Publicerat Oktober 28, 201213 yr Dags att göra en ny tråd då jag inte hittade någon för året. Gjorde två pass ikväll och hade in två rävar men lyckades inte komma till skott. Den sista var så nära att jag hörde prasslet från den bakom ryggen men ingen kom fram så att jag såg dem.
Publicerat Oktober 28, 201213 yr Se där ja:) har inte prövat iår ön. Tänkte göra det någon kväll framöver. Vad använder du för pipa? Har en hatskriks pipa men det är sällan man ser någon räv som blir lurad...:/
Publicerat Oktober 29, 201213 yr Jag har bara fått in 1 räv med Harskrik de andra har kommit på Fågelskrik och ett par på Muspip. Dock ingen lockräv i år ännu. Väntar på snön jag men här bara regnar
Publicerat Oktober 29, 201213 yr Fick en i augusti med Demmels "Vogelklage" sen har jag inte försökt nått mer! Även här väntar man in rätt förutsättningar!
Publicerat Oktober 29, 201213 yr Var ute i fredags på ett första försök utan större lycka rent jaktmässigt men med mycket trevligt väder. Blir vädret ok på fredag drar jag ut igen.. Har ni erfarenheter av olika väder spelar in på rävens lust att komma ? Mvh // Johannes
Publicerat Oktober 29, 201213 yr Författare Jag har skjutit två på lock och två på passjakt i år. Nu har snön kommit och det var -20 grader kallt igårkväll. Jag har en massa pipor men det är nästan bara en jag använder och det är turbo twetyn. Funderar på att ta ett trångt skogspass ikväll med hagelbössan liggandes över knäna då rävarna inte vågar sig ut på öppna ytor när det är en sån här fullmåne.
Publicerat Oktober 29, 201213 yr Fick en i augusti med Demmels "Vogelklage" sen har jag inte försökt nått mer! Även här väntar man in rätt förutsättningar! Vogelklagen är fin!
Publicerat Oktober 30, 201213 yr Vogelklagen är fin! Riktigt fin! Synd bara att den inte hörs så långt! Ska nog bygga på nån typ av tratt på den så att den kan höras lååååååångt!
Publicerat Oktober 30, 201213 yr Riktigt fin! Synd bara att den inte hörs så långt! Ska nog bygga på nån typ av tratt på den så att den kan höras lååååååångt! Det är nog en av pipans bra egenskaper tror jag! Du får flytta dig lite fler gånger men får in rävar utan att de är så försiktiga! Jag smyger i pass där jag tror de kan finnas och börjar med den eller muspip, funkar inte det så fortsätter jag med skränigare pipor-Syco Tweety osv. Då kan tratten iofs komma väl till pass
Publicerat Oktober 30, 201213 yr Författare Två pass under dagen men inte ett hår. Det kräksnöar så jag tror inte att rävarna gillar att vara ute.
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Jag har också fastnat för lockjakten så jag köpte Nordic Predator och tänkte ge det ett försök den här säsongen Jag har väl varit ute 7-8 gånger men bara lockat in kråkor, korpar och nötskrikor... Jag har sett "Lockjakt på räv" och tagit till mig alla tips där, men nått gör jag ju fel bevisligen. Förmodligen är det min lockteknik eller fel passval. Har mest suttit vid rätt trånga träden med vinden i sidan eller i ryggen.. Men spännande är det iallafall
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Jag har också fastnat för lockjakten så jag köpte Nordic Predator och tänkte ge det ett försök den här säsongen Jag har väl varit ute 7-8 gånger men bara lockat in kråkor, korpar och nötskrikor... Jag har sett "Lockjakt på räv" och tagit till mig alla tips där, men nått gör jag ju fel bevisligen. Förmodligen är det min lockteknik eller fel passval. Har mest suttit vid rätt trånga träden med vinden i sidan eller i ryggen.. Men spännande är det iallafall Har i princip samma erfarenhet. Haft mest framgång med muspip faktiskt. Kanske är det så att det är mer som ska klaffa vid harskrik? Större/tuffare räv och mer krav på ditt pass, medan muspip attraherar vilken räv som helst? Är iaf min teori. Känner ingen som lyckats särskilt väl med harskrik men däremot med muspip och Buttolo.
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Har i princip samma erfarenhet. Haft mest framgång med muspip faktiskt. Kanske är det så att det är mer som ska klaffa vid harskrik? Större/tuffare räv och mer krav på ditt pass, medan muspip attraherar vilken räv som helst? Är iaf min teori. Känner ingen som lyckats särskilt väl med harskrik men däremot med muspip och Buttolo. Skönt att det är fler än jag som har den erfarenheten, börjar nästan tro att jag luktar illa eller nåt Jag har fått uppfattningen att muspip fungerar bättre i början på säsongen. När tjälen kommer så kan man gå över mer på harskrik? Det känns inte helt bra att bara nöta på med samma metod när det ändå inte fungerar, snart har man lockat sönder marken..
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Harskriket funkar bäst när rävarna börjar bli hungrigare på vårkanten. Än finns relativt mkt lättfångad mat i skogen älgräntor å smågnagare. Dock så är det gnagar krasch här i norr så kan bli bra lock sesong. Har dock inte varit ute å lockat än. Väntar in snön först.
Publicerat Oktober 31, 201213 yr Skönt att det är fler än jag som har den erfarenheten, börjar nästan tro att jag luktar illa eller nåt Jag har fått uppfattningen att muspip fungerar bättre i början på säsongen. När tjälen kommer så kan man gå över mer på harskrik? Det känns inte helt bra att bara nöta på med samma metod när det ändå inte fungerar, snart har man lockat sönder marken.. Köp en fågelpipa så har du lättare att få in dem. På månljusa nätter får du dina första rävar och jag tror man lär sig mest på dem!!
Publicerat November 1, 201213 yr Det är nog en av pipans bra egenskaper tror jag! Du får flytta dig lite fler gånger men får in rävar utan att de är så försiktiga! Jag smyger i pass där jag tror de kan finnas och börjar med den eller muspip, funkar inte det så fortsätter jag med skränigare pipor-Syco Tweety osv. Då kan tratten iofs komma väl till pass Jodå, jag har ett liknande upplägg som dig! Försöker hålla reda på vart rävarna brukar hålla till och sedan smyga mig så nära som möjligt och börja med, exempelvis, Vogelklage för att sedan väsnas lite mer! Jag älskar ljudet i den i alla fall!
Publicerat November 1, 201213 yr Igår skulle jag äntligen få se om räven reagerade på min fågelpipa. De satt en räv mitt ute på en frusen åker bredvid huset så tänkte detta blir kanon! MEN när jag tog fram bössan och tittade i kikaren så fick jag se svansen som såg ut som en julgran som stått utan vatten i 3 månader. Planen var då att smyga närmre för att avliva skabbräven. Då jag ålat mig fram över gräsmattan och ut på på åkern som gränsade till den åker som räven satt på så kollade jag lite till höger och får syn på fem rådjur. Så dessa kommer att förstöra denna jakt lite senare. Detta då de börjar gå i riktning mot räven. När de kommer 20 meter från räven skvätter de till och paniken utbryter! Rådjur springer åt alla håll, räven vet inte vart den ska ta vägen. Jag upp på benen och springer ut på åkern för att komma inom skotthåll. Jag slänger mig ner på backen för att få bra stöd, avlossar ett skott som missar räven. Är ju inte värdens största träffyta på en årsunge med ganska långt gången skabb. Förhoppningsvis kommer den ut nån annan dag på åker utan att rådjuren kommer och förstör.
Publicerat November 1, 201213 yr Igår skulle jag äntligen få se om räven reagerade på min fågelpipa. De satt en räv mitt ute på en frusen åker bredvid huset så tänkte detta blir kanon! MEN när jag tog fram bössan och tittade i kikaren så fick jag se svansen som såg ut som en julgran som stått utan vatten i 3 månader. Planen var då att smyga närmre för att avliva skabbräven. Då jag ålat mig fram över gräsmattan och ut på på åkern som gränsade till den åker som räven satt på så kollade jag lite till höger och får syn på fem rådjur. Så dessa kommer att förstöra denna jakt lite senare. Detta då de börjar gå i riktning mot räven. När de kommer 20 meter från räven skvätter de till och paniken utbryter! Rådjur springer åt alla håll, räven vet inte vart den ska ta vägen. Jag upp på benen och springer ut på åkern för att komma inom skotthåll. Jag slänger mig ner på backen för att få bra stöd, avlossar ett skott som missar räven. Är ju inte värdens största träffyta på en årsunge med ganska långt gången skabb. Förhoppningsvis kommer den ut nån annan dag på åker utan att rådjuren kommer och förstör. Hej, fick du tag på någon mark runt Ume till slut? grattis isof! /Cris
Publicerat November 1, 201213 yr Tack Cris. Ja predatorjakt har jag fått tag i Umeå. Har mark på hemmaplan för småvilt men då jag bor i Umeå och har den mesta av fritiden där så kändes det bra med lite jakt där också. Detta var dock på marker som jag har i hemöver.
Publicerat November 1, 201213 yr Jag utnyttjade extra timmen vi fick förra helgen med att köra ett lockpass på räv innan samlingen till älgjakten. Satte mig tillrätta med utsikt i en grusgrop där jag i somras skjutit två valpar. Började med att blåsa i min nya pipa. En pc2 som jag inte provat tidigare. Blåser en serie på några sekunder, hinner precis släppa ner pipan när jag ser en räv komma traskandes på ca 130 m. Blir tvungen att skjuta för han är på väg in i vind men bommar tyvärr. Men pipan verkar fungera iallafall. Sent from my iPad using Tapatalk
Publicerat November 1, 201213 yr Appropå vogelklage så har jag hittat till hemsidan där man kan köpa den. Ser dock inte vad den kostar och än mindre hur man beställer då det inte finns någon läslig text (jag kan inte tyska).. Någon vänlig själ som kan förklara Edit - nu hittade jag vad den kostade Mvh // johannes
Publicerat November 2, 201213 yr Appropå vogelklage så har jag hittat till hemsidan där man kan köpa den. Ser dock inte vad den kostar och än mindre hur man beställer då det inte finns någon läslig text (jag kan inte tyska).. Någon vänlig själ som kan förklara Edit - nu hittade jag vad den kostade Mvh // johannes Sorry minns inte detaljerna! men jag tror inte det var så svårt!! jag lyckades ju trixa lite så löser du det vill minnas att det stoppade på lite +300sek för pipa och frakt jag betalade inte med kort utan på faktura (gillar inte att använda kort på nätet!!) totally worth it
Publicerat November 3, 201213 yr Jag har slaktat ungtuppar hemma i dagarna! Det blir ju en del dun och fjäder när man plockar dem. Jag blir lite sugen på att spara en del av det och använda som bulvan! En handfull fjädrar utslängda istället eller tillsammans med bulvanen borde ju dra Rävens intresse till sig som skit gör för flugor Eller är det kanske att bara överarbeta passet
Publicerat November 3, 201213 yr Författare Tredje gången gillt som räven inte har klart för sig hur det är tänkt att rävar ska uppföra sig. Tjugofem meter bakom ryggen har den stått och kommit i medvind. Upptäckte den på ca 40m och då hade den redan upptäckt mig och försvann som ett grått streck i mörkret så det gick åt helsike ikväll också.
Publicerat November 3, 201213 yr Skøt en han ræv torsdag ved ca 20,30 brugte vogelklage syntes at den er letblæst kalle.