Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktsidans Västlaikaklubb.

Featured Replies

• Svar 320
  • Visningar 59,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tänkte passa på att skryta lite med min västlaikavalp, en tik på sju månader. Hon har varit älgarna i hasorna några gånger under den senaste månaden, två gånger då en kompis har hämtat henne efter att

• calle fille
    calle fille

Här jävlar kan vi snacka om galt! 15 min ståndskall innan grisen gjorde utfall mot först hund sen mig. Blev så överraskad när den här bjässen kika fram så jag fick aldrig iväg något skott. När jag hop

Posted Images

Publicerat

Ser fint ut - grattis!

RG

• 1 month later...
Publicerat

Hej gott folk och god fortsättning.

Jag ville bara berätta att jag nu skaffat mig en VSL en ung tjej på ca 22 mån, haft henne hemma ett par veckor på prov och nu är det beatämt att hon ska stanna.

Hon har fått smäll i skogen, troligtvis av älg så jag har en del jobb framför mig.

Vi har varit i skogen o träffat älg, vi stötte på 3 st hon sprang runt dem men skällde inte, fölljde dom en bit kom till mig sen sprang hon tillbaka o var runt dom ca 20 min inga skall.

Vi har också varit i hägn, där skällde hon gris med lite stöttning till en början sedan gick det väldigt bra o hon jobbade fint med nassen.

Nu i sommar blir det mycket spår o självförtroende träning, tar gärna emot tips o erfarenheter på både ras o liknande fall.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Publicerat

Blev att släppa Laikan i dag efter 3v löp :smile:

Sköt du inte grisen? ;)

Publicerat

Nej jag gjorde inte det, men det hade verkligen behövts mtp hur dåligt det gått i år.

Hon gick rätt hårt på den, gick bara runt i planteringen i ca 1h. Ville aldrig stå riktigt sen tappade hon bort den, dåligt med ork efter löpet:(

• 1 month later...
Publicerat

Tips!!! Såg en trevlig film(fokum ) på SVT. 1.

Dox - lyckliga människor.

Enligt mig en fantastisk inblick i laikans historia och användningsområde. Gick ikväll 2/3 kl 22-2335.

Väl sevärd!

RG

• 1 month later...
Publicerat

Skulle lägga in en filmsnutt. Blev lite fel

RG

• 2 weeks later...
Publicerat

Stolt husse...idag klarade Sibbe Öppenklass viltspår med 1:à pris. Grymt kul att denna del fungerar trots att han mest gått som löshund vid grisjakt mm.

Lite hög nos med vad gör det när man kommer fram ..:-)

RG

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Inte mycket aktivitet här.

Inga nya Vsl ägare här?

Publicerat

Ingen ny hund, men körde A i grishägn för en drygt månad sedan..

Hon hittade gruppen med 3 grisar rätt snabbt och efter ett litet tag så fick hon isär dom ,körde runt galten (60-70kg's) och ställde honom. Jobbade bra, när grisen frontade höll hon 3-4 meters avstånd och när den vände sig om så jobbade hon närmre.

Uppfödaren till några av mina tyskar var med, han dömer älgprov och tyckte att hon jobbade strålande, kunde få tag på henne genom att agera Ronny Hellström, efter ca70 min... Hon sket fullständigt i mig när jag försökte ropa in henne....

Tror att det blir en rolig höst[emoji6]

Publicerat
  • Författare

Ingen ny hund, men körde A i grishägn för en drygt månad sedan..

Hon hittade gruppen med 3 grisar rätt snabbt och efter ett litet tag så fick hon isär dom ,körde runt galten (60-70kg's) och ställde honom. Jobbade bra, när grisen frontade höll hon 3-4 meters avstånd och när den vände sig om så jobbade hon närmre.

Uppfödaren till några av mina tyskar var med, han dömer älgprov och tyckte att hon jobbade strålande, kunde få tag på henne genom att agera Ronny Hellström, efter ca70 min... Hon sket fullständigt i mig när jag försökte ropa in henne....

Tror att det blir en rolig höst[emoji6]

Låter ju riktigt bra.

Är hon utställd än så att hon är färdig att starta på jaktprjaktprov?

Publicerat

Utställd med "VG", söket skulle behövas bli större men planen är att starta henne på älgprov iår!

Hon var rätt hetsig på älgarna i slutet på säsongen, bra förföljande på 3-5 km.

Sista jaktdagen så ställde hon gris men det gick loss innan jag kunde skjuta, drog drygt 3 km efter den..

Riktigt nöjd med henne efter första säsongen!

Publicerat
  • Författare

Utställd med "VG", söket skulle behövas bli större men planen är att starta henne på älgprov iår!

Hon var rätt hetsig på älgarna i slutet på säsongen, bra förföljande på 3-5 km.

Sista jaktdagen så ställde hon gris men det gick loss innan jag kunde skjuta, drog drygt 3 km efter den..

Riktigt nöjd med henne efter första säsongen!

Låter ju lovande. Bara att anmäla när du fått igång henne.
  • 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Jaha nu vill vi se många rapporter om framgångar under jakt och prov här.

Publicerat

2:a pris, troligen.

Publicerat
  • Författare

2:a pris, troligen.

Hörde att du gått ett prov. Grattis!

Anmält till fler?

Publicerat

Jo, men får vänta tills dec. Sibbe gick provet som säsongens första släpp - lite naivt av mig.. Skulle behövas ett par månaders jakt innan nästa. Men kommer åka norröver för prov inom kort. Tre tillö inbokade senare i höst!

Själv?

RG

Publicerat
  • Författare

Har ingen som är riktigt i form. Skulle starta Maja på gris, men hon verkar ha dålig kondition. Börjar luta åt ett veterinär besök.

Publicerat

Kan veterinären skriva ut jaktlust tro? :tongue:  :wink:

Publicerat
  • Författare

Kan veterinären skriva ut jaktlust tro? :tongue::wink:

Kan faktiskt va det som är felet. :(
  • 1 month later...
Publicerat

Hade två prov låg kvar från förra säsongen, tyvärr hann vi inte gå dem då hanen gick och blev sprättad och sen blev ena terriern ihjälbiten av en grävling (Hon låg på intensiven 1 vecka men gick inte att rädda) sen var datumet förbi!

Husse har fått skjuta både älgar och grisar på ståndskall och några passkyttar har varit välplacerade och fått skjuta de också. Tiken som blir 3 år nu har verkligen utvecklats från förra säsongen. Tyvärr lite otur att de inte riktigt vill stå still men hon hänger på.

Hon kommer att anmälas till prov men husse kan inte bestämma sig för älg eller grisprov.

Hanen visade sig ha en c höft och 1 på ena armbågen, men kommer nog få starta ett prov i alla fall men tiken är den som kommer prioriteras.

Publicerat
  • Författare

Har ingen som är riktigt i form. Skulle starta Maja på gris, men hon verkar ha dålig kondition. Börjar luta åt ett veterinär besök.

Hon hade ju borrelia och går på antibiotika nu. Men gjorde ett bra grisjobb i helgen. Gör hon ett bra jobb till så anmäler jag till ett par grisprov.
Publicerat

Musköt: Hur betedde sig hunden när du misstänkte att nåt var fel?

/Lars.

Publicerat
  • Författare

Musköt: Hur betedde sig hunden när du misstänkte att nåt var fel?

/Lars.

Var inte rätta draget i henne. Tappade fart efter en knapp timmes sök.