Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur få bättre och vidare sök ?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag har gjort testet men det var ett tag sedan,,,,men kanske man ska ut och spåra lite igen det kan inte vara fel...

• Svar 58
  • Visningar 6,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har en eng. setter som söker bara runt 100-200 m ut från mig. Hon har stenkoll på mig. Idealisk till skogsjakt tycker jag för numera behöver jag inte leta 5-10 min efter min hund längre som jag

• Varför är denna dirigering negativ? Det är väl rätt mycket bättre än det vanliga "hit hundjävel" som ekar över fjälltopparna medan hunden vallar renar över norska gränsen. Inom den svenska vorstehvä

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Skallet då Pigge, skallar på syn eller ?

Ja men då ska hon vara jäkloigt nära och det blir mest lite bjäbb
Publicerat

Man får nog börja med att vara religös om man ska tro i kyrkan,men om jag utvecklar mig om att jag inte tror på "allroundare"så beror det på att de hundar av den sorten som jag träffat på,har mest varit skit och vad man menar med skit,det beror ju helt upp till var å en att ställa kriteriet för var nivån skall ligga.Som ett ex. för sådär 12-15 år sen va jag på bjudjakt med just ett par munster(skogsfågeljakt hette det)vi blev tilldelade nåt slag av pass ??va fan??sen spruta det orrar,nån tjäder å något rådjur å det skalla här å där,men va fan håller dom på med??Så det är upp till var å en hur man vill bedriva hundjakt.Som jag uttryckte mig tidigare så kan jag inget om munster å jag har heller aldrig haft någon vidare kontakt med denna ras efter det.Därför tror jag istället för att veta,det är ju bara experter som vet eller???

Publicerat

Haha..helt klart ett annorlunda upplägg på skogsfågeljakt men knappast representativt för vad jag kallar allroundjakt/hund.

Jag vet att det fungerar för mig.

Publicerat

Man får nog börja med att vara religös om man ska tro i kyrkan,men om jag utvecklar mig om att jag inte tror på "allroundare"så beror det på att de hundar av den sorten som jag träffat på,har mest varit skit och vad man menar med skit,det beror ju helt upp till var å en att ställa kriteriet för var nivån skall ligga.Som ett ex. för sådär 12-15 år sen va jag på bjudjakt med just ett par munster(skogsfågeljakt hette det)vi blev tilldelade nåt slag av pass ??va fan??sen spruta det orrar,nån tjäder å något rådjur å det skalla här å där,men va fan håller dom på med??Så det är upp till var å en hur man vill bedriva hundjakt.Som jag uttryckte mig tidigare så kan jag inget om munster å jag har heller aldrig haft någon vidare kontakt med denna ras efter det.Därför tror jag istället för att veta,det är ju bara experter som vet eller???

Ja den jakt som du var med på låter ju konstig och inget jag skulle vilja vara med på.

Förresten, du vet väl om att vorsteh, likväl som klm är en allroundhund? Sen att du inte använder den till annat än fågel är ju en annan sak. Det är enligt mig ganska synd att inte utnyttja rasen fullt ut. Vill man ha en renodlad stående fågelhund så köper man en sån, dvs pointer, setter eller en breton om man vill ha en kontinental. Att köpa vorsteh och bara jaga med den som stående fågelhund är som att köpa en porsche och bara köra på 3:an.. :yes:

Publicerat

Jaa, visst e de så,inget fel i det ,men nu är det ju inte bara att välja ras för en speciell typ av jakt,man ska ju också finna sig tillfreds med den rasen som kommer att finnas vid sin sida i 10-15 år.Det är också stor skillnad på hur vi vill ha hundarna,därför väljer ju varje köpare valp från passande uppfödare,så personligen ser jag V. mer som en fågelhund och så vill jag använda den.Och det där med porsche,det är inte mycket att komma med,det finns betydligt bättre muskelbilar,tro mig (passning till strävhår)detta VET jag.

Publicerat

Att köpa vorsteh och bara jaga med den som stående fågelhund är som att köpa en porsche och bara köra på 3:an.. :yes:

:)

Publicerat
  • Författare

Tj ha,,,kanske rätt så

Publicerat
  • Författare

Tj ha,,,kanske rätt så

Publicerat

Jaa, visst e de så,inget fel i det ,men nu är det ju inte bara att välja ras för en speciell typ av jakt,man ska ju också finna sig tillfreds med den rasen som kommer att finnas vid sin sida i 10-15 år.Det är också stor skillnad på hur vi vill ha hundarna,därför väljer ju varje köpare valp från passande uppfödare,så personligen ser jag V. mer som en fågelhund och så vill jag använda den.Och det där med porsche,det är inte mycket att komma med,det finns betydligt bättre muskelbilar,tro mig (passning till strävhår)detta VET jag.

post-9336-0-97253400-1354223609_thumb.pn Jepp, och för mig är det som vid poker, sitter man med en bra hand så är det "all in".
Publicerat

Nu spelar jag inte kort överhuvudtaget,det är travhästar som gäller och där e det som med hundar,den ene individen är inte lik den andre Och vad den ene tränaren gör,det passar inte den andre,det är mångfalden som gör det hela spännande.Tex. en häst som inte funkar hos den ene kanske springer in miljoner för nån annan och på tal om "allroundare" har aldrig sett nån hopphäst i nåt travlopp,har aldrig sett nån travhäst på galoppbanan,har aldrig sett nån dressyrhäst på hoppbanan,men ingen regel utan undantag,Jappeloup(ej säker på stavningen)vann VM i hoppning,han var hälften travhäst! Men istort är min uppfattning "skomakare,bli vid din läst"

Publicerat

Det är du mot alla tyskar då herr don..

Publicerat

Ja,men herregud,wallden,tyskarna jagar på helt andra grunder mot vad vi gör,vi har ju helt skilda jaktmetoder,tex. när dom släpper nåra V. å ett koppel "småkrokodiler" på svin å sticker grisen när den näst intill e sjävdö,det är väl inte riktigt så jag jagar.Och märk väl,de använder sina hundar kanske mer som det var tänkt ifrån början.Men allt eftersom åren gått,avlen har utvecklats och just Vorsteh har blivit en så exellent fågelhund,ja kanske rent av kan mäta sig med Pointer(fågelhundarnas fullblod)JA då är jag fullt ut tillfreds med att använda den till enbart fågeljaktOCH min ekonomiska situation är inte i den nivån att jag behöver jaga för att fylla frysboxen och jag har genom åren fällt tillräkligt med vilt för att vara nöjd,nej,det är helt å hållet för njutningen att se hur hundarna beter sig å att få va ute i skogen eller på fjället,kanske att få rätt skottillfälle och sen att komma hem till fjällstugan efter en dag på fjället,ja det är lyx å livskvalitet på högsta nivå.Nu vet jag inte hur gammal du är,men med åldern smyger sig finlirar jakten på allt eftersom!Till sist,jag ser inte "mig mot tyskarna"var å en kör förhoppningsvis sitt eget race.

Nä nu e klockan mycket,efter en lång dag,nu tar jag en "bonnagrogg"vodka-cocacola,å bara njuter!

Publicerat

Tja som ägare till en vorsteh som bara används till fågel undrar jag ju lite hur dom som använder sina till allt gör?

Men att det fungerar finns det många exempel, jag vet bla. ett korthår som användes till att stöta klöv som vunnit Riksprovet. Vinner man riksprovet kan ju inte hunden vara helt värdelös som stående hund? Det som verkar vara gemensamt för dom som tar fram duktiga allroundhundar är att de flesta är riktigt duktiga dressörer.

Jag skulle gärna ha använt mitt strävhår till mer än fågel men jag tror inte att jag klarar av dressyren. Och när sen gråben stryker över marken då å då så blev valet enkelt( jag tror en hund som skallar löper större risk å bli tagen).

Mvh Johan

Publicerat

Ja,Sskooog,jag är benägen att hålla med dig,det som skrämmer mig lite är att duktiga dressörer lyckas på proven,men jakten då?Ibland känner jag nånstans i magtrakten att provstjärnorna inte alltid är det du förväntar dig.Min oro (ja det är egentligen ingen oro för jag skiter i det)men om jag utvecklar det,de senaste,säg tio-femton åren har det kommit fram en ny sorts "jägare" som,(hur ska jag säga det)mer prylfixerade,kanske?å då ingår även hundarna,ex.när man träffar nån sån snubbe å det första man får höra,ja, ja har en bla,bla......avkomma!Ojsan? har du det?har du läst hans bok,eller???MEN för fan?e de ,ursäkta ordvalet,kukförlängare vi ska ha om det ska duga,eller är det riktiga jakthundar??????

Publicerat

Ja den jakt som du var med på låter ju konstig och inget jag skulle vilja vara med på.

Förresten, du vet väl om att vorsteh, likväl som klm är en allroundhund? Sen att du inte använder den till annat än fågel är ju en annan sak. Det är enligt mig ganska synd att inte utnyttja rasen fullt ut. Vill man ha en renodlad stående fågelhund så köper man en sån, dvs pointer, setter eller en breton om man vill ha en kontinental. Att köpa vorsteh och bara jaga med den som stående fågelhund är som att köpa en porsche och bara köra på 3:an.. :yes:

Jag förstår hur du tänker men,,, om du köper en vorstehr som är avlad enbart på fågel så kan du nog lägga i sexan med, och putt the pedal to the bottom, enligt mig!

Sen har jag ingen aning om aveln på klm!

Publicerat

@skooog

Gråben i FBA?????? det är ju nästan där jag jagar (och bott i 7år), bara hört att Lo gått där?

Ursäkta trådkapningen.

Publicerat

Kul infall av ozzian,har man en V. så behövs ingen växellåda,det är fullt eller inget!

Å wallden,bor du i östervåla å inte sett varg,men vad i helvete???kolla gogglesen!

Publicerat
  • Författare

Ja,men herregud,wallden,tyskarna jagar på helt andra grunder mot vad vi gör,vi har ju helt skilda jaktmetoder,tex. när dom släpper nåra V. å ett koppel "småkrokodiler" på svin å sticker grisen när den näst intill e sjävdö,det är väl inte riktigt så jag jagar.Och märk väl,de använder sina hundar kanske mer som det var tänkt ifrån början.Men allt eftersom åren gått,avlen har utvecklats och just Vorsteh har blivit en så exellent fågelhund,ja kanske rent av kan mäta sig med Pointer(fågelhundarnas fullblod)JA då är jag fullt ut tillfreds med att använda den till enbart fågeljaktOCH min ekonomiska situation är inte i den nivån att jag behöver jaga för att fylla frysboxen och jag har genom åren fällt tillräkligt med vilt för att vara nöjd,nej,det är helt å hållet för njutningen att se hur hundarna beter sig å att få va ute i skogen eller på fjället,kanske att få rätt skottillfälle och sen att komma hem till fjällstugan efter en dag på fjället,ja det är lyx å livskvalitet på högsta nivå.Nu vet jag inte hur gammal du är,men med åldern smyger sig finlirar jakten på allt eftersom!Till sist,jag ser inte "mig mot tyskarna"var å en kör förhoppningsvis sitt eget race.

Nä nu e klockan mycket,efter en lång dag,nu tar jag en "bonnagrogg"vodka-cocacola,å bara njuter!

bra sagt corleone

Publicerat
  • Författare

bra sagt corleone

Publicerat
  • Författare

Ja,Sskooog,jag är benägen att hålla med dig,det som skrämmer mig lite är att duktiga dressörer lyckas på proven,men jakten då?Ibland känner jag nånstans i magtrakten att provstjärnorna inte alltid är det du förväntar dig.Min oro (ja det är egentligen ingen oro för jag skiter i det)men om jag utvecklar det,de senaste,säg tio-femton åren har det kommit fram en ny sorts "jägare" som,(hur ska jag säga det)mer prylfixerade,kanske?å då ingår även hundarna,ex.när man träffar nån sån snubbe å det första man får höra,ja, ja har en bla,bla......avkomma!Ojsan? har du det?har du läst hans bok,eller???MEN för fan?e de ,ursäkta ordvalet,kukförlängare vi ska ha om det ska duga,eller är det riktiga jakthundar??????

bra riktigt det har blitt alltför jag kan för jag har "läst boken inställning" huijedamej för ,många fförstå sig på aera .....

Publicerat

Förstår absolut inte hur ni resonerar...

Ni menar alltså att väldresserade hundar inte är bra jakthundar?

Sen jagar alla i tyskland inte på riktigt samma sätt.

Östervåla ligger långt en bra bit från Forsbacka...

Tur att vi alla är olika, jag lämnar nu denna diskussion och önskar dig lycka till med arbetet att utöka söket.

Publicerat

Visst är det så att duktiga dressörer har stor framgång på prov.

Men prov och verklig jakt är inte alltid samma sak. Jag har varit på många prov och och bl.a. sett "storfräsarna" i aktion.

En av dom mer kända var på prov med 2 st v. Jag blev oerhört imponerad av hundarna. Dom revierade på fälter fram till diket,

dom vände inte 1 meter före diket och inte heller 1 meter över diket, nej det var exakt. Hundarna gick som 2 "robotar".

Men jag vill ändock inte ha en sådan hund. Det gav lite olustkänsla. Jag har även sett dom här "kanonhundarna" när dom har tappat

kontakten med föraren satt sig och visste inte vad dom skulle göra.

Jag föredrar faktiskt en hund som också kan agera självständigt. Oftast så dirigeras dom här "kanonhundarna" med båda armarna, händerna och signal och jag

har undrat var föraren brukar ha sin bössa.

Den här typen av avancerad dressyr anser jag endast kan utövas av dom verkliga expertern och är inget för vi andra vanliga jägare.

Behärskar man inte hela kedjan är det lätt att få en hund som inte söker, och jagar av glädje.

Publicerat

Fy in i helvete va bra sagt,skoe,en ti.-etta

Publicerat

Ja jag håller med dig, nästan:-) Jag har bara gått två prov och på dom proven har det varit många som nästan bara går prov. Men dom har inte varit i topp på något av proven. Tittar man på dom som lyckas bäst på prov tex Sten Rönnerling, Rickard Persson och Anders Landin så jagar vad jag förstått alla dessa mycket. Jag TROOOR att många hundar blir duktiga på prov genom enbart träning men dom som blir bäst är de som det jagas en hel del över.

Men jag håller med dig det blir mindre med s.k. "riktiga jägare", vet inte om jag själv är en sån ..... men jag skulle gärna vara det:-).

Sen måste jag fråga om vidden på söker, menar ni att många hundar har ett sök där slagen ligger uppåt 1km? Det låter ju jävligt långt.

Walldén jag har inte jaktmarken i Forsbacka utan mer åt torsåkershållet. Men för ett par år sen blev en varg påkörd på riks80 ca 1km från där jag bor så nog stryker det nog nån här ibland å. Det var förresten en kompis som gjorde eftersöket på den. Han blev utkallad för att spåra upp ett rådjur, han blev lite paff när taxen började lugga en varg. Tror taxen var rätt nöjd med att det var ett dödsök:-)!!