Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur få bättre och vidare sök ?

Featured Replies

Publicerat

Har en munster som inte söker ut tillräckligt vid jakt på klövvilt. Vad gör jag ? Likaså skallet men det är svårt att göra något åt....Tror inte på " gå att sätta sig i skogen på en stubbe " tekniken. Det måste finnas något bättre sätt att få igång hennes jaktlust....Vet inte om " polettten trillat ner " och hon fattar vad vi håller på med....Börjar bli frusterad....men jag vill inte ge upp. Hon är annars en härlig kompis. Är det någon som har några tips eller ide´´´r på vad man ska göra ?

• Svar 58
  • Visningar 6,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har en eng. setter som söker bara runt 100-200 m ut från mig. Hon har stenkoll på mig. Idealisk till skogsjakt tycker jag för numera behöver jag inte leta 5-10 min efter min hund längre som jag

• Varför är denna dirigering negativ? Det är väl rätt mycket bättre än det vanliga "hit hundjävel" som ekar över fjälltopparna medan hunden vallar renar över norska gränsen. Inom den svenska vorstehvä

Posted Images

Publicerat

Troligen låg jaktlust.

Hur gammal är hunden?

Publicerat

Vet inte så mycket om munster,mer än att den är väl mer att betrakta som stående fågelhund,vet att vissa även använder den som nåt slag av stötande på allt möjligt vilt,men jag undrar ändå om du inte har fel ras för den jakten du beskriver.Osökt o lite dålig på rasen,ska en munster söka ut "tillräckligt" och vad innebär det?

Publicerat
  • Författare

Troligen låg jaktlust.

Hur gammal är hunden?

Den är 3 år

Publicerat
  • Författare

Den är 3 år

Vet inte så mycket om munster,mer än att den är väl mer att betrakta som stående fågelhund,vet att vissa även använder den som nåt slag av stötande på allt möjligt vilt,men jag undrar ändå om du inte har fel ras för den jakten du beskriver.Osökt o lite dålig på rasen,ska en munster söka ut "tillräckligt" och vad innebär det?

Ja den behöver ju ut si så där ett par hundra meter i alla fall...

Publicerat

Ja,går hon inte ut nåra hundra meter,ja då förstår jag ditt problem,men hon är ju snäll i hemmet nämnde du,där kanske du ska söka felet,kanske för mycket av husses å mattes gosaker?

Egentligen anser jag mig vara en antiexpert,men jag skulle nog försöka med att lägga lite spår,så det väcker intresset att dra ut lite i söket,kanske?Skaffa nåt skit som du kan dra runt me i skogen,det borde inte va nåt problem nu mitt i säsongen.Men fortfarande undrar jag om ditt rasval är rätt,jag har alltid trott å levt efter att antingen har man en fågelhund å jagar fågel eller så har man en"sovelhund"å jagar annat,båda är nog svårt att få till,men lycka till

Publicerat

Ja,går hon inte ut nåra hundra meter,ja då förstår jag ditt problem,men hon är ju snäll i hemmet nämnde du,där kanske du ska söka felet,kanske för mycket av husses å mattes gosaker?

Egentligen anser jag mig vara en antiexpert,men jag skulle nog försöka med att lägga lite spår,så det väcker intresset att dra ut lite i söket,kanske?Skaffa nåt skit som du kan dra runt me i skogen,det borde inte va nåt problem nu mitt i säsongen.Men fortfarande undrar jag om ditt rasval är rätt,jag har alltid trott å levt efter att antingen har man en fågelhund å jagar fågel eller så har man en"sovelhund"å jagar annat,båda är nog svårt att få till,men lycka till

Jag har en eng. setter som söker bara runt 100-200 m ut från mig. Hon har stenkoll på mig. :thumbsup:

Idealisk till skogsjakt tycker jag för numera behöver jag inte leta 5-10 min efter min hund längre som jag har fått göra förut. :thumbsup:

Publicerat

Fan Isjonsson,du ska alltid va värst,en engelsk som går 100 m,grattis,dom få settrarna jag fått stifta bekantskap med,drog åt helvete i skogen å likaså pointrar,nu ska det också tilläggas att jag själv haft ett str.h. som drog samma väg,åt helvete alltså.Men 150-200m är väl acceptabelt,om man nu ska jaga fågel.Det finns GarminAstro nuförtiden också,ett helvetes bra verktyg jämfört med pingla!

Publicerat

Fan Isjonsson,du ska alltid va värst,en engelsk som går 100 m,grattis,dom få settrarna jag fått stifta bekantskap med,drog åt helvete i skogen å likaså pointrar,nu ska det också tilläggas att jag själv haft ett str.h. som drog samma väg,åt helvete alltså.Men 150-200m är väl acceptabelt,om man nu ska jaga fågel.Det finr domns GarminAstro nuförtiden också,ett helvetes bra verktyg jämfört med pingla!

Tack kompis! :thumbsup::tongue:

Mina tidigare drog 5-600 m åt varje håll. Jag fick gå och leta efter och någon plinga var det aldrig tal om och jag har aldrig haft någon heller för den delen el. GPS på hunden. :thumbsup:

Publicerat

Förakta inte "sitta på en stubbe"-tekniken. Tanken är att en osäker hund vågar sig längre bort om den vet var du är. Vissa hundar kan få för sig att hålla sig nära om föraren rör sig för att hålla koll på var föraren tar vägen. Det finns även ett enkelt trick som ibland funkar på ställande hundar med liknande problem. Dra upp ett spår med en klöv och släpp hunden på detta medan det fortfarande är färskt. Tanken med detta är att jaktlusten ska ta över och hundens spärrar ska släppa lite.

Hur har hundens syskon och föräldrar funkat på klöv?

Publicerat

Förakta inte "sitta på en stubbe"-tekniken. Tanken är att en osäker hund vågar sig längre bort om den vet var du är. Vissa hundar kan få för sig att hålla sig nära om föraren rör sig för att hålla koll på var föraren tar vägen. Det finns även ett enkelt trick som ibland funkar på ställande hundar med liknande problem. Dra upp ett spår med en klöv och släpp hunden på detta medan det fortfarande är färskt. Tanken med detta är att jaktlusten ska ta över och hundens spärrar ska släppa lite.

Stubbtekniken har jag provat men den har aldrig hjälpt på mina tidigare settrar. :thumbsup:

Publicerat

"sitta på stubbe"var det enda alternativet jag hade på min gamla hynna,hade det funnits GPS då,ja då hade jag inte suttit här för då hade jag säkert dött av utmattning,trots att jag var ung å rask!!

Ja det är inte lätt,det är samma helvete att de går för långt som att de springer runt bena på en.Men det är klart bättre att träna in söket än att ha en hund som inte vill gå ut alls.

Pigge,i ditt fall skulle jag göra som jag påpeka tidigare och som Almesson säger,dra nånting intressant så hon får spåra å då utan lina.

För min egen del skulle jag aldrig valt en klöv eftersom jag vill inte ha nån "klövvilthund"Själv håller jag ofta igång med fågel,helst fasaner eller liknande.bara det är fågel,kör jävligt mycket bil å missar inte gärna att plocka upp sånt längs vägarna om jag har möjlighet.

Publicerat

Stående fågelhund eller inte. Storlek på söket om jaktlust finns är en dressyrsak.

En intresserad stående går utan vidare ut en km om den får.

Publicerat

Nu pratar du inte munster i alla fall.

Publicerat

Som jag tidigare skrev,jag kan inte munster,men om man nu snackar st.fågelhundar som vorsteh,pointer o setter,så håller jag med skoe,1 km.går dom ju bara av sig själva,det e ju det som jag tycker e problemet,alltså att få ner söket,å DET är en dressyrsak,men att få den till att söka ut mer som pigge har problem med,det e nog jävligt mycket svårare.Sen ser vi ju olika på hur vi skall jaga med respektive hund,

för min egen del så håller jag min egen V.för fågeljakt å inget annat.Ska man jaga klövvilt så finns det en mängd raser som lämpar sig väl så bra om inte bättre?Problemet med "allroundjakt"blir lätt att hunden vet inte vad ihelvete får jag gå på idag,å jävligt frustrerande när den kommer med klöv,allt från ren,rådjur å älg.å annat som hare å räv.Nu ska jag kortfattat försöka förklara mina intentioner med fågeljakt,den är för mig som att jämföra med en flugfiskare(som jag också råkar va,sedan tidigt 70 tal,på splitcanetiden)Soveljakt däremot(släpp va du har å skjut det som kommer)det är väl närmast att jämföra med trålfiske!

Hoppsan,det blev kanske inte så kortfattat ?

Publicerat

Jag har en münster sen 9 år tillbaka. Min har jag medvetet valt att bara ha som fågelhund, stående och som apportör. Problemet brukar ju inte vara för dålig jaktlust hos münstrar - snarare tvärtom! Dom brukar bli jaktgalningar om man släpper på tyglarna för mycket....

Med detta sagt, så förstår du att jag inte är rätt man till att ge råd om klövvilt, men tror ändå att det finns en grej som du kan prova - KONKURRENS.

Dom flesta jakthundar har väldigt svårt att låta bli att hänga på om det är en annan hund som drar förbi med vilt framför sig, det kan du utnyttja!

Problemet är väl att hitta någon som har en hund som din tik går ihop med och som är duktig på klöv - och att ägaren kan inse att han hjälper Din hund.

Du får dock inte köra detta för många gånger, münstrar är smarta som fan, och hon kommer snart ¨stjäla¨ andra hundars vilt om hon kan. Det är inte pop.

Annars skulle jag vända mig till en erkänt duktig tränare och lyssna noga på vad han/hon har att säga.

Du har inte valt fel ras - dom går till nästan allt.

Min går ut ca 5-600m (oavsett terräng) om jag släpper henne så visst kan dom göra stora repor....

/sem

Publicerat

Har själv aldrig haft münster men har haft många i närheten-umgänget och jag har inte upplevt münster som har jaktlinjer

sakna "go" och vidd, snarare tvärt om.

I aktuellt fall satsar jag på två orsaker som kanske upplevs som obekväma.

1 För dålig jaktlust

2 Husse har-har haft för hårt "tryck" på hunden

Publicerat

Vad har du för linjer. Finns som tur är bara jaktlinjer i Sverige men ganska många munstrar brister i vidd. Bara att kolla statistiken på jaktproven. Men det har blivit bättre. Alltid svårt att veta orsaken men har du gjort eftersöksprov i vorstehklubben? Där ska hunden spåra självständigt 200 meter i öppenklass. Testa att spåra och se om hon går ut.

Publicerat

Pigge,du nämnde nånstans att hynna var duktig på fågel å apportera,funkar det inte att få ut söket på henne vid som du kallar klövviltsjakt(är dock inte säker på vad du menar med "klövviltsjakt)men skit då i den jakten med henne å skaffa en stötande hund eller en kortdrivare,tänk dig en liten ettrig Tyska,då kommer det mesta på benen!Då har du ju en hund till var sak å det är nog den enklaste vägen att gå eller ?För som jag nämnde förut,jag tror inte så mycket på allroundare,det är nog mest skit i de flesta fallen.Oj,nu har jag kanske satt fyr på brasan?å de va meningen också!

Publicerat

Elda på du maffioso, tror gör man i kyrkan... :sick:

Publicerat
  • Författare

Kanske är något att testa,,Kan se i helgen om jag får medmig någon klöv....

Ja de andra syskonen tror jag har funkat bra på klöv

Publicerat

Skallet då Pigge, skallar på syn eller ?

Publicerat
  • Författare

Jag har en münster sen 9 år tillbaka. Min har jag medvetet valt att bara ha som fågelhund, stående och som apportör. Problemet brukar ju inte vara för dålig jaktlust hos münstrar - snarare tvärtom! Dom brukar bli jaktgalningar om man släpper på tyglarna för mycket....

Med detta sagt, så förstår du att jag inte är rätt man till att ge råd om klövvilt, men tror ändå att det finns en grej som du kan prova - KONKURRENS.

Dom flesta jakthundar har väldigt svårt att låta bli att hänga på om det är en annan hund som drar förbi med vilt framför sig, det kan du utnyttja!

Problemet är väl att hitta någon som har en hund som din tik går ihop med och som är duktig på klöv - och att ägaren kan inse att han hjälper Din hund.

Du får dock inte köra detta för många gånger, münstrar är smarta som fan, och hon kommer snart ¨stjäla¨ andra hundars vilt om hon kan. Det är inte pop.

Annars skulle jag vända mig till en erkänt duktig tränare och lyssna noga på vad han/hon har att säga.

Du har inte valt fel ras - dom går till nästan allt.

Min går ut ca 5-600m (oavsett terräng) om jag släpper henne så visst kan dom göra stora repor....

/sem

Mycket tänkvärt allt ihopa,,,,kanske man ska prova och släppa med lagkompisens Wachtel. hon är en hejare på att stöta upp och har föträffligt skall..
Publicerat
  • Författare

Mycket tänkvärt allt ihopa,,,,kanske man ska prova och släppa med lagkompisens Wachtel. hon är en hejare på att stöta upp och har föträffligt skall..

Publicerat
  • Författare

Vad har du för linjer. Finns som tur är bara jaktlinjer i Sverige men ganska många munstrar brister i vidd. Bara att kolla statistiken på jaktproven. Men det har blivit bättre. Alltid svårt att veta orsaken men har du gjort eftersöksprov i vorstehklubben? Där ska hunden spåra självständigt 200 meter i öppenklass. Testa att spåra och se om hon går ut.

Jag har gjort testet men det var ett tag sedan,,,,men kanske man ska ut och spåra lite igen det kan inte vara fel...