Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min LTR har gått vidare

Featured Replies

Publicerat

Min 308 LTR har till slut gått vidare till oigenkännlighet.

post-3849-0-14285800-1351625474_thumb.jp

Jeweltrycke förra sommarn.

Bytte kolv i februari, vilket lyft för liggskyttet :smile:.

Vid tur till Åland fick den en till pipa,en 22" Shilen MS SS i 260 Rem 1-8 stigning.

308 pipan är kvar eftersom den bara gått 4000 skott och aldrig skjutit så bra. Jag kan byta pipa själv :wink: nu, 308 pipan skall användas till bulkskytte.

Det blev en ASE ULTRA SL5 till 260 pipan oxå.

post-3849-0-26241900-1351626175_thumb.jp

Sen duracoatades hela systemet och 308 pipan siden-mattsvart i Mikes garage under hans erfarna övervakning.

Snart tror jag att jag är nöjd men man vet ju aldrig. Ett underbeslag för AICS mag är nog ett måste.

Sen är jag trött på benstöd på undersidan av framstocken, Versa-Pod med spigotfäste kanske, nä måste nog ha.

En LTR är den iallafall inte längre, snarare HTR :tongue: .

//Blyström

• Svar 53
  • Visningar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Härligt! Är det en GRS Varmint? Vad tror du om deras LR-modell med inbyggt spigot-hål i fronten?

Publicerat
  • Författare

Japp, GRS varmint.

Jag har känt på LR:n, har man aldrig tänkt att skjuta annat än liggande funkar den säkert. 1800 gram är jävligt mastigt för en kolv. Jag tycker varmintens 1400g är i överkant.

Ergonomin är däremot fantastisk.

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Versa Pod, CHECK.

post-3849-0-18518900-1354297686_thumb.jp

Spigot, CHECK.

post-3849-0-50984800-1354297752_thumb.jp

Jag kände att bäddningsdelen på spigoten var något överdimensionerad så den kapades och fick en runda i svarven till ø 9mm.

I helgen ska det borras och limmas.

Det ska bli skönt att slippa Harriskopian på undersidan på framstocken.

Jag vet att Versapod inte skattas högt på vissa Amerikanska forum men jag tycker att konstruktionen och handhavandet verkar sunt.

Här ska testas!

1 ˅,1 2GO :woot:

//Blyström

Publicerat

Versa pod är kalasbra bara man lär sig hur dom hanteras...

Vill hemskt gärna höra hur du känner för kalibern och vilka laddningar som trivs i just din pipa. Jag försöker samla lite info om hur just 260:in skall brotchas så en intressant sak är bla hur långa patronerna blir med bomkontakt, en slitsad hylsa med diverse kulor i ger mig ett bra hum. Det vore väldigt vänligt om du kunde göra ett sånt test för mig.

Alla brotchar diffar iom att dom också har sina toleranser men vissa skär patronläget med flera brotchar och då kan max COL diffa rejält. Rem 700 ger ju inte så bra maglängd så där kan man inte nyttja max av vad 260 kan ge tyvärr....

Kul med fler som skjuter 260:i, en underbar kaliber!

/Bönhas i väst

Publicerat

Kul med fler som skjuter 260:i, en underbar kaliber!

Min har fällt rävar,rådjur,hjortar och grisar från 30m till 495 denna säsongen och jag är helt kär i vad den lilla hylsan gör med 6,5mm projektiler :yes:

Har faktiskt fått en ny syn på 6.5mm kulors enastående terminalballistik!

/Mike

Publicerat
  • Författare

Skit oxå,

Alla anteckningr ligger i en mapp på jobb :devil:

Huromhelst är patronläget skuret för 140gn SMK med 0.3 mm ff col. 71,0 mm.

Jag fick fatt i en herrans massa såna for 1,50 kr/st.

Nu har pipan bara gått 500- skott men den kulan om utmärker sej är 140gn SST.

Jag har ett äckligt tight patronläge, men det är mitt eget fel. Jag gjorde dummys av nya Norma hylsor (överkalibrerat mög).

När jag formar om 308:or har jag crush fit. Jag fick leta reda på min justerade hylshållare #2 (-0,2mm) för att komma ifrån problemet.

//Blyström

Publicerat

Vad har du för piplängd och vad får du för hastigheter med 140grs SMK?

Jag räknar kallt med att du nyttjar MRP till dessa... Ca 43grs?

Om jag inte är helt ute och räjsar permobil så har du max COL 73mm i ett remmy mag. Detta gör att du kan nyttja 72,5mm COL på patron. 1,5mm ger liite mer krutvolym vilket också ger mindre tryck = mer plats för krut.

En sak som mer eller mindre alla verkar missa är att Normas hylsor är tillverkade med CIP min mått vilket ger (nästan) smallbase storlek. Dessa skjuter troligtvis skit dom första gångerna och man bör (läs skall) formskjuta dom med bomkontakt för att inte få problem.

Oavsett så vill jag även tillägga att även Lapuas hylsor skall formskjutas med bomkontakt för det blir bajs även med dom om man inte gör det.

Testa gärna att köra en 140grs SGK mot bommarna samt 43grs MRP. Torde klippa lerduvor ut till iaf 400m om inte längre.

Publicerat
  • Författare

Knappt jag törs berätta laddningarna :blush: .

Kid don't try this at home!! Denna laddningen är HET.

Deta är fritt fråm minnet och kanske inte är korrekt.

Piplängd 22" + Ase SL5.

Omformade Scandium 308

Federal 215

MRP 47.0 47,5 gn

SMK 140 hemmollade

Col. 71.5 mm 71,0 mm

V0 886 878 m/s

Där stannade jag, inga trycktecken i bulten, men tändhattarna :pinch: ! Skulle finnas 260 hylsor med small rifle primers.

Knepig laddning, enligt QL borde trycket varit 400 bar högre vid den hastigheten.

Denna laddningen testades precis efter ompipningen och sköt skit. Men det gjorde allt, det tog ~300 skott innan bössan bet.

Har inte hunnit gå tillbaka och testa kulan igen eftersom jakten kom emellan och en jaktladdning blev prioriterad.

Jaktladdning.

Omformade Scandium 308 formskjutna.

Federal 215

VV560 46,0 gn

Hornady SST 140

Col. 71.5mm (måste skaffa AICS mag lösning)

Vo 860m/s

Inga trycktecken, men det är en tunad bössa så det är inte säkert det syns.

Skjuter underbart, 11-12 mm cc @ 100m 5 skott

//Blyström

Publicerat

psst...Lapua har börjat sälja 308win hylsor med liten tändhatt! :yes:

Publicerat

Vad menar ni egentligen med "tight patronläge"?

Känns snarare som att vi borde lära oss skriva "kort" patronläge snarare än tight. Tight i min värld beskriver snarare att brotchen är felspecad i dimensionerna. Ett "kort" patronläge beskriver nog bättre vad vi diskuterar här, dvs att smeden headspejsat i bästa fall nätt och jämnt på en go-tolk, och i värsta fall på en fabrikshylsa med sugstängning... Ger varken till eller från precisionsmässigt, men ger en hel del huvudvärk när man ska slipa ner hylshållare eller korta verktyg.

//Peter

Publicerat
  • Författare

Fortsättning:

En runda till min goda vän White Trash AKA Charlie Walk Twice blev det borrat ett hål för spigoten eller som det heter på svenska TAPPEN.

Tack vare WT blev inte det frihandsborrade hålet helt F-U.

Rembygelfästet var i vägen så det är bäst att demontera det.

post-3849-0-01001500-1354398620_thumb.jp

Kvällens enda hål

post-3849-0-21268600-1354398814_thumb.jp

Och det vart genomgående

post-3849-0-49337200-1354398893_thumb.jp

Avfettning av tappen med lämplig produkt.

post-3849-0-91159100-1354399019_thumb.jp

På med epoxi i hålet

post-3849-0-95301000-1354399897_thumb.jp

Och på tappen

post-3849-0-49731800-1354399160_thumb.jp

Tappen monterad

post-3849-0-82224700-1354399261_thumb.jp

Fixering

post-3849-0-75541100-1354399375_thumb.jp

å där gick Ed's Red flaskan åt H-vete, tur att man har 3l till i dunken.

post-3849-0-76648400-1354399521_thumb.jp

Rembygelfästet ja, det får sitta på sidan av framstocken.

post-3849-0-76356200-1354399640_thumb.jp

Slutresultatet

post-3849-0-78945800-1354399744_thumb.jp

Nu gäller det bara att hitta tid att testa skiten.

//Blyström

Publicerat

Shit Blyström hon blir bara snyggare och snyggare :woot:

Publicerat
  • Författare

Shit Blyström hon blir bara snyggare och snyggare :woot:

Vist blir hon det, men framför allt funktionell.

Publicerat
  • Författare

Vad har du för piplängd och vad får du för hastigheter med 140grs SMK?

Jag räknar kallt med att du nyttjar MRP till dessa... Ca 43grs?

Om jag inte är helt ute och räjsar permobil så har du max COL 73mm i ett remmy mag. Detta gör att du kan nyttja 72,5mm COL på patron. 1,5mm ger liite mer krutvolym vilket också ger mindre tryck = mer plats för krut.

En sak som mer eller mindre alla verkar missa är att Normas hylsor är tillverkade med CIP min mått vilket ger (nästan) smallbase storlek. Dessa skjuter troligtvis skit dom första gångerna och man bör (läs skall) formskjuta dom med bomkontakt för att inte få problem.

Oavsett så vill jag även tillägga att även Lapuas hylsor skall formskjutas med bomkontakt för det blir bajs även med dom om man inte gör det.

Testa gärna att köra en 140grs SGK mot bommarna samt 43grs MRP. Torde klippa lerduvor ut till iaf 400m om inte längre.

Jag sitter med mina anteckníngar framför mej och har justerat infon i mitt tidigare inlägg.

Patronläget är skuret enl. följande COL vid bomkontakt:

140 SMK (mollat) 71,2mm

Norma DL 130 73,5mm

Lapua Scenar 123 72,9mm

Lapua Scenar 139 72,9mm

Om det är så att någom reagerat på den höga hastigheten är det så att jag inte planerar att skjuta 140 SMK fortare än 860m/s, det var för att få en tryckstege.

Eftersom bössan även är en jaktbössa vågar jag inte länga patronerna till mer än 71,5mm, gör jag dom längre blir det strul när jag ska fylla magget.

//Blyström

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Idag landade underbeslaget för AICS mag. :smile:

post-3849-0-21563800-1364421161_thumb.jp

Jag kunde inte låta bli att köpa ett 10 skotts max oxå :devil:

post-3849-0-53339000-1364421301_thumb.jp

Intressant att notera är att AICS maggen är 74mm invändigt. Här finns möjlighet att jaga throaten i framtiden.

//Blyström

Publicerat

Knappt jag törs berätta laddningarna :blush: .

Kid don't try this at home!! Denna laddningen är HET.

Deta är fritt fråm minnet och kanske inte är korrekt.

Piplängd 22" + Ase SL5.

Omformade Scandium 308

Federal 215

MRP 47.0 47,5 gn

SMK 140 hemmollade

Col. 71.5 mm 71,0 mm

V0 886 878 m/s

Där stannade jag, inga trycktecken i bulten, men tändhattarna :pinch: ! Skulle finnas 260 hylsor med small rifle primers.

Knepig laddning, enligt QL borde trycket varit 400 bar högre vid den hastigheten.

Denna laddningen testades precis efter ompipningen och sköt skit. Men det gjorde allt, det tog ~300 skott innan bössan bet.

Har inte hunnit gå tillbaka och testa kulan igen eftersom jakten kom emellan och en jaktladdning blev prioriterad.

Jaktladdning.

Omformade Scandium 308 formskjutna.

Federal 215

VV560 46,0 gn

Hornady SST 140

Col. 71.5mm (måste skaffa AICS mag lösning)

Vo 860m/s

Inga trycktecken, men det är en tunad bössa så det är inte säkert det syns.

Skjuter underbart, 11-12 mm cc @ 100m 5 skott

//Blyström

ql vet nog inte hur trång pipan är tex så trycket följer nog hastigheten.

Publicerat
  • Författare

Japp, sambandet mellan tryck och hastighet är solklart, det finns inga gratisluncher.

Saken är den att QL stämmer bra med tex VV560 men inte med MRP.

//Peter

Publicerat

NICE- härligt Peter att se att du är med i den moderna eran av löstagbara magasin... Pangen blev otroligt fin. /Christian

Publicerat

Prova pm:a RobbanM. Har för mig han jagade upp sin 260 till 890 m/s.

Publicerat
  • Författare

NICE- härligt Peter att se att du är med i den moderna eran av löstagbara magasin... Pangen blev otroligt fin. /Christian

Behovet av löstagbara magasin blev uppenbart på Remmene ifjol, toppfylla under förflyttning och tidspress är ingen favorit.

Jag är nog snart nöjd med Rödluvan, saknas bara en höjdjusterbar bakkappa (tror jag :confused: ).

Blyström

Publicerat
  • Författare

Prova pm:a RobbanM. Har för mig han jagade upp sin 260 till 890 m/s.

Will do, finns ingen anledning att uppfinna hjulet igen, men jag har för mej att han använde lättare kulor.

//

Publicerat

Man kan komma högre än 890 oxå med 130or om man vill det. Det är ett högt pris när det gäller hylsor men det går.

Publicerat

Will do, finns ingen anledning att uppfinna hjulet igen, men jag har för mej att han använde lättare kulor.

//

Nä han sköt 140 gr. Det minns jag för jag sköt 123:or och låg själv på dryga 900 med dom och tyckte jag hade trycktecken med den laddningen.

Publicerat

Ja det är möjligt att man kan få upp dem i 890, jag vet han provade och berättade för mig med men var det 890 med 140or? Jag hade för mig att det var std-längd på pipan och då får man elda på, men det gjorde han säkert. Jag nådde inte så högt innan jag kunde kassera hylsan. Men jag e lite feg...