Publicerat Juni 29, 201312 yr Riktigt intressant kull det. Ska bli kul att följa. Kullen har alla förutsättningar för att bli bra, gäller "bara" att vi som tar hand om dom förvaltar egenskaperna... Jag skall hålla dig/ er uppdaterad! Skall fundera på ett namn till tiken, på C ( C- kullen enligt RL).. Ös gärna på med förslag! J.
Publicerat Juni 29, 201312 yr Mina tyskar heter Hobbe & Zinc, innan R sa att det är C kullen så funderade jag på Akki..
Publicerat Juli 3, 201312 yr Författare Hur gammal? Låter som hon blir stor. Mina äldre tikar väger 18-19kg.
Publicerat Juli 3, 201312 yr Hur gammal? Låter som hon blir stor. Mina äldre tikar väger 18-19kg. 5-6 månader tror jag det var.
Publicerat Juli 22, 201312 yr 7 månader nu den 7:e. Hon är rätt välmående om vi säger så! Något foto på henne också tack! Alltid trevligt med foton på olika jakthundar.
Publicerat Juli 27, 201312 yr Nu är hon hemma! Lidén Cinna " Akki" Cool lugn när mina Tyskar studsar runt i hundgårdarna.. J
Publicerat Juli 27, 201312 yr Fin! Blir nog rätt lik mor?Akki har lite mer svart i nosen, ser lite ut som en grävling;)
Publicerat Juli 30, 201312 yr Riktigt stabil valp, när min yngre Tysk blir för hetsig så biter hon ifrån ordentligt, min äldre är lugnare & dom leker korta stunder.. Men djäklar vilket liv hon för ibland.. J
Publicerat September 11, 201312 yr Det går strålande här, växer så det knakar... 8 kg & snart högre än Tyskarna. Kör lite lydnad med henne , frisök med blodspår & grisklöv ( 40-80 meter/ 1 timmes väntan innan släpp), hon har fått skälla ordentligt på en död gris och det var nästan ingen tvekan.. hon får gris päls & klövar att leka med, till Tyskarnas stora förtret ( hon har sin hundgård mellan grabbarna ) kompisarna sköt 3 björnar så jag får blod, lever & päls inom kort, ska präglas tidigt... väldigt stabil i lynnet. J
Publicerat September 11, 201312 yr Vad du skämmer bort Akki, är det nått liknande kvinnosyndromet "dottern jag aldrig fick?" :-P / Herbert
Publicerat September 11, 201312 yr Hon har det inte så lätt här med ADHD gänget... Å klart att brudarna ska ha päls!
Publicerat September 24, 201312 yr Har min första vsl och undrar hur era laikor funkar, har inget eget att referera till. Vad har ni för sök på era laikor och vad är ni nöjda med? Förföljande hur länge följer de löpor innan de ger upp och vänder hem igen? Stånd tider på olika vilt? Sök på min laika är nog i genom snitt 2-300m, duger oftast då jag har en del vägar och skit på marken. Älg löpor hänger hon på ca800m innan hon vänder tillbaka. gris där emot blir upp till 2km ibland. Stånd tider har jag svårt att utvärdera har varit lite si och så.
Publicerat September 24, 201312 yr Låter nog som en ganska bra standard för en vsl om man bor nere i de lite vilttätare länen. Ståndtiderna varierar ju, och i många fall beror ju det ofta på djuret mer än på hunden huruvida de vill stå eller löpa! Enligt min ringa erfarenhet åtminstone!
Publicerat September 24, 201312 yr Min är ju fortfarande rätt ung så det är nog lite svårt att säga. Men söket är väldigt olika som det ser ut nu, men i snitt är det nog runt 200m sen när man går här hemma där hon känner igen sig lite mer kan det bli större. Jag hade gärna sett att min hade haft lite högre tempo i söket ibland. Förföljandet på älg tycker jag har blivit sämre än vad det va förra året. Då var det mer runt 2km och i år är det runt 1km på dom få älgkontakter hon haft. Gris tror jag är runt 2-3km och räv har hon varit med 3km i år. Men skjuts det lite för henne i år så kan det nog ändra sig skulle jag tro, hon är ju inte mer än 14mån än. Sen är hon väldigt het på rovdjur och mindre grisar. Det som som jag tycker är bra med tikka är att hon alltig kommer tillbaka även om det kan ta lite tid ibland
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Ställde ut min i Tierp i helgen. Gick över förväntat verry good och bästa juniortik. Nu ska vi träna mer och finslipa för de här var ju kul