Publicerat Mars 29, 201313 yr Fart justerar man huvudsakligen med kaliber. Laddvikt används för precision. Att skaffa en kaliber som man behöver ladda så hylsorna går åt skogen för att nå farten man vill åt är en indikation på att man bör välja en annan kaliber.
Publicerat Mars 29, 201313 yr Författare 140 SMK @860m/s uppfyller min kravspec, den laddningen räcker i teorin ut till 1100m och skjuter dessutom bra. Anledningen till 260 pipan var: 1. 308 pipan tycker bara om 168:or och då är man borta vid 800m. 2. Jag behövde nåt nytt kul 130DL @840m/s räcker lika långt men jag har inte hittat någon laddning som jag är nöjd med än.Kanske är räffelstigningen boven, vi får se. Dom flesta säger att VLD kulor vill ha mer friflykt men det har inte funkat hitills, med nya maggen kan jag krypa närmre och in i bommarna och testa den vägen. Annars får jag lägga ner 130:orna. Synd eftersom det hade varit en ekonomisk lösning.
Publicerat Mars 29, 201313 yr Fart justerar man huvudsakligen med kaliber. Laddvikt används för precision. Att skaffa en kaliber som man behöver ladda så hylsorna går åt skogen för att nå farten man vill åt är en indikation på att man bör välja en annan kaliber.Det är sådär lite självklart. Ändå tenderar många att undersöka gränserna mest för nöjes skull.
Publicerat Mars 29, 201313 yr Tror att .260R verkar bra, tänker köra 30* improved.... Med vänlig hälsning, Tommy
Publicerat Mars 30, 201313 yr Författare Tror att .260R verkar bra, tänker köra 30* improved.... Med vänlig hälsning, Tommy Blir det ny pipa eller uppbrotschning av den befintliga?
Publicerat Mars 30, 201313 yr Det blir ändring av befintligt patronläge, men först kör Vi ju .243 30*imp! Brotchen är på väg nu från PTG... ;-)
Publicerat Mars 30, 201313 yr Författare Ska det throtas för 107:or eller 115gn? Hur mycket ökar invändig hylsvolym? //Peter
Publicerat Mars 31, 201313 yr Vi kör en throat avsedd för 105-107 laddade till knappa 73mm oal, tror att det blir de optimala i avseende på prestanda också... //Tommy
Publicerat Mars 31, 201313 yr Har inte kollat hur mkt mer volym Jag får men tror att 105:or ska gå i cirkus 975m/s...
Publicerat April 2, 201313 yr Författare Körde ett litet fälttest på underbeslag och magasin på påskdagen, matningen är oklanderlig
Publicerat April 3, 201313 yr Vad är det för underbeslag Du använder? Jag köpte ett CDI till Min 700:a som är plastbäddat i Mannerskolven, funkar oxå kanon! ;-) Mvh Tommy
Publicerat April 3, 201313 yr Författare Köpte ett från HG-firearms. Priset är ju rätt och det finns inget att klaga på utförandet. Jag skickade dit kolven så passade han in underbeslaget, ingick i priset. Han har gjort ett bra jobb. Mvh Peter
Publicerat April 4, 201313 yr Författare Har inte kollat hur mkt mer volym Jag får men tror att 105:or ska gå i cirkus 975m/s... Fy för satan, 1000 skott är för långt pipliv?
Publicerat April 8, 201313 yr Författare Det blir ändring av befintligt patronläge, men först kör Vi ju .243 30*imp! Brotchen är på väg nu från PTG... ;-) Tommy, Det klassiska AI bröstet är ju 40*, vad är anledningen till 30*? Mvh Peter
Publicerat April 9, 201313 yr Lite bättre matning samt bättre precision, enda nackdelen är väl att 30 graders bröst sträcker sig lite mer... Mvh Tommy
Publicerat April 9, 201313 yr Författare Tog fatt i problembarnet Norma 130 DL, låste laddningen på 43gn 204, CCI200 och patronlängd 73,5 73,0 72,5 och 72,0. Det verkar som min bössa inte är som andras, Den gillade 73,0mm COL bäst, det är bara 0,5mm friflykt. Annars verkar det som dom flesta bössor vill ha en längre (3mm) friflykt med VLD-kulor. Nästa steg blir att justera laddvikt och därefter finjustera friflykten. 73,5mm patroner går med lätthet i AICS maggen men,,,,,,,,,,,,nosen på patron nr 2 fastnade under matningsrampen om COL är länger än 72,5mm Isär med 5-skottsmagget och kolla linjeringen, mycket riktigt, matningsrampen sticker in 0,2mm innanför magasinets främre vägg. Imorgon ska jag ta några lätta drag med kedjesågsfilen i centrum på matningsrampen och problemet borde vara löst. //Blyström
Publicerat April 12, 201313 yr Författare Vi forsätter: Av med låset från pipan så att vi har en chans att rengöra låsytorna från dom förhatliga metallpartiklarna. Loss Låsklackarna verkar bära till 98% Det är framkanten på magainsöppningen som ska justeras. Några drag med kedjesågsfilern i centrun eftersom AICS magget är centrummatat. Två dummys med 73.8mm COL för att testa funktionen. Montera jiggen till rekylklacken Gänga på låset Dra med 60Nm Doracoaten höll i pipskruvstycket tack vare florsocker och två visitkort som mellanlägg. Presto //Blyström
Publicerat April 15, 201313 yr Författare Hur matar det nu då? /Christian Som en dröm, COL 73,8mm inget problem. Jag passade på att skjuta in igår. Riktpunkt nedre högra hörnet på en klisterlapp, 3 skott ett ovalt hål med träffläge 1 cm till vänster. Ja, Ja, 0,1 mil träfflägesförändring är ju helt ok när bössan inte kan rivas mer utan att använda vinkelslip. Tittar på sidojusteringstornet för att korrigera och upptäcker att det redan är justerat 0,1 mil vänster . Träfflägesförändring 0! WTF det hade jag inte väntat mej. Återstår att se om det är repeterbart. //Peter
Publicerat April 15, 201313 yr ?-Vaa hade du glömt att nolla från sista vändan på banan!! Mike och jag har talar allvarligt och länge om detta, det är sådant som man måste banka in i reptilhjärnan, varje gång man går ur läge, nolla/nolla/nolla. Härligt att höra att pangen matar som den skall. /CHristian
Publicerat April 15, 201313 yr Författare ?-Vaa hade du glömt att nolla från sista vändan på banan!! Mike och jag har talar allvarligt och länge om detta, det är sådant som man måste banka in i reptilhjärnan, varje gång man går ur läge, nolla/nolla/nolla. Härligt att höra att pangen matar som den skall. /CHristian
Publicerat Juli 21, 201313 yr Författare Gjorde storstädning i 308 pipan i fredags. Av ren ingivelse fick jag för mej att kika i pipan med fiberoptiken.Ve och fasa, det ser ut som början till pip-erosion i framför kulläget. Dags att boka pip-ämne kanske. //Peter