vägen blir de kaliber byte med:-) Kan bli spännande detta:-) I år siktar vi på 2 siffrigt:-) S.
Publicerat September 17, 201312 yr Jag kör med syco tweety och vogelklage men rävarna skrattar bara åt mig trots att jag tycker att det låter bra
Publicerat September 17, 201312 yr Har båda men tycker jag inte behärskar dem till 100%. Har skjutit för dem men är inte riktigt nöjd ändå. S
Publicerat September 17, 201312 yr Jag kör med syco tweety och vogelklage men rävarna skrattar bara åt mig trots att jag tycker att det låter bra Mina favoriter Om jag var du skulle jag spara Syco twetyn till vintern och spelat lite med Vogelklagen nu så har du ett oprövat läte till Vinterjakten med månljusa nätter!!! De är ju så vitt skilda läten att det inte borde vara några problem.
Publicerat September 30, 201312 yr Förra veckan hade jag mitt första "riktiga" pass. Mitt ute på en åker där en avloppsbrunn finns så går det inte att klippa, så högt fint gräs fanns det att gömma sig i. Efter ca 10 minuters lockande med min verminator syco tweety ser jag något i vänster ögonvrå. Jag vrider sakta huvudet för att se en gamm räv stå å glo på mig på 40 meters håll. Den fortsätter att gå sakta mak runt dungen med gräs och jag sträcker mig efter bössan. Då ser räven mig och får en raket i baken och springer mot skogen. Jag hinner slänga upp bössan och inser mitt misstag! Om man börjar jakten med att jaga kanadagäss ska man självklart ställa ner förstorningen innan man sätter sig på pass. För tro mig när jag säger att det är svårt att hitta i en räv i full fart i gluggen på 40-50 meters håll med en förstorning på 12 ggr. Räven - Karlström 1-0 Nästa inköp kommer bli en mojo critter som får räven att koncentrera sig på nått annat än mig. Tror det kommer hjälpa en hel del.
Publicerat September 30, 201312 yr Är det en fågel pipa? Funderar på att köpa en med fågel ljud. Är de svårare att blåsa i än en harskriks pipa?
Publicerat September 30, 201312 yr Är det en fågel pipa? Funderar på att köpa en med fågel ljud. Är de svårare att blåsa i än en harskriks pipa? Jo det är en fågelpipa. Jag tycker personligen att det är svårare att blåsa i en fågelpipa än harskripipa. Men träning ger färdighet =) Själv så försöker jag låta som proffset själv... kolla in denna video
Publicerat September 30, 201312 yr Jo det är en fågelpipa. Jag tycker personligen att det är svårare att blåsa i en fågelpipa än harskripipa. Men träning ger färdighet =) Själv så försöker jag låta som proffset själv... kolla in denna video Hur gör du för att få till samma ljud som på klippet?
Publicerat September 30, 201312 yr Hur gör du för att få till samma ljud som på klippe Är det någon som har lyckats få till bra ljud med verminator twisted syco? Först trodde jag att det var fel på rävarna eftersom dom aldrig dyker upp när jag lockar med twisted syco men börjar nog inse att felet ligger hos mig ;P
Publicerat September 30, 201312 yr Jag börjar närma mig detta ljud på filmen men har nog en bit dit... det kommer en del falska toner ibland. Svårt att förklara detta. Jag sätter då tänderna direkt mot membranet rätt långt ut, på snudden att det knappt kommer ljud ibland. Jag som biter även från undersidan på pipan för att enklare få ett bra tryck mot membranet... Det jag försöker bli bättre på är igentligen den andra delen som är den gnällande delen. Den sista långa får jag hyffsatt till genom att anpassa hur hårt och länge jag blåser och genom att hålla för handen och leka lite med ljudet på så vis också. Vet inte om jag ens själv förstår vad jag menar men hoppas att de ger er nått att prova iaf. Räven har då kommit till mig, men kan också ha varit en tondöv räv men det återstår och så då jag flyttar in i mitt nya hus i december.
Publicerat Augusti 6, 201510 yr Vem lägger upp en ny tråd för denna säsongen? Jag är inte tillräckligt bevandrar inom detta för att veta hur man gör
Publicerat Augusti 7, 201510 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/51696-lockjakt-p%C3%A5-r%C3%A4v-201516/#entry876012